اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

    جناب مرتضایی درایور موجودی که دارید ، ورودی برای تغییر سرعت موتور دارد یا فقط موتور را با سرعت ثابت به حرکت در می آورد ؟
    یعنی مثلا با یه پتانسیومتر میشه دور موتور رو کنترل کرد یا نه؟

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

      جناب کشت پور معمولا استپ موتورها یا چهار سیمه هستند یعنی دو قطبی هستند و یا شش سیم و تک قطبی در صورتیکه انکودر هم داشته باشند شش سیم هم به تعداد اونها اضافه میشه اما روی موتور از دقت زاویه ای و استپر بودن اونها هم دقیقا اسم برده میشه که در مورد این موتور به صراحت نوشته دی سی موتور از نوع براش لس

      تا اونجایی که من متوجه شدم موتورهای دی سی براش لس مشابه سه فاز درایو میشن با این تفاوت که در یک لحظه دو تا از فاز ها به سیم پیپچها با اختلاف فاز 120 درجه اعمال میشه و یک سیم پیچ قطعه ( البته اگه اشتباه میکنم اساتید اصلاح کنند ) و برای فیدبک از موقعیت روتور از سه سنسور هال استفاده میشه که تعداد سیمها رو به یازده میرسونه و یا از شفت انکودر استفاده میکنند که به نظر میاد بدلیل عدم کنترل موقعیت برای موتور من هال سنسور استفاده شده.

      البته من با یک مدار محدود کننده جریان در تغذیه درایور تونستم تا حدودی مقدار گشتاور خروجی رو کنترل کنم اما بدلیل افت ولتاژ مصرفی تا حدود 6 ولت موتور از کار افتاد.

      من هنوز جرات نکردم از پی دبلیو ام برای ورودی درایور استفاده کنم به دلیل احتمال اسیب دیدین درایور.
      سلام جناب mortezai در صفحه 61 یا ( B60 ) در قسمت Protection Functions ✽1 اشاره به .

      یعنی درصورتی که شما ولت ورودی را به هر ترتیبی کم کنید موتور نباید بگرده
      Undervoltage Protection: Activated when the voltage applied to the driver falls at least 25% below 24 VDC.
      یا اگر ولت ورودی زیاد بشه
      ● Overvoltage Protection: Activated when the voltage applied to the driver exceeds 24 VDC by approximately 15% or more.
      این به دلیل اینه که بوبین موتور شما فقط با ولت خودش میتونه کار کنه ( میتونه دلیل محکمی برای استپر موتور باشه البته به شرطی که ولت درایو موتور مستقیما از ولت ورودی تامین یشه و از پاور سوچینگ برای درایو موتور استفاده نشه )
      در مورد موتور DC قبلا هم عرض کردم گشتاور اشتباهه فرمول گشتاور وابسته به فرکانسه ممان حرکت درسته
      در مورد کنترل ممان (گشتاور) کلمه کنترل اگر به معنی این که بتونیم اونو ثابت نگه داریم استفاده بشه مطلقا غلطه چون همه میدانیم با کم کردن ولت موتور DC بدون شک ممان حرکت ( گشتاور ) کم میشه وهیچ شکی توش نیست تازه اگر موتور از انواعی باشه که بتونه با ولت کمتر بگرده
      اما اگر کنترل ممان (گشتاور) به عنوان ((حفاظت )) موتور باشه قابل قبوله یعنی درایو شما اگر به هر علتی شفت موتور زیر بار بمونه ونتونه حرکت کنه یا با سرعت کمتری بچرخه طبیعیه که جریان زیادی از بوبین کشیده بشه که میتونه به درایو یا موتور صدمه بزنه و اینجاست که سیستم عمل میکنه و با کم کردن ولت موتور جریان رو ثابت نگه میداره یعند اجازه بار غیر مجاز رو رود موتور نمیده
      در مورد زاویه چرخش شفت دیروز خدمت دوستان عرض کردم در صفحه B67 از پرونده ارسالی شما قسمت SPEED OUTPUT را ملاحضه بفرماید

      سرعت شفت موتور در دقیقه = فرکانس پالسهای خروجی درایو تقسیم بر 30 دور در پانیه
      واگر اونو در شصت ضرب کنید میشه در دقیقه

      یعنی استپر موتور مورد نظر شما 30 پله داره واگر 360 درجه تقسیم بر 30 بشه میشه 12 درجه دقت هر بار چرخش این پله هاست
      و اشاره شده که برای هر بار جابجاعی شفت باید مدت 0.3 میلی ثانیه به بوبین ولت بدین وبرای یک دور کامل 30 پالس نیاز دارین

      The system outputs pulse signals (with a width of 0.3 ms) at
      a rate of 30 pulses per rotation of the motor output shaft,
      synchronized with the motor drive.

