اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بازده موتور AC بیشتره یا DC?

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

    سلام. جناب arvinfx همونطور که خودتونم اشاره کردید خازن با پمپ موازی شده. البته قبلش بگم این خازن به خازن روغنی معروفه چون توش روغنه. مقدارشم تا اونجایی که من می دونم بین 20 تا 25 میکرو فاراده. 100 میکرو به نظر منم مقداری زیاد هست. همونطور که این دوستمون هم گفت این خازن از مصرف توان اکتیو شما کم نمیکنه و تو برق مصرفی شما تفاوت نمیکنه فقط باعث میشه مقدار جریان کشیده شده از برق شهر کمتر بشه. حالا بگذریم.
    پس خازن با پمپ موازی شده. وقتی که پمپ روشنه و موتور کولر رو هم روشن میکنید موتور و پمپ انگار با هم موازی شدند چون به هر دو یک فاز وارد میشه و هردو نول مشترک دارند. پس حالا خازنی که با پمپ موازی بود با موتور هم موازیه. ولی اگه پمپ رو روشن نکنید و یک راست موتور رو بزنید دیگه خازنی تو مدار نیست. و به قول شما 2 آمپر موتورتون در حالی که پمپ خاموش بوده جریان کشیده. خب خیلی راحت میتونید توان کولرتون رو بدست بیارید. اگه ضریب قدرت کولرتون رو 0.8 در نظر بگیرید با توجه به جریان 2 آمپر و ولتاژ 220 توانتون میشه 352 وات. پس کولرتون یک دوم اسب بخاره (2/1 HP) حتما میدونید که موتورهای کولر معمولا سه چهارم ، یک دوم ، دو سوم ، یک چهارم اسب بخار هستند.

    مقدار توان واترپمپ رو نمیدونم چنده چون این عدد 1.4 آمپر که گفتید برای وقتی هست که خازن با واترپمپ موازیه. برای بدست آوردن جریان واقعی واترپمپ لازمه که این خازن رو جدا کنید. من فکر میکنم جریان این واترپمپ زیاد هست نمیدونم چرا!! تا اونجایی که من می دونم توان واتر پمپ نباید خیلی زیاد باشه حتی احتمال میدم یه عدد 2 رقمی باشه پس این جریان 1.4 با وجود خازن به نظرم زیاده. حدس من اینه که پمپ (که تقریبا سلفیه) با این خازن زیاد به جای اینکه ضریب توانش به 1 نزدیک بشه خازن نه تنها ضریب توان رو بهبود نداده بلکه خرابترش کرده فقط در این صورته که این جریان زیاد برای من توجیه داره.
    اگه یه زحمتی بکشی خیلی خوب میشه بیا اون خازن رو باز کن حالا جریان واترپمپ رو وقتی موتور خاموشه اندازه بگیر اونوقت خیلی راحت میشه توان واترپمپ رو هم مثل موتور که بدست اوردیم بدست اورد (جمله رو حال کردی :mrgreen هر موقع این کار رو کردید اونوقت میتونیم درمورد اتفاقاتی که افتاده که جریان کل 1.5 شده راحتتر حرف زد اونوقت من با شکل کاملا توضیح میدم که چه اتفاقی میوفته. فقط نمیدونم اگه اون خازن رو برداری آیا ممکنه 1% برای پمپ مشکلی بوجود بیاد یا نه فوقشم مشکلی پیش بیاد فدای سرت درجهت پیشبرد علم یه پمپ قابلی نداره :biggrin:
    HELLO WORLD

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

      ...

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

        سلام
        اگر یه کوسینوس فی متر داشتی براحتی و دقیقو خیلی ساده توان کولر رو محاسبه میکردی.
        P=U*I*cosfi

        اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

          ببخشید که دیر شد

          اینم جریان ها در حالت های مختلف نمیدونستم کدومش و میخاین برای همین همه حالت ها رو گرفتم

          آمپر مترمو هم عوض کردم

          فقط پمپ آب با خازن 1 آمپر
          فقط پمپ آب بدون خازن 0.25 آمپر
          فقط موتور هوا بدون خازن 2A
          هوا و آب با هم بدون خازن2.25 آمپر
          هوا و آب با خازن 1.6A

