اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کم بودن ولتاژ و آمپراژ پاور کامپیوتر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

    با سلام مجدد ،
    R38,39,40,41
    قبلا چک کرده بودم و الان هم باز هم چک کردم و حتی مقاومت با مقاومت دیگر تعویض کردم و باز هم تغییری نکرد

    در ضمن پست قبلی یادم رفت بگم که تنها خازن 47 میکرو 50 ولت مدار نزدیک ترانس پالس و در نقشه به شماره c17 هست
    در نزدیکی ترانس استند بای مقادیر خازن ها یا خیلی کمتر از این مقدار هست یا خیلی بیشتر از این مقداری که فرمودید هستن
    قبلا هم خدمتتون عرض کردم خازن ها تعویض شده و نو هستن

    کاش همشهری بودیم و حضوری مزاحمتون میشدم تا این پاور بدقلق از نزدیک مشاهده می کردید

    دیدگاه


      #32
      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

      با سلام مجدد ،
      R38,39,40,41
      با سلام مجدد
      من در این مدت سایتهای قدیمی خارجی مطالعه کردم و اینطور که متوجه شدم مثل اینکه این پاور مشکلی نداره و مدلش اینطور هست چون وقتی یک لامپ 20 وات 12 ولت به مسیر +5 ولت وصل می کنی این مشکل کاهش تدریجی ولتاژ تقریبا رفع میشه و اون کاهش تدریجی در حد چند صدم ولت اتفاق میفته و بعدش به لامپ جلوی ماشین سه پایه 55 + 60 وات (H4) وصل کردم و اون لامپ روشن کرد و افت ولتاژش شدید نبود
      استنباطم به نظر شما درست هست؟

      دیدگاه


        #33
        نوشته اصلی توسط mahddi2 نمایش پست ها

        با سلام مجدد
        من در این مدت سایتهای قدیمی خارجی مطالعه کردم و اینطور که متوجه شدم مثل اینکه این پاور مشکلی نداره و مدلش اینطور هست چون وقتی یک لامپ 20 وات 12 ولت به مسیر +5 ولت وصل می کنی این مشکل کاهش تدریجی ولتاژ تقریبا رفع میشه و اون کاهش تدریجی در حد چند صدم ولت اتفاق میفته و بعدش به لامپ جلوی ماشین سه پایه 55 + 60 وات (H4) وصل کردم و اون لامپ روشن کرد و افت ولتاژش شدید نبود
        استنباطم به نظر شما درست هست؟
        با توجه به تنوع مدل های مختلف ، نمیشه گفت که آیا نتیجه گیری شما مطلقا درست هست یا نه ،
        ولی بهترین روش این هست که به صورت عملی روی کیس سیستم آزمایش کنید ، افت ولتاژ خروجی زیر ۵ درصد مجاز هست.

        دیدگاه


          #34
          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          ...
          سلام و تحیت
          وقتتان بخیر
          یک منبع تغذیه‌ی رایانه (پاور کامپیوتر) دارم که مدتی بود نمی‌توانست رایانه (کامپیوتر) را از حالت «اسلیپ» به‌درستی روشن کند به این معنی که صفحه‌ی نمایشگر خاموش می‌ماند و موس و صفحه‌کلید هم روشن نمی‌شدند. بعد از مدتی، دیگر نتوانست رایانه را روشن کند. از رایانه بیرونش آوردم و ولتاژهایش را بدون بار اندازه گرفتم که به شرح زیر بودند:
          12+: 11.91
          5+: 5.169
          3.3+: 3.395
          استندبای: 4.8
          پاور گود: 5.159
          12-: 11.22-
          5-: 4.832
          آی‌سی سوئیچینگ این منبع تغذیه: SG6105DZ (دارای 20 پین). دیتاشیت این آی‌سی:

