اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

پرسش درباره*ی روشن نشدن دانه*های ال*ای*دی در لامپهای DOB

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

    در پست فوق گفتید «به این علت که ولتاژ کاری دقیق LED را نمیدانیم، نمیتوان نتیجه گرفت که کدام نتیجه صحیح است».

    اگر ولتاژ کاری را بدانیم، یعنی مثلاً از طریقی مطمئن باشیم که چیپ مورد نظرْ 9ولتی است و نیز 9 ولت اعمال کنیم، و جریانی را که می‌کشد اندازه‌گیری کنیم، آیا می‌توان آن جریان را جریان کاری (forward current) چیپ مورد نظر دانست؟
    بله ، کاملا ممکن است.

    دیدگاه


      #77
      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
      درباره‌ی 1:
      به نظر می‌رسد منظورم را درست متوجه نشدید.
      توضیحی بدهم: اگر قرار باشد 50 میلی‌آمپر که روی بدنه‌ی لامپ درج شده، جریان مصرفی کل لامپ باشد، ضرب در 220 ولت، می‌شود 11 وات. این لامپ، 11 وات نیست، بلکه 6 وات است. 6 وات تقسیم بر 220 ولت می‌شود 27 میلی‌آمپر.
      حال، آیا توضیحات شما به این معنی است که نمی‌شود ورودی درایور 220×27 میلی‌آمپر باشد، و خروجی آن 63 ولت (مجموع ولتاژ 7 چیپ 9ولتی)×50 میلی‌آمپر باشد؟

      درباره‌ی 3:
      آیا استفاده از توان بالاتر، می‌تواند باعث کم‌نورتر شدن چیپها شود؟
      1- منظور تولید کننده در اینجا ، جریان کشی لامپ از ورودی 220 می‌باشد ، نه جریانی که به چیپLED ها اعمال میشود.
      3- خیر کم نورتر نمیشود و اتفاقا ممکن است تا 20 درصد پرنورتر هم شود( بسته به کیفیت چیپ LED های مورد استفاده ).

      دیدگاه


        #78
        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

        بله ، کاملا ممکن است.

        سلام و تحیت

        یک مطلب مربوط به اندازه‌گیری ولتاژ و جریان چیپ ال‌ای‌دی:
        یکی از روشهای اندازه‌گیری ولتاژ و جریان ال‌ای‌دی، این است که یک ولوم بین مثبت منبع تغذیه و چیپ ال‌ای‌دی قرار داده شود؛ منفی منبع تغذیه به منفی چیپ وصل شود و مثبت منبع تغذیه به مثبت چیپ وصل شود؛ ولوم در بیشترین حد از مقاومت قرار داده شود و تدریجاً کاهش داده شود تا جایی که چیپ نور خوبی پیدا کند؛ در همین حال ولتمتر به دو سر وصل است و ولتاژ دو سر چیپ را نشان می‌دهد. پس از این که ولتاژ معلوم شد، آمپرمتر به‌صورت سری در مدار قرار داده می‌شود تا جریان گذرنده از مدار را اندازه‌گیری کند.

        من این روش اندازه‌گیری را برای چیپهای 9ولتی یک لامپ به کار بردم. زمانیکه ولوم به 86 اهم می‌رسد، ولتاژ به 9 ولت می‌رسد و چیپها با نور خوبی روشن می‌شوند. جریان برخی چیپها، 100 میلی‌آمپر بود، جریان برخی دیگر 85 میلی‌آمپر بود. این نتائج طبیعی و قابل انتظار بود.