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

            دوست عزیز ممنون از زحمتی که کشیدی
            دقیقا داستان همونیه که حدس زده بودم. با این عددهایی که به دست اوردی حالا به جرات میتونم بگم حرفایی که بالا زدم درسته. مخصوصا این قسمت که شک داشتم :
            مقدار توان واترپمپ رو نمیدونم چنده چون این عدد 1.4 آمپر که گفتید برای وقتی هست که خازن با واترپمپ موازیه. برای بدست آوردن جریان واقعی واترپمپ لازمه که این خازن رو جدا کنید. من فکر میکنم جریان این واترپمپ زیاد هست نمیدونم چرا!! تا اونجایی که من می دونم توان واتر پمپ نباید خیلی زیاد باشه حتی احتمال میدم یه عدد 2 رقمی باشه پس این جریان 1.4 با وجود خازن به نظرم زیاده. حدس من اینه که پمپ (که تقریبا سلفیه) با این خازن زیاد به جای اینکه ضریب توانش به 1 نزدیک بشه خازن نه تنها ضریب توان رو بهبود نداده بلکه خرابترش کرده فقط در این صورته که این جریان زیاد برای من توجیه داره.
            حالا توان واترپمپ رو هم میشه بدست اورد. با در نظر گرفتن ضریب توان 0.8 (البته تو واقعیت میتونه یک مقدار کمتر یا بیشتر باشه ولی معمولا نزدیک 0.8 هست) و ضربش در جریان 0.25 و ضرب در ولتاژ 220 ، توان واترپمپ بدست میاد 44 وات. همونطور که گفته بودم باید مقدار کمی باشه که هست.
            اول دوست دارم یه توضیحی در مورد عملکرد {خازن اصلاح ضریب توان} و {توان} و ارتباط ایندو با هم و تاثیرشون تو {جریان} بدم. ببینید با گذاشتن خازن با مقدار مناسب، ضریب توان یا همون کسینوس فی به 1 نزدیک میشه. توان هر دستگاهی هم میدونیم همیشه ثابته. مثلا اگه یک پنکه دارید که روش نوشته 100 وات. این همیشه ثابته چه خازن باهاش موازی کنید چه نکنید. حالا اگه یه خازن با مقدار مناسب بذارید چی میشه؟ cosФ زیاد میشه -و از اونجایی که توان و ولتاژ ثابته- با توجه به فرمول توان p=v i cosФ ، حتما جریان کم میشه. اونم به خاطر کشیده شدن توان راکتیو از خازن به جای شبکه هست که بحثش مفصله خودتون هم بهتر از من میدونید.

            حالا قبل از اینکه بحث رو ادامه بدم بهتره مدار ساده ی کولر رو بذارم. ساده از این لحاظ که یه دید کلی میده دیگه کلیدهای تک پل و تبدیل برای سرعت کم و زیاد رو توش لحاظ نکردم. این مدار کولره :


            همونطور که تو شکل هم می بینید و من قبلا گفتم خازن فقط وقتی با موتور کولر موازیه که کلید پمپ زده بشه و پمپ روشن باشه. پس در این چیزی که شما گفتید :
            فقط موتور هوا بدون خازن 2A
            نیازی به گفتن -بدون خازن- نبود چون چه خازن باشه چه نباشه تا وقتی که پمپ خاموشه ، جریانی که موتور کولر میکشه همون 2 آمپره. می خواید اینو هم امتحان کنید.

            تو جمله های بالا اونجایی که با قرمز نوشتم گفتم که خازن بذاریم جریان کم میشه. در عمل هم خودتون دیدید. وقتی که خازن تو مدار بود و هم پمپ و هم موتور کولر رو زدید کل جریانی که کشیده شد 1.6 آمپره. و در حالی که خازن رو برداشتید و پمپ و موتور کولر رو روشن کردید جریان کل شد 2.25 آمپر. تا اینجا حرفمون درست. اما یه سوال : پس چرا وقتی موتور کولر خاموشه، شما این عددای زیر رو بدست آوردید :

