اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

    سلام اقا این صفحه خیلی کند بالا میاد ادمو پشیمون میکنه ولی چون جالبه مجبورم
    اقا شما حتی یه عکس کوچولو لزسیم های موتور ننداختین خوب چطور میشه فهمید چه موتوری رو داریم
    اولا شما به چه وسیله ای مقدار گشتاور رو کالیبره میکنید مثلا چه طور تشخیص میدید که مقدار گشتاور ایجاد شده چقدره
    در مورد ذور استپ موتور نمیشه راجب دور نهایی اون بحث کرد همانطور که عرض کردم با اضافه کردن داونه ولت در حالتی که پهنای پالس کم بشه باز هم قدرت چرخش داریم
    ولی مساله شما شبیه مساله پیدا کردن پرتقال فروش شده
    شما ذر پست قبلی یک جا سر عت بالا را عنوان میفرمایید یک جای دیگر کنترل گشتاور آنهم به طور کامل
    حداقل بفرمایید موتور شما چند سیم قدرت دارد و ازکجا مظمعن هستید باقی سیم ها انکودر نیست و سنسور هال است البته عنایت بفرمایید حتی اگر سنسور حال روی موتور باشد روش کار موتور شبیه خانواده استپر است فقط چون چرخش به صورت پله پله نیست سرعت بالاتر میرود
    باز هم شما با تغییر همزمان پعنای پالس ها و عرض پالسها میتوانید سرعت و گشتاور را کنترل کنید
    ای سی های مجتمع در بازار موجودند که در سیستمهای فکس و اسکنر و ویدئو تیپ های قدیمی کاربرد دارند و میتوانند همه چیز این موتور را کنترل کنند البته با یک طبقه تقویت قدرت
    البته در دورهای استاندارد شما مجاز به افزایش دامنه پالس ها نیستید ویا عرض پالسها ولی با کنترل عرض و دامنه پاسها یقینا قدرت موتور کم میشود و اگر نشود قوانین فیزیک ومکانیک نقض میشود حال میماند چطور قدرت کششی انرا انداره بزنید
    بدنیست بذانید هر گونه موتوری یک ضریب روشن بودن دارد و نباید فکر کنید مثلا یک موتور براشلس دی سی به صرف یدک کشیدن این نام میتواند 24ساعته بگردد یا یک موتور دی سی معمولی به صرف داشتن این نام میتواند تا ابد بگردد روی بدنه هر موتور روی پلاک ان ضریبی نوشته شده این ضریب نسبت روشن بودن به خاموش بودن موتور را نشان میدهد و ابدا ربطی به نوع موتور ندارد مثلا اگر نوشته شده 30 درصد یعنی این موتور به ازای هر 30 ثانیه روشن بودن باید 70 ثانیه خاموش باشد حالا هر نوعی که هست باشد
    موتورهای داعم کار این ضریب 100 است موتور نازل پرینتر استپره ولی تقریبا داعما کار میکنه
    بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

      نوشته اصلی توسط jalal gilani
      سلام
      من فکر می کنم با روشی که گفتم بتونید کشش ایستا هم ایجاد کنید کنترلر های PID واقعا معجزه می کنند
      من قبلا با چیزی شبیه به این، فشار ثابت ایجاد کردم پس دلیلی نداره که کشش قابل پیاده سازی نباشه.
      در ضمن آزمایش هم که خیلی ساده قابل انجام هست مدار PID با چند تا OP-AMP ساده قابل اجراست فقط مهم ترین نکتش TUNE کردن صحیح مداره .
      اگه بتونید یه آزمایش انجام بدید بد نیست در کل این ساده ترین راهه ( نسبت به ساخت درایو جدید)
      جناب گیلانی روشی که فرمودین برای کنترل با فیدبک سریع مناسب هست اما مشکل اصلی من در مورد روش درایو کردن یا به عبارتی روش اعمال هست

      فرض کنیم که موتور دی سی من که درایور اون هم با ولتاژ دی سی کار میکنه اگر برای کنترل جریان از روش پی دبلیو ام یا چاپر یا روشی مشابه استفاده بشه با توجه به قطع و وصل مکرر ممکن هست شکل جریان ورودی از حالت دی سی و ثابت خارج شده و در عملکرد درایور اخلال ایجاد کند یعنی یا درایور بسوزه یا موتور اصلا کار نکنه

