اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

Collapse
این موضوع برجسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    تعریف اولیه Reset

    تعریف اولیه Reset

    همانطور که در آموزش AVR گفتیم به توضیح چند مفهوم اولیه می پردازیم ، یکی از این مفاهیم reset در میکرو کنترلر AVR می باشد، که خود RESET مانند کلاک دارای چند منبع برای تولید می باشد که در اینجا به ذکر این منابع می پردازیم:

    منابع RESET:

    با RESET شدن میکرو کنترلر، تمام رجیسترهای I/O (ورودی و خروجی) به مقدار اولیه شان تغییر می کنند و CPU شروع به اجرای دستورالعمل ها ازبردار RESET خواهد کرد.

    به طور مثال در ای سی MEGA16 5 منابع RESET عبارتند از:

    1. Power-on Reset

    2. External Reset

    3. Brown-out Reset

    4. Watchdog Reset

    5. JTAG AVR Reset

    دلیل اینکه بیشتر مثال های خود را با قطعه MEGA16 می زنیم فراوانی استفاده و کاربرد این قطعه در کاربردهای میکرو است.

    منطق استفاده از RESET به صورت دیاگرام زیر می باشد:


    حال به توضیح قسمت های مختلف این دیاگرام می پردازیم .

    1. POWER ON RESET : زمانی فعال خواهد شد که ولتاژ VCC کمتر از حد تعیین شده باشد. این منبع تضمین می کند که وسیله در زمان راه اندازی RESET می شود. با رسیدن ولتاژ به حد استانه (یعنی همان .7 ولت که برای راه اندازی ترانزیستورهاست) شمارنده تاخیر راه اندازی شده که تعیین می کند چه مدت وسیله در وضعیت RESET بماند.

    2. EXTERNAL RESET : این RESET بوسیله یک پالس با سطح صفر منطقی روی پین ریست بار ایجاد شده و حداقل عرض ان 1.5 میکرو ثانیه می باشد. با رسیدن ولتاژ این پین به مقدار استانه در لبه بالا رونده ، شمارنده تاخیر شروع به کار کرده و پس از اتمام زمان ، میکرو کنترلر کار خود را شروع خواهد کرد.

    3. Brown-out Detection: قطعه MEGA16 دارای این مدار داخلی بوده که پیوسته مقدار ولتاژ vcc را با یک مقدار ثابت مقایسه می کند. این مقدار ثابت برابر 2.7 ولت می با شد.

    4. Watchdog Reset: با اتمام زمان تایمر Watchdog، این تایمر یک پالس به عرض یک تناوب ایجاد خواهد کرد.

    5. JTAG AVR Reset: این رجیستر محتوی اطلاعاتی است که نشان می دهد کدامیک از منابع RESET باعث راه اندازی مجدد CPU شده است.


    دیدگاه


      #92
      پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

      ﮐﺎرﺑﺮد ﺳﻨﺴﻮرها در رﺑﺎت‬

      هر رﺑﺎت ﺑﺮای اﻳﺠﺎد ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ اﺑﺰاری اﺳﺖ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﻳﮏ رﺑﺎت ‪ maze solver ﺑﺮای‬ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺤﻞ و ﻓﺎﺻﻠﻪ دﻳﻮارها ﻳﺎ ﻳﮏ ‪ line follower‬ ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ و ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺧﻂ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ وﺳﻴﻠﻪ ای اﺴﺖ ﮐﻪ‬ وﺿﻌﻴﺖ ﻋﺎﻣﻠﯽ در ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎرج را ﺑﻪ شکل ﺳﻴﮕﻨﺎل الکترﻳﮑﯽ ﺑﻪ آن ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﻨﺪ و ﺑﺮای اﻳﻦ ﮐﺎر ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ ﻧﻴﺎز‬ ﺧﻮد از حسگرهای ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در اﻳﻦ جا ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ ﻧﻮع ﻧﻴﺎزﻣﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻨﺴﻮرهای ﻧﻮری را ﻣﻮرد‬ ‫ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دهیم بنابر این به بررسی مقاومت نوری می پردازیم


      ‫ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻧﻮری photoresistor

      جالب است بدانید اﺳﺎس ﮐﺎر اﻳﻦ‬ ‫ﻗﻄﻌﺎت ﺑﺮ ﺧﻮاص ﻓﻴﺰﻳﮑﯽ ﺳﻄﺢ ﺳﻮلفید ﮐﺎدﻣﻴﻮم اﺳﺘﻮار اﺳﺖ.‬ ‫اﺳﺎس ﮐﺎر ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻧﻮری ﺑﺴﻴﺎر ﺳﺎدﻩ اﺳﺖ؛ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻳﻦ ﻗﻄﻌﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ شدت ﻧﻮر رﺳﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﺁن ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، اما از ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ در الکتروﻧﻴﮏ دادﻩ ها ﺑﻪ ﺻﻮرت ولتاژ ﻇﺎهر ﻣﯽ شوند ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ شکلی اﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﻣﻘﺎوﻣﺖ را‬ ‫ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ولتاژ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﮐﻨﻴﻢ. خوشبختانه اﻳﻦ ﮐﺎر ﭼﻨﺪان دشوار ﻧﻴﺴﺖ، ﮐﺎﻓﯽ اﺳﺖ از ﻗﺎﻧﻮن اهم و ﻳﮏ ﺗﻘﺴﻴﻢ ولتاژ ﺳﺎدﻩ‬ ‫اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﮐﻨﻴﻢ:‬

      ‫در شکل زیر خروجی ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ از راﺑﻄﻪ زﻳﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ ﺁﻳﺪ:

      (( 2‪Voutput = Vcc * (R2 / ( R1 + R‬‬

      فرض کنید در یک مدار معمولی مقاومت R2 برابر 500 اهم و Vcc برابر 5v باشد ، اکنون هنگامی که مقاومت نوری در تاریکی کامل قرار گیرد مقاومت آن حدود 2k است و ولتاژ خروجی تقریبا صفر است هنگامی که در مقابل نور مستقیم قرار می گیرد مقاومت آن به حدود 20 اهم کاهش یافته و ولتاژ خروجی تقریبا 75v می شود

      بدین روش موفق می شویم یک حالت فیزیکی محیط را به سیگنال الکتریکی تبدیل نماییم و به عبارت دیگر برای سنسور خود یک گیرنده بسازیم

      ادامه دارد....

