اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
    سلام مجدد،
    دوست گرامی، این موضوع نه تنها برای باتری های اسیدی، بلکه برای اکثر باتری های دیگر هم صدق میکند.
    راستش من خافظه خوبی ندارم و میدونم اثر حافظه ای در برخی باتری ها وجود داره ولی در مورد با باتری اسیدی چیزی در خاطرم نمونده
    من فعلا حرف شما رو با جان دل میپذیرم ولی یک پل برگشتی برای بازگشت به تفکر قبلی خودم باقی میذارم ادم نباید همه پل ها رو پشت سر خودش خراب کنه
    با سپاس

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

      نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
      دوست عزیز درست میفرماید ولی منظور شما ولتاز شارز که ثابت باقی میمونه .. لاکن جریان شارز بعد مدتی رو به کاهش میره ولی هیچ گاه به صفر نمیرسه
      و اینکه وقتی ولتاز به 13.8 رسید به معنی شارز 100 درصدی نیست و تقریبا 70 درصد شارز شده .. مگه اینکه زمان بیشتری بگذره و شما از یک تایمر و یا جریان رو زیر نظر بگیرید و در زمان معین شارژ قطع کنید
      امیدوارم اشتباه نکرده باشم
      یعنی به نظر شما باتری من الان 70 درصد شارژ شده؟خب بنظرتون روی ولتاژ چند میتونم قطع کنم که صد درصد بشه؟ آخه من همه جا 13.8 ولت رو دیدم که میگن شارژ کامل

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

        نوشته اصلی توسط msm_a_b_e نمایش پست ها
        یعنی به نظر شما باتری من الان 70 درصد شارژ شده؟خب بنظرتون روی ولتاژ چند میتونم قطع کنم که صد درصد بشه؟ آخه من همه جا 13.8 ولت رو دیدم که میگن شارژ کامل
        باید دیتاشیت باتریتو ببینی و اونجا احتمالا ننمودار های به تو ارایه میده که باید چطور عمل کنی
        ولی در کل به طور مثال 5 ساعت طول کشیده تا واتاز شارزر تو به 13.8 برسه باید همین قدر هم در این ولتاز و وضعیت باقی بمونی و صبر کنی تا باتری باز جریان بکشه
        وقتی تو باتریتو وصل میکنی جریان شارز بیشتره و بعد از تایمی به این ولتاز میرسه ولی وقتی رسید جریان شارز کم میشه و باتری با جریان خیلی کمی تغذیه میشه
        و زمان بر تر میشه پروسه شارز
        اون تایمی که من گفتم دقیق نبود ولی چیزی که در خاطرم مونده یه همچین تایمی بود یعنی برابر زمانی که باتری به 13.8 رسیده
        البته هیچوقت هم به 13.8 نمیرسه بلکه مثلا 13.7
        در کل برای پیدا کردن زمان مناسب شما زمان شارز تا 13.8 رو یاداشت کنید و بعد از اون دو ساعت شارز کنید و از شارزر خارج کنید و یعد یک ساعت ولتار باتری بسنجید و این زمان ها رو یادداشت کنید تا زمانی که باتری خارج شده و بعد یک ساعت استراحت به 13.2 برسه .. حالا مجموع زمان ها رو جمع کنید و محاسبه کنید که بعد از 13.8 چقدر دیگه باید پروسه شارز ادامه داشته باشه تا به 13.2 برسه مثلا جمعا میشه 5 ساعت دیگه بعد از 13.8 شدن
        گیج شدی ؟ خخ دوباره بخونی حله

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

          نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
          باید دیتاشیت باتریتو ببینی و اونجا احتمالا ننمودار های به تو ارایه میده که باید چطور عمل کنی
          ولی در کل به طور مثال 5 ساعت طول کشیده تا واتاز شارزر تو به 13.8 برسه باید همین قدر هم در این ولتاز و وضعیت باقی بمونی و صبر کنی تا باتری باز جریان بکشه
          وقتی تو باتریتو وصل میکنی جریان شارز بیشتره و بعد از تایمی به این ولتاز میرسه ولی وقتی رسید جریان شارز کم میشه و باتری با جریان خیلی کمی تغذیه میشه
          و زمان بر تر میشه پروسه شارز
          اون تایمی که من گفتم دقیق نبود ولی چیزی که در خاطرم مونده یه همچین تایمی بود یعنی برابر زمانی که باتری به 13.8 رسیده
          البته هیچوقت هم به 13.8 نمیرسه بلکه مثلا 13.7
          در کل برای پیدا کردن زمان مناسب شما زمان شارز تا 13.8 رو یاداشت کنید و بعد از اون دو ساعت شارز کنید و از شارزر خارج کنید و یعد یک ساعت ولتار باتری بسنجید و این زمان ها رو یادداشت کنید تا زمانی که باتری خارج شده و بعد یک ساعت استراحت به 13.2 برسه .. حالا مجموع زمان ها رو جمع کنید و محاسبه کنید که بعد از 13.8 چقدر دیگه باید پروسه شارز ادامه داشته باشه تا به 13.2 برسه مثلا جمعا میشه 5 ساعت دیگه بعد از 13.8 شدن
          گیج شدی ؟ خخ دوباره بخونی حله
          سلام باتری ماشین بعد از یک ساعت خیلی کمتر از 13.2 میشه ولتاژش همون لحظه که قطع میکنی میاد زیر 13 ولی به طور کلی ولتاژ فول شارژش 12.66 ولت هست حالا نمیدونم چقدر میکشه برسه به این مقدار بهتره یه مقدر مشخصی رو پیدا کرد که درحال شارژ قطعش کرد ممنون از کمکتون.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