      نمیدونم چرا به نظر شما باید این موتور استپر موتور نباشه
      استپر موتور از خانواده موتور های دی سی براشلس است و استفاده از این اسم برای استچر اشتباه نیست

      اما بحث کنترل گشتاور به معنی تنظیم گشتاور و ثابت نگه ذاشتن اون
      در مورد یک موتور سه فاز یا AC چنانکه مستحضرید با کم کردن ولت یا زیاد کردن ولت شما با تغیر فرکانس میتونید گشتاور رو ثابت نگه دارین






      بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

        نوشته اصلی توسط jalal gilani
        جناب مرتضایی درایور موجودی که دارید ، ورودی برای تغییر سرعت موتور دارد یا فقط موتور را با سرعت ثابت به حرکت در می آورد ؟
        یعنی مثلا با یه پتانسیومتر میشه دور موتور رو کنترل کرد یا نه؟
        بله دور متغیر هست و البته دو نوع درایور در اختیار من هست هم دور متغییر و هم ثابت که ظاهرا خیلی خیلی شبیه به هم هستند و نوع متغییر یک پتانسومتر برای تغییر سرعت داره

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

          جنب mortezai من دقیقا متوجه نشدم شما می خواهید چه کار کنید ولی حدث میزنم که یک سیستم تایین تنش کشش نخ یا همچین چیزی میخواهید درست کنید ؟
          مساله دوم اینه که آیا میخواهید توامان هم گشتاور و هم دور کنترل بشه
          من رو کنترلر استپر موتور زیاد کار کردم در استپ کار شما به راحتی قابل انجام نیست در استپ اگر بخواهید گشتاور را پایین بیاورید خود به خود دور موتور هم کم خواهد شد
          ولی در براشلس نمیدونم قضه چطوری ولی یک حدث هایی میشه زد
          شما اول به دو سوال من جواب بدید
          تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
          داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

            من رو کنترلر استپر موتور زیاد کار کردم در استپ کار شما به راحتی قابل انجام نیست در استپ اگر بخواهید گشتاور را پایین بیاورید خود به خود دور موتور هم کم خواهد شد
            ولی در براشلس نمیدونم
            سلام عزیز میشه بفرماید علتش چیه
            من نمیتونم رابطه ای بین سرعت استپ موتور و گشتاور اون پیدا کنم ولی همگی میدونیم که استپ موتور با تغیر فرکانس پالسهای ورودی دورش تغییر میکنه حالا چه جوری شما گشتاور موتورو کم کردین و دور موتور استپر کم شده تقریبا یک معجزست
            اما در سایر گونه های موتور DC تقریبا عکس فرموده حضرتعالی صحیحه یعنی اگر دور موتورو کم کنیم خودبخود گشتاور کم میشه
            لطفا بفرماید که متن شما اشتباه تایپی داشته وگرنه :angry:
            بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

              نوشته اصلی توسط شهرام کشت پور
              همگی میدونیم که استپ موتور با تغیر فرکانس پالسهای ورودی دورش تغییر میکنه
              سرعت استپ موتور با گشتاور اون رابطه مستقیم دارن در سرعت 3000 دور در دقیقه گشتاور یک استپ موتور فقط 10 درصد گشتاور نامی اون است
              درضمن این رو هم بدونید که با تغییر فرکانس پالس ها دور استپ موتور فقط در بازه 0 دور دردقیقه الی 250 دوردردقیه تغییر میکنه و نه بیشتر با افزایش فرکانس پالسها موتور در جا میزنه

              اما در رابطه با اینکه در استپ اگر بنا به دلایلی بخواهی گشتاور موتور را کم کنید حتما باید جریان اعمالی به موتور را کم کنید که کاهش جریان فقط با کاهش ولتاز امکان پذیر است و با ولتاز کم رسیدن به سرعت های بالا امکان پذیر نیست