      اگر این روش کار ساز بود بنده هیچ مشکلی نداشتم و وقت اساتید رو هم نمیگرفتم

      روش pid با تغییرات لحظه ای فیدبک خروجی رو کنترل میکنه اما من با فیدبک مشکلی ندارم و همونطر که گفتم از طریق لود سل میتونم مقدار نیرو رو اندازه بگیرم اما چطور نیرو رو اعمال کنم؟؟؟

      مثلا فرض کنید حداکثر نیروی کششی که سیستم من میتونه ایجاد کنه 100 کیلوگرم باشه که در این مقدار حداکثر من یک ولتاژ 24 ولت رو به درایور میدم و اون با حداکثر قدرت کابل رو میکشه

      اما اگه من بخوام 15 کیلوگرم نیرو اعمال کنم و نه بیشتر تکلیف چی هست با چه روشی باید این کار انجام بشه؟؟

      در ضمن موکدا عرض میکنم که موتور من از نوع استپر نیست چون پله پله حرکت نمیکنه .

      با تشکر

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

        نوشته اصلی توسط Solsal
        با سلام

        اگر مسئله را درست متوجه شده باشم، نیروی کشش معین و قابل تنظیم به نخ که یک سر آن به تکیه گاه بسته شده ، وارد می شود. برای اندازه گیری کمیتهای دیگر مورد نظر این ابزار آزمون.

        این نوع آزمونها را در حالت دستی با وزنه آویزان از نخ و قرقره
        و در حالت اتوماتیک با وزنه انداز ...
        یا با تغییر محل اعمال نیرو به یک اهرم ،(نخ به یک سمت بسته شده، وزنه آویزان به یک سمت دیگر، محل تکیه گاه توسط کالسکه بال اسکرو موتور پله ای جابجا می شود.)
        ایجاد می کنیم.

        ایجاد گشتاور ثابت یا سرعت ثابت برای خطوط تولید محصولات کششی ( نخ و کاغذ و سیم برق و نوار پلاستیکی ورق پلیمری و ورق فلزی و میل گرد و ...)
        "یا آزمونهای ویژه که با راههای دیگر ، راحت نیست،"
        کاربرد دارد،

        حالا دقیقا قصد شما کدام است؟
        با سپاس
        تکیه گاه من کاملا ایستا نیست چون کاملا صلب نیست و کمی خاصیت الاستیک داره و فرض کنید که با اعمال نیرو کمی جابجایی هم اتفاق میافته که البته قابل صرفه نظر کردنه م میتونیم اونرو ایستا در نظر بگیریم
        و برای اندازه گیری کشش با استفاده از یک لود سل مقدار نیروی اعمال شده اندازه گیری میشه.

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

          سلام جناب مرتضایی
          ببنید منظور من از ورودی آنالوگ اینه که درایور موجود که شما در دسترس دارید به احتمال زیاد دارای یک ورودی آنالوگ برای تغییر دور موتور دارد تو مدارکی که فرستاده بودید اکثر درایو ها این ورودی را داشتند در ضورت داشتن چنین ورودی این روش قابل پیاده سازی است . منظور من تغییر ولتاژ تغذیه موتور نیست .
          در ضمن این روش در بیشتر CNC های قدیمی استفاده شده و می شود و اختراع خود من نیست
          ببینید در CNC های قدیمی درایو موتور ها از سیستم کنترل موقعیت جدا بودند و درایوها فقط یک ورودی آنالوگ برای تغییر دور موتور دارند خوب سیستم کنترل موقعیت توسط این ورودی آنالوگ موتور را کاملا تحت کنترل دارد مثلا در ماشین های عمودی که محور Z دارای وزن قابل توجهی هستند(تا 500 کیلوگرم یا بیشتر) در صورت نیاز محور به طور کامل قفل می باشد ( توسط فقط کنترل دور موتور Z ) در مورد کشش هم خیلی متفاوت نیست تنها تفاوت در نوع فیدبک است ، در دستگاه های CNC فیدبک از سیستم اندازه گیری وارد شده و بعد از اعمال PID و Ramp های شروع و خاتمه تبدیل به سیگنال آنالوگ شده و در نهایت دور موتور را کنترل می کنند ( هرچند در حال سکون هیچ حرکتی مشاهده نمیشود )
          در این روش عملا جریان موتور کنترل خواهد شد به عنوان مثال برای محور Z که قبلا عرض کردم در حالت سکون موتور اگر جریان موتور را اندازه گیری کنید جریان صفر نخواهد بود و هرچه وزن محور بیشتر باشد جریان بالاتر خواهد بود و هیچ وقت موتور و درایو هم آسیب نمی بیند.
          البته در صورتی که درایو شما ورودی آنالوگ جهت کنترل دور موتور داشته باشد .
          اگر درایو دارای فیدبک سرعت هم باشد که بهتر چون سرعت واکنس بالا تر رفته و عمل کنترل سریعتر انجام خواهد شد.

