با درود فراوان
سوال اینجاست ؟ کجا ؟
همین جا 
ما مثلا یه موتور نیم اسب داریم ( روتور قفسی ) تک فاز و خازن دائم
توی کاتالوگ نوشته برای دور ثابت و بار ثابت .. جدا از بحث دور چرا نوشته بار ثابت ؟ یعنی متغیر بودن بار چه مشکلاتی ایجاد میکنه؟
و همچنین نوشته برای بی باری مناسب نمیباشد ؟ یعنی باید حتما به بار وصل بشه و اگه نشه اسیب میبینه ؟ خب اینو میدونم که اگه بار نداشته باشه دور موتور زیاد میشه و از دور نامی فراتر میره و همین افزایش دور بیشتر برای موتور مناسب نیست و برای این میزان دور طراحی نشده .. مثلا یاتاقان ها داغ میکنن و گویا با افزایش دور جریان هم زیاد میشه ؟ که اونم اسیب دیدن سیمپیچ با جریان بیشتر از جریان نامی سیچ پیچ ایجاد میشه ..
ولی چرا بی باری باعث افزایش جریان میشه ؟ یعنی چرا سرعت بیشتر میشه ؟ مگه نه اینکه فرکانس همون 50 هرتز ؟
خب میگیم جدا از سوال های بالا ما باید به اندازه ای بار اضافه کنیم که جریان نامی برقرار بشه
اینجوری دور هم نامی میشه یا همون 1500 دور دقیقه
جریان هم که نامی شده مثلا 3 امپر
ولتاز هم که 220 و ثابت
حالا اگه بار ما کمتر از نامی باشه جریان چی میشه ؟ چقدر میشه ؟ من میگم چون به حالت بی باری نزدیک تره خب باید بیشتر از نامی باشه
از طرف دیگه اگه بار بیشتر از حدی باشه که بازم جریان بیشتر میشه ؟
یعنی هم بی باری باعث افزایش دور موتور و هم باعث افزایش جریان میشه
هم بار زیاد باعث کم شدن دور و هم افزایش جریان میشه ؟
حالا اگه کم شدن دور تحت بار زیاد باعث جریان بیشتر میشه و به قفل رتور نزدیک میشه .. موتور برای اینکه به دور نامی برسه جریان بیشتری مصرف میکنه
حالا تو بی باری که ولتاز ثابت و فرکانس هم ثابته چجور دور موتور زیاد میشه و جریان بیشتری میکشه ؟ اصلا درسته که در این حالت جریان بیشتری بکشه و فقط دور افزایش پیدا میکنه و از این نظر یاتاقان اسیب میبینن فقط و این ها .. یا افزایش جریان هم داریم و اگه داریم چرا ؟
جریان نامی چجور تنظیم کنیم برای بار ؟ ایا باید بر فرض مثال موتور ما به بالابر وصل .. هر بار میزان بارش که مثلا اجر هست یه دونه اجر اضافه کنیم و جریان ببینیم تا جریان به جریان نامی برسه و ما بدونیم که اگر 100 تا اجر گذاشتیم تو سبد بار جریان به جریان نامی میرسه
پس اگه یه اجر بیشتر بذاریم اضافه بار ایجاد میشه و اگر یه اجر کمتر بذاریم یعنی 99 تا باز اضافه جریان داریم یا جریان کمتر میشه ؟
سوال اینجاست ؟ کجا ؟


ما مثلا یه موتور نیم اسب داریم ( روتور قفسی ) تک فاز و خازن دائم
توی کاتالوگ نوشته برای دور ثابت و بار ثابت .. جدا از بحث دور چرا نوشته بار ثابت ؟ یعنی متغیر بودن بار چه مشکلاتی ایجاد میکنه؟
و همچنین نوشته برای بی باری مناسب نمیباشد ؟ یعنی باید حتما به بار وصل بشه و اگه نشه اسیب میبینه ؟ خب اینو میدونم که اگه بار نداشته باشه دور موتور زیاد میشه و از دور نامی فراتر میره و همین افزایش دور بیشتر برای موتور مناسب نیست و برای این میزان دور طراحی نشده .. مثلا یاتاقان ها داغ میکنن و گویا با افزایش دور جریان هم زیاد میشه ؟ که اونم اسیب دیدن سیمپیچ با جریان بیشتر از جریان نامی سیچ پیچ ایجاد میشه ..
ولی چرا بی باری باعث افزایش جریان میشه ؟ یعنی چرا سرعت بیشتر میشه ؟ مگه نه اینکه فرکانس همون 50 هرتز ؟
خب میگیم جدا از سوال های بالا ما باید به اندازه ای بار اضافه کنیم که جریان نامی برقرار بشه
اینجوری دور هم نامی میشه یا همون 1500 دور دقیقه
جریان هم که نامی شده مثلا 3 امپر
ولتاز هم که 220 و ثابت
حالا اگه بار ما کمتر از نامی باشه جریان چی میشه ؟ چقدر میشه ؟ من میگم چون به حالت بی باری نزدیک تره خب باید بیشتر از نامی باشه
از طرف دیگه اگه بار بیشتر از حدی باشه که بازم جریان بیشتر میشه ؟
یعنی هم بی باری باعث افزایش دور موتور و هم باعث افزایش جریان میشه
هم بار زیاد باعث کم شدن دور و هم افزایش جریان میشه ؟
حالا اگه کم شدن دور تحت بار زیاد باعث جریان بیشتر میشه و به قفل رتور نزدیک میشه .. موتور برای اینکه به دور نامی برسه جریان بیشتری مصرف میکنه
حالا تو بی باری که ولتاز ثابت و فرکانس هم ثابته چجور دور موتور زیاد میشه و جریان بیشتری میکشه ؟ اصلا درسته که در این حالت جریان بیشتری بکشه و فقط دور افزایش پیدا میکنه و از این نظر یاتاقان اسیب میبینن فقط و این ها .. یا افزایش جریان هم داریم و اگه داریم چرا ؟
جریان نامی چجور تنظیم کنیم برای بار ؟ ایا باید بر فرض مثال موتور ما به بالابر وصل .. هر بار میزان بارش که مثلا اجر هست یه دونه اجر اضافه کنیم و جریان ببینیم تا جریان به جریان نامی برسه و ما بدونیم که اگر 100 تا اجر گذاشتیم تو سبد بار جریان به جریان نامی میرسه
پس اگه یه اجر بیشتر بذاریم اضافه بار ایجاد میشه و اگر یه اجر کمتر بذاریم یعنی 99 تا باز اضافه جریان داریم یا جریان کمتر میشه ؟


دیدگاه