              جناب کشت پور یک سوال خصوصی ازتون دارم ( البته در یک تاپیک عمومی ) کلا راجب کنترل و راه اندازی و درایو یک موتور ( حالا از هر نوعش) چه کار عملی انجام داده اید ؟
              تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
              داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                سلام جناب مرتضایی
                من فکر می کنم روند این تاپیک کمی به اشتباه رفته باشه (اگه اشتباه می کنم دوستان اصلاح کنند)
                شما یه سوال مشخص پرسیدید: یه موتور با درایو دارید می خواهید کشش سیم رو باهاش کنترل کنید ، نه اینکه بخواهید یه درایو جدید با امکانات کنترل گشتاور از نو بسازید(بازم اگه اشتباه می کنم اصلاح کنید)
                به نظر من اصلا مهم نیست که موتور چی هست (هر چند به نظر BLDC میرسه نه چیز دیگه)
                درایو شما دارای کنترل سرعت هست و چیزی که من تو مدارک ارسالی شما دیدم دارای فیدبک سرعته.خوب شما قراره توسط یه لودسل کشش رو اندازه گیری کنید خوب تا اینجا ما دو پارامتر آنالوگ در دسترس داریم
                1- سیگنال آنالوگ که دور موتور رو تغییر می دهد
                2- سیگنال آنالوگ که از لودسل خارج می شود و نشان دهنده کشش سیم می باشد

                خب چیزی که به نظر من میرسه اینه که شما یه سیستم PI یا PID آنالوگ طراحی کنید و خروجی سیستم کنترل PID به سیگنال آنالوگ کنترل دور موتور متصل میشه برای فیدبک هم از سیگنال آنالوگ لودسل استفاده می شه در اینصورت اگر کشش از مقدار SetPoint بالاتر بره سیستم دور رو کاهش میده (در نتیجه کشش کاهش پیدا می کنه ) و بر عکس
                نکته مهم در این نوع مدارات Tune کردن سیستم PID هستش که باید با سعی و خطا مقادیر P و I و D رو به دست بیارید.
                به نظر من با این روش دیگه احتیاجی به PWM و کنترل جریان موتور ندارید ویا طراحی درایو با کنترل گشتاور ندارید.

                موفق باشید.

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                  سلام رفیق منکه ادعایی نکردم
                  اولا کسی نگفت با افزایش فرکانس تا بینهایت ما میتونیم سرعت یک استپر رو بالا ببریم
                  حتی برقکار سر کوچه ما میدونه که سرعت هر موتوری نهایتی داره حتی سریعترین موتورهای دنیا
                  وقتی در درایور موتور مورد بحث اشاره شد که پالسهای به پهنای 0.3 میلی ثانیه برای به حرکت در اوردن این موتور نیازه هر فرد متخصصی که یک بار با استپر کار کرده میدونه که به علت پهنای مورد نیاز 0.3 میلی ثانیه نمیشه فرکانس رو از یک حدی بیشتر کرد وبنابر این سرعت محدودیت داره
                  و کارخونه سازنده اعلام کرده که در محدوده معینی از ولت این موتور میتونه بگرده پس اگر شما خلاف اونو انجام دادید بی شک یک نابغه هستید