            فقط پمپ آب با خازن 1 آمپر
            فقط پمپ آب بدون خازن 0.25 آمپر
            مگه قرار نبود خازن جریان رو کم کنه؟ حرفی که تو پست قبلی زدم جواب این سواله :
            حدس من اینه که پمپ (که تقریبا سلفیه) با این خازن زیاد به جای اینکه ضریب توانش به 1 نزدیک بشه خازن نه تنها ضریب توان رو بهبود نداده بلکه خرابترش کرده فقط در این صورته که این جریان زیاد برای من توجیه داره.
            این خازن به تنهایی برای پمپ زیاده و باعث خراب کردن ضریب توان پمپ شده درنتیجه جریانی که پمپ میکشه زیاد شده. اما این خازن که قرار نیست فقط برای پمپ باشه که! موتور کولر رو هم باید جواب بده.
            پمپ رو یه سلف با مقدار کم درنظر بگیر. موتور رو یه سلف با مقدار بیشتر در نظر بگیر. و خازن با مقدار بزرگ هم داریم. این خازن به تنهایی با یه سلف کوچیک، مدار رو به جای اینکه بهبود بده بدتر خازنی میکنه و دیدیم که جریان زیاد شد. حالا اگه هم پمپ تو مدار باشه هم موتور مجموعشون میشه یه سلف بزرگ که خازن بزرگ باعث میشه ضریب توانش بهبود داده بشه. حالا مدارمون انگار که یه مدار مقاومتیه.
            اگه سوالی بود در خدمتم
            HELLO WORLD

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

              سلام آقا سنگ تمون گزاشتی ممنون کاملا فهمیدم چه خبره!

              همه اینکارار برای اینه که مدار بار رو مقاومتی بکنه! جالبه!

              پس مصرف درسته 1.6!؟

              فقط راجبه ضریب توان 0.8 این مقدار چیه از کجا اومده؟ فکر کنم فقط برای مدارات برق متناوب باشه!


              درضمن الان رفتم مقدار خازن رو دیدم 20uf بود من اشتباه کرده بودم :redface:

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                نوشته اصلی توسط arvinfx

                همه اینکارار برای اینه که مدار بار رو مقاومتی بکنه! جالبه!
                دقیقا. همه ی این چیزایی که من گفتم تو یه جمله میشه همینی که شما گفتید. اصلا به خاطر همینه که شرکت برق کارخونه ها و ... رو مجبور میکنه که خازن بذارند. چون اونا اکثرا بارهای سلفی دارند مثل موتورهای سه فاز با توان بالا و ... که این باعث کشیدن جریان زیاد از شبکه و مشکلات دیگه میشه. خازن میذارند که توان راکتیو این موتورها به جای شبکه از خازن تامین بشه.

                arvinfx جان باید یه اعترافی بکنم که این بحثی که راه انداختی خیلی به من انرژی داد چون باعث شد خودمم خیلی چیزا یاد بگیرم باعث شد فرمولا (یا قصه هایی) رو که تو دانشگاه خوندیم رو لمس کنم خیلی هاش رو فراموش کرده بودم که رفتم دوباره نگاهشون کردم و به نتایج عالی رسیدم که دوست دارم اینجا هم مطرح کنم. اگه کتاب تاسیسات دکتر کلهر رو داری بهت اکیدا توصیه میکنم 5 صفحه ی اول فصل 3 رو بخونی.

                چون این سوال رو پرسیدی :
                فقط راجبه ضریب توان 0.8 این مقدار چیه از کجا اومده؟ فکر کنم فقط برای مدارات برق متناوب باشه!
                باید یه سری توضیحات در مورد اثرات مدارات سلفی و خازنی و ماجراهای پسفاز و پیشفاز و cosФ و اصلا خود اختلاف فازФ و ... بدم.
                اول باید بگم که بله برای برق متناوب هست. تو dc خبری از فاز و اختلاف فاز نیست. و سلف و خازن باعث بوجود اومدن اختلاف فاز میشن
                مدارای مقاومتی ، سلفی ، خازنی ، مقاومتی سلفی ، مقاومتی خازنی رو در نظر بگیرید.
                برای مدارای مقاومتی ما چیزی به نام اختلاف فاز نداریم یعنی بین بردار جریان و ولتاژ اختلاف فازی وجود نداره. یعنی این دو بردار روی هم افتادند مثل شکل زیر:


                توی مدارات سلفی جریان از ولتاژ 90 درجه عقبتره به عبارتی جریانش نسبت به ولتاژش 90 درجه پسفازه یعنی Ф مقدارش 90 درجه هست شکلش اینطوریه :

