سلام دوست من.
این 3 سیم یکیشون Vcc یا همون تغذیه 12 ولته، یکیشون Gnd، اون یکی هم پایه Dataست که به ECU میره.
برای اینکه این سیمها رو بتونید از هم تشخیص بدید خیلی راحت میتونید با یه Led تست کنید به این نحو که یه Led (از سر آند) و یه مقاومت 1 کیلو رو با هم سری میکنید، از کاتد Led میاید به زمین، حالا اون سر دیگه ی مقاومت رو یکی یکی میزنید به 3 تا سیمی که از کیلومتر شمار اومده و به عکسالعمل Led تون دقت میکنید، اگه Led کلا روشن شد، یعنی اون سیمه 12 ولته، اگه خاموش موند یعنی اون سیمه Gnd هست و اگه نوسان داشت و چشمک میزد یعنی سیم در حال تستتون همون سیم دیتاست یا اون سیمی که اطلاعات سرعت رو از ECU به کیلومتر شمار مخابره میکنه.
سنسور سرعت دامنش 0 تا 13.8 ولت هستش و خروجیش از جنس فرکانسه با موج مربعی، که میشه با یک میکرو و مدار فرکانس متر این خروجی رو دیکد کرد، ولی باید هر 800 میلی ثانیه نمونه برداری انجام بشه تا سرعت رو داشته باشیم و توی میکرو میتونیم از یه شمارنده (هر کدوم از تایمرهای میکرو در مد کانتر) استفاده کنیم....
موفق باشید.
زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
امتحان ریشه هاست
ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
زندگی چون پیچک است
انتهایش میرسد پیش خدا!
این 800 میلی ثانیه یه نسخه کلی واسه همه ماشینها نیست دوست من، بنده واسه پراید که تست کردم این طور بود، و اگر اشتباه نکنم دوستمون جناب arvinfx واسه پژو هر 700 میلی ثانیه نمونه برداری کرده بودند و واسه هر ماشینی بهتره که با سعی و خطا تست بشه تا عدد واقعیش بدست بیاد، یعنی نمونه گیریهامون رو تو یه رنج خاصی نزدیک به 1 ثانیه در نظر بگیریم و با هر بار خوندن خروجی فرکانس متر و دقت به کیلومتر شمارمون ببینیم که این عددی که ما از فرکانس مترمون میخونیم چقدر به واقعیت نزدیکه.
دلیل این نوع نمونه برداری هم اینه که هر سیکل خروجی سنسور سرعت برای مثال تو پراید هر 800 میلی ثانیه پدیت میشه نه هر 1 ثانیه، همونطور که قبلا هم عرض کردم خروجی کیلومتر شمار از جنس فرکانسه و همونطور که میدونید یکی از اصولهای خوندن فرکانس اینه که لبه های بالارونده یا پائین رونده سیگنال ورودی رو توی اون مدت زمانی که سیکل خروجی ما پدیت میشه بشمریم، برای همین ما برای اینکه خروجیمون رو درست دیکد کنیم و به خروجی کیلومتر شمارمون نزدیک باشه باید عدد تقریبا درست نمونه برداری رو بدونیم.
زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
امتحان ریشه هاست
ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
زندگی چون پیچک است
انتهایش میرسد پیش خدا!
سلام دوست من.
این 3 سیم یکیشون Vcc یا همون تغذیه 12 ولته، یکیشون Gnd، اون یکی هم پایه Dataست که به ECU میره.
برای اینکه این سیمها رو بتونید از هم تشخیص بدید خیلی راحت میتونید با یه Led تست کنید به این نحو که یه Led (از سر آند) و یه مقاومت 1 کیلو رو با هم سری میکنید، از کاتد Led میاید به زمین، حالا اون سر دیگه ی مقاومت رو یکی یکی میزنید به 3 تا سیمی که از کیلومتر شمار اومده و به عکسالعمل Led تون دقت میکنید، اگه Led کلا روشن شد، یعنی اون سیمه 12 ولته، اگه خاموش موند یعنی اون سیمه Gnd هست و اگه نوسان داشت و چشمک میزد یعنی سیم در حال تستتون همون سیم دیتاست یا اون سیمی که اطلاعات سرعت رو از ECU به کیلومتر شمار مخابره میکنه.
سنسور سرعت دامنش 0 تا 13.8 ولت هستش و خروجیش از جنس فرکانسه با موج مربعی، که میشه با یک میکرو و مدار فرکانس متر این خروجی رو دیکد کرد، ولی باید هر 800 میلی ثانیه نمونه برداری انجام بشه تا سرعت رو داشته باشیم و توی میکرو میتونیم از یه شمارنده (هر کدوم از تایمرهای میکرو در مد کانتر) استفاده کنیم....
موفق باشید.
باسلام
میخواستم بدونم همه سنسورهای کیاومتر شمار 3تا سیم دارن؟
و اینکه من فقط میخوام مسافت رو به دست بیارم بازم نیازی به استفاده از نمونه برداری هس؟
و چطور میتونم این سنسور رو به میکرو وصل کنم (چه قطعه ای سر راه میکرو و سنسور قرار باید بدم)؟
سلام.
خروجی سنسور سرعت یا هر المان دیگه ای که میخوایم از خودرو به مدار بیاریم نباید مستقیم به میکرو بزنیم و حتما باید یک ایزولاسیونی انجام داده باشیم.
یک راه استفاده از اپتو کوپلر یا اپتو ایزولاتور هست، روش دیگه هم استفاده از مدار شکل زیره:
ترانزیستور مورد استفاده باید از نوع npn باشه که میتونید از یکی از مدل های BC337 یا BC338 و یا 2N2222(قابلمه ای یا فلزی) استفاده کنید. کافیه که پایه دیتای سنسور رو که تو پست های قبلی روش تشخیصشو عرض کردم به سر مقاومت 10 کیلو بزنید و از سر کلکتور به پین مورد نظر میکروتون برید.
موفق باشید.
زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
امتحان ریشه هاست
ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
زندگی چون پیچک است
انتهایش میرسد پیش خدا!
اگر از تاپیکی بدتون میاد...
اگر با استارتر تاپیکی مشکل دارین...
اگر خواستین تاپیکی فراموش بشه...
...بگین که
[glow=red,2,300]من تو اون تاپیک پستی ارسال کنم.[/glow]
سنسور سرعت دامنش 0 تا 13.8 ولت هستش و خروجیش از جنس فرکانسه با موج مربعی، که میشه با یک میکرو و مدار فرکانس متر این خروجی رو دیکد کرد، ولی باید هر 800 میلی ثانیه نمونه برداری انجام بشه تا سرعت رو داشته باشیم و توی میکرو میتونیم از یه شمارنده (هر کدوم از تایمرهای میکرو در مد کانتر) استفاده کنیم....
زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
امتحان ریشه هاست
ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
زندگی چون پیچک است
انتهایش میرسد پیش خدا!
نه دوست من، این سنسور تو مسیر بین پشت کیلومتر شمار و ECU ماشین شما قرار داره، در واقع سه سیم دیتا و تغذیه و زمین سنسور سرعت از یه سر به کیلومتر شمار وصلند و از سر دیگه به ECU ماشین رفتند، و شما می تونید خیلی راحت پشت کیلومتر شمار این سنسور رو ببینید و از سیم دیتای اون به مدارتون بیاین.
زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
امتحان ریشه هاست
ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
زندگی چون پیچک است
انتهایش میرسد پیش خدا!
دیدگاه