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

            نوشته اصلی توسط mortezai
            تکیه گاه من کاملا ایستا نیست چون کاملا صلب نیست و کمی خاصیت الاستیک داره و فرض کنید که با اعمال نیرو کمی جابجایی هم اتفاق میافته که البته قابل صرفه نظر کردنه م میتونیم اونرو ایستا در نظر بگیریم
            و برای اندازه گیری کشش با استفاده از یک لود سل مقدار نیروی اعمال شده اندازه گیری میشه.
            با سلام

            در ابتدا ضمن تشکر از دوستان فعال در این تاپیک درخواست ادامه بحث کنترل گشتاور موتور ، تا به سرانجام رسیدن آنرا دارم.

            برای آزمون مورد نظر شما:( من کماکان فرض می گیرم که یک وسیله آزمون مورد نظر است)

            یک سمت لود سل کششی به تکیه گاه پیچ شده و سمت دیگر دارای قلاب و حلقه یا کلمپ برای وصل شدن نخ است.
            انتهای نخ به حلقه یا کلمپ لودسل وصل می شود.
            احتمالا طول معینی از نخ مورد نیاز است، مثل 1 متر، در فاصله یک متری، یک مجموعه بال اسکرو و راهنما و میز متحرک که به موتور پله ای 200 پله، وصل است، قرار دارد که نخ به آن بسته می شود.

            حالا اگر با موتور پله ای، حرکت دورانی محدود ایجاد کنیم، بال اسکرو به حرکت طولی با نسبت کاهنده زیادی تبدیل می کند.

            نسبت تبدیل بال اسکرو = 5میلی متر حرکت طولی در ازای یک دور دوران است. لذا یا یک پله از استپر موتور 200 پله ای ،شما 5/200 میلیمتر یا 0.025 میلی متر حرکت طولی دارید.
            با این مقدار حرکت طولی ، می توان پله به پله ، حرکت را ادامه داد تا لود سل نیرو را به مقدار هدف نشان دهد. سپس متوقف شد.

            خوب احتمالا: افزایش طول نخ هم مورد آزمون است که با شمارش پله های ارسال شده به موتور ، می توان با دقت 0.025 میلی متر آنرا حساب کرد.

            پس دو خاصیت از نخ قابل آزمون می شود.( رابطه افزایش طول با نیرو و نقطه پارگی نخ )

            با سپاس
            گشتی در لاله زار
            http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

