اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اصلاح ضریب توان با AVR

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

    اون CT که فروشنده بهت نشون داد صنعتیه. تو باید CTآ‌ ابزار دقیق بگیری مثل عکسی که بهت نشون دادم. اگه نتونستی از تهران هم تهیه کنی باید خودت بپیچی. چون تو نمی خوای اندازه گیری جریان انجام بدی و تنها به فاز جریان نیاز داری اهمیتی نداره ثانویش چند آمپر باشه. اگه خودت هم بخوای درست کنی یک تورویید 20 میلیمتر بگیر و 100 دور سیم 0.1 میلیمتر بپیچ دورش میشه CT

    -خازن خوبیه

    -ترمینال فونیکس خیلی فراوونه مثل نقل ونبات:



    -ترانست خودشه

    - فرقی نداره 4 یا 5 یا 6 پایه خوبی. تو 5 پایه یکی از پایه ها استفاده نمیشه. تو 6 پایه هم دوتا دوتا با هم موازی میشن. مهم اینه که 9 ولت باشه.
    با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

      سلام استاد
      ببخشید که بعضی از سوالامو جاهای دیگه مطرح کردم ، همونطور که گفتم نمیخواستم وقتتونو بگیرم.
      من یه سوال دیگه دارم در مورد ساخت CT :
      اون سیم لاکی که گفتید دور تروئید بپیچم ، در این صورت سر اولیه و ثانویه اش چطوری از هم جدا میشه؟
      اون مقاومت که توی شکل بود مقدارش چنده؟
      بعد از پیچیدن سیم از کجا میدونم مطمئن شم که مقدار جریانش درسته؟
      اون میله ای که وسط تروئید هستش فریته؟ آیا لازمه که اونو بذارم؟
      ممنون از لطفتون.
      به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
      که برون در چه کردی که درون خانه آیی

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

        سلام دایی
        این مدل از CTآ‌ ها اصلا اولیه ندارن. اون میله ای که دیدی میله نبود . همون سیم برق بود که وقتی از وسط توروئید رد میشه میدان مغناطیسی ایجاد می کنه. این میدان مغناطیسی از مقطع سیم پیچی که تو می پیچی عبور می کنه و ولتاژ القایی تولید می کنه. مقدار مقاومت هم توی نقشه ی شماتیک هست و نیاز نیست مقاومت دیگه ای بزاری. مقدار جریان اصلا مهم نیست چون تو فقط به فاز جریان نیاز داری نه مقدار اون. مثلا 100 دور سیم دور توروئید بپیچی کافیه تا فاز جریان اشکار بشه.
        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

          یعنی کافیه اون سیم که پیچیدم به ثانویه وصل کنم و یه سیم دیگه را از برق شهر بگیرم و از وسط تروئید عبور بدم و به سر اولیه ی ترانس VT وصل کنم؟
          به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
          که برون در چه کردی که درون خانه آیی

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

            دقیقا

            دو سیم از برق شهر میاد و یکیش از توی توروئید رد میشه. بعد دو تا سیم وارد VTآ‌ میشن و از اونجا میرن به مصرف کننده ها

            با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

              به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
              که برون در چه کردی که درون خانه آیی

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                میگم که برد PCB را باید یه رو بزنم یا دورو؟
                در ضمن باید دستی برد را ترسیم کنم یا از خاصیت اتوماتیک پروتل اسفتاده کنم؟
                توی پروتل چطوری ترانس و رله ها رو بیارم توی PCB

                از کمکهایی که بهم کردی ممنونم دادا.
                به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
                که برون در چه کردی که درون خانه آیی

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                  سلام دایی
                  برد یکرو بهتره چون مسیریابی و رفع ایرادش آسونتره و قیمتش هم کمتر. برد دورو برای مدارات پیچیده تر بکار میاد. به خصوص اونایی که قعات SMD دارند.

                  معلومه دستی. هیچوقت پروتل نمی تونه مثل انسان خوش سلیقه باشه. مثل رانندگی با دنده معمولی و اتوماته. واسه راننده شدن کدومو ترجیح میدی؟

                  ترانس رو می تونی اصلا توی PCB نیاری. مخصوصا این ترانسای وطن که هنوز بجای پایه سیم دارن. دومین دلیل نیاوردن اینه که بهتره 220 ولت توی کمتر توی فیبر بچرخه تا خطرات برق گرفتگی کمتر بشه. البته گذاشتنش روی فیبر مزیت ول نموندن ترانس رو داره. واسه اینکار کافیه شکل نشیمنگاه ترانس رو بکشی و جای دو سورخ دو طرفش دوتا PAD بزاری. واسه اتصال سیمها هم دوتا PADآ‌ یک طرفش 3 تا PAD هم طرف ثانویش بزاری. اینجوری می تونی ترانس رو به اوندو PAD اول پیچ کنی و سیمهاشو هم به PADآ‌ های دیگه لحیم کنی.