                حالا فرض کن یک سلف داری که مثلا 2 آمپر جریان میکشه بزنیش به برق توانش (P) چقدر میشه به عبارتی اگه یک ماه به برق باشه آخر برج چقدر باید بابتش پول برق بدی؟ جواب: 0 وات مصرف میکنه و 0 ریال باید بپردازی. چون p=v i cosФ و چون Ф=90 پس cosФ=0 درنتیجه توان میشه صفر. همین داستان رو برای خازن هم داریم.
                اما خازن جریانش 90 درجه از ولتاژ جلوتره به عبارتی جریان خازن نسبت به ولتاژش 90 درجه پیشفازه شکلشم اینه :

                مدار سلفی مقاومتی هم یه چیزیه بین مدار مقاومتی و مدار سلفی یعنی باز هم اینجا جریان نسبت به ولتاژ عقبتره اما اینبار مقدارش کمتر از 90 درجه هست. و مدار خازنی مقاومتی هم همینطور بردار جریان از ولتاژ جلوتره اما مقداری کمتر از 90 درجه.
                حالا این 0.8 که من گفتم از کجا اومده؟ ببین این یه مقداریه که معمولا برای موتورها و ... به کار میبرن و برای محاسبات اگه اختلاف فاز درست رو نداشته باشند 0.8 میگیرند. حالا این 0.8 یعنی چی؟ میگیم cosФ=0.8 پس Ф میشه 36.87 یعنی مدارمون سلفی مقاومتیه و جریان به اندازه ی 36.87 درجه از ولتاژ عقبتره. ما خازن میذاریم که یه جریانی تولید بشه که از ولتاژ جلوتر باشه تا با اون جریان مقابله کنه و اختلاف فاز رو صفر کنه تا بشه مثل یه مدار مقاومتی.

                تا اینجا که ربطی به بحثمون نداشت اصل ماجرا از اینجا شروع میشه یعنی جواب این سوال:
                پس مصرف درسته 1.6!؟
                بله درسته. حالا من اینجا براتون اثبات میکنم که مقدار واقعی cosФ چنده. چون گفتم اون 0.8 که من گرفتم تقریبیه.
                شما گفتید که وقتی که خازن رو گذاشتید و پمپ و موتورکولر روشنه جریان کل میشه 1.6 آمپر و وقتی که خازن ندارید جریان کل میشه 2.25 آمپر. با فرض اینکه اون طراح کولر مقدار این خازن رو درست انتخاب کرده (که واقعیت هم همینه) پس باید با وجود خازن ما یه مدار مقاومتی داشته باشیم و بدون وجود خازن یعنی وقتی که جریان 2.25 هست باید یک مدار مقاومتی سلفی داشته باشیم. شکلش میشه مثل زیر :


                این زاویه ای که تو شکل با علامت سوال نشون دادم همون زاویه ایه که ما شانسی گفتیم cos این زاویه میشه 0.8 پس خودش هست 36.87 حالا خیلی راحت این زاویه بدست میاد cosФ مساویه با 1.6 تقسیم بر 2.25 که میشه 0.71 پس دیدی مقدار واقعی ضریب توان 0.71 هست نه اون 0.8

                حالا تازه قضیه از اینجا به بعد جالب میشه :biggrin:
                الان میخوام اثبات کنم که این مقدار 0.71 که بدست اوردیم درسته!
                (خدا وکیلی حال داری بقیشو بخونی؟ :mrgreen
                گفتیم وقتی موتور کولر و فن روشنه وخازن هم هست جریان کل شد 1.6 آمپر. خازن هست پس مدار ما شده مقاومتی پس cosФ=1 در نتیجه توان کل میشه P=vi = 220*1.6 = 352
                حالا باید توان موتور رو اندازه بگیریم و بعد توان پمپ رو اندازه بگیریم اینا رو باهم جمع کنیم اگه شد 352 یعنی ما ضریب توان 0.71 رو درست به دست آوردیم.
                توان موتور کولر رو چه جوری بدست آوردیم؟ گفتیم وقتی که پمپ خاموشه (خازن هم نداریم دیگه) موتور کولر 2 آمپر میکشه. و فرض رو هم بذاریم که cosФ=0.71 پس توان موتور کولر هست: P=220*2*0.71=312.4

