با سلام
قبل از هر چیز از اینکه موضوع کلاچ اتوماتیک هوشمند تا این حد مورد توجه نخبگان و جوانان محقق و جستجوگر کشورمان قرار گرفته است به خود می بالیم.
مفتخریم که سیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند را برای اولین بار در ایران در سطح استانداردهای سختگیرانه خودرو طراحی و نمونه سازی کرده ایم و بعنوان اختراع ویژه شرکت پژوهشگران الکترونیک خودرو کامیاب به شماره 39742 در تاریخ بیست و یکم فروردین 86 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسانیده ایم.
آماده پاسخگویی به تمامی سوالات عزیزان و دوستان علاقمند هستیم و اگر در این مسیر پر فراز و نشیب انگیزه و علاقه ای در دوستان و جوانان مستعد و نخبه کشورمان ایجاد کنیم که برای اعتلا و ارتقاء سطح تکنولوژی های هوشمند به این مسیر بپیوندند، رسالت حرفه ای خود را کامل شده تلقی می کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شرکت پژوهشگران الکترونیک خودرو کامیاب به آدرس http://www.pekk.ir مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در همین صفحه سوالات خود را مطرح فرمایید.
با بهترین آرزوها و تبریک سال نو
و
با تشکر از مدیر محترم سایت که این فرصت را برای همه ما فراهم آورده اند
سیستم شما باید بگم در نوع خودش بیسته. بین سیستمی که در سایت http://www.ksrco.ir و سایت شما ( pekk.ir ) باید بگم که واقعا سیستم شما امکانات بیشتری را برای راننده فراهم می کند. البته گروه سورین صنعتگران سپنتا هم جای ارتقا سیستمشون وجود داره که باید بفکر باشن. خوب شد که شما اومدین. و گرنه باید این ور و اونور ایمیل بزنیم تا کی جواب بدن.
خوب چون این سیستم شما معلومه که براش خیلی زحمت کشیدین و وقت گذاشتین، حتما یه محدوده ای برای در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به ما دارین. برا همین اگه سوالی رو نمی خواهید جواب بدید، ما ناراحت نمی شیم. البته نباید نگران باشین،آچون ثبتش کردین.
چند تا سوال داشتم :
در سیسم شما آیا امکان استفاده همزمان از کلاچ اتوماتیک و معمولی وجود دارد یا باید حتما از دکمه تعویض وضعیت استفاده کرد؟
توان مصرفی چقدره؟
البته تو سایتتون توضیحات خوبی رو ارائه دادین، ولی اگه بخوایم جزئی تر وارد بحث بشیم، چون هدف از ایجاد این تاپیک، ساخت این سیستم می باشد. البته شخصی نه برای فروش. :mrgreen:
همچنین موتوری که برای اینکار استفاده کردین، لطفا مشخصاتش رو بنویسید.
و در آخر هزینه آن چقدر است که آیا به صرفه می باشد یا نه.
در ضمن چند تا از این سیستم ها روی اتومبیل های مختلف نصب کردین و آیا مشتریان شما راضی هستند؟
قبل از اینکه موضوع قیمت سیستم مطرح باشد، عملکرد و مشخصه های فنی و بخصوص سطح استاندارد و کیفیت سیستم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .
علت این است که با سطوح مختلف کیفیت و استاندارد (که فعلاً بالاترین سطح قابل طرح آن استانداردهای قابلیت اطمینان و کیفیت سیستم های خودرویی OEM یا بقول دوستان قطعه سازی استاندارد قطعات اصلی خودرویی است) می توان طیفی از قیمت های تمام شده و قیمت های فروش بسیار متفاوتی را مقایسه نمود. حتماً از اختلاف فاحش قیمت های انواع قطعات مشابه (بین قطعات و سیستم های متفرقه و قطعات اصلی و استاندارد) مطلع هستید.