      برگرفته از سایت های Sensors.blogfa و autori

      دیدگاه


        #93
        تاریخچه PIC

        تاریخچه PIC

        ما در سلسله مقالاتی سعی خواهیم کرد شما را با میکروکنترلر PIC آشنا کنیم.در این راه با کمک برنامه نویسی به زبان بیسیک و بهره گیری از نرم افزار شبیه سازی Proteus (که در آینده نزدیک آموزش کامل آن را در این سایت خواهید دید) با ارائه پروژه های مختلف و کاربردی در حد وسعمان شما را با این میکرو کنترلر بسیار قوی آشنا کنیم.

        برا ی آموزش PIC ابتدا به تاریخچه این میکروکنترلر پرداخته سپس شما را با نرم افزار PIC Basic Pro که محیط برنامه نویسی و کامپایلر زبان بیسیک PIC می باشد آشنا می کنیم. در این راه به کمک شما عزیزان و نظرات سازنده شما احتیاج داریم.

        فرق میکرو پروسسور و میکرو کنترلر:
        یک میکرو پروسسور در واقع یک (Central Processor Unit)CPU یا همان بخش مرکزی پردازش می باشد. همانطور که از نام آن بر می آید وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.میکروپروسسور برای انجام این وظیفه نیاز به ثبت دستور العملها (ROM)، محلی برای اجرای فرامین (RAM) و ارتباط با محیط خارج (پورتهای I/O) دارد.که باعث افزایش هزینه و کندی سرعت می شوند. از معروفترین میکروپروسسورها می توان از میکروپروسسور Z80 یاد کرد.

        با توسعه علم الکترونیک آی سی های به نام میکروکنترلر به بازار عرضه شد که نه تنها دارای بخش مرکزی پردازش بود که تمامی نیازهای یک میکروپروسسور و فراتر از آن را در خود جمع کرده بود.

        یک میکرو کنترلر عموما شامل موارد زیر است:

        1.CPU

        2.حافظه ثبت دستور العملها (ROM)

        3.حافظه اجراء فرامین (RAM)

        4.پورتهای ورودی و خروجی (I/O)

        5.شمارنده و تایمر

        6.باس داده،باس کنترل

        7. مبدل آنالوگ به دیجیتال

        8.پورت سریال

        و .............

        از میکروکنترلر های معروف میتوان به خانواده 8051 ،AVR ،PIC اشاره کرد.


        تاریخچه میکروکنترلر های PIC

        شرکت General Instrument مبتکر اصلی ساخت و استفاده از CPU 16 بیتی با نام CP1600 بود.در حالی که این CPU بطور کلی از نظر عملکرد از عملکرد خوبی برخوردار بود اما به سبب ضعف در کارایی پورتهای ورودی و خروجی این شرکت PIC هشت بیتی را در سال 1975 برای بهبود کلی در سرتا سر سیستم بوسیله حذف وظایف پورتهای ورودی و خروجی از CPU بوجود آورد. این کار با استفاده از یک ذخیره سازی ساده Microcode در ROM انجام پذیرفت اگر چه هم اکنون از این تکنولوژی در ساخت PIC استفاده نمی شود

        در حال حاضر علامت تجاری PIC و PICmicro برای شرکت MICROCHIP Technology ثبت شده و میکروکنترلر های PIC توسط این شرکت تولید می شود.

        PIC ابتدایی از سر کلمات "Peripheral Interface Controller" توسط شرکت General Instrument گرفته شده بود.برای PIC پیشرفته تر همچون PIC1640 و PIC1650 از سر کلمات "Programmable Interface Controller" استفاده شده است.

        در حال حاظر با توجه به قدرتمندی این میکروکنترلر ، PIC از سرکلمات با معنی واقعی "Programmable Intelligent Computer" به معنای کامپیوتر هوشمند قابل برنامه ریزی نشات گرفته شده است.

        انواع خانواده PIC از نظر ساختار هسته

        " 12 هسته ای Baseline Core

        " 14 هسته ای Mid-Range Core

        " 16 هسته ای High End Core


        در مقاله بعد با تفاوتهای این خانواده ها و ساختار کلی PIC آشنا خواهیم شد.و معماری ساخت این نوع میکروکنترلر موسوم به Harvard را خواهیم شناخت.

        ادامه دارد. . .



        دیدگاه


          #94
          سلاح ها در ربات

          سلاح ها در ربات

          در ربات جنگنده به سلاح های متفاوتی به کار می رود که به توضیح آنها می پردازیم فرض کنید شما قصد دارید در یک مسابقه شرکت کنید که رباتی باید بسازید که با سلاح های جنگنده به جنگ ربات دیگری می رود کمی به خلاقیت در این زمینه نیاز داریم و البته تحقیق در مورد ربات های دیگر

          سلاح ها می توانند ترکیبی از افکار شما باشند. سبک های بسیار گوناگونی از سلاح های ربات ها وجود دارند .از چرخشی ، پنیوماتیکی و پتانسیلی (فنر) گرفته تا جنبشی! تنها محدودیت شما تصور شماست. منتها باید مطمئن شوید که سلاحی که می خواهید بسازید خلاف قوانین مسابقات نباشد. بزرگترین توصیه ای که کسی می توانیم به شما بکنیم این است که به شما بگوییم که به ربات های دیگران نگاه کنید و انگاه روش خود را مطرح سازید.

          اکنون سعی کنید تا لیستی از سلاح های رایج را تهیه کنید.خلاق باشید!!!

          ربات های گوه ای و تحمیل کننده:

          این نوع رباتها ساده ترین نوع رباتهای جنگنده هستند و گوه سلاح انها به شمار می اید. اگر تجربه اول شما در ساخت ربات جنگنده است و نمی خواهید پول زیادی خرج کنید و یا زمان کافی برای ساخت ان و یا اطلاع فنی در رابطه با ساخت رباتهای جنگنده ندارید، از این نوع ربات استفاده کنید. در سراسر دنیا تازه کاران از این روش از رباتهای گوه ای استفاده می کنند. البته بسیاری از رباتها توسط رباتهای گوه ای چپ می شوند و قابلیت این را ندارند که خود را به حالت عادی برگردانند و در نتیجه مسابقه را می بازند. نکته دیگر در مورد این رباتها این است که به دلیل اینکه نوک تیزی دارند می توانند با سرعت زیاد به ربات حریف حمله کنند و انرژی جنبشی زیادی را بر ان وارد سازند.


          رباتهای چرخشی:

          رباتهای چرخشی به رباتهایی گفته می شود که حول خود می چرخند و پوسته بیرونی انها سلاح انها محسوب می شود. معمولا به انها قلاب یا شی تیزی متصل می شود تا موثرتر واقع شوند. نکته که در ساخت این رباتها باید به ان بسیار توجه کرد این است که انها باید بالانس باشند، در غیر اینصورت ارتعاش بسیار مخربی را تولید می کنند و کنترل انها بسیار مشکل می شود. اینگونه از رباتها بسیار موثرند اما تکنولوژی ساخت انها بسیار بالاست و نیاز به تخصص کافی در این زمینه وجود دارد. عدم بازگشت انها به حالت اولیه زمانی که چپ شده اند از معایب بزرگ انها محسوب می شود.