        این روش اندازه‌گیری را برای چیپهای 6ولتی لامپ دیگری به کار بردم، زمانیکه که ولوم به 119 اهم می‌رسد، ولتاژ به 6 می‌رسد و چیپها با نور خوبی روشن می‌شوند.
        اما در اندازه‌گیری جریان چیپهای این لامپ دوم، مشکل وجود دارد. وقتی در روش مذکور، جریان گذرنده از مدار را اندازه‌گیری می‌کنم، اولاً چیپها روشن نمی‌شوند (یا با نور بی‌نهایت ضعیف روشن می‌شوند)، ثانیاً جریان گذرنده از مدار 209 میلی‌آمپر است (در حالی که باید 50 میلی‌آمپر باشد زیرا بر اساس فرمول محاسبه‌ی جریان از طریق تقسیم ولتاژ بر مقاومت، 6ولت تقسیم بر 119 اهم، دقیقاً می‌شود 50 میلی‌آمپر).
        آیا می‌دانید کجای کار اشکال دارد؟
        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۰۸/۲۹.

        دیدگاه


          #79
          دوست عزیز
          ال ای دی های استفاده شد در صنعت روشنایی از 3 ولت تا 36 ولت به طور گسترده ای استفاده میشه
          این بردی که شما گذاشتی از نوع DOB(Device on Board) می باشد و در واقع external Driver نیست.
          تغذیه به صورت خطی است .
          یعنی در ابتدایی ترین حالت ممکن از یک یکسوساز MB10f نیم آمپر و یک آیسی درایور خطی 100 میلی آمپر 8 وات 4 کاناله(DF6910) استفاده شده است و
          توان برد لامپ حداکثر 7 وات است.
          قطعا از ال ای دی 1 وات 36 ولت با شدت لومن حدودا 120Lm استفاده شده.
          برد به علت رطوبت یا شوک ولتاژ لحظه ای بالای 500ولت نابود شده.
          برای تست ال ای دی راحت ترین راه خرید یک دونه تستر ال ای دی با سون سگمنت است
          این تستر ولتاژ دی سی تزریق میکنه و نیازی نیست شما هیچ کاری بکنی
          یجورایی وقتی ولتاژ به ال ای دی تزریق میکنه سالم بودن یا نوع ال ای دی رو هم متوجه میشید
          موفق باشید

          دیدگاه


            #80
            نوشته اصلی توسط puria.heidary67 نمایش پست ها
            یعنی در ابتدایی ترین حالت ممکن از یک یکسوساز MB10f نیم آمپر و یک آیسی درایور خطی 100 میلی آمپر 8 وات 4 کاناله(DF6910) استفاده شده است و توان برد لامپ حداکثر 7 وات است. قطعا از ال ای دی 1 وات 36 ولت با شدت لومن حدودا 120Lm استفاده شده. برد به علت رطوبت یا شوک ولتاژ لحظه ای بالای 500ولت نابود شده.
            سلام و تحیت

            در این برد (یعنی بردی که تصاویرش را در پستهای ابتدایی این موضوع گذاشتم) از همین دو قطعه‌ای که گفتید استفاده شده است.
            1. آیا این که می‌گویید «قطعا از ال ای دی 1 وات 36 ولت با شدت لومن حدودا 120Lm استفاده شده»، بر اساس استفاده از دو قطعه‌ی مذکور می‌گویید، یا بر اساس 7وات بودن لامپ؟

            2. این لامپ در محیط مرطوب نبوده است. آیا ذغال شدن مسیر مسی (به بیان شما، نابود شدن برد)، ناشی از حرارت نبوده است و حتماً ناشی از شوک ولتاژ بالای 500 ولت بوده است؟
            اگر حتماً ناشی از شوک ولتاژ بالای 500 ولت بوده، این شوک ناشی از ورود ولتاژ متناوب بیش از 230 به یکسوساز بوده؟

            3. در یکی از پستهای قبلی، مطرح کردم که در یک لامپ مشابه، چیپ معیوب را عوض کردم و لامپ روشن شد. اما ولتاژ دو سر چیپها با هم فرق دارد: یکی 32 ولت است، دیگری 21 ولت، دیگری 14 ولت، و.... آیا شما می‌دانید این تفاوت ولتاژها ناشی از چیست؟

            4. آیا شما تعمیر لامپهای ال‌ای‌دی هم انجام داده‌اید؟
            جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۰۸/۳۰.