در سیستم های کلاچ اتوماتیک طیف این قیمت ها از حدود 180هزار تومان (برای سیستم هایی که از عملکرد بسیار ساده گرفتن و رها کردن کلاچ و قابلیت اطمینان حداقل برخوردارند تا حدود 600000 تومان برای بالاترین سطح مشخصه های فنی و رزولوشن کنترل (که عموماً برای خودروهای بسیار گرانقیمت مانند بنز سری A استفاده می شود) در بازار جهانی مطرح است. البته معمولاً سیستم های ارزانقیمت نمی توانند قابلیت اطمینان کافی و عملکرد قابل قبول را ارائه نمایند و لذا تنها بعنوان طرح های موک پ قابل ارزیابی هستند. رعایت الزامات سیستم های مناسب خودرویی (با همان حساسیت های حداقلی که در پست شما مطرح شده است، مستلزم پذیرش یک کف قیمت تمام شده و طبعاً حداقل قیمت فروش قابل دستیابی است که در طرح فعلی شرکت پژوهشگران الکترونیک خودرو کامیاب ملاحظه شده است و به همین دلیل علیرغم ارائه و حتی تولید آزمایشی انواع مختلف سیستم کلاچ اتوماتیک، طرح شرکت کامیاب تنها طرح ایرانی کلاچ اتوماتیک است که تأئیدیه های ذیل را اخذ نموده است:
1: تأئیدیه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
2: تأئیدیه تست های عملکرد و دوام شرکت خودروسازی پارس خودرو و مجوز نصب در خودروهای لوگان و پراید شرکت پارس خودرو
3: تأئیدیه مقدماتی عملکرد و دوام بر روی خودرو شوکا (نیسان مدرن) شرکت زامیاد
4: تأئیدیه مقدماتی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
5: تأئیدیه اداره کل خودرو و قوای محرکه وزارت صنایع و معادن
6: مجوز تأسیس کارخانه تولیدی برای تولید سالیانه 60000 دستگاه در سطح خودروهای تولیدی داخلی و خارجی
7: حمایت دفتر همکاری های فن آوری ریاست جمهوری برای توسعه صادرات سیستم بعنوان صادرات محصولات مبتنی بر تکنولوژی (تکنولوژی مکاترونیک خودرو)
تمامی این تأئیدیه ها تنها بر مبنای تست های عملکرد و دوام بر روی خودرو و بر روی استندهای مخصوص تست عملکرد مکانیزم تحریک کلاچ صادر شده است که بر اساس استانداردهای کاربردی خاص این سیستم انجام شده اند. این استانداردها توسط شرکت پژوهشگران الکترونیک خودرو کامیاب گردآوری و تألیف شده است و به تأئید شرکت های معتبر بازرسی و استاندارد (اکریدیته موسسه استاندارد) نیز رسیده اند اگرچه کماکان و بصورت مستمر در دست بازبینی و تکمیل نیز هستند.
آلگوریتم کنترل طرح و اجزاء و مکانیزم های استفاده شده در این طرح علاوه بر کیفیت، قابلیت اطمینان، محافظت و بویژه دوام قابل قبول در سطح استانداردهای خودرو، تمامی حساسیت های عملکرد کلاچ در بالاترین سطح تشخیص و مهارت یک راننده حرفه ای را مورد ملاحظه قرار می دهد. بعلاوه تناسب قیمت تمام شده سیستم برای کاربری در خودروهای نسبتاً ارزان قیمت نیز در نظر گرفته شده است. در نتیجه علاوه بر ارضاء حداقل های قابل قبول تأثیر بر درایوبیلیتی (بقول دوستان حرفه ای سواری خودرو که به بیان فنی با فاکتورهای دینامیک حرکت طولی خودرو تعبیر می شود)، کنترل میزان پس روی خودرو در مسیرهای شیب دار (اعم از شیب های منفی و مثبت و جهت حرکت جلو یا عقب)، ریز جزئیات فاکتورهایی مانند ایمنی ترمز گیری (اعمال کمترین فشار ترمز گیری بر سیستم ترمز مکانیکی لنت ها)، حداکثر استفاده از پارامتر حیاتی ترمز موتور جهت مقابله با اینرسی خودرو در تمامی سرعت ها، دور موتورها و دنده های مختلف در آلگوریتم کنترل سیستم لحاظ شده است.
این امر مستلزم اخذ مستمر و سریع اطلاعات و سیگنال های متنوعی از ECU موتور و سیستم CAN مرکزی خودرو است که البته در طرح های مختلف بسته به آلگوریتم های و نرم افزار کنترل متفاوت خواهد بود. بعنوان مثال برخی از سیستم ها از مقایسه مقادیر لحظه ای و انتگرال گیری سیگنال های دور موتور و سرعت خودرو استفاده می کنند و طبعاً نرم افزار خود را بر این اساس تدوین می نمایند در حالی که سیستم های دیگری ممکن است از میزان تحریک پدال گاز و تحریک دریچه تروتل را از طریق سیگنال TPS ثبت نمایند و ...