                  این یک کنترل موتوره البته با یک پاور سوچینگ کار میکنه ای سی سوچینگ زیر ترانس دیده میشه
                  من کارهای عملی زیادی انجام دادم اگه خیلی دوست دارید عکسها و محل کارشونو نشونتون بدم
                  من دیپلم الکترونیک دارم و شما بیشک سوادتون از من بالاتره
                  حالا میشه شما هم لطف کنید وبفرمایید چطور با کم کردن گشتاور سرعت یک استپر رو کم میکنین
                  اونم در حالی که مجددا فرمودین سرعت استپر با فرکانس پالسهای ورودیش تنظیم میشه :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:
                  بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                    نوشته اصلی توسط aliila
                    جنب mortezai من دقیقا متوجه نشدم شما می خواهید چه کار کنید ولی حدث میزنم که یک سیستم تایین تنش کشش نخ یا همچین چیزی میخواهید درست کنید ؟
                    مساله دوم اینه که آیا میخواهید توامان هم گشتاور و هم دور کنترل بشه
                    من رو کنترلر استپر موتور زیاد کار کردم در استپ کار شما به راحتی قابل انجام نیست در استپ اگر بخواهید گشتاور را پایین بیاورید خود به خود دور موتور هم کم خواهد شد
                    ولی در براشلس نمیدونم قضه چطوری ولی یک حدث هایی میشه زد
                    شما اول به دو سوال من جواب بدید
                    کار اصلی و نهایی من ایجاد یک نیروی کشش نخ استاتیک و نه دینامیک هست به این مفهوم که فرض کنید سر نخ به یک جسم سلب مثلا دیوار یا جرم سنگین متصل شده و با ایجاد نیروی کششی در نخ مقدار جابجایی یا حرکت قرقره بسیار کم خواهد بود.
                    و به نظر میرسه در این حالت کنترل دور موتور هیچ نقسی در عملکرد ما نداشته باشه و فقط مقدار گشتاور تعیین کننده نیروی کششی خواهد بود از طرفی به نظر میرسه طبق مطالعات بنده مقدار گشتاور هم رابطه مستقیم با مقدار جریان مصرفی در موتور باشه
                    و در نتیجه برای کنترل مقدار کشش نخ یا گشتاور نیاز به کنترل یا محدود کردن مقدار جریان مصرفی باشه.
                    من با یک منبع تغذیه خاصی که دارای محدود کننده جریان هستش تونستم تا حدودی این کار رو انجام بدم اما وقتی از یک حدی جریان رو محدوتر میکردم بدلیل افت ولتاژ دور هم
                    تغییر میکرد و بعد از حرکت می ایستاد که این ایستادن میتونه به دو دلیل باشه یا بخاطر اسطکاک داخلی موتور و گیربکس باشه که این خیلی خوبه و کاملا مناسب خواهد بود و یا بدلیل محدودیت عملکرد درایور هستش که فقط در محدوده ولتاژ خاصی کار میکنه که بنظر میاد طبیعی هم باشه.

                    در کل من یک سیستم کاملا مطمئن برای کنترل قدرت کشش استاتیک از 5 تا 100 درصد قدرت موتور رو نیاز دارم که ترجیحا و صد البته خطی هم باشه.

                    با تشکر

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                      نوشته اصلی توسط jalal gilani
                      سلام جناب مرتضایی
                      من فکر می کنم روند این تاپیک کمی به اشتباه رفته باشه (اگه اشتباه می کنم دوستان اصلاح کنند)
                      شما یه سوال مشخص پرسیدید: یه موتور با درایو دارید می خواهید کشش سیم رو باهاش کنترل کنید ، نه اینکه بخواهید یه درایو جدید با امکانات کنترل گشتاور از نو بسازید(بازم اگه اشتباه می کنم اصلاح کنید)
                      به نظر من اصلا مهم نیست که موتور چی هست (هر چند به نظر BLDC میرسه نه چیز دیگه)
                      درایو شما دارای کنترل سرعت هست و چیزی که من تو مدارک ارسالی شما دیدم دارای فیدبک سرعته.خوب شما قراره توسط یه لودسل کشش رو اندازه گیری کنید خوب تا اینجا ما دو پارامتر آنالوگ در دسترس داریم
                      1- سیگنال آنالوگ که دور موتور رو تغییر می دهد
                      2- سیگنال آنالوگ که از لودسل خارج می شود و نشان دهنده کشش سیم می باشد

                      خب چیزی که به نظر من میرسه اینه که شما یه سیستم PI یا PID آنالوگ طراحی کنید و خروجی سیستم کنترل PID به سیگنال آنالوگ کنترل دور موتور متصل میشه برای فیدبک هم از سیگنال آنالوگ لودسل استفاده می شه در اینصورت اگر کشش از مقدار SetPoint بالاتر بره سیستم دور رو کاهش میده (در نتیجه کشش کاهش پیدا می کنه ) و بر عکس
                      نکته مهم در این نوع مدارات Tune کردن سیستم PID هستش که باید با سعی و خطا مقادیر P و I و D رو به دست بیارید.
                      به نظر من با این روش دیگه احتیاجی به PWM و کنترل جریان موتور ندارید ویا طراحی درایو با کنترل گشتاور ندارید.