            دیدگاه


              #81
              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

              سلام و تحیت

              در این برد (یعنی بردی که تصاویرش را در پستهای ابتدایی این موضوع گذاشتم) از همین دو قطعه‌ای که گفتید استفاده شده است.
              1. آیا این که می‌گویید «قطعا از ال ای دی 1 وات 36 ولت با شدت لومن حدودا 120Lm استفاده شده»، بر اساس استفاده از دو قطعه‌ی مذکور می‌گویید، یا بر اساس 7وات بودن لامپ؟

              2. این لامپ در محیط مرطوب نبوده است. آیا ذغال شدن مسیر مسی (به بیان شما، نابود شدن برد)، ناشی از حرارت نبوده است و حتماً ناشی از شوک ولتاژ بالای 500 ولت بوده است؟
              اگر حتماً ناشی از شوک ولتاژ بالای 500 ولت بوده، این شوک ناشی از ورود ولتاژ متناوب بیش از 230 به یکسوساز بوده؟

              3. در یکی از پستهای قبلی، مطرح کردم که در یک لامپ مشابه، چیپ معیوب را عوض کردم و لامپ روشن شد. اما ولتاژ دو سر چیپها با هم فرق دارد: یکی 32 ولت است، دیگری 21 ولت، دیگری 14 ولت، و.... آیا شما می‌دانید این تفاوت ولتاژها ناشی از چیست؟

              4. آیا شما تعمیر لامپهای ال‌ای‌دی هم انجام داده‌اید؟
              1- 7 وات بودن برد و 4 کاناله بودن آی سی و تجربه طراحی بیش از 15 مدل مختلف از این برد ها و کار با همه مدل توی بازار
              2- حرارت اگه بود باشه برای همه ی لامپ ها باید باشه نه فقط این مورد ... البته اتصال ضعیف pcb آلومینیوم با هیتسینک لامپ ضریب انتقال حرارت از برد به بدنه رو کاهش میده،
              طبق تجربه به نظرم شوک ولتاژی بیشترین دلیلش میتونه باشه
              3- علت اینکه ولتاژ فرق داره اینه که آی سی درایور ی که استفاده شده از نوع 4 کاناله هستش، یعنی 4 تا ماسفت داخلی که هر کدوم جریان مختلفی میکشن .
              برای مثال آی سی RM9003A , رو تست کنید. یک آی سی تک کانال(1 ماسفت داخلی)
              4- من مدیر طراحی ، مدیر تولید و ... در زمینه برد های DOB هستم . تعمیر که جزعی از متون پایه تولید ما هستش.

              دیدگاه


                #82
                نوشته اصلی توسط puria.heidary67 نمایش پست ها

                1- 7 وات بودن برد و 4 کاناله بودن آی سی و تجربه طراحی بیش از 15 مدل مختلف از این برد ها و کار با همه مدل توی بازار
                2- حرارت اگه بود باشه برای همه ی لامپ ها باید باشه نه فقط این مورد ... البته اتصال ضعیف pcb آلومینیوم با هیتسینک لامپ ضریب انتقال حرارت از برد به بدنه رو کاهش میده،
                طبق تجربه به نظرم شوک ولتاژی بیشترین دلیلش میتونه باشه
                3- علت اینکه ولتاژ فرق داره اینه که آی سی درایور ی که استفاده شده از نوع 4 کاناله هستش، یعنی 4 تا ماسفت داخلی که هر کدوم جریان مختلفی میکشن .
                برای مثال آی سی RM9003A , رو تست کنید. یک آی سی تک کانال(1 ماسفت داخلی)
                4- من مدیر طراحی ، مدیر تولید و ... در زمینه برد های DOB هستم . تعمیر که جزعی از متون پایه تولید ما هستش.
                2. شوک ولتاژ بالای 500 ولت، آیا ناشی از ورود ولتاژ متناوب بیش از 230 به یکسوساز بوده؟

                3-الف) با توجه به این که چیپهای این لامپ 36ولتی هستند، چرا ولتاژ دو سر هیچکدام از 7 چیپ آن، 36 ولت نیست؟
                3-ب) آیا منظورتان این است که با DOB دیگری که آی‌سی آن RM9003A باشد مقایسه کنم؟