          رباتهایی با دیسک چرخان با تیغه اره:

          این نوع رباتها معمولا تیغه اره ای دارند که به صورت افقی یا عمودی بر روی ربات نصب می گردد.تاثیر سلاح انها بسیار زیاد است اما با این حال عیبی که دارند این است که تمایل انها به چپ شدن زیاد است . این تیغه ها یا دیسک ها می بایست با سرعت بسیار بالایی بچرخند و دندانه های خوبی داشته باشند. این موارد موجب می شود تا هنگامی که ربات به حریف ضربه وارد کرد نایستد و به حرکت خود ادامه دهد.موتور های بدون جاروبک (brushless) و موتورهای گاز سوز برای این کار مناسب هستند.

          ادامه دارد.....

          برگرفته از سایت: reobot

          دیدگاه


            #95
            ارتباط سخت افزار با نرم افزار

            ارتباط سخت افزار با نرم افزار

            هر دستگاه برنامه پذیر (مانند یک کامپیوتر یا یک میکروکنترلر ) دارای دو بخش اصلی است : سخت افزار و نرم افزار. با چیستی این دو بخش کم و بیش آشنا هستیم. نکته بسیار مهم و در عین حال ساده ای که باید به آن توجه کرد نحوه برقراری ارتباط بین سخت افزارو نرم افزار در یک میکرو کنترلر است.


            باید راهی وجود داشته باشد که دستوراتی که نرم افزار صادر می کند ، به سخت افزار منتقل شود تا واسطه ارتباطی میان سخت افزار و نرم افزار به درستی اجرا شود.

            در میکروکنترلرها حافطه داخلی میکروکنترلر است که این رابطه را ایجاد می کند، حافطه داخلی به دو بخش تقسیم می شود که یکی از این دو بخش وظیفه برقراری ارتباط میان سخت افزار و نرم افزار را بر عهده دارد. هر بایت در این بخش یک رجیستر نامیده می شود. هر رجیستر کاربرد مشخصی دارد به این ترتیب، نرم افزار به وسیله مقدار دادن در این رجیستر ها دستورات مشخصی به سخت افزار می دهد.


            ورودی و خروجی معمولی (Simple I/O)

            یک میکروکنترلر، بر خلاف یک کامپیوتر، مجهز به وسایل ورودی و خروجی پیشرفته ای مانند Keyboard ،Speaker ،Monitor و یا Mouse نیست بلکه تنها راه ارتباط میکروکنتر لرها (مانند هرIC دیگری) پایه های IC می باشد (پایه های IC زائده های فلزی کوچکی هستند که اطراف IC قرار می گیرند


            سمت راست : میکروکنترلر. A89C51. سمت چپ : نام پایه های این میکروکنترلر

            میکروکنترلر 51 AT89C دارای ۴٠ پین یا پایه است . ٣٢ تا از این پین ها، ورودی ها و خروجی های دیجیتال هستند . به این معنی که به عنوان خروجی ولتاژ های ٠ ولت و یا ۵ ولت را تولید می کنند ،( ٠یا ١ منطقی ). برای مثال یک خروجی دیجیتال نمی تواند یک موج سینوسی تولید کند اما می تواند یک موج مربعی با دو سطح صفر و ۵ ولت ایجاد نماید.

            برای یک ورودی دیجیتال نیز تنها دو مقدار ٠ یا ١ منطقی قابل درک است اگر ولتاژ اعمال شده از خارج میکرو از مقدار مشخصی (حدود ٢ ولت ) بالاتر باشد از نظر میکرو ١، و اگر از آن حد پایین تر باشد صفر است ٨ پایه دیگر کاربرد هایی غیر از واسطه ارتباط میکروکنترلر با جهان خارج دارند. این چهار پورت از ٠ تا ٣ شماره گذاری شده اند محل پایه های هر پورت در شکل بالا نمایش داده شده است.

            برگرفته از سایت: AVR.ir

            دیدگاه


              #96
              مفهوم کنترل کننده سیگنال دیجیتال

              مفهوم کنترل کننده سیگنال دیجیتال

              اگرچه اغلب , واحد پردازش مرکزی (cpu) به یک ریزپردازنده ارجاع می شود اما چندین نوع ریزپردازنده اختصاصی شده برای کاربردهای مختلف وجود دارد . متداول ترین این میکروکنترلرها , پردازنده های سیگنال دیجیتال (DSP) و واحد پردازش گرافیک (GPU) می باشند.



              یکرو کنترلر یک مدار مجتمع شامل ROM , RAM , CPU و اجزای جانبی نظیر تایمر , UART ,ADC و غیره بوده که با یکپارچگی مدار, موجب پایین آمدن هزینه تولید و ساده تر شدن کاربرد آن می شوند.

              پردازنده سیگنال دیجیتال یا DSP یک ریزپردازنده بهینه شده برای کاربردهای پردازش سیگنال دیجیتال می باشد. DSP تعداد محدودی دستورالعمل خاص را با بالاترین سرعت ممکن اجرا می کند که برخی از این عملکردها در گذشته به وسیله فیلترهای آنالوگ انجام می شدند.

              تقریبا تمام عملکردهای DSP بوسیله میکروکنترلر (یا ریزپردازنده ) قابل پیاده سازی است، تفاوت در این است که سرعت میکروکنترلر ها کمتر بوده اما دارای امکانات و قابلیت های بسیار زیادی می باشند. بنابراین آنها به خوبی می توانند طیف وسیعی از اعمال منطقی , دریافت داده , پردازش و کنترل را انجام دهند در حالیکه DSP ها در انجام عملکردهای محاسباتی دارای کارایی بالایی می باشند.

              برای بهره برداری از قابلیت های DSP در کنار میکروکنترلر دو راهکار وجود دارد :

              1. استفاده از DSP به عنوان کمک پردازنده (Coprocessor) در کنار میکرو کنترلر

              2. استفاده از کنترل کننده های سیگنال دیجیتال (DSC)

              همانطور که در شکل مشاهده می کنید DSC ترکیبی از یک میکروکنترلر و DSP بوده و این امکان وجود دارد که قابلیت های هر دوی آنها در کنار یکدیگر و در قالب یک تراشه استفاده شود . بنابراین استفاده از DSC موجب کاهش هزینه قطعات , کاهش ابعاد برد مدار , بالابردن قابلیت اعتماد می گردد و تنها نیاز به طراحی و اشکال زدایی یک نرم افزار برای هر دو واحد است .