                      موفق باشید.
                      جناب گیلانی ممنون از توضیحاتتون اما با توجه به مستقل بودن مقدار گشتاور از سرعت یا دور موتور ( البته در محدوده توان نامی موتور ) و اینکه کاربرد من بیشتر به صورت استاتیک هست و شاید کار انجام شده کم بوده و نیروی موتور صرف ایجاد نیروی کششی ایستا و همینطور بصورت غلبه بر اصطکاک خواهد بود و فکر میکنید با تغییر دور موتور میتونم به این هدف برسم؟
                      البته جسارتا این نکته رو هم یاداوری کنم درایورهای کنترل سرعت بر این اساس کار میکنند که تحت هر شرایطی با تغییرات بار اعمال شده یا همون گشتاور سرعت حرکت رو ثابت نگه میدارند و ممکنه که همیشه در نهایت قدرت کار نکنند و بسته به مقدار نیاز با کم و زیاد کردن مقدار جریان قدرت رو کم و زیاد نموده و در نهایت سرعت رو ثابت نگه میدارند.
                      که فکر میکنم دلیل اصلی استفاده از فیدبک جریان و سنسورهای هال در موتور های bldc برای همین منظور باشه. ( اگر اشتباه میکنم لطفا اصلاح بفرمایید)

                      البته با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده الکترونیک یا برق نیست و دارم پا توی کفش اساتید این فن میکنم و از طرفی هم خیلی به این رشته علاقه مندم و پروژه های معدودی هم انجام دادم

                      لذا برای طراحی و ساخت مدارات مشابه نیاز به کمک شما استاتید دارم.


                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                        نوشته اصلی توسط mortezai
                        در کل من یک سیستم کاملا مطمئن برای کنترل قدرت کشش استاتیک از 5 تا 100 درصد قدرت موتور رو نیاز دارم که ترجیحا و صد البته خطی هم باشه.
                        با تشکر
                        خوب من توصیه میکنم از براشلس استفاده نکنید . فکر میکنم ( 99.9 درصد مطمئن هستم) فقط موتور دی سی و موتور جریان متناوب سه فاز سنکرون قابلیت انجام کار شما رو داره
                        کلا موتورهای از نظر کاربرد در چند دسته تقسیم میشن . یکدسته کاربرد ها که موتورهای که گشتاور راه اندازی زیادی دارن لازم دارن فقط دونوع موتور استفاده میشن که همون دونوع که من گفتم .
                        موتور های براشلس بیشتر برای دست یابی به سرعت های بالا مثلا 20000 دور تا 80000 مناسب است نه برای راه اندازی با گشتاور زیاد .
                        تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
                        داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                          راستی یه مطلب عمومی اغلب ما در این باوریم که زیای شدن دور یک استپر باعث افت شدید قدرت اون میشه
                          باید توجه کرد با زیاد شدن بیش از حد تعداد پالسها در واحد زمان یقینا پهنای پالس کم میشه و در نتیچه بوبین به شار مغناطیسی لازم جهت گرداندن شفت اونم با قدزت لازم نمیرسه
                          خوب حالا اگه بیایم و با کم شدن پهنای پالس دامنه ولت اونو بالا ببریم چی میشه قدرت موتور پابت میمونه یعنی با کم شدن پهنای پالسها دامنه اونارو میبریم بالا در نتیجه همون توان رو در دور بالا داریم البته یقینا رسیدن به دور خیلی بالا به نوع دیگری نیاز داره که جناب ALLIA فرمودند
                          وباید ازنوع دیگری ( BLCD ) استفاده بشه که اونم نوعی استپره ولی به جای حرکت زاویه ای و پله پله در حقیقت سه سنسور هال موقعیت اونو تعیین میکنند یکی موقعیت موجود و فعلی موتور یکی موقعیت بعدی حرکت به جلو ویکی موقیت بعدی حرکت به عقب
                          خوب بدیهی که این موتور میتونه دور خیلی بالاتری بگیره
                          البته اگر توان و دور موتور شما بتونه جوابگوی کارتون باشه یقینا هنوز راه زیادی دارین
                          در ضمن بقول دوستان انجمن اینجا جاعیه که ما دانش و اموخته ها وشاید تجربه های عملی خودمونو با هم درمیون بزاریم وگرنه همگی میدوندم کشور ما در وضعیتی نیست که ما یا شاید بعضی هامون هیچ وقت نتونیم تجربه عملی در خصوص بعضی موارد پیدا کنیم این دلیل ضعف هیچکدام ما نیست واینجا همه یه چیری یاد میگیریم
                          غیر ممکنه من یه روزی وارد بحث بشم ویه چیزی یاد نگیرم
                          بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                            نوشته اصلی توسط شهرام کشت پور
                            سلام جناب mortezai در صفحه 61 یا ( B60 ) در قسمت Protection Functions ✽1 اشاره به .