                5. حتا اگر همه‌ی 7 چیپ این نوع برد (البته برد سالم، نه برد ذغال‌شده‌) را نو بیندازم، باز هم ولتاژ چیپها این‌قدر مختلف خواهد بود؟

                6. با توجه به این که گفتید مدیر تولید بردهای DOB هستید، یک سوال درباره‌ی جداسازی چیپ از برد آلومینیومی بکنم:
                جداسازی در برخی بردها و چیپها، روی سطح آلومینیومی‌ای که حرارت آن حدوداً 150 درجه‌ی سلسیوس است به‌راحتی انجام می‌شود. اما در برخی دیگر از بردها و چیپها، حتا با حرارت حدود 220 درجه‌ی سلسیوس جداسازی ممکن نیست و چیپها، پد زیری را رها نمی‌کنند.
                الف) چرا در گروه دوم حتا با 220 درجه جداسازی ممکن نمی‌شود؟
                ب) آیا مجاز هستیم که حرارت سطح آلومینیومی را بالاتر ببریم؟ اگر بله تا چه درجه‌ای که به چیپها و قطعات و برد آسیب نزند؟
                جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۲۱ ۱۴۰۲/۰۹/۰۱.

                دیدگاه


                  #83
                  نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                  سلام و تحیت

                  یک مطلب مربوط به اندازه‌گیری ولتاژ و جریان چیپ ال‌ای‌دی:
                  یکی از روشهای اندازه‌گیری ولتاژ و جریان ال‌ای‌دی، این است که یک ولوم بین مثبت منبع تغذیه و چیپ ال‌ای‌دی قرار داده شود؛ منفی منبع تغذیه به منفی چیپ وصل شود و مثبت منبع تغذیه به مثبت چیپ وصل شود؛ ولوم در بیشترین حد از مقاومت قرار داده شود و تدریجاً کاهش داده شود تا جایی که چیپ نور خوبی پیدا کند؛ در همین حال ولتمتر به دو سر وصل است و ولتاژ دو سر چیپ را نشان می‌دهد. پس از این که ولتاژ معلوم شد، آمپرمتر به‌صورت سری در مدار قرار داده می‌شود تا جریان گذرنده از مدار را اندازه‌گیری کند.

                  من این روش اندازه‌گیری را برای چیپهای 9ولتی یک لامپ به کار بردم. زمانیکه ولوم به 86 اهم می‌رسد، ولتاژ به 9 ولت می‌رسد و چیپها با نور خوبی روشن می‌شوند. جریان برخی چیپها، 100 میلی‌آمپر بود، جریان برخی دیگر 85 میلی‌آمپر بود. این نتائج طبیعی و قابل انتظار بود.


                  این روش اندازه‌گیری را برای چیپهای 6ولتی لامپ دیگری به کار بردم، زمانیکه که ولوم به 119 اهم می‌رسد، ولتاژ به 6 می‌رسد و چیپها با نور خوبی روشن می‌شوند.
                  اما در اندازه‌گیری جریان چیپهای این لامپ دوم، مشکل وجود دارد. وقتی در روش مذکور، جریان گذرنده از مدار را اندازه‌گیری می‌کنم، اولاً چیپها روشن نمی‌شوند (یا با نور بی‌نهایت ضعیف روشن می‌شوند)، ثانیاً جریان گذرنده از مدار 209 میلی‌آمپر است (در حالی که باید 50 میلی‌آمپر باشد زیرا بر اساس فرمول محاسبه‌ی جریان از طریق تقسیم ولتاژ بر مقاومت، 6ولت تقسیم بر 119 اهم، دقیقاً می‌شود 50 میلی‌آمپر).
                  آیا می‌دانید کجای کار اشکال دارد؟
                  بنظر می‌رسد که افت ولتاژی که خود آمپر متر ایجاد میکند،باعث این مشکل باشد.

