پاسخ : مشکل دور تند موتور کولر آبی
بله، این سوال من بود که از پاسخ های دوستان برام ایجاد شد.
خب کلید های کولر ذاتا همینطورین، حالا ما از هر سه نوع مدل کلید داریم، توی هر سه نوع یک پل مربوط به همین پمپ آب هستش، اما یک مدل دیگه نوشته موتور و دومی رو نوشته دور کند/ دور تند، یه مدل دیگه نوشته موتور و دومی رو نوشته سرعت، یه مدل دیگه 4تا کلید داره که یک کلید نول رو هم قطع میکنه،
تو همه اینها تا زمانی که دور کند فعال نباشه، هرچی که شما دور تند رو بزنی، برق برا سیم پیچ دور تند نمیره، این کلا ذات کلیده، نه اینکه دور تند و دور تند رو باهم وصل کنی تا موتور بچرخه.
اگه شما مستقیم دور تند و کند رو باهم وصل کنید دو سیم پیچ با تعداد قطب های مختلف برق دار میشن که خیلی حالت بدیه و باعث جریان کشی زیاد از هردو سیم پیچ میشه و حتی موتور راه نمی افته.
کلید گریز از مرکز فقط خازن راه انداز رو از مدار خارج میکنه و این چیزی که شما میگید اصلا درست نیست.
همونطور که عرض کردم علت اینکه دور تند رو زدین روشن نشده این بوده که کلید موتور یا کلید دور کند فعال نبوده، و این ذات کلیده که تا دور کند فعال نباشه برق به سیم پیچ دور تند نمیفرسته، و وقتی کلید موتور یا دور کند رو مزنین که یک کلید on یا off هست برق برا کلید دو رتند میره حالا اگه کلید دور تند رو فعال نکرده باشین برق موتور برا سیم پیچ دور کند میره و اگه کلید دور تند رو فعال کنین برق از دور کند جدا شده و به سیم پیچ دو رتند میره و همینوطر که بالا توضیح دادم شما دارین اشتباه میکنید.
درسته که سطح ولتاژ خیلی بالا بره یا حتی اگه خیلیم بالا نره اما از یک حدی بیشتر شه باعث افزایش جریان و سوختن میشه اما از نظر شما ریپل باعث سوختن نمیشه؟ کافیه همون ریپل طوری باشه که سطح ولتاژ رو به اون آستانه سوختن برسونه، شما ریپلی که توی ذهنتون هست در حد میلی ولت هستش اما توی خودرو این ریپل در حد چند ولت هست، که خیلی ساده شما چراغ های جلورو روشن کنید در حالت خلاصی نور کم هست و یکم گاز میدین نور زیادمیشه که همین موضوع نشون دهنده ریپل در حد ولت هست.
خب حالا شما میگین ریپل باعث سوختن نمیشه؟ خیلی خب شما هم یه ریپل 2 ولتی بندازین رو تمام ولتاژ های 12 ولت، 5 ولت و 3.3 ولت کامپیوترتون، یا اصلا از همون 12 ولت ماشین بگیرین بزنین به 12 ولت کامپیوترتون و یکم گاز بدین به ماشین و بعدا راجبش بیان صحبت کنید.
حقیقتش ازین طرز برخورد شما خیلی ناراحت شدم، شما اگه انتقادیم دارین میتونین توی پیام خصوصی یا حتی خیلی محترمانه تر تو تاپیک بیان کنید، این طرز برخورد و صبحت با یک تازه کاری که اخریا توی این انجمن شروع به فعالیت کرده و فقط هدفش کمک کردن هست، از طرف یک شخص که ادعای علمی بودن و دانا بودن میکنه اصلا مناسب نیست و این برخورد نه در شان منه و نه در شان یک شخصیت علمی که اینطوری با یک تازه کار رفتار کنه.
به هر حال خیلی دلسرد شدم، من از وتی که تو این انجمن عضو شدم، حالا یک اکانت دیگه هم داشتم که اون بازیابی نشد اما هربار تاپیکی ایجاد کردم یا سوال پرسیدم راهنماییم نکردین و وقتیم که دارم به نوبه خودم زحمتی برای حل مشکل کسی میکشم اینطوری توهین میکننین و تو ذوق آدم میزنین، به هر حال من دیگه بحثو ادامه نمیدم و آرزو موفقیت دارم هم برای شما و هم برای این دوست عزیزمومن که داره روی مشکلش کار میکنه فقط خواهشی که دارم این کاری که دوستمون گفت که دور تند و کند رو همزمان بزن به پریز، انجام ندین یا اگه انجام دادین منتظر یه حادثه الکتریکی باشین.
روز خوش.
ببینید موضوع تاپیک ساختار موتور نخواسته فقط خواسته موتور رو توی دور تند راه اندازی کنه .