            http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

              نوشته اصلی توسط jalal gilani
              سلام جناب مرتضایی
              ببنید منظور من از ورودی آنالوگ اینه که درایور موجود که شما در دسترس دارید به احتمال زیاد دارای یک ورودی آنالوگ برای تغییر دور موتور دارد تو مدارکی که فرستاده بودید اکثر درایو ها این ورودی را داشتند در ضورت داشتن چنین ورودی این روش قابل پیاده سازی است . منظور من تغییر ولتاژ تغذیه موتور نیست .
              در ضمن این روش در بیشتر CNC های قدیمی استفاده شده و می شود و اختراع خود من نیست
              ببینید در CNC های قدیمی درایو موتور ها از سیستم کنترل موقعیت جدا بودند و درایوها فقط یک ورودی آنالوگ برای تغییر دور موتور دارند خوب سیستم کنترل موقعیت توسط این ورودی آنالوگ موتور را کاملا تحت کنترل دارد مثلا در ماشین های عمودی که محور Z دارای وزن قابل توجهی هستند(تا 500 کیلوگرم یا بیشتر) در صورت نیاز محور به طور کامل قفل می باشد ( توسط فقط کنترل دور موتور Z ) در مورد کشش هم خیلی متفاوت نیست تنها تفاوت در نوع فیدبک است ، در دستگاه های CNC فیدبک از سیستم اندازه گیری وارد شده و بعد از اعمال PID و Ramp های شروع و خاتمه تبدیل به سیگنال آنالوگ شده و در نهایت دور موتور را کنترل می کنند ( هرچند در حال سکون هیچ حرکتی مشاهده نمیشود )
              در این روش عملا جریان موتور کنترل خواهد شد به عنوان مثال برای محور Z که قبلا عرض کردم در حالت سکون موتور اگر جریان موتور را اندازه گیری کنید جریان صفر نخواهد بود و هرچه وزن محور بیشتر باشد جریان بالاتر خواهد بود و هیچ وقت موتور و درایو هم آسیب نمی بیند.
              البته در صورتی که درایو شما ورودی آنالوگ جهت کنترل دور موتور داشته باشد .
              اگر درایو دارای فیدبک سرعت هم باشد که بهتر چون سرعت واکنس بالا تر رفته و عمل کنترل سریعتر انجام خواهد شد.
              اینطور که من متوجه شدم منظور شما این هست که با ایجاد نوسان در سرعت حرکت در محدوده مقدار اندازه گیری شده توسط لود سل ما مقدار کشش رو کنترل کنیم؟؟
              یعنی با تغییر فرکانس ؟؟

              فرکانس صفر به معنی سرعت صفر و کشش مثبت صفر ولی ترمز کامل درسته ؟

              روش کاربردی و عملی خوبی هست اما به فیدبک سریع نیاز داره یعنی باید مقدار عددی لود سل رو بشه با سرعت خوند و بر اساس اون تصمیم گرفته بشه.

              جناب گیلانی نظر شما در مورد محدود کردن جریان مصرفی چی هست ؟؟ فکر میکنید تا چه حد قابل اطمینان باشه ؟

              من همونطور که قبلا گفته بودم با این روش تا حدودی نتیجه گرفتم اما در مقادیر پایین مثلا کمتر از 15 درصد با مشکل مواجه شدم و فکر میکنم باید راهی برای جبران این مشکل هم باشه.

              ممنون

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                نوشته اصلی توسط Solsal
                با سلام

                در ابتدا ضمن تشکر از دوستان فعال در این تاپیک درخواست ادامه بحث کنترل گشتاور موتور ، تا به سرانجام رسیدن آنرا دارم.

                برای آزمون مورد نظر شما:( من کماکان فرض می گیرم که یک وسیله آزمون مورد نظر است)

                یک سمت لود سل کششی به تکیه گاه پیچ شده و سمت دیگر دارای قلاب و حلقه یا کلمپ برای وصل شدن نخ است.
                انتهای نخ به حلقه یا کلمپ لودسل وصل می شود.
                احتمالا طول معینی از نخ مورد نیاز است، مثل 1 متر، در فاصله یک متری، یک مجموعه بال اسکرو و راهنما و میز متحرک که به موتور پله ای 200 پله، وصل است، قرار دارد که نخ به آن بسته می شود.

                حالا اگر با موتور پله ای، حرکت دورانی محدود ایجاد کنیم، بال اسکرو به حرکت طولی با نسبت کاهنده زیادی تبدیل می کند.

                نسبت تبدیل بال اسکرو = 5میلی متر حرکت طولی در ازای یک دور دوران است. لذا یا یک پله از استپر موتور 200 پله ای ،شما 5/200 میلیمتر یا 0.025 میلی متر حرکت طولی دارید.
                با این مقدار حرکت طولی ، می توان پله به پله ، حرکت را ادامه داد تا لود سل نیرو را به مقدار هدف نشان دهد. سپس متوقف شد.

                خوب احتمالا: افزایش طول نخ هم مورد آزمون است که با شمارش پله های ارسال شده به موتور ، می توان با دقت 0.025 میلی متر آنرا حساب کرد.