                  دیدگاه


                    #84
                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                    بنظر می‌رسد که افت ولتاژی که خود آمپر متر ایجاد میکند،باعث این مشکل باشد.
                    آیا روشی که در پست 78 گفتم (در مقایسه با استفاده از تستر بک‌لایت و ال‌ای‌دی)، برای تشخیص ولتاژ چیپ ال‌ای‌دی اس‌ام‌دی، روش قابل اعتمادی است؟

                    دیدگاه


                      #85
                      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                      2. شوک ولتاژ بالای 500 ولت، آیا ناشی از ورود ولتاژ متناوب بیش از 230 به یکسوساز بوده؟

                      3-الف) با توجه به این که چیپهای این لامپ 36ولتی هستند، چرا ولتاژ دو سر هیچکدام از 7 چیپ آن، 36 ولت نیست؟
                      3-ب) آیا منظورتان این است که با DOB دیگری که آی‌سی آن RM9003A باشد مقایسه کنم؟

                      5. حتا اگر همه‌ی 7 چیپ این نوع برد (البته برد سالم، نه برد ذغال‌شده‌) را نو بیندازم، باز هم ولتاژ چیپها این‌قدر مختلف خواهد بود؟
                      2- نوسانات برق ورودی شدیدا تاثیر داره ، برد بدون هیگونه مدار محافظی طراحی شده ، یعنی مقاومت فیوزی نداره ، وریستور نداره خازن نداره و .... خلاصه هر نوسانی در ورودی باعث سوختنش میشه
                      3- منظورم اینه که عملکرد آی سی های تک کانال به 2 و 3 و 4 کانال متفاوت هستش ، تحلیل مدار هرکدوم هم فرق داره .
                      تستر ال ای دی دارید ؟
                      5- بله ، شما ی نگاه به دیتا شیت آی سی بندازید و معادلات رو مطالعه کنید کاملا متوجه میشید .

                      دیدگاه


                        #86
                        نوشته اصلی توسط puria.heidary67 نمایش پست ها

                        2- نوسانات برق ورودی شدیدا تاثیر داره ، برد بدون هیگونه مدار محافظی طراحی شده ، یعنی مقاومت فیوزی نداره ، وریستور نداره خازن نداره و .... خلاصه هر نوسانی در ورودی باعث سوختنش میشه
                        3- منظورم اینه که عملکرد آی سی های تک کانال به 2 و 3 و 4 کانال متفاوت هستش ، تحلیل مدار هرکدوم هم فرق داره .
                        تستر ال ای دی دارید ؟
                        5- بله ، شما ی نگاه به دیتا شیت آی سی بندازید و معادلات رو مطالعه کنید کاملا متوجه میشید .
                        3. تستر ال‌ای‌ای ندارم؛ ال‌ای‌دی‌ها را با منبع تغذیه که با یک مقاومت سری شده است، تست می‌کنم.

                        6. اگر درباره‌ی شماره‌ی 6 پست 82، نظراتی دارید بفرمایید.

                        7. در آن دسته از لامپهای ال‌ای‌دی که درایورشان جدا از برد است، یک «چوک» در درایور وجود دارد.
                        آیا «چوکِ» درایورِ یک لامپ 7 وات، به جای چوک درایور یک لامپ 7وات دیگر قابل استفاده است؟ اگر بله، که فبها. اگر خیر، چه اشتراکات دیگری لازم است تا بتوان این جایگزینی را انجام داد؟
                        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۰۹/۰۲.

                        دیدگاه


                          #87
                          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                          3. تستر ال‌ای‌ای ندارم؛ ال‌ای‌دی‌ها را با منبع تغذیه که با یک مقاومت سری شده است، تست می‌کنم.

                          6. اگر درباره‌ی شماره‌ی 6 پست 82، نظراتی دارید بفرمایید.