                            یعنی درصورتی که شما ولت ورودی را به هر ترتیبی کم کنید موتور نباید بگرده
                            Undervoltage Protection: Activated when the voltage applied to the driver falls at least 25% below 24 VDC.
                            یا اگر ولت ورودی زیاد بشه
                            ● Overvoltage Protection: Activated when the voltage applied to the driver exceeds 24 VDC by approximately 15% or more.
                            این به دلیل اینه که بوبین موتور شما فقط با ولت خودش میتونه کار کنه ( میتونه دلیل محکمی برای استپر موتور باشه البته به شرطی که ولت درایو موتور مستقیما از ولت ورودی تامین یشه و از پاور سوچینگ برای درایو موتور استفاده نشه )
                            در مورد موتور DC قبلا هم عرض کردم گشتاور اشتباهه فرمول گشتاور وابسته به فرکانسه ممان حرکت درسته
                            در مورد کنترل ممان (گشتاور) کلمه کنترل اگر به معنی این که بتونیم اونو ثابت نگه داریم استفاده بشه مطلقا غلطه چون همه میدانیم با کم کردن ولت موتور DC بدون شک ممان حرکت ( گشتاور ) کم میشه وهیچ شکی توش نیست تازه اگر موتور از انواعی باشه که بتونه با ولت کمتر بگرده
                            اما اگر کنترل ممان (گشتاور) به عنوان ((حفاظت )) موتور باشه قابل قبوله یعنی درایو شما اگر به هر علتی شفت موتور زیر بار بمونه ونتونه حرکت کنه یا با سرعت کمتری بچرخه طبیعیه که جریان زیادی از بوبین کشیده بشه که میتونه به درایو یا موتور صدمه بزنه و اینجاست که سیستم عمل میکنه و با کم کردن ولت موتور جریان رو ثابت نگه میداره یعند اجازه بار غیر مجاز رو رود موتور نمیده
                            در مورد زاویه چرخش شفت دیروز خدمت دوستان عرض کردم در صفحه B67 از پرونده ارسالی شما قسمت SPEED OUTPUT را ملاحضه بفرماید

                            سرعت شفت موتور در دقیقه = فرکانس پالسهای خروجی درایو تقسیم بر 30 دور در پانیه
                            واگر اونو در شصت ضرب کنید میشه در دقیقه

                            یعنی استپر موتور مورد نظر شما 30 پله داره واگر 360 درجه تقسیم بر 30 بشه میشه 12 درجه دقت هر بار چرخش این پله هاست
                            و اشاره شده که برای هر بار جابجاعی شفت باید مدت 0.3 میلی ثانیه به بوبین ولت بدین وبرای یک دور کامل 30 پالس نیاز دارین

                            The system outputs pulse signals (with a width of 0.3 ms) at
                            a rate of 30 pulses per rotation of the motor output shaft,
                            synchronized with the motor drive.

                            نمیدونم چرا به نظر شما باید این موتور استپر موتور نباشه
                            استپر موتور از خانواده موتور های دی سی براشلس است و استفاده از این اسم برای استچر اشتباه نیست

                            اما بحث کنترل گشتاور به معنی تنظیم گشتاور و ثابت نگه ذاشتن اون
                            در مورد یک موتور سه فاز یا AC چنانکه مستحضرید با کم کردن ولت یا زیاد کردن ولت شما با تغیر فرکانس میتونید گشتاور رو ثابت نگه دارین
                            سلام جناب کشت پور ممنون از پیگیریهایی که انجام میدین
                            اما من فکر میکنم که موتور من بدلیل اینکه دارای دور موتور تعریف شده 2000 rpm و همینطور دارای مدار کنترل سرعت هستش نمیتونه استپر باشه
                            موتورهای استپر دارای محدودیت های زیادی در سرعت هستند و به زحمت میشه دور اونها رو به 500 دور در دقیقه هم رساند و اصولا برای منظورهای کنترل دقیق موقعیت ساخته شدند (مثلا سی ان سی) و نه سرعت و نه برای دوران دائمی و نه حتی کنترل گشتاور.(در صورت اشتباه اساتید اصلاح بفرمایند)

                            اما در مورد پروژه خودم بنده به هیچ وجه نمیخوام گشتاور رو ثابت نگه دارم بلکه برعکس با تغییر یکسری پارامترها میخوام اونرو تغییر بدم .