کولر آبی که ما توخونمون پارسال داشتیم طریقه سیم کشیش نول که مستقیم بود . فقط پمپ و دور کند و دور تند از توی کلید رفته بود. ما هرموقع دور تند رو بدون زدن دور کند میزدیم موتور حرکت نمیکرد .
تو همه اینها تا زمانی که دور کند فعال نباشه، هرچی که شما دور تند رو بزنی، برق برا سیم پیچ دور تند نمیره، این کلا ذات کلیده، نه اینکه دور تند و دور تند رو باهم وصل کنی تا موتور بچرخه.
اگه شما مستقیم دور تند و کند رو باهم وصل کنید دو سیم پیچ با تعداد قطب های مختلف برق دار میشن که خیلی حالت بدیه و باعث جریان کشی زیاد از هردو سیم پیچ میشه و حتی موتور راه نمی افته.
موتور رو وقتی استارت میکنی یه کلید گریز توش هست وقتی دور کند رو میزنی موتور رو دور تند استارت میشه و بعد توسط کلید گریز به دور کند سریع بر میگرده .
والا من تا جایی که کولر آبی دیدم همینطور بوده . سیم کشیش و .... هیچ مشکلی نداشته و همه چی ردیف بوده .
شاید موتور شما تفاوت داره . ولی موتور کولر ما باید اول دورکند رو میزدی بعد دور تند . دورتند میزدی روشن نمیشد (هیچ مشکلی هم نداشت . )
کولر هم دقیقا تا آخر تابستون پارسال کار کرد و تا اینکه کولر گازی نصب کردیم . کولر آبی هم 4 سال 24 ساعته تو تابستون روشن بود و اصلا ایرادی نداشت.
اول باید دور کند وار عمل بشه بعد دور تند.
شاید موتور شما تفاوت داره . ولی موتور کولر ما باید اول دورکند رو میزدی بعد دور تند . دورتند میزدی روشن نمیشد (هیچ مشکلی هم نداشت . )
کولر هم دقیقا تا آخر تابستون پارسال کار کرد و تا اینکه کولر گازی نصب کردیم . کولر آبی هم 4 سال 24 ساعته تو تابستون روشن بود و اصلا ایرادی نداشت.
اول باید دور کند وار عمل بشه بعد دور تند.
درضمن شما گاهی اوقات راهنمایی های اشتباه میکنید . اون روزی یک کاربر در پست زیر راجب ترکیدن آی سی برد فلش خور بلوتوث دار بحث میکرد که شما میگفتید از ریپل و.... اینجوری شده درحالی که داخل ماشین باطری نقش یک خازن بزرگ رو داره و حتی برد فلش خور هم رگولاتور روش داره . شما هنوز نمیدونی که وظیفه ی رگولاتور رگوله کردن و صاف کردن ولتاژ هست . حالا از این بحث ها جدا .شما هنوز نمیدونی که ولتاژ اضافه باعث ترکیدن و سوختن آی سی میشه نه ریپل . ریپلی هم روی مدار برد فلش خور در حد صفره . و اصلا مشکلی برای آی سی به وجود نمیاره . فقط نویز میندازه .
خب حالا شما میگین ریپل باعث سوختن نمیشه؟ خیلی خب شما هم یه ریپل 2 ولتی بندازین رو تمام ولتاژ های 12 ولت، 5 ولت و 3.3 ولت کامپیوترتون، یا اصلا از همون 12 ولت ماشین بگیرین بزنین به 12 ولت کامپیوترتون و یکم گاز بدین به ماشین و بعدا راجبش بیان صحبت کنید.
بعد من الکی رو هوا حرف نمیزنم آقا چیزی که ندونم رو میگم نمیدونم و چیزی رو که بدونم میگم میدونم . پشت این چیزایی که من میگم همش تجربست.
روزبخیر.
روزبخیر.
به هر حال خیلی دلسرد شدم، من از وتی که تو این انجمن عضو شدم، حالا یک اکانت دیگه هم داشتم که اون بازیابی نشد اما هربار تاپیکی ایجاد کردم یا سوال پرسیدم راهنماییم نکردین و وقتیم که دارم به نوبه خودم زحمتی برای حل مشکل کسی میکشم اینطوری توهین میکننین و تو ذوق آدم میزنین، به هر حال من دیگه بحثو ادامه نمیدم و آرزو موفقیت دارم هم برای شما و هم برای این دوست عزیزمومن که داره روی مشکلش کار میکنه فقط خواهشی که دارم این کاری که دوستمون گفت که دور تند و کند رو همزمان بزن به پریز، انجام ندین یا اگه انجام دادین منتظر یه حادثه الکتریکی باشین.
روز خوش.
دیدگاه