            نوشته اصلی توسط msm_a_b_e نمایش پست ها
            سلام باتری ماشین بعد از یک ساعت خیلی کمتر از 13.2 میشه ولتاژش همون لحظه که قطع میکنی میاد زیر 13 ولی به طور کلی ولتاژ فول شارژش 12.66 ولت هست حالا نمیدونم چقدر میکشه برسه به این مقدار بهتره یه مقدر مشخصی رو پیدا کرد که درحال شارژ قطعش کرد ممنون از کمکتون.
            با درود
            من که گفتم باید به دیتاشیت باتریتون مراجعه کنید و حتی از این شرکت تا اون شرکت باز تفاوت هست
            جملات من جنبه کلی داشت
            و اینکه این موردی که شما میگید میتونه مربوط به اسیب دیدگی باتریتون باشه و یکی از مشخصه های باتری های اسیب دیده ست
            حالا زمان بیشتری صبر کنید و ببینید ولتاز باتری باز چقدر کاهش پیدا میکنه اگه این روند ادامه داره خب باتریتون سالم و قوی نیست و دچار عوارض واکسن کرونا شده
            خب باتری ها هم عمر دارن و دچار کهولت میشن
            و برای باتری های اسیدی ولتاز فول شارز دقیقی سراغ ندارم و روی باتری ماشین ولتاز بیشتری از این عدد شما هم دیدم
            و اینکه شما اون کاری که من گفتم انجام ندادید و فقط اولین قطعی رو رو ثبت کردید که کمی طبیعی
            کم کم داری با واژه شارژ کاذب اشنا میشی

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              سلام مجدد،
              دوست گرامی، این موضوع نه تنها برای باتری های اسیدی، بلکه برای اکثر باتری های دیگر هم صدق میکند.

              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

              با توجه به اینکه هیچ وقت ولتاژ خروجی شارژر و ولتاژ باتری کاملا شارژ شده کاملا یکی نیست( همیشه چند صدم ولت تفاوت هست)
              باتری ممکنه over charge بشه، یا به مرور به باتری آسیب برسه.
              شارژر های سریع هم عمل شارژ رو با ولتاژ بالاتر از 14.5 ولت انجام میدن.به مین دلیل شارژشون سریع تره.
              ولی پیشنهادم اینه که عمل شارژ بین 4 الی 18 ساعت انجام بشه.
              نه کند تر و نه سریعتر.
              موفق و پیروز باشید.

              پس چرا گفته می شود باتری های اسیدی بهتر است همیشه زیر شارژ باشند ؟ واین ولتاژ شناور چی هست و چقدر است ؟ 13.3 ولت یا 13.8 ولت ؟ اگر بعد از شارژ شدن باتری 13.8 ولت ثابت روی باتری باشه مشکلی پیش میاد ؟
              جدیدترین ویرایش توسط fmicro; ۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۰۳/۱۶.
              خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
                پس چرا گفته می شود باتری های اسیدی بهتر است همیشه زیر شارژ باشند ؟ واین ولتاژ شناور چی هست و چقدر است ؟ 13.3 ولت یا 13.8 ولت ؟ اگر بعد از شارژ شدن باتری 13.8 ولت ثابت روی باتری باشه مشکلی پیش میاد ؟


                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                بنا براین اگر باتری به مدت زیادی بی استفاده بماند بهتراست که تحت شارژ اتوماتیک باشد
                ......واگر برای مدت زیادی نخواهیم از باتری استفاده کنیم
                بهتراست ابتدا باتری را شارژ کرده و سپس الکترولیت آنرا
                تخلیه کرده و باتری را خشک کرده و نگهداری کنیم
                .....موفق و سلامت باشید......
                جدیدترین ویرایش توسط فرزاد الکترونیک; ۱۶:۳۱ ۱۴۰۰/۰۳/۱۶.