          به نظر شما چه بررسیهایی انجام بدهم برای یافتن عیب یا عیوب این منبع تغذیه؟

          دیدگاه


            #35
            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

            سلام و تحیت
            وقتتان بخیر
            یک منبع تغذیه‌ی رایانه (پاور کامپیوتر) دارم که مدتی بود نمی‌توانست رایانه (کامپیوتر) را از حالت «اسلیپ» به‌درستی روشن کند به این معنی که صفحه‌ی نمایشگر خاموش می‌ماند و موس و صفحه‌کلید هم روشن نمی‌شدند. بعد از مدتی، دیگر نتوانست رایانه را روشن کند. از رایانه بیرونش آوردم و ولتاژهایش را بدون بار اندازه گرفتم که به شرح زیر بودند:
            12+: 11.91
            5+: 5.169
            3.3+: 3.395
            استندبای: 4.8
            پاور گود: 5.159
            12-: 11.22-
            5-: 4.832
            آی‌سی سوئیچینگ این منبع تغذیه: SG6105DZ (دارای 20 پین). دیتاشیت این آی‌سی:

            به نظر شما چه بررسیهایی انجام بدهم برای یافتن عیب یا عیوب این منبع تغذیه؟
            با سلام و احترام ،
            با توجه به اینکه مشکل تدریجی به وجود اومده ، ایراد از قطعات نیمه هادی مثل ماسفت ، دیود یا آیسی نیست.
            در ابتدا با استفاده از لامپ هالوژن خودرویی ، خروجی ها را تحت بار ببرید و واکنش ولتاژ های مختلف رو بررسی کنید.

            دیدگاه


              #36
              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

              با سلام و احترام ،
              با توجه به اینکه مشکل تدریجی به وجود اومده ، ایراد از قطعات نیمه هادی مثل ماسفت ، دیود یا آیسی نیست.
              در ابتدا با استفاده از لامپ هالوژن خودرویی ، خروجی ها را تحت بار ببرید و واکنش ولتاژ های مختلف رو بررسی کنید.
              منظورم از این که برخی ولتاژها (مانند 12+: 11.91---استندبای: 4.8) حتا بدون بار، پایین هستند این بود که جریان‌دهیِ این منبع تغذیه افول کرده است.
              وقتی بدون بار، ولتاژها افت داشتند معلوم بود که با بار، افت بیشتری می‌کردند.

              به خروجی 12+ «هالوژن 60وات 12ولت» وصل کردم؛ باعث شد که فن پاور از حرکت بازایستد، و ولتاژها به مقادیر زیر افت کردند:
              12+: 0
              5+: 0
              3.3+: 0
              استندبای: 4.6
              پاور گود: 0
              12-: 0.013
              5-: 0
              (وصل کردن لامپ 21وات خودرویی به خروجی 12+، باعث شد که ولتاژ 12+ به 11.0 ولت افت کند؛ وصل کردن لامپ 5وات خودرویی به خروجی 12+، باعث شد که ولتاژ 12+ به 11.30 ولت افت کند.)
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۰۶ ۱۴۰۴/۰۳/۰۲.

              دیدگاه


                #37
                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                منظورم از این که برخی ولتاژها (مانند 12+: 11.91---استندبای: 4.8) حتا بدون بار، پایین هستند این بود که جریان‌دهیِ این منبع تغذیه افول کرده است.
                وقتی بدون بار، ولتاژها افت داشتند معلوم بود که با بار، افت بیشتری می‌کردند.