                پس دو خاصیت از نخ قابل آزمون می شود.( رابطه افزایش طول با نیرو و نقطه پارگی نخ )

                با سپاس
                جناب solsal در مورد نخ عرض کنم که جنس نخ از نوعی هست که کوهنوردان استفاده میکنند و بسیار مقاوم و محکم هست و تا حدود 300 کیلوگرم را تحمل میکنه و تقریبا افزایش طول و ارتجاع اونرو میبایست نزدیک به صفر و قابل صرفنظر کردن در نظر بگیرید.

                و البته در مورد موتور هم عرض کنم که بصورت پالس و استپ حرکت نمیکنه و اشتباهی بوده که بعضی دوستان در مورد مدل اون کرده بودند.

                موتور همراه با درایور مخصوص خودش و بصورت دور ثابت و براشلس دی سی هستش

                با تشکر

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                  سرعت فیدبک موقعیت در CNC ها متفاوت است ولی چیزی حدود 1کیلوهرتز مقدار مناسبیه (1ms) برای خواندن لودسل مقدار زیادی نیست و میتونید با این سرعت از اون فیدبک بگیرید
                  منظور من تغییر فرکانس نیست چون اینکار توسط درایو انجام می شود و احتیاجی به تغییر فرکانس در ورودی نیست برای روشن شدن مطلب بلوک دیاگرام زیر رو ملاحظه بفرمایید .
                  http://s2.picofile.com/file/7282617311/Schematic.pdf.html

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                    بله من اشتباه بزرگی کردم من سیگنال خروجی جهت نمایش رو به اشتباه سیگنال خروجی درایو موتور فرض کردم وچون استپر توی ذهنم بود خیلی سریع نتیجه گیری کردم خوب هرکی ممکنه توی یه شرایطی اشتباه بکنه بهرحال از همگی عذرخواهی میکنم
                    اما اینجا بعد این همه بحث من یکی آخر متوجه نشدم دنبال چی میگردیم :
                    1- یک موتور که با سرعت زیاری میگرذه و وقتی قدرت روی شفت اون به یک مقدار معین رسیذ توقف میکنه و بلافاصله با کم شدن مقدار فشار قدرت بلافاصله باید با سرعت زیاد و تنظیم شده ای بگرده
                    2- این موتور باید یک طناب را با قدرت ثابت بگشد و طناب متحرک نیست
                    3- این موتور باید داعما یک ریسمان(طناب یا رول یا .....) در یک حالت کششی ثابت نگه دارد
                    لطفا دوستان بیشتر راهنمایی بفرمایید
                    بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                      نوشته اصلی توسط jalal gilani
                      سرعت فیدبک موقعیت در CNC ها متفاوت است ولی چیزی حدود 1کیلوهرتز مقدار مناسبیه (1ms) برای خواندن لودسل مقدار زیادی نیست و میتونید با این سرعت از اون فیدبک بگیرید
                      منظور من تغییر فرکانس نیست چون اینکار توسط درایو انجام می شود و احتیاجی به تغییر فرکانس در ورودی نیست برای روشن شدن مطلب بلوک دیاگرام زیر رو ملاحظه بفرمایید .
                      http://s2.picofile.com/file/7282617311/Schematic.pdf.html
                      جناب گیلانی با تشکر از شماتیکی که ارسال کردین
                      در قسمتی از اون به فیدبک سرعت اشاره شده

                      ببینید از اونجایی که ما سرعت نزدیک به صفر رو داریم فیدبک سرعت نمیتونه برای کنترل قدرت مناسب باشه
                      همونطور که مستحضر هستید درایور کنترل سرعت که برای تامین سرعت مشخص و ثابت طراحی و ساخته شده اند بسته به مقدار مورد نیاز از جریان ورودی استفاده میکنند یعنی وقتی بار روی موتور نباشه با حداقل جریان موتور رو در سرعت مورد نظر کنترل میکنند و به محض اعمال بار روی موتور که در لحظه ای کوتاه منجر به کاهش سرعت موتور خواهد شد بلافاصله با افزا یش جریان (موجب افزایش توان که همون افزایش گشتاور را منتج خواهد شد) کاهش سرعت رو جبران کرده و اونرو با روش pid در محدوده سرعت مورد دلخواه ثابت نگه میدارند