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                  ممنون از پاسخگویی همه شما این بحث دمایی چی هست ببینید مثلا گفته میشه در دمای 25 درجه سانتیگراد ولتاژ شناور 13.38 تا 13.68 است حالا اگر دما به 35 درجه برسد ولتاژ شناور کم میشه یا زیاد ؟
                  خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                    نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
                    پس چرا گفته می شود باتری های اسیدی بهتر است همیشه زیر شارژ باشند ؟ واین ولتاژ شناور چی هست و چقدر است ؟ 13.3 ولت یا 13.8 ولت ؟ اگر بعد از شارژ شدن باتری 13.8 ولت ثابت روی باتری باشه مشکلی پیش میاد ؟
                    پس چرا گفته می شود باتری های اسیدی بهتر است همیشه زیر شارژ باشند ؟
                    دوست عزیز، بنده اصلا نه همچین چیزی دیدم، نه شنیدم،
                    این کار کلا باعث تبخیر مایع داخل باتری میشه!
                    ولتاژ شارژ شناور به معنی ولتاژی هست که در اون شارژ شدن بسیار طولانی تر میشه و ممکنه با تغییرات محیطی،
                    سرعت و میزان شارژ هم تغییر کنه.
                    همونطور که قبلا هم گفتم:

                    «با توجه به اینکه هیچ وقت ولتاژ خروجی شارژر و ولتاژ باتری کاملا شارژ شده کاملا یکی نیست( همیشه چند صدم ولت تفاوت هست)
                    باتری ممکنه over charge بشه، یا به مرور به باتری آسیب برسه.»

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                    موفق و پیروز باشید.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                      درود
                      خیلی عالی و کامل توضیح داده است...
                      اگر ولتاژ باتری 12 ولتی خودروی شما چند باری از 10/5 ولت پایین‌تر رفته باشد، خیلی زود مجبور می‌شوید آن را دور بیاندازید چون باتریِ مُرده هرگز دوباره زنده نخواهد شد. اما چه کنیم تا باتری به این وضعیت دچار نشود؟

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        دوست عزیز، بنده اصلا نه همچین چیزی دیدم، نه شنیدم،
                        این کار کلا باعث تبخیر مایع داخل باتری میشه!
                        ولتاژ شارژ شناور به معنی ولتاژی هست که در اون شارژ شدن بسیار طولانی تر میشه و ممکنه با تغییرات محیطی،
                        سرعت و میزان شارژ هم تغییر کنه.
                        همونطور که قبلا هم گفتم:

                        «با توجه به اینکه هیچ وقت ولتاژ خروجی شارژر و ولتاژ باتری کاملا شارژ شده کاملا یکی نیست( همیشه چند صدم ولت تفاوت هست)
                        باتری ممکنه over charge بشه، یا به مرور به باتری آسیب برسه.»

                        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                        موفق و پیروز باشید.

                        دوست گرامی
                        برای شارژ باتری های سرب- اسیدی خشک یا solid lead acid battery غالبا از دو روش استفاده میشود که به cycle service یا سرویس دوره ای و standby service یا سرویس آماده به کار تعریف گردیده اند ...
                        در سرویس دوره ای از باتری در فاصله های زمانی طولانی استفاده میگردد و بنابر این به منظور عمر بیشتر برای باتری و نیاز به رسیدگی کمتر برای پرسنل نگاه دارنده تنها هنگام افت ولتاژ باتری به سطح معینی فرآیند شارژ آغاز میگردد و پس از رسیدن ولتاژ به سطح تعریف شده قطع میگردد ... ولتاژ شروع شارژ و ولتاژ خاتمه شارژ به همراه حداکثر جریان و ..... بسته به باتری مورد استفاده ،، دما و ....تعیین میگردد
                        در سرویس آماده به کار که در دستگاههای UPS و برخی از سیستمهای امنیتی و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد نیازمند استفاده دائم باتری در مدار میباشیم و قاعدتا در مواقعی که از اترژی بارتی استفاده نمیشود لاجرم از شارژ باتری میباشیم که توسط شارژرهای اتوماتیک در دوره های شارژ با حداکثر جریان و شارژ قطره ای تنظیم میگردد
                        اطلاعات کاملتر در باره دوره ها و روش شارژ باتری اسیدی

                        Power Sonic's guide on how to charge a lead acid battery includes charging methods, characteristics & how to charge in series and parallel
                        پاره ای از رویکردهای دفاعی

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                          خیلی از دستگاه هایی که باتری پشتیبان دارند یعنی دستگه هایی که وقتی برق میره باتری میاد روی خط ، در این دستگاه ها یک ولتاژ دائم 13.3 در مواقعی که برق هست وجود داره ! مثل دزدگیر های آماده موجود در بازار !
                          من خودم هم یک دزدگیر خانگی ساختم که یک باتری اسیدی برای مواقعی که برق میره یا فیوز میپره باتری روی کار میاد این باتری دائم یک ولتاژ شناور 13.3 روی آن وجود داره .این مشکلی ایجاد میکنه ؟

