اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راهنمایی در مورد برق ساختمان

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

    نوشته اصلی توسط power110
    سلام
    بله قوطی میخواد.
    میشه بفرمایین . چه نوع قوطی نیاز داره . ؟؟؟ :nerd:
    سوال دیگه . من اخرش نفهمیدم وقتی پرینت میگیریم تو نرم افزار ProfiCAD . کجا نقشمون سیو میشه ؟؟؟؟

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

      سلام
      اونم قوطی کلید یا پریز.قوطی برق فقط برای کلید یا پریز نیست برای انتن تلفن زنگ ایفون و... هم استفاده میشه.

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

        نوشته اصلی توسط mdf123
        سلام
        اونم قوطی کلید یا پریز.قوطی برق فقط برای کلید یا پریز نیست برای انتن تلفن زنگ ایفون و... هم استفاده میشه.
        خوب پس با این حساب یه دونه قوطی برای پریز و یکی هم برای خود کابلهای ایفون دوتا نیاز داره !!!!!!!!!!!؟؟؟؟ :nerd:

        اضافه شده در تاریخ :
        دوستان فقط یه سوال دیگه .
        برای نصب چراغ دیواری ایا به قوطی تو کار نیاز هست که سیم هاش بیرون بیاد یا نه فقط کافیه که لوله را تو دیوار قرار بدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :nerd: :nerd: :nerd: :nerd: :nerd: :nerd:

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

          نوشته اصلی توسط سمیراا
          خوب پس با این حساب یه دونه قوطی برای پریز و یکی هم برای خود کابلهای ایفون دوتا نیاز داره !!!!!!!!!!!؟؟؟؟ :nerd:
          سلام
          اگه برق مانیتور رو به صورت توکار نبرید بله به دو تا قوطی نیاز دارید

          اضافه شده در تاریخ :
          نوشته اصلی توسط سمیراا
          دوستان فقط یه سوال دیگه .
          برای نصب چراغ دیواری ایا به قوطی تو کار نیاز هست که سیم هاش بیرون بیاد یا نه فقط کافیه که لوله را تو دیوار قرار بدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :nerd: :nerd: :nerd: :nerd: :nerd: :nerd:
          سلام
          خیر قوطی نمی خواد.
          اگه باز هم سوالی بود مطرح کنید حتی اگه ابتدایی بود.ندونسن همین نکات ابتدایی میتونه دردسرساز بشه.

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

            نوشته اصلی توسط mdf123
            سلام
            خیر قوطی نمی خواد.
            اگه باز هم سوالی بود مطرح کنید حتی اگه ابتدایی بود.ندونسن همین نکات ابتدایی میتونه دردسرساز بشه.
            سلام ممنون
            برای چراغ دیواری قوطی نیاز نیست اگه نیاز نیست انوقت لوله را چطوری باید از دیوار بیرون بدم میشه سر لوله یه زانو بدم بیرون بیاد یا نمیخواد فقط لوله را حرارت بدم زاویه دار بشه یا از لوله خرطومی استفاده کنم .؟؟
            ایا برای ایفون غیر از برق اون به قوطی نیازه یا نه ؟؟؟ دوستان گفتن نیاز هست .

            سوال دیگه که برام پیش امده اینه که ایا میتونم کل لوله هایی که از تابلو اصلی به تابلو فیوز ها میرن در هر واحد و همچنین لولهایی که برای تلفن و ایفون از پارکینگ به طبقات میرن و به واحد ها را از کنار کانال کولر رد کنم که اگه کانال کولر از طریق سقف های دستشویی و یا حمام رد میشن اشکالی نداره منم لوله ها را از اون جا برای ارتباط بین واحد ها و طبقات استفاده کنم ؟؟؟ :nerd: :nerd: :nerd:

            راستی یه سوال اساسی . محل نصب جعبه تقسیم در راه پله هست یعنی دقیقا کجای راه پله باید نصب کنم البته میدونم به ارتفاع 220 از کف یا 40 سانت زیر سقف . منظورم کدوم راه پله ؟؟؟ . و دقیقا کجا ؟؟؟ ابتدای راه پله یا در پاگردش یا در انتهای راه پله که میرسه به هر طبقه

            و سوال بعدی ایا برای یه ساختمون 4 طبقه که دو واحد در هر طبقه هست باید دو طرف راه پله جعبه تقسیم بزارم یا نه فقط یه دونه کافیه . و از همون جعبه تقسیم بگبرم برای هر دو واحد .



            و دیگه این که اگه دو واحد در یه طبقه باشه . میشه برق هر واحد را مستقیما از راه لوله مجزا به جعبه فیوز هر واحد رساند یا نه باید برن به یه تابلو تقسیم و از اونجا به هر واحد و به جعبه فیوز برن ؟؟؟ و محل نصب این تابلو تقسیم کجاست؟؟

            خواهشن در مورد اون جعبه تقسیم ها یا باکس تقسیم فلزی و غیره هم توضیح بدین بیشتر در چه مواردی استفاده میشن و محل دقیق کجاست . تو نقشه معماری من که در هر طبقه دو واحد هست . که از ره پله به طبقات فقط یه پاگرد هست و دیگه راه روی نیست با این توضیح کجا محل نصب تابلو تقسیم هست . ایا تو داخل واحد یشه تابلو تقسیم قرار داد . ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :nerd: :nerd: :nerd: :nerd: :nerd:

            اضافه شده در تاریخ :
            دوستان سوالها داره زیاد میشه و دارین از جواب دادن عقب میفتین ها . :rolleyes:

            اینم یه سوال دیگه
            برق راه پله ها و روشنایی و دیگر مواردی که واحد ها مشترکن را باید از تابلو و جعبه فیوز اشتراکی بنام GP تهیه کنم خوب محل دقیق نصب این تابلو کجاست ؟؟؟؟ :sad: :sad: :sad:
            ایا میتونم در ابتدای ورود به راه پله . که در همکف قرار داره به مواضات دیوار راه پله قرار بدم که از کف راه پله 150 تا باید بالا باشه .؟؟؟؟؟ یا تو پاگرد اولین راه پله قرار بدم . :smile:

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

              نوشته اصلی توسط سمیراا
              سلام ممنون
              برای چراغ دیواری قوطی نیاز نیست اگه نیاز نیست انوقت لوله را چطوری باید از دیوار بیرون بدم میشه سر لوله یه زانو بدم بیرون بیاد یا نمیخواد فقط لوله را حرارت بدم زاویه دار بشه یا از لوله خرطومی استفاده کنم .؟؟
              ایا برای ایفون غیر از برق اون به قوطی نیازه یا نه ؟؟؟ دوستان گفتن نیاز هست .