تمامی پارامترهای کنترلی نیم کلاچ از حالت کلاچ کاملاً آزاد تا کلاچ کاملاً گرفته شده و تغییر مقدار نیم کلاچ در تمامی لحظات تحت کنترل سیستم مکاترونیک قرار دارد و در سورس نرم افزار تغییرات لحظه ای کورس کلاچ و بویژه سرعت تغییر کورس (رها سازی کلاچ) بر اساس این سیگنال های مختلف و برای حالت های مختلف بصورت لحظه ای کنترل می شود. این مشخصه اساسی ماهیت کلاچ هوشمند را از یک مکانیزم الکترومکانیکی گرفتن و رها کردن کلاچ متمایز می سازد و حساسیت های مورد نظر شما و بسیار بیشتر از آن را بصورت دائم و لحظه ای مورد ملاحظه قرار می دهد. می توان گفت که سیستم مانند یک راننده کاملاً ماهر و حرفه ای در هر لحظه حالت اپتیمم تحریک کلاچ را تشخیص داده و اعمال می نماید. با این تفاوت که راننده (حتی یک راننده تست خودرو) این عملیات را بصورت حسی انجام می دهد و سیستم هوشمند این کار را بر مبنای کنترل لحظه ای سیگنال ها و نرخ تغییرات آنها مدیریت می کند.
به اتکاء این آلگوریتم ها و مراودات سیگنال های کنترلی (در طرح های مختلف و البته قابل قبول)، برای آستانه حرکت خودرو راننده هیچ کاری جز تحریک پدال گاز یا فشردن پدال ترمز انجام نمی دهد و سیستم کنترل حتی تمایل راننده به حرکت سریع (بقول معروف رانندگی هارش یا اسپورتی) یا حرکت آرام را در هر لحظه تشخیص می دهد و تغییر کورس کلاچ را در دامنه های مختلف کورس کامل بر اساس آن مدیریت می کند. این امر عیناً برای حالت های مختلف تعویض دنده مستقیم و معکوس در کدهای کنترلی جداگانه در نرم افزار کنترل اعمال شده است.
با توجه به این مشخصه ها (و میزان تحقق الزامات مختلف کیفی و عملکردی طرح های مختلف) تشخیص و تعیین قیمت مناسب و قابل قبول برای سیستم ها و طرح های مختلف امکانپذیر می شود. در حال حاضر قیمت سیستم کامل کلاچ اتوماتیک استاندارد شده شرکت کامیاب برای خودروهای شخصی رانندگان عادی 350 هزار تومان و برای خودروهای جانبازان گرامی 310 هزار تومان است که این هزینه علاوه بر نصب و تنظیمات کامل اولیه، گارانتی کامل (تعویضی) یک ساله را نیز در بر می گیرد. لازم به توضیح است که ارائه سیستم با اجزاء و مشخصه های عملکرد و کیفیت فعلی در سطح نصب بر روی خودروهای در گردش (بقول معروف تک فروشی) تنها و تنها به پشتوانه موفقیت در اخذ سفارش با تیراژ نسبتاً بالا از خودروسازی ها امکانپذیر شده است.
بر اساس مطالعاتی که در میزان نیاز معلولین محترم، جانبازان عزیز، خودروهای عمومی (که فرساینده ترین کار تکراری آنها در ترافیک شهری عمل کلاچ گیری است و معمولاً خستگی ناشی از آن آستانه تحمل رانندگان را بشدت پایین می آورد) و رانندگان عزیزی که به علت انواع ناراحتی ها و دردهای مزمن ناحیه پا یا کمر ( که متأسفانه آمار بالایی نیز دارد)، انجام شده است، استفاده از سیستم های اتوماتیک مناسب در خودروها (متناسب با سطح قیمت خودرو) می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش مشکلات ترافیکی داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر تنها مانع آن قیمت بالای این سیستم هاست که بعنوان مثال می توان به قیمت بسیار بالای انواع گیربکس های اتوماتیک اشاره نمود که آنها را تنها به خودروهای گرانقیمت (سطح بالای قیمت متوسط) محدود می نماید . البته در برخی از موارد حمایت سازمان های ذیربط در کاهش فشار قیمت تمام شده سیستم برای مصارف خاص و حیاتی می تواند تیراژ تولید و عرضه این سیستم ها را در مقیاس قابل قبولی افزایش دهد. در نتیجه سطح قیمت فروش برای کاربری های عادی نیز بتدریج کاهش خواهد یافت. چرا که افزایش تیراژ تولید هزینه سرانه را کاهش می دهد و از سوی دیگر با افزایش تیراژ امکان اعمال راه حل هایی که هزینه اولیه آنها بالاتر است ولی هزینه کلی سیستم را کاهش می دهند، فراهم می شود.
