چند روز پیش درگیر این مسئله شدم که در واقع خودم خبر نداشتم قضیه از چه خبره
مشتری میخواست جریان مصرفی موتور با توجه به افزایش بار به طور خودکار از حدی بالاتر نرود
معمولا در این موارد از کنترل برداری استفاده میشه و انکودر بسته میشه اما مشتری اصرار داشت که در درایو ABB بدون انکودر این کار انجام داده
رفتیم تحقیق کردیم به متنی رسیدم که مفید بود؛ بخشی از این متن رو اینجا آوردم
جالبه بدونید این روش به طور عملی تا جایی که بنده اطلاع دارم فقط در ABB موجود است و در بقیه برند ها باید حتما از انکودر استفاده شود
پیشرفته تکنولوژی کنترل موتورهای AC است که توسط شرکت ABB ارائه شده است این تکنولوژی جایگزین روشهای متداول مانند روش اسکالر و کنترل برداری شار در حلقه باز و بسته شده است. اساس کارDTC بر پایه تئوری کنترل جهت میدان موتورهای القایی بنا شده است شار استاتور و گشتاور ، تغییرهای کنترلی DTC هستند ، محاسبه وضعیت موتور ، بوسیله یک سیگنال پروسسور دیجیتال (DSP ) سرعت بالا انجام می شود بطوریکه این محاسبات در مدل نرم افزاری موتور 40000 بار در ثاینه صورت می پذیرد . با توجه سرعت بالای محاسبات و مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر مرجع هر عمل سویچینگ جداگانه بررسی می شود و هنگام تغییرات دینامیک مانند بارهای ناگهانی عمل سویچینگ بهینه می شود.
چراDTC ؟
در این روش علاوه بر اینکه متغیرهای کنترلی ، حقیقی می باشند پردازش نرم افزاری بسیار سریع و عدم نیاز به انکودر و مدولاتور قابل توجه است
. ویژگیهای درایو با پاسخ گشتاور سریع حدود 10 برابر سریعتر از درایورDC و سایر درایوهای AC است دقت سرعت دینامیکی در این درایوها 8 برابر بهتر از یک درایو AC می باشد. نخست بلوک گشتاور را توضیح می دهیم
: مرحله اول
اندازه گیری جریان ولتاژ موتور است
در مرحله بعد این ولتاژ و جریان به بلوکAdaptive motor model داده میشود در این بلوک مدار معادلی برای موتور در نظر گرفته شده است این بلوک برای اینکه از روی مقادیر ولتاژ جریان و موقعیت سویچهای موتور بتواند مقادیر شار و گشتاور موتور را به دست آورد نیاز به پارامترهای ذاتی موتور مانند : مقاومت استاتور ضریب اشباع و اندوکتانس القایی دارد که در ابتدای کار و توسط عمل Auto- tuning اندازه گیری می شوند. مقادیر گشتاور شار به دست آمده از بلوکMotor model هر 25 میکرو ثانیه یکبار با مقادیر مرجع مقایسه می شوند و بهترین موقعیت سوییچهای قدرت انتخاب می شوند با توجه به اینکه مانند روش مدلاتور الگوی از پیش تعیین شده ای وجود ندارد ، نسبت به روش های کنترل برداری 30% تغییر حالت های سوییچها کمتر است و بنابراین تلفات کمتری روی IGBT خواهیم داشت و علاوه بر آن بدون انکودر به سرعت پاسخ گشتاوری معادل 2 میل ثانیه خواهیم رسید. در مرحله پنج خروجی بلوک سرعت ، از یک محدود کننده عبور می کند و ورودی این محدود کننده می توان از یک مرجع خارجی تغذیه شود
. در مرحله ششم کنترلر سرعت ( شاملPID ومقایسه کننده سرعت ) سرعت واقعی را با سرعت مرجع مقایسه می کند.
مزایای کنترل سیستم گشتاور(DTC) :
1- پاسخ سریع به تغییرات گشتاور : در لحظات گذرای بار ، زمان افت سرعت کاهش می یابد و در نتیجه پروسه بهتر کنترل شده و محصولات باکیفیت بالاتر عرضه می شوند.
2- کنترل گشتاور در فرکانس پایین : این مزیت بخصوص در کاربردهایی چون جرثقیل ها و آسانسورها که بار به راه اندازی و توقف منظم و نرم نیاز دارد، قابل توجه می باشد.