                  خیلی از رله ها توی کتابخونه ی پروتل هست. البته اگه مثل من از پروتل سال 93 استفاده نمی کنی

                  اگه هم نبود باید مثل قطعات دیگه خودت بکشیش. مثلا اگه به قطعه ی DIP8 نگاه کنی می بینی چون 8 پایه داره 8 تا PADآ‌ گذاشته و شکل آی سی رو هم با رنگ زرد (Top overlay) کشیده.

                  راستی قبل از شروع به کشیدن چند نکته ی آموزشی فوق مهم درباره ی خود پروتل:

                  - اول اینکه میهن اصلی الکترونیک آمریکاست و کابوی فقط واحد اینچ سرش میشه و با میلیمتر و سانت و .... سر و کار نداره. یعنی تمامی اندازه ها توی پروتل اینچه نه میلیمتر(بجز تعداد اندکی قطعه ی اروپایی) . یک هزارم اینچ mil نامیده میشه و تو باید اول کار واحد رو روی mil بزاری نه mm . هر قطعه ای رو که می خوای بکشی هم باید با این واحد اندازه بگیری. مثلا اگه طول ترانس 56.5 میلیمتره باید تقسیم بر 0.0254 کنی تا بشه 2224 میل. بعد یه مستطیل به این طول ترسیم کنی. اگه به پایه آی سی دقت کنی می بینی فاصله هردو پایه ی آی سی 100 میل می باشد. قدیما که کولیس نداشتم بجای اون از یه آی سی دراز استفاده میکردم و طولها رو اندازه می گرفتم.

                  - دوم اینکه دقت 1 میل (یک هزارم اینچ) دقت زیادیه و ترسیم چیزی با این دقت هم وقت زیادی میگیره هم اصلا نیاز نیست. دقت ساختن فیبر هم چندان زیاد نیست تا بدردت بخوره.
                  پروتل و تمام نرم افزارهای CADآ‌ یک چیزی دارن بنام Snap grid یا میزان پرش. مثل کاغذ میلیمتری که کار آدمو راحت میکنه. من 15 ساله با اسنپ 25 میل کار می کنم و تجربه بهم نشون داده این اسنپ برای کارهای عادی عالیه. تو هم از این تجربه استفاده کن تا از پروتل دلزده نشی. مثلا توی مثال بالا که طول ترانس شد 2224 میل تو موقع ترسیم با این اسنپ میشه 2225 میل و خیالت راحت این 1 میل خطا اصلا با میکروسکپ هم دیده نمیشه.

                  - سوم اینکه پروتل برات صفحه رو با نقاطی مدرج میکنه مثل کاغذ میلیمتری. که نمای دید رو بهتر می کنه. مثل کاغذ میلیمتری که سانتیمترها رو پررنگ تر کرده پروتل هم دوتا پارامتر برای مدرج کردن صفحه داره. اسم ایندو در پروتل من Visible grid1 و Visible grid2 است که یکیشو میزارم 25 میل و دومی رو 100 میل. البته ایندو عدد تجربیه و تجربه هم چیز خوبیه. پروتل می تونی گریدها رو بطورت خط یا نقطه نشون بده که تجربه نشون داده اگه dotآ‌ باشه بهتره.

                  - PADآ‌ ها عناصری هستند که قراره پایه قطعه بره تو سوراخشون و لحیم بشه. پس اگه سایز PADآ‌ ها رو اشتباه بزاری می بینی توی لحیم کاری مشکل خواهی داشت. مثلا واسه یه قطعه که قطر پایش 50 میله، اگه پد 62 میل بزاری بدبخت میشی چون دیگه جایی واسه لحیم کردن نمی مونه. پس سایز پد باید متناسب با سایز پایه باشه. مثلا قطر پایه آی سی حدود 25 میله و پد 62 میل برای اون در نظر می گیریم. و قطر پایه رله 60 میله و پد 100 میل براش در نظر می گیریم. یعنی اگه یه DIP28 واسه میکرو آوردی توی صفحه باید روی یکی از پدهاش کلیک کنی و ببینی قطر پد چنده؟ اگه مثلا 50 میل بود باید بکنیش 62 میل و یک دکمه ی دیگه داره که اگه اونو بزنی بقیه ی 27 پایه هم 62 میل میشه.