                به خروجی 12+ «هالوژن 60وات 12ولت» وصل کردم؛ باعث شد که فن پاور از حرکت بازایستد، و ولتاژها به مقادیر زیر افت کردند:
                12+: 0
                5+: 0
                3.3+: 0
                استندبای: 4.6
                پاور گود: 0
                12-: 0.013
                5-: 0
                (وصل کردن لامپ 21وات خودرویی به خروجی 12+، باعث شد که ولتاژ 12+ به 11.0 ولت افت کند؛ وصل کردن لامپ 5وات خودرویی به خروجی 12+، باعث شد که ولتاژ 12+ به 11.30 ولت افت کند.)
                1- آیا ولتاژ استندبای هم تحت بار بردید ؟ چه تاثیری داشت ؟
                2- معمولا بین هیت سینک بخش گرم و ترانس ها ۲ خازن الکترولیت کوچک هم ظرفیت وجود دارن ، اونها رو تعویض کردید ؟
                3- بعد از ترانس استندبای معمولا یک خازن الکترولیت در حدود 1000 میکروفاراد وجود دارد ، اون رو تعویض کردید ؟
                4- کنار خازن مذکور در مرحله 3 ، معمولا یک خازن کوچکتر با ولتاژ نامی بین 25 تا 50 ولت و ظرفیت 47 تا 100 میکروفاراد وجود دارد ، آن را تعویض کردید ؟

                دیدگاه


                  #38
                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                  1- آیا ولتاژ استندبای هم تحت بار بردید ؟ چه تاثیری داشت ؟
                  2- معمولا بین هیت سینک بخش گرم و ترانس ها ۲ خازن الکترولیت کوچک هم ظرفیت وجود دارن ، اونها رو تعویض کردید ؟
                  3- بعد از ترانس استندبای معمولا یک خازن الکترولیت در حدود 1000 میکروفاراد وجود دارد ، اون رو تعویض کردید ؟
                  4- کنار خازن مذکور در مرحله 3 ، معمولا یک خازن کوچکتر با ولتاژ نامی بین 25 تا 50 ولت و ظرفیت 47 تا 100 میکروفاراد وجود دارد ، آن را تعویض کردید ؟
                  1. ولتاژ استندبای تحت بار 138میلی‌آمپری، به 3.5 ولت افت کرد.
                  2 تا 4. هنوز هیچ خازنی را عوض نکرده‌ام. آیا خوب است که مرحله به مرحله (ابتدا 2 خازن الکترولیت کوچک هم ظرفیت را عوض کنم و نتیجه را بررسی کنم؛ بعد خازن الکترولیت در حدود 1000 میکروفاراد را عوض کنم و نتیجه را بررسی کنم؛ و...) این خازنهای مذکور در 2 تا 4 را عوض کنم؟ یا باید همه با هم عوض شوند تا معلوم شود که نتیجه می‌دهند یا خیر؟

                  دیدگاه


                    #39
                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                    1. ولتاژ استندبای تحت بار 138میلی‌آمپری، به 3.5 ولت افت کرد.
                    2 تا 4. هنوز هیچ خازنی را عوض نکرده‌ام. آیا خوب است که مرحله به مرحله (ابتدا 2 خازن الکترولیت کوچک هم ظرفیت را عوض کنم و نتیجه را بررسی کنم؛ بعد خازن الکترولیت در حدود 1000 میکروفاراد را عوض کنم و نتیجه را بررسی کنم؛ و...) این خازنهای مذکور در 2 تا 4 را عوض کنم؟ یا باید همه با هم عوض شوند تا معلوم شود که نتیجه می‌دهند یا خیر؟
                    با توجه به اینکه ولتاژ استندبای افت کرده، باید مراحل 1 و 2 را نادیده گرفته و به سراغ مرحله 3 بروید.

                    دیدگاه


                      #40
                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                      با توجه به اینکه ولتاژ استندبای افت کرده، باید مراحل 1 و 2 را نادیده گرفته و به سراغ مرحله 3 بروید.
                      لطفاً عکس زیر را با open link in new tab باز کنید. برخی خازنها را مشخص کرده‌ام.