                      اما برای حالت مورد نظر ما چنانچه درایور از طریق فیدبک عدم حرکت موتور و عدم رسیدن به سرعت مورد دلخواه رو از طریق سنسور حس کنه از حداکثر قدرت و توان و به عبارتی حداکثر جریان خودش استفاده میکنه تا شاید بتونه اونرو به حرکت در بیاره

                      اما ما در شرایطی مسخواهیم اینطور نباشه و بجای حداکثر از مثلا 15 درصد اون استفاده کنه
                      یعنی به عبارتی ما نیاز به یک شیر کنترل جریان برای کنترل مقدار ورودی اون داریم که البته این شیر نباید از نوع صفر و یک بلکه از نوع شیر فلو کنترل یا کنترل مقدار جریان باید باشه یعنی روش پی دبلیو ام و چاپر منتفی هست و روشهای انالوگ محدود کردن جریان میبایست اعمال بشه

                      که البته من این مورد رو بطور عملی ازمایش کردم و نتیجه هم قابل قبول بود

                      من فکر میکنم اساتید محترم بر روی مدار محدود کننده جریان با قابلیت کنترل از طریق میکرو کنترلر نظر خودشون رو بدن ممنون میشم

                      در ضمن جناب گیلانی فیدبک گرفتن دقیق از لود سل متاسفانه دارای محدودیتهایی نزدیک به 10 میلی ثانیه هست بدلیل نویزها و مواردی از این قبیل که به نظر میاد همین سرعت هم نیاز به پردازنده های سریع داره مگر اینکه برای رسیدن به سرعت کمی از دقت خودمون کم کنیم و اونرو به یک کیلوگرم برسونیم.

                      البته در صورت کنترل دقیق بر محدود کننده جریان و کالیبره کردن اون شاید نیازی به لود سل هم نباشه اما برای فیدبک نسبتا کند و نه سریع مثل روش pid میشه برای دقت بیشتر از لود سل هم استفاده کرد.

                      با تشکر

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                        نوشته اصلی توسط شهرام کشت پور
                        بله من اشتباه بزرگی کردم من سیگنال خروجی جهت نمایش رو به اشتباه سیگنال خروجی درایو موتور فرض کردم وچون استپر توی ذهنم بود خیلی سریع نتیجه گیری کردم خوب هرکی ممکنه توی یه شرایطی اشتباه بکنه بهرحال از همگی عذرخواهی میکنم
                        اما اینجا بعد این همه بحث من یکی آخر متوجه نشدم دنبال چی میگردیم :
                        1- یک موتور که با سرعت زیاری میگرذه و وقتی قدرت روی شفت اون به یک مقدار معین رسیذ توقف میکنه و بلافاصله با کم شدن مقدار فشار قدرت بلافاصله باید با سرعت زیاد و تنظیم شده ای بگرده
                        2- این موتور باید یک طناب را با قدرت ثابت بگشد و طناب متحرک نیست
                        3- این موتور باید داعما یک ریسمان(طناب یا رول یا .....) در یک حالت کششی ثابت نگه دارد
                        لطفا دوستان بیشتر راهنمایی بفرمایید
                        برای توضیح کامل و نهایی از اخر به اول توضیح میدم

                        ما یک موتور گیربکس با درایورش رو داریم و میخواهیم کار یک تعداد وزنه رو برای ما انجام بده و معادل وزن 5 کیلو گرم تا صد کیلوگرم از وزنه ها برای ما نیروی کششی ایجاد کنه و در ضمن نیرو ایستا هست و طناب به یک تکیه گاه ثابت بسته شده

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                          سلام به این عکس نگاه کنید