              DSC های ساخت شرکت Microchip

              تولید کننده های مختلف , مدل های گوناگونی DSC تولید کرده و به بازار عرضه می کنند . در این میان شرکت Microchip دو سری dsPIC33F , dsPIC30F را طراحی نموده است . همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود این قطعات در خانواده PIC های 16 بیتی قرار گرفته و از لحاظ کارایی و قابلیت در بالاترین سطح می باشند . سری های PIC14F , PIC24C میکروکنترلرهای 16 بیتی بوده و بقیه اعضا خانواده PIC میکروکنترلرهای 8 بیتی می باشند.


              برگرفته از سایت: AVR.ir
              تهیه شده : رضا سپاس یار

              دیدگاه


                #97
                ربات جنگنده

                ربات جنگنده

                شاسی قسمتی از ربات است که همه چیز را در کنار هم جمع می کند و شکل ربات شما را تشکیل می دهد.


                واد بسیار زیادی از فلزات تا پلاستیک ها ، هستند که شما می توانید از آنها برای ساخت ربات خود استفاده کنید،اما می بایست قبل از شروع به ساخت ربات ، طرحی را برای ربات خود در نظر بگیرید و با توجه به آن و هزینه ای که می خواهید خرج کنید،از یکی از این مواد که متناسب با ربات شماست استفاده کنید. بعضی از مواد مانند لگزان گران و پر هزینه هستند اما مقاومت آنها بسیار بالاست . بسیاری از مردم آلومینیوم و تیتانیوم را ترجیح می دهند که هر دوی آنها بسیار سبک هستند و آلومینیوم نیز بسیار ارزان است. تیتانیوم در مقایسه با آلومینیوم در هر جایی قابل دسترس است و شما برای خرید آن معمولا با مشکلی مواجه نخواهید بود، البته کمی هزینه برتر بوده و تهیه آن ساده نیست.

                اولین چیزی که می بایست قبل از شروع به طراحی و ساخت ربات خود مدنظر قرار دهید ، این است که شما می خواهید استخوان بندی بیرونی ربات خود را با استفاده از یک پوسته مقاوم مستحکم بسازید و یا اینکه قصد دارید استخوان بندی درونی را مقاوم کنید مقاوم بودن پوسته خارجی به شما این امکان را می دهد که بتوانید موتورها ، چرخ ها و تقریبا هر چیزی را در هر جایی که بخواهید، قرار دهید و نگرانی در رابطه با قرار دادن تجهیزات در داخل ربات نخواهید داشت. داشتن یک اسکلت داخلی مستحکم معمولا در ربات های سخت بکار گرفته می شود و پوسته تنها حکم یک لایه محافظ را دارد. ساخت اینگونه ربات ها کمی مشکل است.


                مواد:

                معمولا برای اینکه اسکلت داخلی مستحکمی داشته باشیم از آلومینیوم استفاده می کنیم که مقاومت بسیار خوبی دارد.

                شما می توانید ورق های آلومینیوم L شکل و U شکل را در شرکت های نزدیک محل زندگی خود پیدا کنید مواد دیگری که معمولا استفاده می شوند فولاد و تیتانیوم است تهیه تیتانیوم بسیار مشکل است برای پوسته بیرونی ربات نیز مواد بسیار متنوع و گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد، و مشابه مواد بکار رفته در اسکلت درونی ، در اینجا نیز شما می توانید از آلومینیوم ،فولاد یا تیتانیوم استفاده کنید اما استفاده از ورق های لگزان برای این قسمت بسیار رایج است پلی کربنات ماده ای است ترمو دینامیک که در بسیاری از مواردی که نیاز به این است که ماده مقاوم به ضربه خوبی داشته باشد، کاربرد فراوانی دارد. این ماده برای جنگ ربات ها بسیار مفید و مناسب است پلی کربنات قیمتی بسیار گران دارد و کمی ترد است

                ادامه دارد ...

                برگرفته از سایت reobot

                دیدگاه


                  #98
                  مشخصات کلی میکرو کنترلر16 Atmega

                  مشخصات کلی میکرو کنترلر16 Atmega

                  این میکروکنترلرهای هشت بیتی دارای توان مصرفی پایینی بوده و در معماری آنها از ساختار پیشرفته RISK بهره گرفته شده است


                  به عبارت دیگر این میکروکنترلرها دارای صد و سی و یک دستورالعمل ساده هستند که اغلب آنها در یک پالس ساعت اجرا می شوند اجرا شدن دستورالعملها در یک سیکل باعث افزایش سرعت این میکروکنترلرها گردیده است همچنین Atmega 16 دارای سی و دو رجیستر همه منظوره هشت بیتی است و قابلیت اجرای حداکثر شانزده میلیون دستورالعمل در ثانیه را دارد این قابلیت یکی دیگر از دلایل افزایش سرعت این میکروکنترلرهاست .

                  Atmega 16 دارای 16 کیلو بایت حافظه فلش با قابلیت خواندن و نوشتن تا ده هزار مرتبه ،512 بایت حافظه EEprom با قابلیت خواندن و نوشتن تا صد هزار بار و 1 کیلوبایت حافظه داخلی SRAM می باشد

                  برای برنامه ریزی میکروکنترلرهای AVR می توان از استاندارد JTAG استفاده نمود. این استاندارد برای برنامه ریزی FLASH، EEprom فیوزها و Lockbit ها از طریق رابط JTAG به کاربرده می شود.

                  یکی دیگر از مزیتهای میکروکنترلرهای AVR دارا بودن تجهیزات جانبی مختلف مورد نیازاست ، این تجهیزات که دارای کاربردهای متنوعی هستند، به شرح زیر می باشند.


                  1- دارای دو شمارنده هشت بیتی و یک شمارنده شانزده بیتی است ، فرکانس کار این شمارنده ها به طور جداگانه تنظیم می شود. این شمارنده ها دارای واحد مقایسه هستند که برای ایجاد شکل موجهای PWM در مدهای مختلف به کار برده می شود.

                  2- این میکروکنترلر دارای یک مبدل ADC با هشت کانال ده بیتی است هشت ورودی مبدل ADC با استفاده از مالتی پلکس داخلی انتخاب و به این مبدل اعمال می شوند انتخاب ورودیهای مختلف و ولتاژ مرجع با برنامه نویسی انجام می شود از طرف دیگر اگر ورودیهای Single Ended به این پایه ها اعمال شود، می توان هر هشت کانال را به طور جداگانه به کار گرفت حالت Single Ended زمانی است که ورودیها دارای زمین مشترک باشند در حالت دیفرانسیلی که ورودیها دارای پلاریته هستند (به عنوان مثال ولتاژ دو سر یک مقاومت در داخل یک مدار) نوع TQFP ، هفت کانال ورودی برای مبدل دارد و نوع PDIP آن که دارای چهل پایه است ، دو کانال ورودی ADC در اختیار قرار می دهد. همچنین در حالت PDIP می توان بهره را به مقدارهای 10×20×1× نیز تنظیم نمود.