در ضمن سیستم کلاچ این شرکت در شرکت پارس خودرو بر روی خودروهای تندر 90 و پراید در حال تولید می باشد و این سیستم توسط شرکت بر روی خودروهای دسته دوم نیز نصب می گردد.
موتور مورد استفاده در این پروژه موتور برف پاکن خودرو 405 می باشد که شامل موتور و گیربکس می باشد.در ضمن گشتاوری حدود 27NM دارد.
امیدوارم از اینکه پاسخ سوالات شما جابجا شد نرنجیده باشید، باز هم در خدمتیم.
در ضمن سیستم کلاچ این شرکت در شرکت پارس خودرو بر روی خودروهای تندر 90 و پراید در حال تولید می باشد و این سیستم توسط شرکت بر روی خودروهای دسته دوم نیز نصب می گردد.
کی رونه بازار می شه؟
آروین خان شما هم که حتما جوابتون رو گرفتین. موتور و گیربکس برف پاک کن 405.
خوبه. راحت گیر می اد.
اما می مونه اگه بخای خیلی خیلی نرم کار کنه، باید کمی بیشتر روش کار کنی. امکانات دیگه رو می تونیم خودمون روش بحث کنیم و سیستم کنترلیش رو درست کنیم. البته نیاز به اساتید گرامی ، شدیدا احساس می شه.
خوب اگه موافق باشید ، بریم وارد جزئیات بشیم و اگه نماینده ای هم از گروه سورین صنعتگران سپنتا بیان برای گفتگو، بهتر می شه.
خوب شروع می کنیم. به احتمال زیاد در سیستم شما موتور و گیربکس در بالای کلاچ و ترمز نصب نشده. پس این خودش یه تغییری در روند کار می شه. چون طبق گفته های آروین خان و نقشه هاشون، بالای کلاچ و ترمز فضایی رو اشغال می کرد که واقعا ایجاد مزاحمت می کنه. پس اول باید بفهمیم کلاچ از کجا کنترل می شه. آیا امکانش هست از محل نصب موتور و گیربکس یه عکس بزارید؟
بعد باید چطوری اطلاعات رو بگیریم. البته اول می تونیم به صورت کلید این کار رو انجام بدیم و بعد هوشمندش کنیم.
البته باید بگم که من از خودرو هیچی نمی دونم و بهتره شما خودتون توضیح بفرمائید که حداقل با خودرو در ابتدا آشنایی پیدا کنیم.
وحید جان من قسمتهای الکترونیک رو کامل بلدم نگران نباش 6 ماه الکترونیک برای فقط این منظور خوندم تمام کارهای لازم رو انجام میدم فعلا درگیر خرید ماشینش هستم :rolleyes: ولی به محض که وقط کنم میرم سراق پروژه
از خودرو سر در می آری؟
خوب پس مشکل چندانی نمونده :mrgreen:
اصلش خودرو بود که خوشبختانه موجود نیست، پس آماده آماده هستیم :mrgreen:
اگه بخوای فقط با یک کلید کار کلاچ گرفتن و رها کردنش رو انجام بدی، هوشمند نیست و الکترونیکش خیلی راحته ، فقط نیاز به مکانیک داره.
خوب نگفتی، سیستمی که می خوای بسازی چه امکاناتی فراره داشته باشه؟ یه محدوده ای معلوم بکنی بهتره.
از خودرو سر در می آری؟
خوب پس مشکل چندانی نمونده :mrgreen:
اصلش خودرو بود که خوشبختانه موجود نیست، پس آماده آماده هستیم :mrgreen:
اگه بخوای فقط با یک کلید کار کلاچ گرفتن و رها کردنش رو انجام بدی، هوشمند نیست و الکترونیکش خیلی راحته ، فقط نیاز به مکانیک داره.
خوب نگفتی، سیستمی که می خوای بسازی چه امکاناتی فراره داشته باشه؟ یه محدوده ای معلوم بکنی بهتره.
وحیدِ پسر پست اول رو بخونی همه چی توشه :rolleyes: تغریبا" کاری ولی در نهایت میخام ماشین جلویی رو توی ترافیک تعقیب کنم
تغریبا" کاری ولی در نهایت میخام ماشین جلویی رو توی ترافیک تعقیب کنم
نه بابا. ما می گیم بحث از اینی که هست حرفه ای تره. نکنه می خوای فرمون هوشمند هم درست کنی؟ oo:
خوب بفرمائید. حالا شما کی پراید می خرین؟ کیآ موتور و گیربکس برف پاک کن میآخرین؟ و کی این پروژه رو شروع به کار می کنید؟ :icon_razz:
دیدگاه