                          در اثر کشیده شدن تسمه بسته به مقدار کشش وزنه M بالا و پایین میرود که به نوبه خود شفت ولوم را میگرداند حالا از مقدار چرخش ولوم برای تغییر جریان ورودی به موتور استفاده میکنیم البته با تشکر از جناب Solsal
                          برای محدود کردن جریان موتور میتوان دامنه پالسهای خروجی را تغییر داد و یا پهنای پالس های خروجی در هر صورت فرق نمیکند
                          بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                            حالا برای محدود کردن جریان به نظر من ساده ترین کار اینه
                            شما روی هر لاین خروجی یک تایمر میزارین این تایمر باید با لبه بالا رونده پالس فعال بشه یک زمانی رو طی کنه حالا به وضعیت بالا بره وتا وقتی خروجی درایور در وضعیت بالاست اونم در وضعیت بالا بمونه و بعد صفر بشه و منتظر پالس بعدی بمونه
                            به این ترتیب از تمام پالسهای خروجی پهنای مشخصی حدف میشه و در نهایت دامنه موج خروجی کم میشه و در نتیجه جریان و قدرت موتور کم میشه
                            بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                              سلام جناب مرتضایی
                              در مورد عملی بودن سیستم گفته شده که شکی ندارم مثالش هم CNC هاست که دقیقا در سرعت صفر عمل می کنند(با فیدبک تاکوژنراتور) ولی خوب اصراری هم بر آن نیست.
                              در مورد کنترل جریان من متوجه نشدم شما دقیقا جریان کدام قسمت را مد نظر دارید؟
                              جریان ورودی به درایو یا جریان ورودی به موتوردر صورتی که جریان ورودی به درایو را بخواهید محدود کنید نتیجه اش افت ولتاژ ورودی به درایو بوده و مثلما درایوها در محدوده ولتاژی خاصی عمل می کنند که میتواند عملکرد آنرا مختل کند.
                              در مورد جریان ورودی به موتور هم که باید درایو قابلیت کنترل آنرا داشته باشد . در خروجی درایو نمی توان جریان موتور را محدود کرد
                              در نهایت به نظر می رسه که برای عمل محدود کردن جریان موتور احتیاج به ساخت یک درایو جدید خواهید داشت
                              در مورد فیدبک از لود سل حتی سرعت 10ms هم به نظر کافی می آید ( هرچند که باید در عمل آزمایش شود) در هر صورت به هر روشی هم که عمل کنید احتیاج به فیدبک از کشش دارید وقتی پای فیدبک به میان بیاید خوب حتما احتیاج به یه روشی برای اعمال فیدبک خواهد بود در ساده ترین شرایط احتیاج به کنترل نوع P دارید که خوب خیلی ساده تر از PI یا PID نیست مگر اینکه دقت خیلی مهم نباشد که به اندازه گیری کشش احتیاج نداشته باشید.
                              من متوجه نشدم آزمایشی که شما انجام دادید و جریان را محدود کردید در قسمت ورودی درایو بوده با به گونه ای دیگر عمل کردید؟

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : کنترل گشتاور خروجی موتور دی سی

                                سلام جناب jalal gilani
                                در خصوص
                                در مورد عملی بودن سیستم گفته شده که شکی ندارم مثالش هم CNC هاست که دقیقا در سرعت صفر عمل می کنند(با فیدبک تاکوژنراتور) ولی خوب اصراری هم بر آن نیست.
                                یقینا یک روش است وقابل استفاده
                                در مورد فیدبک از لود سل حتی سرعت 10ms هم به نظر کافی می آید ( هرچند که باید در عمل آزمایش شود) در هر صورت به هر روشی هم که عمل کنید احتیاج به فیدبک از کشش دارید وقتی پای فیدبک به میان بیاید خوب حتما احتیاج به یه روشی برای اعمال فیدبک خواهد بود در ساده ترین شرایط احتیاج به کنترل نوع P دارید که خوب خیلی ساده تر از PI یا PID نیست مگر اینکه دقت خیلی مهم نباشد که به اندازه گیری کشش احتیاج نداشته باشید.
                                همه چیز درست و قابل قبوله
                                اما در خصوص
                                در مورد جریان ورودی به موتور هم که باید درایو قابلیت کنترل آنرا داشته باشد . در خروجی درایو نمی توان جریان موتور را محدود کرد
                                کمی غیر قابل قبوله
                                تمامی درایوهای انواع موتور که مبتنی بر PWM میباشند
                                از طریق پهنای پالس دامنه لحظه ای خروجی را تعیین میکنند
                                خوب اگر این پهنا درخروجی تغییر داده شود به نظر شما چه مشگلی خواهبم داشن یعنی با یک تایمر از تمام پالسهای خروجی مفدار ثابتی کم کنیم
                                توجه داشته باشیم این پالسها تا لحطه رسیدن به بار القائی ماهیت پالس دارند و عبور از طبقات مختلف فقط باعث تاخیر انها میشود
                                بعدا یه جمله قشنگ مینویسم

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X