                          7. در آن دسته از لامپهای ال‌ای‌دی که درایورشان جدا از برد است، یک «چوک» در درایور وجود دارد.
                          آیا «چوکِ» درایورِ یک لامپ 7 وات، به جای چوک درایور یک لامپ 7وات دیگر قابل استفاده است؟ اگر بله، که فبها. اگر خیر، چه اشتراکات دیگری لازم است تا بتوان این جایگزینی را انجام داد؟
                          3. اگه انقدر جذابه این زمینه کاری براتون ، یدونه تهیه کنید که کارتون راحت شه .
                          6. میرم ی نگا میندازم حتما
                          7. درایور های چوک دار یا درایور سوییچینگ :
                          یک مدار تغذیه سوییچینگ هستش که شامل خازن ورودی ، آی سی سوییچینگ ، دیود هرز گرد، چوک ، خازن خروجی می باشد .
                          پارامتر های چوک شامل : جریال اشباع ، ظرفیت (هانری)، مقاومت اهمی ، فرکانس کاری
                          چوک متناسب با نوع آی سی سوییچینگ انتخاب میشه
                          بر فرض مثال اگر آی سی سوییچینگ با فرکانس کاری 150 کیلو هرتز از شرکت Bp باشه چوک مثلا 100 میلی هانری 300 میلی آمپری توی طراحی استفاده شده.
                          حالا ی چوک از ی برد دیگه با ی آی سی دیگه قطعا ی ظرفیت دیگه ای داره (مثلا 150میلی هانری) از نظر حرفه ای کار درستی نیست ، اما کار میکنه ولی بهره وری خیلی پایینی داره ، تلفات دما زیاد و به اون وات مورد نظر نمیرسه
                          میتونید خیلی راحت خودتون سیم پیچی کنید .

                          اشتراکات لازم :
                          مقاومت اهمی چوک
                          جریان اشباع چوک
                          ظرفیت چوک (هانری)

                          دیدگاه


                            #88
                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                            3. تستر ال‌ای‌ای ندارم؛ ال‌ای‌دی‌ها را با منبع تغذیه که با یک مقاومت سری شده است، تست می‌کنم.

                            6. اگر درباره‌ی شماره‌ی 6 پست 82، نظراتی دارید بفرمایید.

                            7. در آن دسته از لامپهای ال‌ای‌دی که درایورشان جدا از برد است، یک «چوک» در درایور وجود دارد.
                            آیا «چوکِ» درایورِ یک لامپ 7 وات، به جای چوک درایور یک لامپ 7وات دیگر قابل استفاده است؟ اگر بله، که فبها. اگر خیر، چه اشتراکات دیگری لازم است تا بتوان این جایگزینی را انجام داد؟
                            جواب شماره 6 پست 82 :

                            به طور کلی PCB های آلومینیوم ضریب انتقال حرارت های مختلفی دارن که یکی از پارامترهای اصلی کیفیت PCB هستش
                            این پارامتر رو TC یا termal conductivity میگن
                            هرچی ضریب انتقال حرارت بالاتر باشه گرما از قطعات روی برد سریعتر به بدنه لامپ انتقال پیدا میکنه و طول عمر لامپ بیشتر میشه
                            هرچی PCB ناخالصی آهن بیشتر داشته باشه کیفیت پایین تره
                            خب قطعا شما برای تعمیر برد اون رو روی HOT Plate گذاشتید و خواستید قطعات رو جدا کنید .
                            اول از همه بگم که دمای بالای 200 درجه به صورت مستقیم باعث میشه چیپ داخلی تمامی قطعات روی برد آسیب ببینه و اصلا توصیه نمیشه.
                            خمیر قلع بد کیفیت هم روی دیر جدا شدن قطعات از برد تاثیر داره .

                            سعی کن دمارو بالای 210 نبری ، کلا برای تعمیر برد آلومینیوم باید خیلی سریع تعویض قطعه کنی و بعد برد رو روی ی ورق آلومینیوم بزاری که سریع خنک بشه .
                            و اگر جدا نمیشه از خمیر قطع روی پد قطعه استفاده کن ، جدا میشه ...