                  3- دارای رابط سریال TWI است که اتصال چندین میکروکنترلر را توسط دو باس دیتا و پالس فراهم می کند.

                  4- قابلیت ارتباط سریال USART از دیگر مشخصات این میکروکنترلرهاست توضیح اینکه ارتباط با استفاده از پورت سریال USART به دو صورت سنکرون و آسنکرون صورت می گیرد. در حالت سنکرون از یک پالس ساعت برای همزمانی استفاده می شود. در حالت آسنکرون میکروکنترلر ورود و خروج اطلاعات را کنترل کرده و برنامه ریزی در این حالت ساده تر است.


                  5- دارای رابط سریال SPI است که در دو مد Master/Slave به کار گرفته می شود، نحوه استفاده از این رابط برای برنامه ریزی میکروکنترلرهای AVR بیان می شود.

                  6- شمارنده Watchdoge با اسیلاتور جداگانه ، که برای جلوگیری از هنگ کردن میکروکنترلر به کار می رود، یکی دیگر از قسمت های جانبی این میکروکنترلرهاست در صورتی که تنظیمات لازم برای فعال شدن این شمارنده انجام شده باشد، با شروع به کار میکروکنترلر ، این شمارنده شروع به کار می کند. برنامه نویس با توجه به مدت زمان اجرای دستورالعملها ، در زمان مشخصی قبل از رسیدن شمارنده به انتهای سیکل کاری خود ، با استفاده از دستور WDR شمارنده را ریست می کند. حال اگر میکروکنترلر به دلایلی از کار افتاده باشد، دستور WDR اجرا نشده، شمارنده ریست نمی شود. در نتیجه Watchdog تا انتهای سیکل کاری خود شمارش کرده و میکروکنترلر را ریست نموده ، خود از ابتدا شروع به شمارش می کند.

                  7- مقایسه کننده آنالوگ داخلی یکی دیگر از تجهیزات جانبی این میکروکنترلرهاست ورودیهای این مقایسه کننده از پورت B تامین می شود.


                  برگرفته از سایت: مقالات فنی رباتیک

                  ترجمه شده: محمد رفیعی

                  دیدگاه


                    #99
                    مشخصات کلی DSC های سری dsPIC30

                    مشخصات کلی DSC های سری dsPIC30

                    ● CPU 16 بیتی بهینه شده برای کامپایلرC

                    ● حافظه برنامه ی قابل اعتماد و قابل انعطاف FLASH

                    ● کارایی بالا در زمینه ی پردازش سیگنال دیجیتال

                    ● سیستم کارامد و سریع وقفه

                    ● وسایل جانبی پیشرفته

                    ●مبدل آنالوگ به دیجیتال سریع و دقیق 10 و 16 بیتی

                    ● حافظه داده ی EEPROM , SRAM

                    ● قابلیت اشکال زدایی در مدار

                    قطعات سری dsPIC30F از پایه به شکلی طراحی شده اند که به عنوان یک DSC 16 بیتی تمام نیازهای کاربر را برآورده می کند. مجموعه دستورالعمل های غنی , همرا با روش های آدرس دهی وسیع که بر روی رجیستر های همه منظوره و پشته نرم افزاری مناسب عمل می کنند , باعث بازدهی بالا در کامپایلر های C شده است


                    تمام قطعات برای حافظه برنامه از حافظه FLASH استفاده می کنند قابلیت خودبرنامه ریزی روی برد ( In-circuit self programming ) , بروز کردن نرم افزار و حافظه EEPROM را از فواصل دور امکان پذیر می سازد . حافظه FLASH این قطعات توانایی نگهداری داده تا 40 سال و 1 میلیون بار برنامه ریزی را دارد.

                    کارایی قابل توجه تراشه های dsPIC30 در زمینه پردازش سیگنال دیجیتال, نتیجه امکانات مناسب آنها در این زمینه است به عنوان نمونه : ضرب کننده تک سیکلی17 در 17 بیتی , دو آکومولاتور 40 بیتی و یک barrel shifter 40 بیتی , دستورالعمل های DO , Repeat , و پشتیبانی از روشهای آدرس دهی خاص برای بافر های حلقوی و FFT .

                    معماری dsPIC30F دارای یک ساختار قابل انعطاف برای پردازش وقفه ها می باشد .

                    هر قطعه دارای مجموعه وسیعی از وسایل جانبی شامل تایمر , واسط های سریال و مبدل آنالوگ به دیجیتال می باشد. علاوه بر این , برخی از قطعات دارای وسایل جنبی پیشرفته ای مانند کنترل موتور , صوت یا ارتباط با اینترنت می باشند .

                    در نهایت این امکان وجود دارد که برنامه موجود در حافظه Flash بدون نیاز به خارج کردن قطعه از مدار , بروز شود.


                    کمیت های عملیاتی

                    DSC های سری dsPIC30F می توانند به سرعت اجرای 30 میلیون دستورالعمل در ثانیه یا 30 MIPS برسند.

                    تمام قطعات از حافظه FLASH استفاده کرده و می توانند در محدوده وسیع دمایی تا 125 درجه سانتیگراد عمل کنند این قطعات در دو نسخه 20 MIPS و 30 MIPS موجود می باشند .

                    انواع مختلف بسته بندی برای هر قطعه وجود دارد از نوع ظریف 28-pin QFN تا قطعات بزرگ DIP و همچنین قطعات با پایه های زیاد از نوع QFP .

                    ادامه دارد....

                    برگرفته از سایت: AVR.ir

                    تهیه شده توسط: رضا سپاس یار

                    دیدگاه


                      یک آزمایش ساده!

                      یک آزمایش ساده!

                      همانطور که (در بخش ارتباط سخت افزار با نرم افزار ) گفته شد وسیله ارتباط میان سخت افزار و نرم افزار، رجیسترها هستند . فرض کنید می خواهیم ولتاژ یکی از پایه های میکروکنترلر را ۵ ولت قرار دهیم ( ١ منطقی ).

                      توجه کنید که در این حالت این پایه ، یک خروجی است . باید رجیستری وجود داشته باشد که این امکان را برای برنامه نویس فراهم آورد تا مقدار منطقی دلخواهی را بر روی هر یک از پایه های میکروکنترلر قرار دهد .

