اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

    چند روز پیش درگیر این مسئله شدم که در واقع خودم خبر نداشتم قضیه از چه خبره
    مشتری میخواست جریان مصرفی موتور با توجه به افزایش بار به طور خودکار از حدی بالاتر نرود
    معمولا در این موارد از کنترل برداری استفاده میشه و انکودر بسته میشه اما مشتری اصرار داشت که در درایو ABB بدون انکودر این کار انجام داده
    رفتیم تحقیق کردیم به متنی رسیدم که مفید بود؛ بخشی از این متن رو اینجا آوردم
    جالبه بدونید این روش به طور عملی تا جایی که بنده اطلاع دارم فقط در ABB موجود است و در بقیه برند ها باید حتما از انکودر استفاده شود


    پیشرفته تکنولوژی کنترل موتورهای AC است که توسط شرکت ABB ارائه شده است این تکنولوژی جایگزین روشهای متداول مانند روش اسکالر و کنترل برداری شار در حلقه باز و بسته شده است. اساس کارDTC بر پایه تئوری کنترل جهت میدان موتورهای القایی بنا شده است شار استاتور و گشتاور ، تغییرهای کنترلی DTC هستند ، محاسبه وضعیت موتور ، بوسیله یک سیگنال پروسسور دیجیتال (DSP ) سرعت بالا انجام می شود بطوریکه این محاسبات در مدل نرم افزاری موتور 40000 بار در ثاینه صورت می پذیرد . با توجه سرعت بالای محاسبات و مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر مرجع هر عمل سویچینگ جداگانه بررسی می شود و هنگام تغییرات دینامیک مانند بارهای ناگهانی عمل سویچینگ بهینه می شود.
    چراDTC ؟
    در این روش علاوه بر اینکه متغیرهای کنترلی ، حقیقی می باشند پردازش نرم افزاری بسیار سریع و عدم نیاز به انکودر و مدولاتور قابل توجه است
    . ویژگیهای درایو با پاسخ گشتاور سریع حدود 10 برابر سریعتر از درایورDC و سایر درایوهای AC است دقت سرعت دینامیکی در این درایوها 8 برابر بهتر از یک درایو AC می باشد. نخست بلوک گشتاور را توضیح می دهیم
    : مرحله اول
    اندازه گیری جریان ولتاژ موتور است
    در مرحله بعد این ولتاژ و جریان به بلوکAdaptive motor model داده میشود در این بلوک مدار معادلی برای موتور در نظر گرفته شده است این بلوک برای اینکه از روی مقادیر ولتاژ جریان و موقعیت سویچهای موتور بتواند مقادیر شار و گشتاور موتور را به دست آورد نیاز به پارامترهای ذاتی موتور مانند : مقاومت استاتور ضریب اشباع و اندوکتانس القایی دارد که در ابتدای کار و توسط عمل Auto- tuning اندازه گیری می شوند. مقادیر گشتاور شار به دست آمده از بلوکMotor model هر 25 میکرو ثانیه یکبار با مقادیر مرجع مقایسه می شوند و بهترین موقعیت سوییچهای قدرت انتخاب می شوند با توجه به اینکه مانند روش مدلاتور الگوی از پیش تعیین شده ای وجود ندارد ، نسبت به روش های کنترل برداری 30% تغییر حالت های سوییچها کمتر است و بنابراین تلفات کمتری روی IGBT خواهیم داشت و علاوه بر آن بدون انکودر به سرعت پاسخ گشتاوری معادل 2 میل ثانیه خواهیم رسید. در مرحله پنج خروجی بلوک سرعت ، از یک محدود کننده عبور می کند و ورودی این محدود کننده می توان از یک مرجع خارجی تغذیه شود
    . در مرحله ششم کنترلر سرعت ( شاملPID ومقایسه کننده سرعت ) سرعت واقعی را با سرعت مرجع مقایسه می کند.
    مزایای کنترل سیستم گشتاور(DTC) :
    1- پاسخ سریع به تغییرات گشتاور : در لحظات گذرای بار ، زمان افت سرعت کاهش می یابد و در نتیجه پروسه بهتر کنترل شده و محصولات باکیفیت بالاتر عرضه می شوند.
    2- کنترل گشتاور در فرکانس پایین : این مزیت بخصوص در کاربردهایی چون جرثقیل ها و آسانسورها که بار به راه اندازی و توقف منظم و نرم نیاز دارد، قابل توجه می باشد.
    3- گشتاور خطی : افزایش گشتاور بصورت خطی در کاربردهایی چون Winder
    4- دقت سرعت دینامیک: بعد از تغییر ناگهانی بار ، موتور می تواند با سرعت قابل ملاحظه ای به حالت پایدار برگردد. ترمز الکتریکی
    هدف این تکنولوژی ارائه راه کارهای عملی برای کاهش انرژی تلف شده در عمل ترمز گیری و برگشت این انرژی به صورت الکتریکی به شبکه است