                            با تشکر

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                              سلام
                              من فکر می کنم با روشی که گفتم بتونید کشش ایستا هم ایجاد کنید کنترلر های PID واقعا معجزه می کنند
                              من قبلا با چیزی شبیه به این، فشار ثابت ایجاد کردم پس دلیلی نداره که کشش قابل پیاده سازی نباشه.
                              در ضمن آزمایش هم که خیلی ساده قابل انجام هست مدار PID با چند تا OP-AMP ساده قابل اجراست فقط مهم ترین نکتش TUNE کردن صحیح مداره .
                              اگه بتونید یه آزمایش انجام بدید بد نیست در کل این ساده ترین راهه ( نسبت به ساخت درایو جدید)

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                                نوشته اصلی توسط mortezai
                                کار اصلی و نهایی من ایجاد یک نیروی کشش نخ استاتیک و نه دینامیک هست به این مفهوم که فرض کنید سر نخ به یک جسم سلب مثلا دیوار یا جرم سنگین متصل شده و با ایجاد نیروی کششی در نخ مقدار جابجایی یا حرکت قرقره بسیار کم خواهد بود.
                                و به نظر میرسه در این حالت کنترل دور موتور هیچ نقسی در عملکرد ما نداشته باشه و فقط مقدار گشتاور تعیین کننده نیروی کششی خواهد بود از طرفی به نظر میرسه طبق مطالعات بنده مقدار گشتاور هم رابطه مستقیم با مقدار جریان مصرفی در موتور باشه
                                و در نتیجه برای کنترل مقدار کشش نخ یا گشتاور نیاز به کنترل یا محدود کردن مقدار جریان مصرفی باشه.
                                من با یک منبع تغذیه خاصی که دارای محدود کننده جریان هستش تونستم تا حدودی این کار رو انجام بدم اما وقتی از یک حدی جریان رو محدوتر میکردم بدلیل افت ولتاژ دور هم
                                تغییر میکرد و بعد از حرکت می ایستاد که این ایستادن میتونه به دو دلیل باشه یا بخاطر اسطکاک داخلی موتور و گیربکس باشه که این خیلی خوبه و کاملا مناسب خواهد بود و یا بدلیل محدودیت عملکرد درایور هستش که فقط در محدوده ولتاژ خاصی کار میکنه که بنظر میاد طبیعی هم باشه.

                                در کل من یک سیستم کاملا مطمئن برای کنترل قدرت کشش استاتیک از 5 تا 100 درصد قدرت موتور رو نیاز دارم که ترجیحا و صد البته خطی هم باشه.

                                با تشکر
                                با سلام

                                اگر مسئله را درست متوجه شده باشم، نیروی کشش معین و قابل تنظیم به نخ که یک سر آن به تکیه گاه بسته شده ، وارد می شود. برای اندازه گیری کمیتهای دیگر مورد نظر این ابزار آزمون.

                                این نوع آزمونها را در حالت دستی با وزنه آویزان از نخ و قرقره
                                و در حالت اتوماتیک با وزنه انداز ...
                                یا با تغییر محل اعمال نیرو به یک اهرم ،(نخ به یک سمت بسته شده، وزنه آویزان به یک سمت دیگر، محل تکیه گاه توسط کالسکه بال اسکرو موتور پله ای جابجا می شود.)
                                ایجاد می کنیم.

                                ایجاد گشتاور ثابت یا سرعت ثابت برای خطوط تولید محصولات کششی ( نخ و کاغذ و سیم برق و نوار پلاستیکی ورق پلیمری و ورق فلزی و میل گرد و ...)
                                "یا آزمونهای ویژه که با راههای دیگر ، راحت نیست،"
                                کاربرد دارد،

                                حالا دقیقا قصد شما کدام است؟
                                با سپاس
                                گشتی در لاله زار
                                http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                                http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X