                            دیدگاه


                              #89
                              نوشته اصلی توسط puria.heidary67 نمایش پست ها
                              اگر جدا نمیشه از خمیر قطع روی پد قطعه استفاده کن ، جدا میشه
                              به احتمال بسیار زیاد، منشأ مشکل، خمیر قلع بد است که شما به‌درستی اشاره کردید.

                              1. نوشتید خمیر «قطع». آیا اشتباه تایپی است و منظورتان خمیر «قلع» بوده است؟

                              2. منظورتان از پد قطعه، آیا همان جاهایی از پی‌سی‌بی آلومینیومی است که چیپ ال‌ای‌دی روی آن نصب می‌شود؟

                              3. چیپ ال‌ای‌دی، روی پد را گرفته است و نمی‌گذارد روی پد چیزی استفاده شود. بنابراین، منظورتان از «استفاده از خمیر قلع روی پد قطعه»، دقیقاً چیست؟
                              آیا منظورتان این است که در دو طرف چیپ خمیر قلع اضافه کنم؟
                              اضافه کردن سیم لحیم (چون خمیر قلع ندارم) در دو طرف چیپ را امتحان کرده‌ام اما فایده‌ای ندارد زیرا به زیر چیپ نفوذ نمی‌کند. مسأله، این است که چگونه باید قلع را به بین چیپ و پد، نفوذ داد. اگر منظورتان این روش است، لطفاً توضیح دهید که چگونه باید قلع را بین چیپ و پد نفوذ داد.
                              ممکن است منظورتان اضافه کردن قلع به دو طرف چیپ نباشد. در این صورت، آیا منظورتان پوشاندن کل چیپ با قلع است؟
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۰۹/۰۴.

                              دیدگاه


                                #90
                                نوشته اصلی توسط puria.heidary67 نمایش پست ها
                                ...
                                در همین پستهای اخیر، صحبتی داشتیم درباره‌ی ولتاژ دو سر چیپهای ال‌ای‌دی در این لامپهای DOB. من تا کنون فقط در حالت اتصال لامپ به برق شهری، ولتاژ دو سر چیپهای یک لامپ را اندازه گرفته بودم، و چنان که در پست 80 گفتم ولتاژ دو سر چیپهای آن با هم فرق داشت: یکی 32 ولت بود، دیگری 21 ولت، دیگری 14 ولت، و....

                                یک منبع تغذیه‌ی 38ولتی ردیف کردم و یک مقاومت 10کیلو با آن سری کردم، و با آن، چیپهای چند برد DOB را یکی یکی تست کردم. ولتاژ دو سر همه‌ی آنها بین 31 و 32 ولت (بیشتر از 31 و کمتر از 32 ولت) بود (آفتابیها، کمتر بودند؛ مهتابیها بیشتر).
                                در تست بعدی، به جای مقاومت 10کیلو، مقاومت 1کیلو قرار دادم. این بار، ولتاژ دو سر یکی از چیپها که در تست قبلی 31.2 ولت بود، 32.88 ولت شد.
                                1. اگر اینها، چیپ 36ولتی هستند، آیا مجازیم مقاومت قرارداده‌شده در مدار را آن‌قدر پایین بیاوریم که ولتاژ دو سر آنها به 36 ولت برسد؟

                                چیپهای همان لامپی را که در اتصال به برق شهری، 32، 21، 14، و غیره بودند نیز با منبع تغذیه‌ی 38ولتی+مقاومت 1کیلوی سری تست کردم. یک چیپ، 37.25 ولت بود و نور کمتری داشت؛ بقیه‌ی چیپها، 33.5 ولت بودند و نور بیشتری داشتند.
                                2. در مورد آن چیپ که 37.25 ولت است، چه رابطه‌ای وجود دارد بین این که ولتاژ دو سرش بیشتر است و نورش کمتر است؟ آیا رابطه، این است که به‌علت خراب بودنْ جریان کمتری می‌کشد و در نتیجه ولتاژ دو سرش بیشتر از چیپ سالم است؟
                                جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۸:۵۱ ۱۴۰۲/۰۹/۰۵.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X