              سوال دیگه که برام پیش امده اینه که ایا میتونم کل لوله هایی که از تابلو اصلی به تابلو فیوز ها میرن در هر واحد و همچنین لولهایی که برای تلفن و ایفون از پارکینگ به طبقات میرن و به واحد ها را از کنار کانال کولر رد کنم که اگه کانال کولر از طریق سقف های دستشویی و یا حمام رد میشن اشکالی نداره منم لوله ها را از اون جا برای ارتباط بین واحد ها و طبقات استفاده کنم ؟؟؟ :nerd: :nerd: :nerd:

              راستی یه سوال اساسی . محل نصب جعبه تقسیم در راه پله هست یعنی دقیقا کجای راه پله باید نصب کنم البته میدونم به ارتفاع 220 از کف یا 40 سانت زیر سقف . منظورم کدوم راه پله ؟؟؟ . و دقیقا کجا ؟؟؟ ابتدای راه پله یا در پاگردش یا در انتهای راه پله که میرسه به هر طبقه

              و سوال بعدی ایا برای یه ساختمون 4 طبقه که دو واحد در هر طبقه هست باید دو طرف راه پله جعبه تقسیم بزارم یا نه فقط یه دونه کافیه . و از همون جعبه تقسیم بگبرم برای هر دو واحد .



              و دیگه این که اگه دو واحد در یه طبقه باشه . میشه برق هر واحد را مستقیما از راه لوله مجزا به جعبه فیوز هر واحد رساند یا نه باید برن به یه تابلو تقسیم و از اونجا به هر واحد و به جعبه فیوز برن ؟؟؟ و محل نصب این تابلو تقسیم کجاست؟؟

              خواهشن در مورد اون جعبه تقسیم ها یا باکس تقسیم فلزی و غیره هم توضیح بدین بیشتر در چه مواردی استفاده میشن و محل دقیق کجاست . تو نقشه معماری من که در هر طبقه دو واحد هست . که از ره پله به طبقات فقط یه پاگرد هست و دیگه راه روی نیست با این توضیح کجا محل نصب تابلو تقسیم هست . ایا تو داخل واحد یشه تابلو تقسیم قرار داد . ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :nerd: :nerd: :nerd: :nerd: :nerd:
              سلام
              معمولا برای مسیرهای روشنایی که تو دیوار کار میشه از خرطومی استفاده میکنن ولی شما میتونید از لوله های pvc هم استفاده کنید.بستگی به خودتون داره که از زانویی استفاده کنید-خمش کنید یا خرطومی بزنید یعنی
              همش میشه.لوله های pvc از استاندارد بیشتری برخورداره و معمولا تو پروژوهای بزرگ و صنعتی استفاده میشه.
              استاندارد اینه که شما از رایزر برق ساختمون برای لوله هاتون استفاده کنید.در صورت نبود رایزر از راهپله استفاده میشه چون جای کار بیشتری داره.اگه طول لوله هاتون و مسیرتون پیچ و خم زیادی پیدا نمیکنه از کنار کانال هم میشه.
              تابلو تقسیم رو هم میتونید تو پاگرد بزارید هم انتهای راه پله هرطبقه ولی باتوجه به این نکات:زیبایی کار-فاصله از لوله های گاز و اب.شما چطور میخوایید لوله هاتون رو بیارید تا راه پله و بعد ببرید به سمت کانال کولر؟ارتفاع رو هم تا جاییکه خبر دارم بین 150 تا 180 از کف تمام شده هست.
              یکی کافیه.ولی باید مشخص کنید که کدوم مثلا برای واحد 3 هست وکدوم 4.
              اجباری نیست که تو راه پله از جعبه تقسیم استفاده بشه این سوال شما رو تو پست های قبلی مفصل تر جواب دادم.
              داخل واحد جعبه تقسیم واحد یا همون جعبه فیوز قرار میگیره.
              اگه ابهامی هست بگید.

              اضافه شده در تاریخ :
              نوشته اصلی توسط سمیراا
              دوستان سوالها داره زیاد میشه و دارین از جواب دادن عقب میفتین ها . :rolleyes:

              اینم یه سوال دیگه
              برق راه پله ها و روشنایی و دیگر مواردی که واحد ها مشترکن را باید از تابلو و جعبه فیوز اشتراکی بنام GP تهیه کنم خوب محل دقیق نصب این تابلو کجاست ؟؟؟؟ :sad: :sad: :sad:
              ایا میتونم در ابتدای ورود به راه پله . که در همکف قرار داره به مواضات دیوار راه پله قرار بدم که از کف راه پله 150 تا باید بالا باشه .؟؟؟؟؟ یا تو پاگرد اولین راه پله قرار بدم . :smile:
              هم میتونید تو همکف بزارید هم زیر پاگرد اول هم تو پارکینگ.سعی کنید باکس هایی که تو ساختومون استفاده میکنید
              پخش نباشن یعنی یکی تو راه پله یکی تو پارکینگ و... چون شما علاوه بر برق مشاعات تابلویی باید برای ایفون و تلفن هم دارید.البته بعضی این کارو انجام نمیدن و همه رو یکی میزارن برق ایفون تلفن که مشکلات خودش رو داره.

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                نوشته اصلی توسط mdf123
                سلام
                معمولا برای مسیرهای روشنایی که تو دیوار کار میشه از خرطومی استفاده میکنن ولی شما میتونید از لوله های pvc هم استفاده کنید.بستگی به خودتون داره که از زانویی استفاده کنید-خمش کنید یا خرطومی بزنید یعنی
                همش میشه.لوله های pvc از استاندارد بیشتری برخورداره و معمولا تو پروژوهای بزرگ و صنعتی استفاده میشه.
                استاندارد اینه که شما از رایزر برق ساختمون برای لوله هاتون استفاده کنید.در صورت نبود رایزر از راهپله استفاده میشه چون جای کار بیشتری داره.اگه طول لوله هاتون و مسیرتون پیچ و خم زیادی پیدا نمیکنه از کنار کانال هم میشه.
                تابلو تقسیم رو هم میتونید تو پاگرد بزارید هم انتهای راه پله هرطبقه ولی باتوجه به این نکات:زیبایی کار-فاصله از لوله های گاز و اب.شما چطور میخوایید لوله هاتون رو بیارید تا راه پله و بعد ببرید به سمت کانال کولر؟ارتفاع رو هم تا جاییکه خبر دارم بین 150 تا 180 از کف تمام شده هست.
                یکی کافیه.ولی باید مشخص کنید که کدوم مثلا برای واحد 3 هست وکدوم 4.
                اجباری نیست که تو راه پله از جعبه تقسیم استفاده بشه این سوال شما رو تو پست های قبلی مفصل تر جواب دادم.
                داخل واحد جعبه تقسیم واحد یا همون جعبه فیوز قرار میگیره.
                اگه ابهامی هست بگید.
                سلام
                ممنون جناب mdf
                تو نقشه ساختمون راه پله در وسط و مرکز بین دو واحد در هر طبقه هست یعنی یکی از واحد ها در هر طبقه در سمت راست و واحد دیگه در سمت چپ هست . و کانال کولر هم از توی راه دستشویی و حمام رد میشه البته دستشویی ها در وسط هر واحد نیستن و در کنار قرار دارن . من میخوام برای هر واحد از کنار اون یعنی از طریق راه کانال کولر ببرم که نیازی به تابلو تقسیم و کندن راه پله نباشه . مشکلی که نداره؟؟؟