3- گشتاور خطی : افزایش گشتاور بصورت خطی در کاربردهایی چون Winder
4- دقت سرعت دینامیک: بعد از تغییر ناگهانی بار ، موتور می تواند با سرعت قابل ملاحظه ای به حالت پایدار برگردد. ترمز الکتریکی
هدف این تکنولوژی ارائه راه کارهای عملی برای کاهش انرژی تلف شده در عمل ترمز گیری و برگشت این انرژی به صورت الکتریکی به شبکه است
مشتری میخواست جریان مصرفی موتور با توجه به افزایش بار به طور خودکار از حدی بالاتر نرود
معمولا در این موارد از کنترل برداری استفاده میشه و انکودر بسته میشه اما مشتری اصرار داشت که در درایو ABB بدون انکودر این کار انجام داده
رفتیم تحقیق کردیم به متنی رسیدم که مفید بود؛ بخشی از این متن رو اینجا آوردم
جالبه بدونید این روش به طور عملی تا جایی که بنده اطلاع دارم فقط در ABB موجود است و در بقیه برند ها باید حتما از انکودر استفاده شود
پیشرفته تکنولوژی کنترل موتورهای AC است که توسط شرکت ABB ارائه شده است این تکنولوژی جایگزین روشهای متداول مانند روش اسکالر و کنترل برداری شار در حلقه باز و بسته شده است. اساس کارDTC بر پایه تئوری کنترل جهت میدان موتورهای القایی بنا شده است شار استاتور و گشتاور ، تغییرهای کنترلی DTC هستند ، محاسبه وضعیت موتور ، بوسیله یک سیگنال پروسسور دیجیتال (DSP ) سرعت بالا انجام می شود بطوریکه این محاسبات در مدل نرم افزاری موتور 40000 بار در ثاینه صورت می پذیرد . با توجه سرعت بالای محاسبات و مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر مرجع هر عمل سویچینگ جداگانه بررسی می شود و هنگام تغییرات دینامیک مانند بارهای ناگهانی عمل سویچینگ بهینه می شود.
چراDTC ؟
در این روش علاوه بر اینکه متغیرهای کنترلی ، حقیقی می باشند پردازش نرم افزاری بسیار سریع و عدم نیاز به انکودر و مدولاتور قابل توجه است
. ویژگیهای درایو با پاسخ گشتاور سریع حدود 10 برابر سریعتر از درایورDC و سایر درایوهای AC است دقت سرعت دینامیکی در این درایوها 8 برابر بهتر از یک درایو AC می باشد. نخست بلوک گشتاور را توضیح می دهیم
: مرحله اول
اندازه گیری جریان ولتاژ موتور است
در مرحله بعد این ولتاژ و جریان به بلوکAdaptive motor model داده میشود در این بلوک مدار معادلی برای موتور در نظر گرفته شده است این بلوک برای اینکه از روی مقادیر ولتاژ جریان و موقعیت سویچهای موتور بتواند مقادیر شار و گشتاور موتور را به دست آورد نیاز به پارامترهای ذاتی موتور مانند : مقاومت استاتور ضریب اشباع و اندوکتانس القایی دارد که در ابتدای کار و توسط عمل Auto- tuning اندازه گیری می شوند. مقادیر گشتاور شار به دست آمده از بلوکMotor model هر 25 میکرو ثانیه یکبار با مقادیر مرجع مقایسه می شوند و بهترین موقعیت سوییچهای قدرت انتخاب می شوند با توجه به اینکه مانند روش مدلاتور الگوی از پیش تعیین شده ای وجود ندارد ، نسبت به روش های کنترل برداری 30% تغییر حالت های سوییچها کمتر است و بنابراین تلفات کمتری روی IGBT خواهیم داشت و علاوه بر آن بدون انکودر به سرعت پاسخ گشتاوری معادل 2 میل ثانیه خواهیم رسید. در مرحله پنج خروجی بلوک سرعت ، از یک محدود کننده عبور می کند و ورودی این محدود کننده می توان از یک مرجع خارجی تغذیه شود
. در مرحله ششم کنترلر سرعت ( شاملPID ومقایسه کننده سرعت ) سرعت واقعی را با سرعت مرجع مقایسه می کند.
مزایای کنترل سیستم گشتاور(DTC) :
1- پاسخ سریع به تغییرات گشتاور : در لحظات گذرای بار ، زمان افت سرعت کاهش می یابد و در نتیجه پروسه بهتر کنترل شده و محصولات باکیفیت بالاتر عرضه می شوند.
2- کنترل گشتاور در فرکانس پایین : این مزیت بخصوص در کاربردهایی چون جرثقیل ها و آسانسورها که بار به راه اندازی و توقف منظم و نرم نیاز دارد، قابل توجه می باشد.
3- گشتاور خطی : افزایش گشتاور بصورت خطی در کاربردهایی چون Winder
4- دقت سرعت دینامیک: بعد از تغییر ناگهانی بار ، موتور می تواند با سرعت قابل ملاحظه ای به حالت پایدار برگردد. ترمز الکتریکی
هدف این تکنولوژی ارائه راه کارهای عملی برای کاهش انرژی تلف شده در عمل ترمز گیری و برگشت این انرژی به صورت الکتریکی به شبکه است
دیدگاه