                          وو بعد اینکه مهندس جان اگر در یک سیستم یا دستگاهی که لازمه باتری بک آپ داشته باشه مثل دزدگیر و یا برق های اضطراری اگر ولتاژ 13.3 دائم روی باتری نباشد خب باتری بعد از مدتی استفاده نکردن دشارژ میشه ! درسته ؟ اینکه اگر ولتاژ دائم بهش وصل باشه چیکار میشه کرد که مایع داخل باتری تبخیر نشود این رو من نمیدونم اگر در این مورد چه راهکارهایی در این سیتم ها بکار بردن ممنون میشوم .
                          جدیدترین ویرایش توسط fmicro; ۱۹:۱۴ ۱۴۰۰/۰۳/۱۷.
                          خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                            نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
                            خیلی از دستگاه هایی که باتری پشتیبان دارند یعنی دستگه هایی که وقتی برق میره باتری میاد روی خط ، در این دستگاه ها یک ولتاژ دائم 13.3 در مواقعی که برق هست وجود داره ! مثل دزدگیر های آماده موجود در بازار !
                            من خودم هم یک دزدگیر خانگی ساختم که یک باتری اسیدی برای مواقعی که برق میره یا فیوز میپره باتری روی کار میاد این باتری دائم یک ولتاژ شناور 13.3 روی آن وجود داره .این مشکلی ایجاد میکنه ؟

                            دوست عزیز
                            ولتاژها را کاملا متفاوت در نظر میگیرند از 12.6 تا 14.4 و البته اولویت با اطلاعات موجود در دیتاشت یا مندرج بر روی بدنه باتری میباشد
                            پاره ای از رویکردهای دفاعی

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                              نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                              دوست عزیز
                              ولتاژها را کاملا متفاوت در نظر میگیرند از 12.6 تا 14.4 و البته اولویت با اطلاعات موجود در دیتاشت یا مندرج بر روی بدنه باتری میباشد
                              آقای مهندس بحث من الان مقدار این 13.3 ولت بیشتر یا کمتر از این نیست ! سوال من سر نگه داشتن این ولتاژه ! چون دوستمون میگن نباید ولتاژ دایم روی باتری باشه ! چون میگن مایع داخل باتری تبخیر میشه !! سوال من اینه اگر در یک سیستم یا دستگاهی که لازمه باتری بک آپ داشته باشه مثل دزدگیر و یا برق های اضطراری اگر ولتاژ 13.3 یا به قول شما 12.6 و یا بالاتر دائم روی باتری نباشد خب باتری بعد از مدتی استفاده نکردن دشارژ میشه ! درسته ؟ اینکه اگر ولتاژ دائم بهش وصل باشه چیکار میشه کرد که مایع داخل باتری تبخیر نشود این رو من نمیدونم اگر در این مورد چه راهکارهایی در این سیتم ها بکار بردن ممنون میشوم .
                              خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : باتری های اسیدی و شارژ آنها ؟

                                نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
                                آقای مهندس بحث من الان مقدار این 13.3 ولت بیشتر یا کمتر از این نیست ! سوال من سر نگه داشتن این ولتاژه ! چون دوستمون میگن نباید ولتاژ دایم روی باتری باشه ! چون میگن مایع داخل باتری تبخیر میشه !! سوال من اینه اگر در یک سیستم یا دستگاهی که لازمه باتری بک آپ داشته باشه مثل دزدگیر و یا برق های اضطراری اگر ولتاژ 13.3 یا به قول شما 12.6 و یا بالاتر دائم روی باتری نباشد خب باتری بعد از مدتی استفاده نکردن دشارژ میشه ! درسته ؟ اینکه اگر ولتاژ دائم بهش وصل باشه چیکار میشه کرد که مایع داخل باتری تبخیر نشود این رو من نمیدونم اگر در این مورد چه راهکارهایی در این سیتم ها بکار بردن ممنون میشوم .
                                دوست عزیز
                                در باتریهای قدیمی کم شدن الکترولیت با اضافه کردن اب مقطر قابل جبران بود ولی در باتریهای خشک کنونی که الکترولیت خمیری دارند قاعدتا شارژ مداوم سبب کاهش عمر باتری میگردد ولی لطفا دقت داشته باشید با کاهش ولتاژ گرچه عمر باتری در شارژ مدداوم افزایش میابد ولی بخش قابل توجهی از ظرفیت باتری نیز به هدر میرود زیرا مثلا بخش عمده ای از ظرفیت در بین ولتاژ 13.8 تا 13 قرار میگیرد و در بسیاری باتری ها در ولتاژ 11.5 باتری عملا خالی محسوب شده و دشارژ بیشتر باعث صدمه به آن میشود
                                پاره ای از رویکردهای دفاعی

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X