                راستی برای تلفن و ایفون اگه از باکس تقسیم استفاده کردم . اندازه اون باکس چقدر بگیرم خوبه ؟؟؟؟
                و دیگه اگه بتونم از باکس تقسیم استفاده نکنم و لوله مزا ببرم اشکالی که نداره ؟؟؟


                اضافه شده در تاریخ :
                نوشته اصلی توسط mdf123
                هم میتونید تو همکف بزارید هم زیر پاگرد اول هم تو پارکینگ.سعی کنید باکس هایی که تو ساختومون استفاده میکنید
                پخش نباشن یعنی یکی تو راه پله یکی تو پارکینگ و... چون شما علاوه بر برق مشاعات تابلویی باید برای ایفون و تلفن هم دارید.البته بعضی این کارو انجام نمیدن و همه رو یکی میزارن برق ایفون تلفن که مشکلات خودش رو داره.
                اگه تمام لوله های برق و تلفن و غیره را که برای هر واحد هست از راه کانال انجام دادم . پس میمونه برق اشتراکی که اینم از طریق نصب یه تابلو اشتراکی تو همکف از طریق راه پله انجام میدم . مثلا برای روشنایی راه پله ها و غیره درسته ؟؟؟؟ :nerd:

                اضافه شده در تاریخ :
                نوشته اصلی توسط mdf123



                استاندارد اینه که شما از رایزر برق ساختمون برای لوله هاتون استفاده کنید.در صورت نبود رایزر از راهپله استفاده
                این رایزر کجایی ساختمون هست میشه بیشتر توضیح بدین که رایزر چیه ؟؟؟؟

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                  نوشته اصلی توسط سمیراا
                  سلام
                  ممنون جناب mdf
                  تو نقشه ساختمون راه پله در وسط و مرکز بین دو واحد در هر طبقه هست یعنی یکی از واحد ها در هر طبقه در سمت راست و واحد دیگه در سمت چپ هست . و کانال کولر هم از توی راه دستشویی و حمام رد میشه البته دستشویی ها در وسط هر واحد نیستن و در کنار قرار دارن . من میخوام برای هر واحد از کنار اون یعنی از طریق راه کانال کولر ببرم که نیازی به تابلو تقسیم و کندن راه پله نباشه . مشکلی که نداره؟؟؟

                  راستی برای تلفن و ایفون اگه از باکس تقسیم استفاده کردم . اندازه اون باکس چقدر بگیرم خوبه ؟؟؟؟
                  و دیگه اگه بتونم از باکس تقسیم استفاده نکنم و لوله مزا ببرم اشکالی که نداره ؟؟؟
                  یا توجه به مطلبی که گفتم ایراد نداره.البته نیازی هم به کندن راه پله نیست. چون سنگ میشه.لوله ها به موازات دیوار(روی دیوار) میره بالا.
                  اگه تو طبقات هم میخواید تقسیم تلفن و ایفون بزارید20*20.باکس اصلی هم 30*20.
                  no problem

                  اضافه شده در تاریخ :
                  نوشته اصلی توسط سمیراا
                  اگه تمام لوله های برق و تلفن و غیره را که برای هر واحد هست از راه کانال انجام دادم . پس میمونه برق اشتراکی که اینم از طریق نصب یه تابلو اشتراکی تو همکف از طریق راه پله انجام میدم . مثلا برای روشنایی راه پله ها و غیره درسته ؟؟؟؟ :nerd:
                  درسته.یه نکته خدمتون بگم برای مسیر لوله ها که میخوایید از کنار کانال ببرید.مسیری برای لوله ها انتخاب کنید که اگه بعد از چند سال مجبور شدید برای رفع عیب لوله رو پیدا کنید بتونید و بهش دسترسی داشه باشید.

                  اضافه شده در تاریخ :
                  نوشته اصلی توسط سمیراا
                  این رایزر کجایی ساختمون هست میشه بیشتر توضیح بدین که رایزر چیه ؟؟؟؟
                  رایزر جاییه که شما برای مسیر لوله های گاز اب و برق استفاده میکنید.این مسیر باید قبلا تو پلان ساختمون مشخص شده باشه.علتش هم اینه که وقتی تعداد لوله ها زیاد میشه شما با کمبود جا برای رد کرذن لوله ها مواجه نشید و برای سنگ کار هم که میخواد تو راه پله کار کنه مشکل ایجاد نشه.و صد البته رایزر اب و گاز و برق باید از هم جدا باشه.

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                    ممنون جناب mdf
                    اینم پلان ساختمون که خودم تو کد کشیدم البته کپی پلان معماری هر طبقه هست .
                    خودتون نظرتون چی هست ؟؟ :nerd: :nerd:


                    اضافه شده در تاریخ :
                    نوشته اصلی توسط mdf123
                    یا توجه به مطلبی که گفتم ایراد نداره.البته نیازی هم به کندن راه پله نیست. چون سنگ میشه.لوله ها به موازات دیوار(روی دیوار) میره بالا.
                    اگه تو طبقات هم میخواید تقسیم تلفن و ایفون بزارید20*20.باکس اصلی هم 30*20.
                    no problem
                    منظورتون از طبقات همون انتهای راه پله مربوط به هر طبقه هست دیگه ؟؟؟
                    من الان کلی سفارش جعبه و باکس تقسیم 10*10 دادم برای تلفن و ایفون . مورد داره یا نه ؟؟
                    انوقت این باکس اصلی 20*30 فلزی هست یا اونم پلاستیکی چون اینایی که برام اوردن و سفارش دادم همش پلاستیکی بود و همین باکس اصلی را تو همکف در راه پله قرار بدم از زیر سقف 50 تا ؟؟؟؟ :nerd: :nerd:
                    شرمنده دارم خیلی اذیتتون میکنم . :redface: :redface:ممنون که جواب میدین
                    دیروز رفتم کلی وسایل ابزارالات خریدم . جیب پدر را صفر کردم مثلا فقط یه شیار زن ماکیتا اصل ژاپن خریدم 2 میلیون :mrgreen:
                    حالا میترسم نتونم کار را انجام بدم و دیگه هیچی... سلول انفرادی بخاطر همین هی باید سوال کنم :mrgreen:

                    اضافه شده در تاریخ :
                    راستی یه سوال خنده دار دیگه . :mrgreen:
                    باید هر پریز برق و تلفن و انتن طبق استاندارد کنار هم قرار بگیرن .
                    خوب خود قوطی ها ی جدید چهار گوش را مستقیما تو هم باید قفل کنم مثلا قوطی برق و انتن را تو هم قفل کنم یا فاصله بدم و با لوله خرطومی بهم وصل کنم ؟؟؟؟
                    و در این صورت برای کندن جایی قوطی ها برق انتن تلفن بهتر نیست که یه شیار افقی اندازه سه تا قوطی بزنم ؟؟؟/ :nerd:

                    اضافه شده در تاریخ :
                    نوشته اصلی توسط mdf123
                    هم میتونید تو همکف بزارید هم زیر پاگرد اول هم تو پارکینگ
                    منظورتون از زیر پاگرد کجاست ؟؟؟؟؟نفهمیدم :sad:
                    تو همکف کجا قرار میگیره . ؟؟؟
                    تو راه پله ؟؟

                    اضافه شده در تاریخ :
                    یه سوال دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                    طبق استاندارد باید کلید چراغ هر اتاق در جایی که درب باز میشه و نه طرف لولای درب . در ارتفاع 110 نصب بشه تو این نقشه طرفی که کلید روشنایی نصب میشه کمد لباس قرار میگیره . در این صورت میتونم کلید را روی دیوار جلو تر از کمد لباس نصب کنم ایرادی نداره ؟؟؟؟ :nerd:

                    اضافه شده در تاریخ :
                    نوشته اصلی توسط سمیراا
                    ممنون جناب mdf
                    اینم پلان ساختمون که خودم تو کد کشیدم البته کپی پلان معماری هر طبقه هست .
                    خودتون نظرتون چی هست ؟؟ :nerd: :nerd:
                    تو این نقشه طرف حمام و دستشویی سقف کاذب نصب میشه ایا برای نصبیات مثل روشنایی و چراغ ها و پریز چیزی تغییر میکنه ؟؟؟
                    محل نصب تابلو اشتراکی GP را تو این نقشه میتونید نشونم بدین ؟؟؟

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                      نوشته اصلی توسط سمیراا
                      منظورتون از طبقات همون انتهای راه پله مربوط به هر طبقه هست دیگه ؟؟؟
                      من الان کلی سفارش جعبه و باکس تقسیم 10*10 دادم برای تلفن و ایفون . مورد داره یا نه ؟؟
                      انوقت این باکس اصلی 20*30 فلزی هست یا اونم پلاستیکی چون اینایی که برام اوردن و سفارش دادم همش پلاستیکی بود و همین باکس اصلی را تو همکف در راه پله قرار بدم از زیر سقف 50 تا ؟؟؟؟ :nerd: :nerd:
                      شرمنده دارم خیلی اذیتتون میکنم . :redface: :redface:ممنون که جواب میدین
                      دیروز رفتم کلی وسایل ابزارالات خریدم . جیب پدر را صفر کردم مثلا فقط یه شیار زن ماکیتا اصل ژاپن خریدم 2 میلیون :mrgreen:
                      حالا میترسم نتونم کار را انجام بدم و دیگه هیچی... سلول انفرادی بخاطر همین هی باید سوال کنم :mrgreen:
                      سلام
                      نقشه رو سر فرصت جواب میدم.
                      10*10 هم خوبه ولی یه خورده با زورچپونی
                      30*20 فلزی هست.همون فاصله 150 تا 180
                      شرمندگی برای چی ما اینجاییم برای همین دیگه :applause:
                      توکل به خدا برید جلو موفق میشید و از هیچی نترسید فوقش چند بار برق میگرتتون بعد با هم رفیق میشید.سعی کنید یکی دو نفر نیرو بگیرید.

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                        نوشته اصلی توسط mdf123
                        سلام
                        نقشه رو سر فرصت جواب میدم.
                        10*10 هم خوبه ولی یه خورده با زورچپونی
                        30*20 فلزی هست.همون فاصله 150 تا 180
                        شرمندگی برای چی ما اینجاییم برای همین دیگه :applause:
                        توکل به خدا برید جلو موفق میشید و از هیچی نترسید فوقش چند بار برق میگرتتون بعد با هم رفیق میشید.سعی کنید یکی دو نفر نیرو بگیرید.
                        خوب پس خواهشن به سوالاتی که پست قبل جامونده هم جواب بدین
                        ممنون :applause: :applause: :applause: :applause: :applause: :applause:

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                          نوشته اصلی توسط سمیراا
                          راستی یه سوال خنده دار دیگه . :mrgreen:
                          باید هر پریز برق و تلفن و انتن طبق استاندارد کنار هم قرار بگیرن .
                          خوب خود قوطی ها ی جدید چهار گوش را مستقیما تو هم باید قفل کنم مثلا قوطی برق و انتن را تو هم قفل کنم یا فاصله بدم و با لوله خرطومی بهم وصل کنم ؟؟؟؟
                          و در این صورت برای کندن جایی قوطی ها برق انتن تلفن بهتر نیست که یه شیار افقی اندازه سه تا قوطی بزنم ؟؟؟/ :nerd:
                          سلام
                          نه همه قوطیها رو کنار هم بزارید و نیازی به هیچگونه رابطی نیست.
                          برای کندن هم همون شیاریو که گفتید با شیار زن به اندازه قوطیها در بیارید.
                          این رو هم میدونید که برای هر قوطی دو تا لوله میره یکی ورودی و یکی خروجی برای کلید و پریزهای بعدی.

                          اضافه شده در تاریخ :
                          نوشته اصلی توسط سمیراا
                          منظورتون از زیر پاگرد کجاست ؟؟؟؟؟نفهمیدم :sad:
                          تو همکف کجا قرار میگیره . ؟؟؟
                          تو راه پله ؟؟
                          وقتی از در ورودی ساختمون وارد میشید و از راه پله به سمت پارکینگ میرید یه فضای کوچیکی هست اونجا زیر پاگرد هست(سمت چپ).
                          اگه تو همکف میزارید همون دم درب ورودی ساختمون.یه چیزی الان یادم افتاد میتونید تابلو برق مشاعات رو کنار تابلو برق اصلی هم بزارید.