                      در فایل Header ای که ما به برنامه های خود اضافه (Include) می کنیم (AT89X51.h) برای هر یک از این رجیستر ها نامی در نظر گرفته شده تا کار برنامه نویسی ساده تر شود. به این ترتیب نیازی نیست که ما هر بار با مراجعه به شکل حافطه ، آدرسها را بیابیم و می توانیم از این اسامی استفاده کنیم. هر پورت ٨ بیتی با یک بایت ( ٨ بیت ) متناظر است. بنابراین تناظری یک به یک میان، بیتهای هر یک از این رجیستر ها با پایه های میکروکنترلر به وجود می آید و مقدار هر بیت در رجیستر، تعیین کننده ولتاژ پایه متناظر آن خواهد بود . به عنوان مثال رجیستر متناظر پورت ٠ در شکل زیر داده شده است.


                      شکل . رجیستر p0. این رجیستر ارتباط بین نرم افزار و پینهای پورت ٠ را برقرار می کند.

                      برای مثال فرض کنید خروجی دو سنسور تشخیص رنگ (سیاه و سفید ) به دو پایه از میکروکنترلر متصل شده است. هر یک از این سنسورها اگر رنگ سفید را تشخیص دهد (ببیند) خروجی خود را ١ منطقی ( ۵ ولت) قرار می دهد، و برای سیاه ، ٠ منطقی (صفر ولت ). حال برای آزمودن این سنسور ها دو چراغ (Led) را به میکروکنترلر متصل کرده و برنامه ای بنوسیم که با تشخیص سفید روشن شوند و با تشخیص سیاه، خاموش. مدار لازم در شکل نشان داده شده است.


                      Sensor ها به پین اول و دوم از پورت ١ (p1.0و p1.1) متصل شده اند. led ها هم به p2.0 و p2.7 برنامه زیر عمل مورد نظر را انجام خواهد داد.


                      نکته مهم : قبل از اینکه بتوانیم از یکی از پایه های میکروکنترلر به عنوان ورودی استفاده کنیم، لازم است ابتدا همان پین را یک کنیم. این عمل پایه مورد نظر را آماده دریافت ورودی می کند.

                      برگرفته از سایت: AVR.ir

                      دیدگاه


                        چگونه زمان را بسنجیم؟

                        چگونه زمان را بسنجیم؟

                        شاید بدانید که در کامپیوتر ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی بازه های زمانی و زمان توسط تایمر سنجیده می شوند در اینجا برای نمونه به بررسی تایمرهای ATmega 16 خواهیم پرداخت که قبلا آن را کم و بیش از زوایای دیگر بررسی کرده ایم.

                        میکروکنترلر51 AT89C نیز دارای دو Timer است که می توانند به صورت مستقل از هم، برای سنجش بازه های زمانی مورد استفاده قرار گیرند.



                        چگونگی عملکرد Timer ها

                        برای اینکه سنجش زمان برای میکروکنترلر میسر باشد باید معیاری از زمان در اختیار سخت افزار قرار بگیرد. این کار به وسیله سیگنال Clock انجام می شود. سیگنال Clock یک موج پریودیک با فرکانش مشخص است. فرکانس Clock برای یک 8051 حداکثر می تواند24 MHz باشد امّا مقدار معمول آن 12 MHz است. فرکانس این سیگنال، پیش از آنکه به Timerها اعمال شود، به ١٢ تقسیم می شود. یعنی فرکانس سیگنال Clock اعمال شده به Timerها 1MHz خواهد بود. (از این پس فرکانس Clock اعمال شده به Timer را 1MHz در نظر می گیریم ، بنابراین هر پریود Clock که به آن « سیکل ماشین » نیز گفته می شود، ١ میکروثانیه خواهد بود)

                        هر Timer در واقع یک شمارنده (Counter) است که تعداد پریودهای سیگنال Clock را (بعد از تقسیم فرکانس بر ١٢) می شمارد. اگر فرکانس Clock اعمال شده به Timer را 1MHz فرض کنیم هر 1 میکرو ثانیه، محتوای این شمارنده یک واحد افزایش می یابد . می توان با ضرب کردن محتوای این شمارنده در پریود Clock مدت زمان سپری شده را محاسبه نمود.

                        هر یک از Timer های ٨٠۵١ ، ١۶بیتی هستند . یعنی مقداری کهTimerمی شمارد در دو بایت (16) نگهداری می شود بنابراین بزرگترین عددی که یکTimer می تواند ذخیره کند، 1-16^2 یعنی ۶۵۵٣۵است . اگر رجیستر Timer حاوی این عدد باشد، با اعمال پالس بعدی Clock چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مقدار بعدی رجیستر ٠ است. در واقع رجیستر Overflow یا سرریز می شود و بیت دیگری به جز١۶ بیت شمارنده (Flag) به نشان Overflow، یک می شود. (از این اتفاق Overflow و یک شدن بیتFlag) برای ایجاد تأخیر به میزان مشخص استفاده می شود.


                        فرض کنید قصد داریم تأخیری به اندازه ١٠٠ میکروثانیه ایجاد کنیم. در این صورت ، عدد100_65535 را در رجیست Timer قرار می دهیم . بعد از ١٠٠ پریود Clock محتوای رجیستر به حداکثر خود می رسد و Overflow می شود و همزمان با آن بیت نشان دهنده سرریز نیز یک می شود . در واقع یک شدن بیت Overflow به معنی سپری شدن زمان مورد نظر است.

                        همانطور که گفته شد میکروکنترلر AT89C 51 دارای دو Timer است . این دو Timer با اعداد 0 و 1 نشان داده می شوند . همچنین رجیسترهای هر کدام از این دو Timer با همین دو رقم از هم تمیز داده می شوند . از این پس، برای حفظ کلیت مطالب، به جای 1یا ٠ از x استفاده می کنیم، زیرا این دو Timer (در حوزه کاری ما) کاملاً مشابهند

                        حال با دقت بیشتری سخت افزار Timer را بررسی می کنیم . رجیستر ١۶ بیتی Timer در واقع از دو رجیستر ٨ بیتی به نامهای TLX و THX تشکیل می شود. THX ،(Timer High byte) 8بیت بالا وTLX ٨ بیت پایین هستند. شکل بالا رجیستر ,

                        (Timer (Timer Low byteرا نشان می دهد.

                        دیدگاه


                          قطعه ای با قابلیت اجرای 30 میلیون دستور در ثانیه!!!

                          قطعه ای با قابلیت اجرای 30 میلیون دستور در ثانیه!!!

