اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

    نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
    درود
    آی سی 741 ارزان است ارزش وقت گذاشتن برای تست را هم ندارد با 5000 تومان میتوانید تهیه کنید . این آی سی یک آپ امپ است باید ورودی ها را اندازی بگیرید و در خروجی معادل تقاضل اینولتاژها ضربدر مقاومت فیدبک ولتاژ داشته باشید . البته اگر بصورت مقایسه کننده از آن استفاده شده باشد باید مدار را دید که به چه صورت از آن استفاده شده آپ امپ یا مقایسه کننده . ولی ارزش وقت گذاشتن ندارد.
    باسلام خدمت همه دوستان
    سوال دیود بکار رفته برای یکسو سازی از نوع in5408 هستش توتست دیود همه چی خوبه ولی زمانی که به سر کاتد با مثبت تغذیه ولتاژ میدم بعد آند و به منفی وصل میکنم تغذیه اتصال میکنه تا جایی که من متوجه شدم جریان مثبت از آند به سمت کاتد میره و برعکسش نباید راه بده
    لطفا در مورد کامنت قبلی که در باره مشکل شارژرش بود هم راهنمایی بفرمایید

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
    خب یعنی باتری مرخص شده( خراب شده)
    در اکثر مواقع میشه با اسید باتری رو احیا
    کرد.
    ولی خیلی از موارد هم باتری احیا نمیشه،
    چون خانه های سربی تخریب میشن.
    برای شارژ باتری اسیدی 12 ولت، باهر جریانی،
    14 ولت ولتاژ خوبی هست.
    البته شارژ اتوماتیک چند مرحله ای بسیار بهتر هست
    ولی یکمی دردسر داره.
    جریان شارژ هم بهتره تا 10 درصد ظرفیت باتری
    باشه.
    دلیل اینکه چراغ فول شارژ با منبع تغذیه روشن
    نمیشه، این هست که یه باتری اسیدی 12 ولت،
    در حالت فول شارژ 13.7 ولت هست.
    در واقع ولتاژ فول شارژ باتری ها، بیشتر از ولتاژ
    نامی باتری هست.
    ای یار دیریین کمک

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    نوشته اصلی توسط FX5 نمایش پست ها
    درود.
    بدلیل جریان گیری بیشتر از ترانس سه سر استفاده شده و سر وسط ترانس مستقیما به شاسی مدار (منفی مدار)وصل میشود.بنابر این دو سردیگر ترانس با هر کدام با یک دیود بصورت نیم پل وصل میشوند.
    دیود سوم که با دو دیود دیگر سری شده به تغذیه اصلی مدار با کلید وصل میشود.
    موفق باشید.
    دوست عزیز کمک

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

      درود.
      اگر منظور شما درست متوجه شده باشم.
      جریان خروجی ترانس متناوب است پس نیم سیکلهای منفی با دیود شما مثبت میکنید و در نتیجه این مشکل به وجود می آید.
      قبلا هم عرض کردم بایستی ترانس سه سر را دوسر کناری را هر کدام یک دیود جدا گانه به آند دیود متصل کنی و کاتود دیود ها را به هم متصل کنی سر وسط ترانس تغذیه را مستقیما به منفی (شاسی) برد متصل کنید.دیود هم از سری 1N5400 تا 1N5408 میتوانی استفاده کنی.
      موفق باشید.
      جدیدترین ویرایش توسط FX5; ۱۶:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۱.

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

        نوشته اصلی توسط FX5 نمایش پست ها
        درود.
        اگر منظور شما درست متوجه شده باشم.
        جریان خروجی ترانس متناوب است پس نیم سیکلهای منفی با دیود شما مثبت میکنید و در نتیجه این مشکل به وجود می آید.
        قبلا هم عرض کردم بایستی ترانس سه سر را دوسر کناری را هر کدام یک دیود جدا گانه به آند دیود متصل کنی و کاتود دیود ها را به هم متصل کنی سر وسط ترانس تغذیه را مستقیما به منفی (شاسی) برد متصل کنید.دیود هم از سری 1N5400 تا 1N5408 میتوانی استفاده کنی.
        موفق باشید.
        ببخشید من فقط یه چیزی رو راجب خود دیود ها متوجه نمیشم ، کلا دیود مثل یک شیر یک طرفه میمونه درست بار مثبت از آند به سمت کاتد در حال حرکته درسته پس در حالت عادی وقتی بار مثبت و به کاتد بدی به سمت آند نباید حرکت کنه چون اون نواری که روی دید مشخص کننده کاتد هست بعنوان یه سد هستش
        من چیکار کردم اومدم یکی از دیود هارو از مدار خارج کردم بامثبت تغذیه یه ولتاژی از به آند دادم با مولتی متر تست گرفتم حالا برعکس کردم مثبت تغذیه رو به کاتد دیود وصل کردم باز هم تست کردم همون ولتاژ حالا به صورت منفی داد
        یعنی این وسط شیر یه طرفه یا سدی وجود نداره
        من وقتی جای مثبت و منفی وسیله ای رو برعکس کنم قبلش هم این دیود باشه روشن میشه
        در کل این دیود مثبت و به منفی تبدیل میکنه در حالت برعکس (کاتد به آند)
        جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۱.