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                            نوشته اصلی توسط mdf123


                            این رو هم میدونید که برای هر قوطی دو تا لوله میره یکی ورودی و یکی خروجی برای کلید و پریزهای بعدی.
                            نه دیگه اینقدر هم خنگول نیستم اینا دیگه میدونم :mrgreen:


                            اضافه شده در تاریخ :
                            نوشته اصلی توسط mdf123
                            وقتی از در ورودی ساختمون وارد میشید و از راه پله به سمت پارکینگ میرید یه فضای کوچیکی هست اونجا زیر پاگرد هست(سمت چپ).
                            اگه تو همکف میزارید همون دم درب ورودی ساختمون.یه چیزی الان یادم افتاد میتونید تابلو برق مشاعات رو کنار تابلو برق اصلی هم بزارید.
                            تو همکف میشه داخل درب ورودی ساختمان روی دیوار . که به اولین پله راه پله نزدیک هست یا بیرون درب ورودی ساختمان . ؟؟؟
                            راستی این که گفتید اگه لوله ها از طریق راه پله برن بالا و نیازی به کندن جایی لوله ها و جعبه تقسیم نیست .
                            یعنی لوله ها را همینطور بدون این که دیوار راه پله را با شیاز زن بکنم روی دیوار بخوابونم و برم بالا تا اخرین طبقه . انوقت وقتی سرامیک میشه مشکلی نداره ؟؟؟
                            تو اشپز خونه هم دیوار که اجرسفالی هست نیاز به شیار زدن و کندن برای لوله ها و قوطی پریز و غیره نیست ؟؟؟

                            اضافه شده در تاریخ :
                            در مورد برق کو لر گازی هم توضیح بدین که اگه پریز نیاز داره کجا و در چه ارتفاعی نصب بشه . ؟؟ :nerd:
                            انوقت دیگه غیر از پریز به برق دیگه نیازی نداره . مثلا برای اسپیلیت

                            اضافه شده در تاریخ :
                            خوب دوستانی که تو کار برق ساختمان هستن این مطالب را حتما بخونن و رعایت کنن که خیلی کاربردی هست . که یکی از دوستان توسط ایمیل برام ارسال نمودن از طرف نظام مهندسی تایید شده . ... لااقل برای اطلاعات عمومی .