                      به نظر می‌رسد:
                      دو خازنی که با فلش قرمز مشخص کرده‌ام، همان 2 خازن هم‌ظرفیت باشند که شما در پست 37 گفتید؛
                      یکی از دو خازنی که که با فلش آبی مشخص کرده‌ام، همان خازن 1000 میکروفاراد باشد که شما در پست 37 گفتید؛
                      خازنی که با فلش قرمز مشخص کرده‌ام، همان «خازن کوچکتر با ولتاژ نامی بین 25 تا 50 ولت» باشد که شما در پست 37 گفتید اما 47 تا 100 میکرو نیست بلکه 1 میکرو است. شما گفتید این خازن را عوض کنم. ظرفیت آن را با خازن‌سنج مولتیمتر اندازه گرفتم که 1.150 میکرو نشان داد. آیا با این حال عوضش کنم؟

                      دیدگاه


                        #41
                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                        لطفاً عکس زیر را با open link in new tab باز کنید. برخی خازنها را مشخص کرده‌ام.

                        به نظر می‌رسد:
                        دو خازنی که با فلش قرمز مشخص کرده‌ام، همان 2 خازن هم‌ظرفیت باشند که شما در پست 37 گفتید؛
                        یکی از دو خازنی که که با فلش آبی مشخص کرده‌ام، همان خازن 1000 میکروفاراد باشد که شما در پست 37 گفتید؛
                        خازنی که با فلش قرمز مشخص کرده‌ام، همان «خازن کوچکتر با ولتاژ نامی بین 25 تا 50 ولت» باشد که شما در پست 37 گفتید اما 47 تا 100 میکرو نیست بلکه 1 میکرو است. شما گفتید این خازن را عوض کنم. ظرفیت آن را با خازن‌سنج مولتیمتر اندازه گرفتم که 1.150 میکرو نشان داد. آیا با این حال عوضش کنم؟
                        فعلا از بین خازن های تصویر ، خازن های با فلش آبی اولویت هستند.
                        و سپس خازن مابین ترانس و هیت سینک بخش سرد
                        و در نهایت نوبت خازن کنار آیسی سویچینگ ۸ پایه هست.

                        دیدگاه


                          #42
                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                          فعلا از بین خازن های تصویر ، خازن های با فلش آبی اولویت هستند.
                          و سپس خازن مابین ترانس و هیت سینک بخش سرد
                          و در نهایت نوبت خازن کنار آیسی سویچینگ ۸ پایه هست.
                          با تعویض خازن سبزرنگ دارای فلش آبی، به نظر می‌رسد مشکل سه ولتاژ استندبای و 5+ و 3.3+ حل شده است چون با وجود بار، افت نمیکنند به زیر ولتاژهای نامی خود.

                          اما ولتاژ 12+، هنوز مشکل دارد مثلاً وقتی بار 1 آمپری به آن وصل می‌کنم به 11.09 ولت افت می‌کند (وقتی بار 1آمپری به 12+ وصل است، ولتاژهای دیگر به این شرح هستند: 5+: 5.261؛ 3.3+: 3.394؛ استندبای: 5.141؛ پاورگود: 5.260؛ 12-: -11.25؛ 5-: 4.939-).
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۴:۵۶ ۱۴۰۴/۰۳/۰۶.

                          دیدگاه


                            #43
                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                            با تعویض خازن سبزرنگ دارای فلش آبی، به نظر می‌رسد مشکل سه ولتاژ استندبای و 5+ و 3.3+ حل شده است چون با وجود بار، افت نمیکنند به زیر ولتاژهای نامی خود.

                            اما ولتاژ 12+، هنوز مشکل دارد مثلاً وقتی بار 1 آمپری به آن وصل می‌کنم به 11.09 ولت افت می‌کند (وقتی بار 1آمپری به 12+ وصل است، ولتاژهای دیگر به این شرح هستند: 5+: 5.261؛ 3.3+: 3.394؛ استندبای: 5.141؛ پاورگود: 5.260؛ 12-: -11.25؛ 5-: 4.939-).
                            دیود شاتکی های روی هیت سینک بخش سرد و خازن های صافی خروجی های مربوطه را بررسی کنید.
                            اگر هیچکدام معیوب نبودند ، یعنی پاور مشکلی ندارد.

                            دیدگاه

                            لطفا صبر کنید...
                            X