                حالا توان پمپ رو وقتی موتور کولر خاموشه و خازنی در مدار نیست بدست میاریم گفتی در این صورت موتور 0.25 آمپر میکشه پس: P=220*0.25*0.71=39.05

                حالا اگه این دو توان رو با هم جمع کنی جواب میشه 351.45 که میبینی نزدیکه 352 هست. پس ضریب توان رو درست بدست آوردیم :wow:

                همینطور میشه ثابت کرد که مقدار خازن باید همین 20 میکرو فاراد باشه . اگه هنوزم حوصله داری بگو تا اینو هم اثبات کنم. من حوصله دارم
                HELLO WORLD

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                  ای ول خیلی باحالی فکر کنم تو دانشگا هم اینطوری به آدم یاد نمیدن!

                  برو داداش خیلی دارم استفاده میکنمخازنو چطوری حساب کنیم؟

                  ! راستی رشتت چیه؟

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                    آقا elec-boy مرسی از پستهای مفیدت.
                    با خوندن پستهای قبلیت میشه فهمید که چقدر آدم ریز بینی هستی و پستهاتو با دقت و حواس جمع مینویسی!
                    گفتم با این پست ، یه تشکر ویژه بکنم تا برای ادامه بحث و محاسبه مقدار خازن ، باز هم انگیزه داشته باشی! :biggrin:

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                      نوشته اصلی توسط arvinfx
                      تو دانشگا هم اینطوری به آدم یاد نمیدن!
                      خجالت نده arvinfx جان ولی خودمونیم مگه تو دانشگاه هم چیزی به آدم یاد میدن؟ :biggrin: من قدرتم
                      نوشته اصلی توسط feredi
                      آقا elec-boy مرسی از پستهای مفیدت.
                      با خوندن پستهای قبلیت میشه فهمید که چقدر آدم ریز بینی هستی و پستهاتو با دقت و حواس جمع مینویسی!
                      گفتم با این پست ، یه تشکر ویژه بکنم تا برای ادامه بحث و محاسبه مقدار خازن ، باز هم انگیزه داشته باشی! :biggrin:
                      ممنون feredi جان شما لطف دارید. من خودم انقدر از بچه های باسواد سایت یاد گرفتم که اینا توش گمه. یه نمونه ش استاد دایی :biggrin:
                      قبل از اینکه بریم سراغ خازن arvinfx جان بهتره شما اول بری سراغ دکتر کلهر! اون 4 صفحه از تاسیسات دکتر کلهر رو اگه نخوندی اینجا میذارم دانلود کن (فقط همون 4صفحه رو گذاشتم که دکتر نفرینمون نکنه :mrgreen
                      http://yeki1.persiangig.com/other/kalhor.rar

                      از اونجایی که میدونم این 4 صفحه رو خوندی و مخصوصا مثال صفحه ی 3 (صفحه ی 3 از این فایلی که گذاشتم)رو حل کردی تو شکل پست قبل تغییرات زیر رو دادم :


                      همونطور که تو شکل هم میبینی و حتما میدونی (تو ریاضی راهنمایی هم داشتیم) این بردار 2.25 که داریم رو میشه به دو بردار عمودی و افقی تبدیل کرد. درواقع بردار افقی مقدار حقیقی ما هست و بردار عمودی مقدار موهومی ما. که اگه بخوایم به صورت فازوری بنویسیم اینجوری میشه :

                      اگه میبینی اختلاف فازمون عددش 0.1 با قبلی فرق داره به خاطر خطای رند کردن محاسباته وگرنه یکی باید باشه.
                      پس تا اینجا فهمیدیم بردار سلفی مقاومتی 2.25 آمپری تشکیل شده از یه بردار 1.6 آمپری مقاومتی و یه بردار 1.58 آمپری سلفی. حالا ما باید این 1.58 سلفی رو حذف کنیم. پس باید یه خازن انتخاب کنیم که یه چنین جریانی رو برامون تولید کنه. و از اونجایی که میدونیم جریان خازن نسبت به ولتاژش 90 درجه جلوتره و همینطور جریان سلف نسبت به ولتاژ 90 درجه عقبتره ، پس اگه این دو جریان با هم مساوی باشه همدیگه رو حذف میکنند (تو شکل: اون خط قرمز برای خازنه که میبینی برخلاف جهت سلفه). این شد اصل کاری که خازن قراره برا ما بکنه.