                  - یه پارامتر دیگه ای که می تونی تصحیح کنی Hole Sizeآ‌ یا قطر سوراخ پده. این پارامتر معمولا مهم نیست چون خیلی از فیبر سازها همه ی پد ها رو با یه مته سوراخ می کنند و تمام زحماتت رو هدر می دن. مثلا تو واسه پد رله هات قطر سوراخ 60 میل انتخاب می کنی اما اون سوراخ 0.8 میلیمتر میزنه و تو باید با دریل کوچیک دوباره سوراخ بزنی.
                  اگه از اول ازش بپرسی که قطر سوراخ ها رو رعایت میکنه و اون گفت آره بعد تو می تونی توی PCBآ‌ همه ی Hole Size ها رو درست انتخاب کنی تا در موقع مونتاژ کارت آسون بشه و هی نری سراغ دریل کوچولو و مته کاری کنی.

                  - تراکها یا خطها همونهایی هستند که دو یا چند پد رو به هم ارتباط میدن. همونی که تو باید دستی بکشیش نه اتومات. تراکها برای لایه های مختلف رنگهای متفاوت دارند. مثلا اگه فیبر دورو میکشی دو لایه بیشتر نداری. یکی اسمش TOP Layerآ‌ و دیگری Bottom Layerآ‌ . از اسمشون هم پیداست که یکی لایه روست یکی لایه زیر. اولی قرمزه و دومی آبی.
                  حالا که قرار شد یه رو بکشی همه رو باید با آبی یا همون Bottom Layer بکشی. وقتی ترسیم تموم شد هم بایداسم خودتو روی فیبر بصورت TEXT قرار بدی و میرور یا آینش کنی تا سازندگان بیسواد اشتباهی فیبرتو معکوس نسازن بدبخت بشی. وقتی فیبرت ساخته شد باید بچرخوی تا اسمتو ببینی و چون اسمتو میرور کردی حالا که فیبر رو می چرخونی اسمت درست روش حک شده.

                  - تراکها مسیرهای عبور جریان هستند پس اگه نازک باشن طبق قانون رسانایی در فیزیک نمی تونن جریان بالا رو عبور بدن. پس ضخامت تراکها بسیار مهمه و مثلا برای تراک گروند نمی تونی ضخامت 30 میل انتخاب کنی چون بدبخت میشی. سایز تراکهای سیگنال که جریان زیادی ندارن معمولا 20 تا 30 میل انخاب میشه. می تونی کمتر هم انتخاب کنی اما اگه فیبرساز خطایی بکنه کل تراکهای نازک توی اسید پاک میشن و بدبخت میشی.
                  طبق تجربه واسه تراک گروند 70 میل یا بیشتر. تراک تغذیه ی 5 ولت 50 میل یا بیشتر. تراک 220 ولت رله ها 100 میل یا بیشتر... خودت اگه مدارتو خوب تحلیل کنی متوجه میشی از کدوم تراک جریان بیشتری رد میشه و کلفت ترش می کنی.

                  یه نمونه PCBآ‌ دانشجویی برات میزارم تا الهام بخشت باشه دایی جون. توش ترانس، LCDآ‌ ، پوش باتن و ... داره که بدردت می خوره.

                  http://rapidshare.com/files/227977601/PLL1.PCB.html

                  با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                    سلام جناب استاد
                    مثل همیشه چندتا سوال و زحمت:
                    1-من رله ها را هم گرفتم . رله هایی که گرفتم شیشه ای اند و 5 پایه داره و روش نوشته 10 آمپر و 120 ولت AC و9 ولت dc .
                    حالا سوالی که دارم اینه که توی مدارم اون دو تا پایه که مربوط به بوبین هستن به جایی باید وصل بشن؟ و فقط کافیه که من اون دو تا پایه ی N-O و
                    N-C را توی مدار وصل کنم ، درسته؟(در کل چند تا پایه ی رله در مدار وصل میشه؟)
                    2-یه سوال دیگه اینکه من تروئید که ضخامتش 20 میلی متر باشه پیدا کردم ولی اندازه هاش کوچیک و بزرگ بود(ارتفاعش) به خاطر همین چند
                    تا با اندازه های مختلف گرفتم که اگه یکیشون جواب نداد اون یکی را بذارم ، نظر شما چیه؟
                    3-من به جای دیود های رکتیفایر که 1N4001 بود ، 1N4007 خریدم . مشکلی نداره که؟ از طرفی یه سوال دیگه واسم پیش اومده که
                    چطوری خروجی ای دیود ها دقیقا 9 ولت میشه؟

                    با تایید این موارد من میخوام از امروز روی pcb کار کنم و اگه خدا بخواد تا پنج شنبه pcb را تموم کنم(صد البته با کمک شما)
                    به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
                    که برون در چه کردی که درون خانه آیی

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                      اگه بوبین رله استفاده نشه پس رله چطور قطع و وصل کنه؟!