                          در مورد DSC ها به طور مختصر در بخش قبلی صحبت کردیم

                          DSC های سری dsPIC30F می توانند به سرعت اجرای 30 میلیون دستورالعمل در ثانیه یا 30 MIPS برسند

                          تمام قطعات از حافظه FLASH استفاده کرده و می توانند در محدوده وسیع دمایی تا 125 درجه سانتیگراد عمل کنند .


                          این قطعات در دو نسخه 20 MIPS و 30 MIPS موجود می باشند .

                          انواع مختلف بسته بندی برای هر قطعه وجود دارد . از نوع ظریف 28-pin QFN تا قطعات بزرگ DIP و همچنین قطعات با پایه های زیاد از نوع QFP .

                          برای بررسی کارایی قطعات سری dsPIC30F می توان جدول زیر را بررسی نماییم



                          این جدول مقایسه ای بین dsPIC30F و DSC های 16 بیتی دیگر را نشان می دهد . همانطور که مشاهده می شود dsPIC30F بالاترین توان محاسباتی را نسبت به رقبای مشابه اش دارا می باشد. (حتی در شرایطی که با کلاک بالاتر کار می کنند . ) این برتری تا حدود زیادی نتیجه توانایی های قدرتمند آدرس دهی داده می باشند . همچنین بر خلاف بقیه معماری ها , dsPIC30F هر دستورالعمل را در یک سیکل اجرا می کند.

                          همچنین امکان دستیابی به توان محاسباتی بالاتر (MIPS) در کلاک پایین تر باعث بهبود توان مصرفی خواهد شد .

                          قطعات این سری بر اساس کاربردشان به سه دسته تقسیم می شوند :

                          • خانواده کنترل موتور و تبدیل توان

                          • خانواده پردازش سنسور

                          • خانواده های کنترل کننده های همه منظوره


                          از کاربردهای این میکرو می توان به موارد زیر اشاره نمود

                          • کنترل موتور جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush – less DC motor)

                          • کنترل موتور جریان متناوب القایی (AC induction motor )

                          • کنترل موتور سوئیچ رلوکتانس (Switch reluctance motor )

                          • UPS , اینورتر و منابع تغذیه

                          • سیستم های قدرت , خودرو و کاربردهای صنعتی


                          قطعات این خانواده شامل واحدهایی می باشند که می توانند در کنترل موتورهای تک فاز و سه فاز و یا کاربردهای الکترونیک قدرت مورد استفاده قرار گیرند . این DSC ها مجهز به واحد PWM پیشرفته بوده که امکانات زیادی از جمله موارد زیر را در اختیار کاربر قرار می دهد :

                          1. درج خودکار زمان مرده ( automatic dead-time insertion) در سیگنالهای مکمل 500,000 نمونه در ثانیه

                          2. مبدل آنالوگ به دیجیتال 10 بیتی با 4مدار sample and hold همزمان

                          3. واسط Quadrature encoder برای تشخیص موقعیت و سرعت موتور

                          ادامه دارد.....

                          با تشکر از رضا سپاس یار

                          دیدگاه


                            چگونه از تایمرها استفاده کنیم؟

                            چگونه از تایمرها استفاده کنیم؟

                            در مقاله قبلی به معرفی تایمر پرداختیم اکنون به بررسی مدهای آن خواهیم پرداخت

                            هر Timer می تواند چهار "رفتار" متفاوت داشته باشد که به هر یک از آنها یک "مد کاری" می گویند. از این چهار مد، ما تنها دو مد را بررسی می کنیم. مد 1 و مد 2

                            عملکرد Timer در مد 1 :

                            Timer در مد 1 از تمام 16 بیت خود برای شمارش استفاده می کند، یعنی بزرگترین عدد در Timer می تواند 65535 باشد. نتیجتاً طولانی ترین تأخیری که Timer در مد 1 می تواند به تنهایی ایجاد کند، کمی بیش از 65 میلی ثانیه است . در این مد، هر بار که Timer سرریز می شود، باید مقدار مورد نظر را دوباره در آن Load کرد . این عمل نیاز به چند میکروثانیه زمان دارد و زمانی که بازه زمانی مورد نظر کوچک باشد (مثلاً تولید موج KHz 100) این مسئله دقت را کاهش می دهد (مثلاً به جای KHz100، KHz80 خواهد شد)


                            عملکرد Timer در مد2 :

                            این مد مشکلی که در مورد مد 1 مورد بحث قرار گرفت را برطرف می کند. در مد 2 تنها هشت بیت از Timer برای شمارش استفاده می شود (بنابراین طولانی ترین تأخیر می تواند 255 میکرو ثانیه باشد). امّا 8 بیت دیگر Timer مقدار بعدی که باید در 8 بیت شمارنده قرار داده شود را ذخیره می کند. مثلاً برای تولید یک موج 100 KHz عدد 10_ 255 را هم در رجیستر شمارنده و هم در رجیستری ذخیره کننده قرار می دهیم، زمانی که برای اولین بار Overflow اتفاق بیفتد، با اینکه محتوای رجیستر شمارنده صفر شده است درست پس از Overflow ، به طور خودکار و توسط سخت افزار، مقدار 10-255 از رجیستر ذخیره کننده به رجیستر شمارنده کپی می شود و شمارش ادامه می یابد . به این ترتیب بدون اینکه زمان اضافی تلف شود Timer "دقیقا" هر 10 میکروثانیه یک بار Overflow می شود. این خاصیت را Auto Reload گویند.


                            رجیسترها و تنظیمات Timer :

                            پیش از آنکه از Timer ها استفاده کنیم لازم است ابتدا Timer را برای کار در مد مورد نظر تنظیم کنیم ، علاوه بر تعیین مد تنظیمات دیگری نیز لازم است که در زیر شرح داده می شود.

                            جدول رجیستر TMOD) Timer Mode) در زیر آمده است :


                            در قسمت بعد شرح کار بیت ها به طور مفصل توضیح داده خواهد شد

                            ادامه دارد..

                            با تشکر از رضا سپاس یار

                            دیدگاه


                              ساخت و شبیه سازی مدارات الکتریکی

                              ساخت و شبیه سازی مدارات الکتریکی

                              در مقاله قبلی در مورد متلب مختصری گفتگو کردیم که با عنوان "نرم افزار متلب" بود , یکی از کاربران تذکر به جایی دادند و ما از این پس به توضیح این نرم افزار تحت عنوان "نرم افزار متلب" خواهیم پرداخت

                              قطعات سیستم قدرت به شما اجازه ساخت و شبیه سازی مدارات الکتریکی که شامل المان های خطی و غیر خطی هستند را می دهد مدار زیر مدار جالبی است که در آن در ابتدا

                              - کتابخانه قطعات سیستم قدرت , powerlib را بررسی خواهید کرد .