                      پس تا اینجا فهمیدیم خازنی میخوایم که باید برا ما جریان 1.58 آمپر تولید کنه.
                      از درس مدار فرمولهای زیر رو میدونیم:
                      برای مقاومت داریم i=v/R اما اینجا خازنه به جای R از راکتانس X استفاده میکنیم (چون خازن خالصه دیگه R نداریم وگرنه میشد Z که هم توش R داره هم X) پس :


                      که 22 میکرو فاراد نزدیک 20 میکرو فاراد خودمونه. یعنی باید این خازن رو بذاریم تا مولفه ی عمودی حذف بشه و درمجموع جریان کل بشه 1.6 آمپر.

                      تمام!

                      باید اعتراف کنم که خودمم خیلی چیزا یاد گرفتم مثلا هیچ وقت به این دقت نکرده بودم که چرا میگن با پمپ خاموش کولر رو به مدت طولانی روشن نذارید چون موتور کولر میسوزه. حالا فهمیدیم که دلیلش اینه که وقتی پمپ خاموشه دیگه خازن تو مدار نیست و موتور کولر جریان بیشتری میکشه مثلا تو این موتور 2 آمپر. اما حالا میبینیم وقتی خازن میذاریم حتی با پمپ هم درمجموع جریان از 2 آمپر کمتره که هست 1.6 آمپر.
                      HELLO WORLD

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                        سلام داداش خیلی توپ توضیح دادی کلی چیز یاد گرفتم! ولی میگم صفحه 26 این کتاب یه چیزایی در مورد جریمه کردن اداره برق نوشته! این یعنی چی؟ برای ما بهتره که ضریب مصرف رو به 1 برسونیم یا اینکه به 0 ؟ یه کمی گیج شدم!

                        اگه با خازن مصرف برقم کم میشه خوب راه می افتم تمام هواکشای خونه رو به خازن مزین میکنم!

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                          نوشته اصلی توسط arvinfx
                          دوستان یه مشکلی پیدا کردم!

                          اومدم جریان مطرفی کولرو بگیرم ببینید چه نتایج عجیبی داد

                          اول جریان موتور فن رو گرفتم 2 آمپر بود

                          بعد جریان پمپ رو گرفتم 1.4 آمپر بود

                          بعد جفتشو با هم گرفتم شد 1.5 آمپر!!! یعنی چی؟!!!

                          خوب که نگا گردم دیدم یه خازن 400v 100uf با موتور پمپ آبش موازی شده!!!

                          این خازن چیه چرا اینطوری میشه؟!
                          دوست عزیز من این نتایج رو بدست اوردم
                          جریان پمپ اب 0.4 امپر
                          جریان موتور با دور کند = 1.6 امپر
                          جریان موتور با دور تند = 2.47 امپر
                          که رو هم دیگه دور تند با پمپ اب میشه حدودا 700 وات

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                            سلام دوست عزیز. آهان رسیدی به همون نکته ای که باید میپرسیدی. اصلاح ضریب توان.
                            قبل از اینکه بیام درمورد سوالات توضیح بدم باید درمورد انواع توان (اکتیو و راکتیو) یه چیزایی بگم. ببینید توان اکتیو همون چیزیه که پشت دستگاه های برقی ما مینویسند. یه توان راکتیو هم داریم که به ظاهر چیز بدرد نخوریه ولی برای موتورها و... لازمه. همین موتور کولر (که گفتیم سلفی مقاومتیه) هم از شبکه توان اکتیو میکشه هم توان راکتیو. توان اکتیو رو به خاطر خاصیت مقاومتیش مصرف میکنه. توان راکتیو رو هم به خاطر خاصیت سلفیش مصرف میکنه. حالا این توان راکتیو مشکلی که ایجاد میکنه (البته نه برای مصرف کننده ی خانگی که ما باشیم بلکه برای اداره ی برق) اینه که باعث کشیدن جریان زیاد از شبکه میشه. فکر کن هرکی بخواد یه وسیله بذاره که جریان زیاد از شبکه بکشه خب برای اداره ی برق مشکل ایجاد میشه دیگه یا به قول کتاب ظرفیت خطوط و ترانسها و ... بی جهت اشغال میشه. پس خازن گذاری تنها سودش برای اداره ی برقه نه من و شما که کنتورهامون اکتیو هستند یا به عبارتی فقط توان اکتیو رو حساب میکنند. حالا چرا انقدر روی که تاکید دارم؟ چون جاهایی هم هستند که کنتورهایی دارند که هم اکتیو رو اندازه میگیره و هم راکتیو رو. مثل کجاها؟ مثل کارخانه ها مثل مراکز صنعتی و... خب خازن گذاری برای اینجور جاها قبل از اینکه برای اداره برق مهم باشه، برای صاحب اون کارخانه مهمه. چون اگه نذاره به خاطر توان راکتیو زیادی که از شبکه میکشه جریمه میشه. شاید میپرسی که خازن کارش چیه؟ جواب : خازن تولید کننده ی توان راکتیوه. جالب شد نه؟ اون دم و دستگاه هایی که تو اون کارخانه هستند بالاخره توان راکتیو میخواند حالا که اداره برق به خاطر این توان راکتیو جریمه میکنه، اینا میرن خازن میذارن که توان راکتیوشون از اینجا تامین بشه.
                            از اونجایی که تو خونه ها کنتور راکتیو نداریم پس با خیال راحت پولاتو بذار تو جیبت دیگه لازم نیست بری خازن بخری تا هواکشای خونه رو به خازن مزین کنی :mrgreen:

                            برای ما بهتره که ضریب مصرف رو به 1 برسونیم یا اینکه به 0 ؟
                            اول بگم که ضریب توان ، ضریب قدرت ، power factor یا به اختصار pf و همینطور cosФ همشون یکی اند. مصلما هرچی به 1 نزدیکتر باشه بهتره، کسینوس چه زاویه ای میشه 1 ؟ کسینوس 0 ؛ یعنی هرچی Ф به 0 نزدیک تر باشه یا هرچی cosФ به 1 نزدیکتر باشه برا ما بهتره. یه مثال میزنم به ظاهر شبیه مثال 25 کتاب ولی خیلی فرق داره. مثالی که کتاب زده توان 3 تا چیز مختلف رو اندازه گرفته ولی ما میخوایم رو یه چیز بحث کنیم.

                            فرض کنید یه موتور الکتریکی دارید 440 وات هست و ضریب توانش هم 0.5 هست (cosФ=0.5). بیا حساب کنیم ببینیم چقدر جریان میکشه. p=vi cosФ . جریان شد 4 آمپر. حالا فرض کن برای همین موتور بیایم یه خازن بذاریم که ضریب توانش رو بکنه 1 (cosФ=1) حالا جریان میشه 1 آمپر. 4برابر کم شد! آیا توان تغییر کرد؟ خیر. هنوزم این موتور 440 وات هست. برا منو شما فرقی نداره این موتور چقدر جریان بکشه (البته یه وقت دیدی سوختا :surprised ولی برا اداره برق فرق داره دیگه. حالا فهمیدی موضوع جریمه از چه قراره؟

                            اصلا در عمل خودت دیدی چی شد دیگه. ما وقتی برا کولر خازن گذاشتیم جریانمون کمتر شد. وقتی خازن گذاشتیم جریان کلمون شد 1.6 آمپر اما وقتی خازن رو برداشتی جریان شد 2.25 آمپر.

                            در مورد cosФ اگه بیشتر میخوای بدونی اینجا رو بخون:
                            http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor
                            اگه حوصله انگلیسی نداری فارسیشو هم داره.

                            فرمول توان راکتیو هم شبیه اکتیوه فقط به جای کسینوس ، سینوس داره. اینه:
                            Q=vi sinФ

                            آروین جان نمیدونم تا چه حد تونستم واضح بگم اگه سوالی هست در خدمتم
                            HELLO WORLD

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                              ای ول خیلی دوسیت داریم :wow: کاملا شیر فهم شدم چی به چیه!

                              خیلی خوبه که یه دوست قدرت دارم :nice:

                              میشه بازم سوال بپرسم؟ :nerd:

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                                نوشته اصلی توسط arvinfx
                                ای ول خیلی دوسیت داریم :wow:
                                ما به مراتب بیــــــــــ...ـــــــشتر :nice:

                                میشه بازم سوال بپرسم؟ :nerd:
                                شما سوال هااااااااااا بپرس :mrgreen: اگه سوادم برسه که دربـــــست درخدمتم :biggrin:
                                HELLO WORLD

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X