                            1- چاه ارت توسط شرکتهای دارای تاییدیه اجرا شود ، مقاومت چاه 2 اهم و برای چاه ارت کارتکس چاه ( کارتکس شرکت مجری چاه ) اخذ شود .
                            2- رعایت حریم شبکه های توزیع برق از ساختمان برای ولتاژ v380-220 برابر 1.5 متر می باشد و حریم 20 کیلو ولت 3 متر می باشد.
                            3- حتی المقدور از برقکاران مجاز که دارای گواهینامه انجام کار از سازمان فنی و حرفه ای می باشند استفاده گردد .
                            4- استفاده از کلید حفاظت جان ( RCD / RCCB ) با جریان نشتی حداکثر mA 30 الزامی است(حداقل برای مدار پریزها و آشپزخانه و حمام).
                            5- کف تابلو فیوز از کف تمام شده باید 170 سانتیمتر فاصله داشته باشد و از لوله آب و گاز 150 سانتیمتر فاصله داشته باشد .
                            6- در تابلو برق سیم های نول توسط ترمینال پیچی به هم متصل شوند و از به هم تابیدن سیمها و نوارچسب کاری کردن آنها خودداری گردد .
                            7- در تابلو برق جهت اتصال سیم های ارت از شینه ارت استفاده شود .
                            8- در همه لوله های برق، سیم کشی سه سیمه باشد مگر اعلام حریق دو سیمه که البته برخی اعلام حریق ها هم سه سیمه هستند، کلیه پریزها با سیم سه در دو ونیم میلی متر مربع 2.5*3 و روشنایی ساختمان با سیم سه در یک و نیم میلی متر مربع 1.5*3انجام شود .
                            9- حداقل فاصله نصب پریزها از کف تمام شده سانتی متر30 و فاصله کلید ها از کف تمام شده 110 سانتی متر باشد. بجز آشپزخانه و پارکینگ و پشت بام که باید ارتفاع تمام شده110 سانتی متر باشد و پریزها در پارکینگ و پشت بام باید IP44 باشند یعنی درپوش داشته باشند برای برف و باران.
                            10- فاصله کلید از ((چهارچوب در)) می تواند بین 10 تا 30 سانتی متر انتخاب گردد ولی هر فاصله ای انتخاب شد باید در کل ساختمان همان فاصله اجرا شود و کلید و پریز سمت لولای در نصب نشود
                            11- حداقل ارتفاع نصب پریز از کف تمام شده در آشپزخانه و پارکینگ و فضای مرطوب cm110 باشد و فاصله پریز از مرز بیرونی سینک ظرفشویی 60 سانتی متر باشد در روشویی که پریز ریش تراش وجود دارد هم این فاصله رعایت شود. پریزها بیشتر از10 سانتی متر باید از سطح کابینت فاصله داشته باشند.
                            12- ارتفاع نصب کلید فن cm120 از کف تمام شده باشد .
                            13- اگر پریز در بالای شیرگاز نصب شود، فاصله کلید و پریز از شیر گاز حداقل 50 سانتیمتر باشد. چنانچه پریز سمت چپ یا راست یا زیر شیرگاز نصب شده باشد رعایت فاصله حداقل10 سانتی متر کافیست.(بهتر است کلید و پریز اطراف شیر گاز نصب نشود)
                            14- نصب فن در حمام ممنوع است مگر IP44 باشد که در بازار موجود نیست، اگر هم باشد باید 60 سانتی متر حداقل با خروجی آب دوش فاصله داشته باشد.
                            15- کلید و فیوز سر راه فاز قرار گیرد .
                            16- زیر هر پیچ حداکثر فقط باید 2 سیم بسته شود .
                            17- چراغ نصب شده در حمام باید IP44 باشد که این چراغ ها کم هستند و اگر چراغ معمولی می گذارند زیر حباب محافظ آن واشر نسوز گذاشته شود که آب بندی شود. و از دوش حداکثر فاصله را داشته باشد(بهتر است 1.5 متر فاصله داشته باشد) .
                            18- بهتر است تمام اتصالات سرسیم داشته باشد یا حداقل بصورت سئوالی بسته شود یعنی در جهت گردش پیچ، سیم خود به خود محکم شود(سیم از سمت چپ زیر پیچ گذاشته شود تا با راستگرد شدن پیچ سفت شود).
                            19- حداکثر می توان 12 پریز از یک فیوز انشعاب گرفت .
                            20- فاز باید به سمت راست پریز داده شود یعنی هنگامی که مقابل پریز می ایستیم روزنه سمت راست فاز باشد.
                            21- فاز باید به کنتاکت کف سرپیچ لامپ داده شود و به کنتاکت بدنه سرپیچ لامپ نول متصل شود(برای جلوگیری از برق گرفتگی هنگام پیچیدن ته فلزی لامپ در سرپیچ).
                            22- حداقل فیوز روشنایی آمپر 10 و فیوز پریزها آمپر 16 باشد .
                            23- کابل اصلی برق رسانی واحد ها طبق نقشه سه در شش mm26×3 مفتولی باشد و سیم های جعبه فیوز حتما سرسیم داشته باشند و سیم جمپر در جعبه فیوز مساوی با سیم ورودی جعبه فیوز باشد که معمولا سایز 6 میلی متر مربع یا 4 می باشد.
                            یادآوری: جدیدا شرکت برق کنتور کمتر از 32 آمپیر تحویل نمی دهد. اگر کنتور 25 آمپر تحویل داد می توان کابل 3 در 4 میلی متر مربع از کنتور تا جعبه فیوز کشید.
                            24- سیم کولر آبی از فیوز تا کلید کولر سه در دو و نیم میلی متر مربع 2.5*3 باشد و از کلید تا کولر برای فواصل نزدیک می تواند 5در 1.5 میلی متر مربع باشد(برای دور تند. کند. پمپ. نول. ارت) و سیم کولر گازی حداقل سه در چهار میلی متر مربع 4*3باشد.
                            25- سیم از کنتور تا جعبه فیوز و سیم کولر بهتر است مفتولی باشد .
                            26- از بدنه اجسام نباید به عنوان سیم ارت استفاده کرد .
                            27- بارهای خاص و پرمصرف، فیوز جداگانه داشته باشد . ( کولر ، تردمیل tread millو پمپ و پکیج آبگرمکن... )
                            28- برای مکان مرطوب از ترانس ایزوله استفاده می شود یا ولتاژ زیر50 ولت.(معمولا12 ولت)
                            29- در صورت استفاده از وان در حمام ، وجود کلید حفاظت جان ( RCD / RCCB ) علاوه بر کلید حفاظت جان اصلی، بصورت جداگانه برای آن الزامیست .
                            30- هم بندی اصلی و اضافی به منظور هم ولتاژ کردن تجهیزات برقی انجام شود (همه وسایل فلزی همبندی شوند با شاسی ساختمان).
                            31- حداقل قطر سیم تلفن و درب بازکن میلی متر 0.6 است و بهتر است از نوع شیلد دار باشد.
                            32- عبور لوله برق از کف حمام و آشپزخانه و دستشویی و مکان های مرطوب و دارای آب ریزش ممنوع است .
                            33- مسیر لوله برق از روی دیوارها بصورت مورب ممنوع است (ممکن است در آینده روی آن میخ کوبیده شود)
                            34- همه پریزها ارت دار باشد .
                            35- ارتفاع مجاز نصب کلید اعلام حریق بین 107 تا 137 سانتی متر می باشد که در ایران بین 110 تا 140 مجاز است .(قوانین قدیم می گفت 140سانتی متر با تلرانس 20 یعنی از 120 تا 160)
                            36- فاصله کلیدهای اعلام حریق بین 15 تا 30 متر قابل انتخاب می باشد(بر اساس ریسک محل).
                            37- فاصله شستی اعلام حریق از درب اصلی بین 15 تا 150 سانتی متر قابل انتخاب است .
                            38- اگر عرض درب از 12 متر بیشتر باشد(مثل درب انبار) در سمت چپ و راست درب باید یک شستی جداگانه گذاشت .
                            39- ارتفاع نصب آژیر اعلام حریق بین 2 تا 2.4 متر قابل انتخاب است .(قوانین قدیم می گفت: تا 20 سانتی متر زیر سقف مجاز است)
                            40- اگر سیم روکار کشیده شده باید داخل conduit باشد (لوله با مقطع گرد فولادی یا پلاستیک فشرده و مستحکم ضد آتش).
                            41- طبق قوانین NFPA ماکزیمم فاصله مجاز دتکتورهای دودی از یکدیگر 9 متر و دتکتورهای حرارتی از یکدیگر 6 متر می باشد .(قوانینB.S این فواصل را 10 متر و 7 متر مجاز دانسته ولی در ایران B.Sمرجع نیست) حداکثر فاصله دتکتور دودی از دیوار 4.5 متر و از گوشه ها 6.3 متر می باشد و حداکثر فاصله دتکتور حرارتی از دیوار 3 متر می باشد و از گوشه ها 4.25 متر می باشد. دتکتور گازی هم باید 30 سانتی متر زیر سقف بالای اجاق گاز نصب شود.
                            42- سطح مقطع سیم اعلام حریق1.5 میلی متر مربع می باشد . اگر فاصله دتکتورها از تابلو خیلی دور است سیم 2.5 میلی متر مربع استفاده شود(در هتل ها) .
                            43- سیم اعلام حریق لوله کشی مجزا می خواهد و ضرورتی ندارد این لوله ها فلزی باشد و سیم آن بایدNYMHYباشد.
                            44- حداقل فاصله مجاز دتکتور تا دیوار 10 سانتی متر می باشد ولی توصیه جدی شده که از 50 سانتی متر کمتر نشود .
                            45- دتکتور اعلام حریق باید آخرین وسیله ای الکتریکی ای باشد که نصب می شود چون رنگ کاری دیوار و سقف یا گردو غبار نجاری آنها را خراب می کند.
                            46- تمامی طبقات آژیر داشته باشد یا حداقل هر دو طبقه آژیر داشته باشد.(در اعلام حریق به فرد خواب باید حداقل75 دسی بل شدت صدا برسد و اگر تعداد درب ها از راهرو بین واحدها تا اتاق خواب زیاد است باید در اتاق خواب آژیر جداگانه یا دتکتور آژیر سرخود نصب شود)
                            47- فلاشر Flasherیا اندیکاتور Indicatorبالای هر واحد باشد تا محل آتشسوزی سریعتر مشخص گردد .
                            48- در آشپزخانه دتکتور حرارتی ثابت HD و گازیGD استفاده گردد و در پارکینگ دتکتور نرخ افزایش حرارت ROR:Rate Of Rise( دتکتور آشپزخانه و پارکینگ حرارتی و اتاق ها دودی باشد)دتکتور حرارتی وسط سقف نصب شود و دتکتور گازی 30 سانتی متر پایین تر از سقف روی اجاق گاز نصب شود.
                            49- اگر دتکتور دودی نصب می شود باید از اجاق گاز m6 فاصله داشته باشد .
                            50- به فاصله 1.5 متر از درب هر آسانسور باید دتکتور گذاشت .
                            51- فاصله دتکتور از اسپرینکلر یا آب پاش سقف 60 سانتیمتر می باشد .
                            52- بالای هر اتومبیل باید یک آب پاش موجود باشد .
                            53- برای مهمانسراها دتکتور آژیر سرخود باید گذاشت .
                            54- ساختمان از 23 متر به بالا نصب صاعقه گیر اجباریست ، 7 طبقه به بالا.
                            55- از کابل50 یا بهتر است mm2 70 جهت ارت صاعقه گیر استفاده شود و بهتر است 2 مسیر کشیده شود ( یکی برای بای پس )
                            56- هر 45 متر ارتفاع یک رینگ دور ساختمان کشیده شود که اگر صاعقه به بدنه ساختمان زد به رینگ و هادی های نزولی متصل به رینگ هدایت شود.
                            57- نصب چراغ آلارم برای ساختمانهای 8 طبقه و بالاتر الزامیست یا 28 متر ارتفاع و بیشتر.
                            58- استفاده از چاه آسانسور جهت عبور تاسیسات برقی به استثناء کابل آسانسور ممنوع است .
                            در مکان های پرمخاطره و نزدیک فرودگاه بر بالاترین نقطه همه ساختمانها و سازه های بلند تر از 20 متر باید حداقل یک علامت نوری (چراغ چشمک زن) قرمز رنگ نصب گردد.
                            توضیح: چنانچه در مجاورت ساختمان مذکور به شعاع 50 متر ساختمانی بلندتر و دارای چراغ موجود باشد نصب چراغ چشمک زن اختیاری می باشد.
                            59- کابل تغذیه آسانسور پنج در ده mm2 10×5 یا پنج در شانزده mm2 16×5 باشد .
                            60- درموارد خاص برق اضطراری پیش بینی گردد که مجهز به سیستم change over باشد .
                            61- تابلو برق سیستم آنتن مرکزی داخل خرپشته باشد ( در فضای آزاد نباشد )
                            62- سیم های سیار کارگاهی باید حتما کابل(با روکش مضاعف) باشد و با ارتفاع 2.5 متر از کف رد شوند و در محل رفت و آمد و آسیب قرار نگیرند و این نکته در مرحله ابتدای کار باید توسط صاحب کار یا ناظر مقیم یا سرپرست کارگاه به همه کاربران وسایل برقی مانند نجار و جوشکار و بالابر تذکر داده شود.
                            63- کلید و پریز فضای آزاد مثل پشت بام و حیاط باید از نوع IP44 باشد یعنی درپوش داشته باشد که برف و باران برای آنها خطرساز نباشد