                              - سپس بررسی خواهیم کرد که چگونه یک مدار ساده از کتابخانه powerlib بسازیم .

                              - قطعات ******** را به مدارمان وصل می نماییم.

                              مدار زیر یک سیستم قدرت هم توان را که یک خط انتقال 300 کیلومتری را تغذیه می کند نشان می دهد, خط در طرف تغذیه با القاگر شنت جبران شده است یک Breaker اجازه باردار و بی بار کردن خط را می دهد برای ساده کردن بحث فقط یکی از سه فاز نمایش داده شده است پارامتر های نشان داده شده در شکل مقادیر مربوط به سیستم قدرت powerlib می باشند


                              ساختن مدار با کتابخانه powerlib

                              استفاده از رابط گرافیکی , اتصال قطعات ******** به قطعات قدرت را امکان پذیر می نماید . قطعات در کتابخانه ویژه ای به اسم powerlib گردآوری شده اند.

                              با وارد کردن دستور Powerlib در محیط MATLAB , کتابخانه قطعات سیستم قدرت را باز نمایید:

                              این فرمان یک پنجره ******** را نمایش می دهد که آیکون کتابخانه های مختلف را نشان می دهد.

                              ما می توانیم این کتابخانه ها را باز نماییم تا قطعاتی که به مدارمان کپی خواهد شد را ببینیم . هر قطعه با آیکونی که دارای ورودی و خروجی های منطبق بر ترمینالهای قطعه می باشد , نمایش داده می شود.


                              1- در پنجره powerlib از منوی file یک پنجره جدید که اولین مدار ما خواهد بود باز نماییم . آن را با نام circuit1 ذخیره نماییم .

                              2- کتابخانه منابع تغذیه (Electerical sources ) را باز نموده و یک منبع ولتاژ AC_Voltage_Source به پنجره circuit1 کپی می کنیم .

                              3- با دو بار کلیک کردن روی منبع ولتاژ AC , پنجره تنظیمات آنرا باز نموده و پارامترهای دامنه :(amplitude(V PEAK) , فاز: (Phase(deg) و فرکانس: Frequency Hz را مانند مقادیر نشان داده شده در شکل وارد نماییم .

                              4- اسم منابع ولتاژ را به Vs تغییر دهید .

                              5- قطعه شاخه موازی (Parallel RLC Branch) را که می توانید آن را در کتابخانه عناصر (Elements) بیابیم به مدار خود کپی نموده و پارامتر ها ی آن را همانگونه که در شکل نشان داده شده است تغییر می دهیم و اسم آنرا Z eq بگذارید.

                              6- مقاومت Rs eq می تواند از شاخه موازی RLC درست شود. قطعه شاخه موازی RLC که در حال حاضر در مدارمان وجود دارد را دوباره ایجاد می نمایید و پارامتر مقاومت (( Resistan R (ohms) را طبق شکل تغییر می دهیم و پارامتر های اندوکتانس ((Inductance L (H) و کاپاسیتانس ((Capasitance C(F) را به ترتیب به بینهایت (inf) و صفر (0) تغییر دهید . وقتی پنجره تنظیمات را ببیندید , متوجه می شوید که قطعات C,L نشان داده نمی شوند و آیکون در حال حاضر یک مقاومت ساده را نمایش می دهد . نتیجه مشابه ای می تواند با شاخه سری (Series RLC RLC Branch) رخ می دهد . با تغییر C,L به ترتیب به صفر و بینهایت .

                              7- این قطعه را Rs eq می نامیم.

                              8- کتابخانه اتصالات (Connectors) از powerlib را باز می کنیم و یک باس بار (Bus Bar) کپی می کنیم .

                              9- پنجره تنظیمات باس بار را باز می کنیم و پارامتر های آن را به دو ورودی (Number of input) و دو خروجی (number of output) تغییر می دهیم و نام آن را B1 قرار می دهیم . همچنین یک قطعه زمین (Ground) کپی می کنیم (قطعه زمین را با یک خروجی را انتخاب می نماییم ) طراحی اولیه مادر اینجا پایان یافت

                              ادامه دارد.....

                              برگرفته از:
                              آموزش متلب آقای احمد احمدی

                              دیدگاه


                                خانواده های یک تراشه

                                خانواده های یک تراشه

                                پیشتر در مورد تراشه های سری dsPIC30F آنها گفتگو کردیم حال در مورد پردازش سنسور این تراشه گفتگو می کنیم و برای مختصر و مفید بودن کار آنها را در یک جدول در زیر آوردیم


                                کاربردهای این ترشه ها که در جدول بالا معرفی شد از قرار زیر است:


                                • تشخیص شکستگی شیشه

                                • سنسور گاز

                                • سنسور گشتاور

                                • سنسور فشار تایر

                                • سنسور هدایت زاویه

                                • سنسور باران

                                • سنسور هوشمند و کم مصرف

                                • سنسور پردازش کیسه هوا( Airbag )

                                • سنسور فشار

                                • اندازه گیری لرزش

                                به طور کلی این قطعات برای کاربرد در طراحی سنسورهای هوشمند طراحی شده اند با این حال می توانند در مواردی که محدودیت فضا وجود دارد نیز استفاده شوند زیرا که این قطعات در بسته بندی های 18 تا 28 پین وجود دارند .

                                این DSC ها همانند دو خانواده دیگر دارای توان محاسباتی بالایی می باشد که می توان در وظایف سنگینی نظیر فیلتر دیجیتال و آنالیز طیف فرکانسی استفاده نمود . علاوه بر این وسایل این خانواده مجهز به مبدل آنالوگ به دیجیتال 12 بیتی تا 10 کانل ورودی می باشند.

                                خانواده کنترل کننده های همه منظوره:


                                این خانواده بخش وسیعی از نیاز هایی مرتبط به DSC ها را پوشش می دهند که جهت سهولت در جدول بالا آمده است تایمر های با قابلیت های متعدد , تا 16 کانال مبدل آنالوگ به دیجیتال 12 بیتی و چندین رابط سریال از امکانات این قطعات می باشد همچنین برخی از آنها مجهز به واسط Codec بوده که از انتقال پر سرعت با استانداردهای AC97 و L^2 S پشتیبانی می کنند .


                                با تشکر فراوان از رضا سپاس یار
                                برگرفته از سایت : AVR.ir



                                » در مقاله بعدی با ترمیستورها تا حدودی آشنا میشویم، پس از بررسی ابتدایی میکرو کنترلرهای پیک، به معرفی چند مدار خواهیم پرداخت.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X