        دیدگاه


          #34
          پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

          درود.
          دوست عزیز همانطور که گفتی آند مثبت و کاتد منفی است.
          اما اگر جریان مستقیم dc(مثبت)به آند بدی روی کاتد جریان را خواهی داشت .اما این قضیه در مورد جریان متناوب acمتفاوت است .
          هنگامی که جریان متناوب را به سر آند دیود متصل میکنی فقط نیم سیکل های مثبت از آن عبور میکنند و در نهایت ولتاژ مثبت در روی کاتد خواهی داشت(حالت نیم پل).حال اگر دیود را برعکس کنیم نیم سیکل های منفی از کاتد عبور کرده و ولتاژ منفی خواهیم داشت.امیدوارم توانسته باشم موضوع را متوجه شما کنم.(حالت یکسو ساز نیم موج را در اینترنت مطالعه کن)
          موفق باشید.
          جدیدترین ویرایش توسط FX5; ۲۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۱.

          دیدگاه


            #35
            پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

            نوشته اصلی توسط FX5 نمایش پست ها
            درود.
            دوست عزیز همانطور که گفتی آند مثبت و کاتد منفی است.
            اما اگر جریان مستقیم dc(مثبت)به آند بدی روی کاتد جریان را خواهی داشت .اما این قضیه در مورد جریان متناوب acمتفاوت است .
            هنگامی که جریان متناوب را به سر آند دیود متصل میکنی فقط نیم سیکل های مثبت از آن عبور میکنند و در نهایت ولتاژ مثبت در روی کاتد خواهی داشت(حالت نیم پل).حال اگر دیود را برعکس کنیم نیم سیکل های منفی از کاتد عبور کرده و ولتاژ منفی خواهیم داشت.امیدوارم توانسته باشم موضوع را متوجه شما کنم.(حالت یکسو ساز نیم موج را در اینترنت مطالعه کن)
            موفق باشید.
            دوست عزیز من ولتاژ دی سی یا همون مستقیم میدم به دیود این قضیه پیش میاد

            دیدگاه


              #36
              پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

              درود.
              دوست من لطفا عکس از قسمتی که میفرماییدبفرستید تا من یا دوستان دیگربررسی و نظر بدن.

              دیدگاه


                #37
                پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                نوشته اصلی توسط FX5 نمایش پست ها
                درود.
                دوست من لطفا عکس از قسمتی که میفرماییدبفرستید تا من یا دوستان دیگربررسی و نظر بدن.
                سلام و ممنونم از راهنمایی شما عکس که از قبل از مدار گرفته بودم قسمت ورودی برد همون دیود ها بود چون ترانس ندارم با تغذیه تست میکنم بعد تست و آزمایش متوجه شدم دیود ها هم مشکل دارند باید تعویض بشند چون چیدمان دیود ها جوری هستش که وقتی دوشاخه به پریز برق وصل نیست و کلید هم رو وضعیت شارژ باتری هست نباید ال ای دی قرمز روی برد شارژر روشن بشه تازمانی که به برق وصل بشه دیود ها خوب عمل نمیکنند بخاطر همین با باتری هم روشن میشه چراغش .
                دیود ها در تست دیود سالم نشون میده ولی تو مدار کارایی خودشو از دست داده .
                جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۱۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲.

                دیدگاه


                  #38
                  پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                  نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                  باسلام و تشکر فراوان

                  این مدار شارژ ولتاژ پایه شماره ۶ که Output هستش به ال ای دی سبز که نشانگر فول شارژ بوده وصله ولتاژ ۱۵ ولت و به مدار دادم درصورتی که حتی باتری هم بهش وصل نیست بعد چند ثانیه چراغ سبز روشن میشه
                  هرچند شما از قبل فرمودید آیسی باید عوض بشه ولی من برای کسب تجربه میخوام بدونم همچین حرکتی نشانه خرابی آی سی هستش دیگه؟

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                  باسلام و تشکر فراوان

                  این مدار شارژ ولتاژ پایه شماره ۶ که Output هستش به ال ای دی سبز که نشانگر فول شارژ بوده وصله ولتاژ ۱۵ ولت و به مدار دادم درصورتی که حتی باتری هم بهش وصل نیست بعد چند ثانیه چراغ سبز روشن میشه
                  هرچند شما از قبل فرمودید آیسی باید عوض بشه ولی من برای کسب تجربه میخوام بدونم همچین حرکتی نشانه خرابی آی سی هستش دیگه؟
                  این بنده خدا فقط بر اساس مقدار ولتاژ ، فول شارژ بودن باتری رو نشون میده.
                  اون چند ثانیه تاخیر هم فقط به خاطر خازن روی برد هست.
                  این هم مدارش:


                  البته ممکنه مقدار R1 و R2 و R7 اشتباه باشه ( به خاطر اینکه در عکس دقیق مشخص نبود)

                  دیدگاه


                    #39
                    پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                    ضمنا مقدار ولتاژ دوسر دیود زنر رو اندازه بگیرین ( در حالت متصل بودن مدار به منبع تغذیه یا باتری )

                    دیدگاه


                      #40
                      پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      ضمنا مقدار ولتاژ دوسر دیود زنر رو اندازه بگیرین ( در حالت متصل بودن مدار به منبع تغذیه یا باتری )
                      ممنونم از راهنمایی شما.