                            64- لوله کشی سیستم های روشنایی و پریزهای برق با لوله های P.V.C سخت نمره 13.5 Pg برای چهار سیم و با نمره ی pg 16 برای شش سیم انجام شود .
                            65- لوله کشی سیستم های پریز برق و تلفن می تواند از کف انجام گیرد ولی باید سریعا به تایید دستگاه نظارتی رسانیده و روی آنرا با ملات ماسه سیمان ماهیچه کشی کرد.

                            66- لوله کشی هایی که در سقف کاذب انجام می شود ترجیحاً از مسیرهای مشخص و مشترک و با بست و ساپورت مناسب انجام گردد که هنگام پیچ کردن یا میخ کوبیدن در سقف مسیر مشخص باشد.

                            67- استفاده از لوله های خرطومی پلاستیکی از سال89 ممنوع شده چون بسیار کم استقامت هستند مخصوصا بعد از گذشت چند سال به شدت شکننده می شوند و عبور فنر از آن باعث شکسته شدن آن می شود.


                            68- ارتفاع نصب پریزهای برق و تلفن در فضای اداری و اتاق ها 30 سانتیمتر از کف تمام شده و در فضاهای مرطوب (آبدارخانه – سرویس های بهداشتی – موتورخانه و . . . ) 120-110 سانتیمتر از کف تمام شده می باشد .

                            69- چراغ های دیواری 60 سانتیمتر پایین تر از سقف تمام شده نصب گردد .

                            70- سیم مصرفی برای کلیه سیستم ها حداقل باید از نوع NYAF و دارای علامت استاندارد و محصول کارخانجات معتبر باشد

                            71- برای جلوگیری از افت ولتاژ باید کنتور برق در نزدیکترین محل به تیر برق نصب شود .

                            72-تابلوهای برق ورودی و خروجی از پایین و بالا و از نوع دیواری و دسترسی از جلو می باشند و باید به گونه ای ساخته شوند که حداقل درجه حفاظت IP44 را داشته باشد یعنی از آب باران و برف و پاشش مقطعی آب در امان باشد.

                            73- بدنه تابلوهای برق از ورق 1.5میلیمتر با رنگ کوره ای مناسب پخته شده بوده و به لولا و قفل و نوار پلاستیکی و پلاک مناسب مجهز شود.

                            74- کابل ورودی تابلوهای برق حداقل باید مقطع mm2 3*10 میلیمتر مربع را دارا باشند.

                            75- لوله های فلزی و پوشش های فلزی سیم های عایق دار ، نباید به عنوان سیم برگشت ، سیم نول یا سیم محافظ مورد استفاده قرار گیرد.

                            76- داخل کلیدها و پریزها 15 سانتی متر سیم رزرو یا یدکی اضافه در نظر گرفته شود که در آینده اگر سر سیم خراب شد، سیم کافی برای بریدن و سرسیم جدید داشته باشیم.

                            77- حداکثر فاصله پریزها از یکدیگر 3 متر است یعنی در یک اتاق پذیرایی با طول 6 متر روی هر دیوار حداقل 2 عدد پریز نیاز داریم و در اتاق با 8 متر طول روی هر دیوار طولی 3 عدد پریز نیاز داریم. (این قانون برای جلوگیری از کشیدن سیم سیار در آینده است. سیم های سیار ممکن است دست و پاگیر باشند و باعث برق گرفتگی شوند)

                            78- فاصله سیم های تلفن و جریان ضعیف از لوله سیم برق باید حداقل 12 سانتی متر باشد. مگر آنکه سیم های جریان ضعیف شیلد شده باشند.

                            79- فاصله سیم های برق از لوله آب و گاز و تاسیسات این چنینی مثل لوله های تخلیه آب باید حداقل 15 سانتی متر باشد.

                            80- هنگام عبور لوله های برق از درز انبساط ساختمان(مثل دانشگاه و کتابخانه و تالار و مدرسه) باید از لوله فولادی خرطومی قابل انعطاف برای سیم کشی استفاده شود.

                            81- برای کابل ها در هر طبقه دریچه بازدید اجرا شود به این دلیل که ردگیری و تعویض مدارها در آینده بدون اشکال انجام پذیرد که این امر در مقررات ملی مبحث 13 بند 4-1-4 ذکر شده است.

                            82- ارتفاع پریزها در آشپزخانه بررسی شود که برای لباسشویی 70 سانتی متر و برای اجاق گاز 30 سانتی متر باشد که اگر پریز اجاق گاز بالاتر باشد حرارت برگشتی فر برای آن خطرساز است و ارتفاع پریز برای هود 180 سانتی متر در نظر گرفته شود.

                            (البته در آشپزخانه نصب پریز در ارتفاع کمتر از 110 سانتی متر ممنوع است، ولی برای ظرفشویی و لباسشویی شاید خطرناک باشد که پریز آن بالای کابینت قرار گیرد به همین دلیل اگر به اندازه کافی مثلا30 سانتی متر از لوله تخلیه آب لباسشویی یا لوله آب سرد و گرم، پریز را بالاتر قرار دهیم می توانیم با مسئولیت خودمان این اجازه را بدهیم که پریز زیر110 سانت نصب شود)و همچنین در سرویس ها و آشپزخانه بهتر است ارتفاع نصب کلید و پریز 120 سانتی متر از کف تمام شده باشد که در سرویس ها باید پریز، درپوش داشته باشد یعنی IP44 باشد.