    #2
    پاسخ : روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

    با سلام

    ببینید dtc در حقیت یک زیر مجموعه از foc یا همون کنترل برداری است . البته بهتر بگیم همون foc است . قدیمتر تنها تکنیک foc همون dtc بود الان چند تا تکنیک دیگه برای foc توسعه پیدا کرده . .اونی هم هم که شما بهش اشاره کردید معروفه به sensorless foc که برای ارزان تر کردن کنترلر میان اینکودر رو حذف میکنن و میان موقیت روتور رو محاسبه میکنن .
    تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
    داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

      الان اکثر اینورترها حتی مدلهای چینی بی نام و نشون هم سنسورلس هستند. چیز خیلی جدیدی نیست. توی مشخصات اینورتر sensor-less vector control معرفی شده

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

        اینطوری LS هم داره
        ولی من ندیدم کسی بدون انکودر بیاد انجام بده

        برای همین نوشتم در عمل! در اسم همه سعی میکنند از قافله عقب نمونند اما آیا واقعا عمل میکنه؟!

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

          در ls بدون انکودر vector اصلا فعال نمیشه
          is5 من کار کردم و کمی is7
          در invet و یسری دیگه وکتور فعال میشه بدون اتو تیون ولی استفاده از vf مناسب تر هست
          ی چیز دیگه
          توی ls گزینه ای هست بنام اتو بوست که تقریبا یسری مقادیر رو خودکار تنظیم میکنه و استفاده اش در بعضی موارد بد نیست
          توی دانفوس های رده بالا هم همچین گزینه ای هست که بسیار عالی کار میکنه
          هرچه سعی کنیم لایه های نرم افزاری زیاد کرده و از سخت افزار دور کنیم مشکلات(باگ ها) کمتر خواهد شد(امنیت بیشتری خواهید داشت)
          بهترین جواب دهنده برای سوال شما، خود شما هستید البته بعد تلاش،پشتکار و مطالعه بیشتر
          میدونی مشکل ما کجاست؟سرمایه و مغز ها رو نمیتونیم یکجا جمع کنیم...

          تعدادی ماژول GPS GP5MX1513F1 با بالاتریت حساسیت -170db به قیمت خرید بفروش میرسد

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

            من زیاد از انکودر و دیکودر نمیدونم.
            میشه بگین که اصلاً واسه چی استفاده میشه برای موتورها و رابط بین چی و چی هست؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : روش کنترل مستقیم گشتاور(DTC) در درایو های ABB

              سئوالت خیلی مبهمه
              ببین بیشتر مواقع مشتری ها میخوان اگه بار موتور زیاد شد برای اینکه اینورتر آسیب نبینه خطا بده و قطع کنه که خوب این توی همه اینورترها از هر مارکی وجود داره و معمولا به صورت 2 تا پارامتر ارائه میشه یکی مقدار جریان و دیگری زمان یعنی اینکه اگه مثلا جریان از 20 آمپر برای مدت زمان 1 ثانیه تجاوز کرد خطا بده
              برداشت دیگه از سئوال شما اینه که اینورتر نذاره موتور بیشتر از مقدار تعریف شده جریان بکشه که در این مورد 2 تا بحث پیش میاد :
              1- این کار رو میشه رو مد استال انجام داد بطوریکه اینورتر نمیذاره جریان موتور از یک مقدار مشخص تجاوز کنه تا اینکه بار موتور سبک بشه و بعد به افزایش دور ادامه میده
              2- اینکه شما انتظار داشته باشی بدون کاهش دور در یک دور مشخص با افزایش بار دور ثابت بمونه که این غیر ممکن هست چون وقتی بار زیاد میشه با ثابت بودن ولتاژ اعمالی باید جریان کشیده شده بیشتر بشه تا توان لازم برای بار تامین بشه یعنی قانون پایستگی انرژی
              حالا بگو منظورت چیه تا توضیح بدم

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X