                      مگه نقشه ی شماتیکو گم کردی؟

                      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                        1- پایه NCآ‌ استفاده نمیشه. فقط پایه ی NOآ‌ و COM (مشترک) استفاده میشه و نیز پایه های بوبین که هنوز در عجبم چطور بدون اون می خواستی از رله استفاده کنی!

                        2- هرچی سطح مقطع هسته بزرگتر باشه تو جریانهای بالا دیرتر به اشباع میره. اما اینجا جریانت 5 آمپره و هر سایزی استفاده کنی اشباع نمیره.

                        3- 1N4007آ‌هم خوبه. نحوه ی محاسبه ی ولتاژ بسیار ساده است. خروجی ترانس 7.5 ولته RMSآ‌ هست پس میشه 7.5x1.41 ولت پیک تو پیک. یعنی 10.5 ولت. هر دیود 0.7 ولت افت ولتاژ داره پس میشه 9.8 ولت. چون ثانویه ترانس مقاومت داره هنگام عبور جریان مقداری افت ولتاژ خواهیم داشت و این 9.8 میشه 9 ولت. خودتم می تونی توی اسکوپ ببینی یا با ولتمتر اندازه بگیری.
                        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                          سلام
                          میگم استاد من هرچه به این پروتل ور رفتم نتونستم pcb که میخواستم را ترسیم کنم.
                          اول اومدم شماتیکشو کشیدم(البته نصفه نیمه) بعد اومدم توی قسمت pcb هم دستی و هم اتوماتیک رسمش کردم ، بازم یه جای کار می لنگید.
                          بعضی قطعات که توی شماتیک نبودن ، توی pcb باید خودم اضافه میکردم. اصلا واسم مثل کندن کوهه.
                          خیلی ریزه کاری داره ، مدارم خیلی حجیمه(آخه 16 خازن 2.2 میکرو فاراد خریدم به جای 8 تا 4.7 میکرو ) دیگه حوصلم سر رفته.
                          میخوام اگه اجازه بدین بدم بیرون واسم طراحی کنن وبسازن.
                          آنقدر بدبین شدم نسبت به این پروژه که میخوام اگه اذیتم کرد کل پروژه را هم بدم اونایی که پروژه ی دانشجویی انجام میدن ، برام انجام بدن
                          به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
                          که برون در چه کردی که درون خانه آیی

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                            اول برو پاساژ سپاهان یه دست مینی ژوب بگیر بعد اون کاری که می خوای بکن
                            با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                              قیمت این مینی ژوب ها چندیه ؟ :wow: :wow:
                              شما تا حالا ازش استفاده کردین، استفاده ازش راحته دیگه؟ :wow: :wow:

                              جناب استاد من آدم خسته ای هستم، می ترسم یه جای کار اشتباه کنم و با توجه به وقت کمی که دارم گند بزنم واسه همینم نمیخوام اولین pcb مو خودم طراحی کنم.
                              :sad: :sad: :sad:


                              اگه شما میتونید مثل همیشه راهنمایی ام کنید.
                              ممنونم.


                              به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
                              که برون در چه کردی که درون خانه آیی

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : اصلاح ضریب توان با AVR

                                :applause:

                                آفرین

                                مردی گفتن. اگه بخوای واسه هر سختی جا بزنی واویلاست.

                                احتمالا پروتلی که نصب کردی تخمیه. یعنی از این پروتل سوسولی های جدید نصب کردی که آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی.

                                بیا این پروتل 2.7 رو دانلود کن که مال سال 94 هست و هنوز مثل شیر کار می کنه. استفاده ازش هم ساده است:

                                http://rapidshare.com/files/229868125/PFW_PCB27.rar.html

                                3 تا سریال نامبر داره که تو دایرکتوریش هست و در خاتمه ی نصب باید توی Help/AAbout بهش بدی. تو نصب مشکل داشتی بگو.

                                در ضمن خازنهات چه شکلیه؟ عکس بزار تا ببینم اصلا رو PCB بیاری؟ یا باید بیرون جاش بدی.

                                روش اینه که اون PCB که من برات فرستادم بعنوان مثال و بیس کار قرار میدی و هر جا مشکل داشتی یا زنگ بزن تلفنی یاد بگیری یا اینجا بگو.

                                اون نکات بالا رو هم اول کار اعمال کن تا لذات PCB رو درک کنی.

                                با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X