                            83- ارتفاع نصب آیفون 150 سانتی متر است.(می تواند بیشتر هم باشد)

                            84- ارتفاع نصب کلید کولر 140 سانتی متر است.(می تواند بیشتر هم باشد)

                            85- ارتفاع نصب چراغ های دیواری حداقل 220 سانتی متر است.
                            86- حداقل ارتفاع نصب تابلوهای برق توکار یا روکار از محور افقی آن 160 سانتی متر است(می تواند بیشتر هم باشد)
                            87- حداقل ارتفاع نصب جعبه تقسیم های توکار یا روکار 220 سانتی متر است.

                            88- چراغ های فلورسنت می بایست حتما مجهز به خازن 9 میکرو فاراد باشد. برای جبران اثر سلف یا بالاست آن که به اشتباه ترانس مهتابی گفته می شود.

                            89- برای مکان های زیر باید روشنایی ایمنی که شدت آن از 10 لوکس کمتر نباشد پیش بینی شود. راهروها و راه های خروجی- راه پله ها- آسانسورها و
                            سرسراهای آسانسور در طبقات محوطه هایی که در مسیر راه های خروج قرار دارند.(معمولا صاحب کاران چراغ باطری سرخود قابل شارژ در راه پله ها قرار می دهند که قابل قبول است) پریز شارژ این چراغ نزدیک آن و در ارتفاعی بیشتر از 2.5 متر قرار می گیرد که منعی ندارد.

                            90- برای چراغ های استخر و سونا که در منازل کنونی زیاد استفاده می شود از ترانس12 ولت باید استفاده شود و برای جلوگیری از برق گرفتگی یک صفحه بریر barrier یا مانع و حائل در ترانس کاهنده باید موجود باشد تا احتمال اتصال سیم پیچ 220 به 12 ولت را از بین ببرد.



                            91- حداقل فاصله کنتور برق 60 سانتی متر تا تأسیسات آب و 130 سانتی متر تا تأسیسات گاز باشد(1.5 متر با هر یک از آنها توصیه می شود) و 1.5 متر هم جلوی کنتور باید فضای باز وجود داشته باشد.

                            92- فاصله کابل تغذیه کنتور تا تیر شرکت برق نباید بیشتر از 25 متر باشد.

                            93- برای مشترکین مجتمع که جمع قدرت قراردادی آنها بیش از 250 کیلو وات می باشد سیستم باسداکت BUSDUCTتوصیه جدی شده است. که باسداکت ها حداکثر هر 3 متر باید در نصب افقی پایه نگهدارنده داشته باشد و باسداکت با دیوار حداقل 10 سانتی متر فاصله داشته باشد که هوا اطراف آن متبادل شود و خنک شود. لبه های کناری باسداکت از شیار حفاظتی دیوار حداقل 2 سانتی متر فاصله داشته باشد. جعبه های انشعاب باسداکت در تمام طبقات باید 140 تا 180 سانت از کف تمام شده فاصله داشته باشد.
                            94- فاصله قوطی کلیدها از یکدیگر حداقل باید4 سانتی متر باشد(قبل از نصب قاب رویی)
                            95- فاصله touch panel ها در برق هوشمند از کف تمام شده حداقل 130 سانتی متر می باشد که می تواند بالاتر هم قرار گیرد. اگر touch panel ها برای استفاده بچه ها و افراد معلول هم کاربرد دارد باید در ارتفاع 110 قرار گیرد. تابلوی برق هوشمند شامل switch actuator ها و رله ها و کنترلر مرکزی باید در ارتفاع 130 قرار گیرد مگر آنکه ابعاد تابلو خیلی بزرگ باشد که این ارتفاع می تواند کمتر شود.
                            96- سیم انتقال دیتا در برق هوشمندیا BMS حداکثر می تواند AWG20 باشد یعنی حداقل قطر آن 0.8 میلی متر مجاز است یا حداقل سطح مقطع مجاز آن 0.5 میلی متر مربع می باشد.
                            97. برای موتور جکوزی حمام نباید پریز گذاشت، بلکه باید نیم متر از کابل ضد رطوبت از دیوار بیرون آید و با مفصل آب بندی به کابل وان جکوزی متصل شود و کاملا آب بندی شود و یک محافظ جان جداگانه در جعبه فیوز برای مدار حمام نصب شود.
                            98. روی لوله های برق باید در دیوارها حداقل 1.5 سانت زیر سطح تمام شده قرار گیرد و در کف 3 سانت زیر سطح تمام شده
                            99. در محیط هایی که درجه حرارت محیط از 55 درجه سانتیگراد بیشتر می شود بایستی از سیم های نسوز مقاوم در برابر حرارت در لوله های فولادی گالوانیزه گرم استفاده نمود .
                            100. حداکثر40درصد فضای لوله از سیم و کابل پر شود و 60 درصد برای عبور هوا و خنک شدن سیم خالی بماند. یا توسعه احتمالی در آینده که باز هم نمی توان لوله را بیشتر از نصف در آینده هم پر کرد.
                            101. رعایت فاصله آنتن مرکزی و صاعقه گیر ( صاعقه گیر باید 2 متر بالاتر از آنتن مرکزی نصب شود )
                            102. ساختمان های 12 واحدی به بالا یا با مصرف بیش از 70 کیلو وات، صفحه ارت 70 در 70 با سیم 50 میلی متر مربع برای چاه ارت لازم دارند.

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                              نوشته اصلی توسط سمیراا
                              تو همکف میشه داخل درب ورودی ساختمان روی دیوار . که به اولین پله راه پله نزدیک هست یا بیرون درب ورودی ساختمان . ؟؟؟
                              راستی این که گفتید اگه لوله ها از طریق راه پله برن بالا و نیازی به کندن جایی لوله ها و جعبه تقسیم نیست .
                              یعنی لوله ها را همینطور بدون این که دیوار راه پله را با شیاز زن بکنم روی دیوار بخوابونم و برم بالا تا اخرین طبقه . انوقت وقتی سرامیک میشه مشکلی نداره ؟؟؟
                              تو اشپز خونه هم دیوار که اجرسفالی هست نیاز به شیار زدن و کندن برای لوله ها و قوطی پریز و غیره نیست ؟؟؟
                              سلام
                              داخل.نه راه پله و نه اشپزونه نیاز به کندن نداره.ذکر این نکته لازمه که نباید لوله هاتون رو هم بیوفته. کنار هم و منظم باشن.

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : راهنمایی در مورد برق ساختمان

                                نوشته اصلی توسط mdf123
                                سلام
                                داخل.نه راه پله و نه اشپزونه نیاز به کندن نداره.ذکر این نکته لازمه که نباید لوله هاتون رو هم بیوفته. کنار هم و منظم باشن.
                                خوب پس با این حال قوطی ها و لوله ها چطوری روی دیوار محکم بشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                                در مورد کولر گازی . چندتا برق نیاز داره و پریزش کجا و در چه ارتفاعی نصب میشه ؟؟؟

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...