                      دیدگاه


                        #41
                        پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        ضمنا مقدار ولتاژ دوسر دیود زنر رو اندازه بگیرین ( در حالت متصل بودن مدار به منبع تغذیه یا باتری )
                        باسلام تغذیه رو به برد وصل کردم تا ولتاژ ۱۳.۳۰ چراغ سبز روشن نمیشه البته بدون وصل کردن باتری برای شارژ دوسر دیود زنر هم ۶.۹۵ ولت
                        ولتاژ که ۱۳.۴۰ میشه چراغ سبزهم روشن میشه هنوز هم باتری برای شارژ شدن بهش وصل نیست

                        ولتاژ دوسر دیود زنر هم ۶.۸۶ میشه .
                        خازن روی برد هم ۱۰۰ میکرویی هستش.
                        جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۱۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳.

                        دیدگاه


                          #42
                          پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                          نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                          باسلام تغذیه رو به برد وصل کردم تا ولتاژ ۱۳.۳۰ چراغ سبز روشن نمیشه البته بدون وصل کردن باتری برای شارژ دوسر دیود زنر هم ۶.۹۵ ولت
                          ولتاژ که ۱۳.۴۰ میشه چراغ سبزهم روشن میشه هنوز هم باتری برای شارژ شدن بهش وصل نیست

                          ولتاژ دوسر دیود زنر هم ۶.۸۶ میشه .
                          خازن روی برد هم ۱۰۰ میکرویی هستش.
                          پس برد کاملا سالم هست.

                          دیدگاه


                            #43
                            پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            پس برد کاملا سالم هست.
                            باسلام اول از هرچی تشکر میکنم از شما و دوستان بخاطر راهنمایی های خوب تون
                            ترانس ۱۲ ولت ۴ آمپری تهیه کردم و بستم و همچنین محض احتیاط آی سی و. دیود زنر مدار شارژر و هم عوض کردم خازن که نشتی داشت باید عوض میشد دیود های ورودی برد اصلی و خازن بزرگ و هم عوض کردم خداروشکر دستگاه خوب کار*میکنه مشکلی هم نداره
                            فقط از یه چیزی سر در نیاوردم و اونم اینکه چرا در وضعیت شارژ دوشاخه به پریز برق نیست ال ای دی روشن میشه با اینکه تو مسیر باطری یه برد شارژ دیود وجود داره
                            جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۰۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵.

                            دیدگاه


                              #44
                              پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                              نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                              باسلام اول از هرچی تشکر میکنم از شما و دوستان بخاطر راهنمایی های خوب تون
                              ترانس ۱۲ ولت ۴ آمپری تهیه کردم و بستم و همچنین محض احتیاط آی سی و. دیود زنر مدار شارژر و هم عوض کردم خازن که نشتی داشت باید عوض میشد دیود های ورودی برد اصلی و خازن بزرگ و هم عوض کردم خداروشکر دستگاه خوب کار*میکنه مشکلی هم نداره
                              فقط از یه چیزی سر در نیاوردم و اونم اینکه چرا در وضعیت شارژ دوشاخه به پریز برق نیست ال ای دی روشن میشه با اینکه تو مسیر باطری یه برد شارژ دیود وجود داره
                              خدارو شکر مشکلتون حل شده
                              قبلا هم گفته بودم که اگر از اول اینجور بوده،
                              باید قسمت شارژ دستکاری بشه.
                              اما اگر جدیدا اینطور هست، مطمئنا قطعه ای
                              نشتی داره.
                              ضمنا قبلا گفته بودین که هر چقدر مقدار شارژ
                              باتری بالاتر میره، جریان کشی باتری هم بالاتر
                              میره که باید بر عکس باشه و به قول
                              دوستمون این نشانه نشتی باتری هست.

                              دیدگاه


                                #45
                                پاسخ : سوختن ترانس اکو آمپلی شارژی

                                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                                خدارو شکر مشکلتون حل شده
                                قبلا هم گفته بودم که اگر از اول اینجور بوده،
                                باید قسمت شارژ دستکاری بشه.
                                اما اگر جدیدا اینطور هست، مطمئنا قطعه ای
                                نشتی داره.
                                ضمنا قبلا گفته بودین که هر چقدر مقدار شارژ
                                باتری بالاتر میره، جریان کشی باتری هم بالاتر
                                میره که باید بر عکس باشه و به قول
                                دوستمون این نشانه نشتی باتری هست.
                                در مورد دستکاری که فرمودید میشه توضیح بدید چه باید کرد.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X