فهمیدم، اشکال از ۴۰۶۶ ه.
الان تو دیتاشیتش خوندم، ولتاژ ورودی هیچ وقت نباید بیشتر از VCC ش بشه.
وقتی ولتاژ شما میشه ۶ ولت، در عمل آی سی یکتون شروع به هدایت میکنه و ولتاژ ۶ ولت بدون تقسیم میفته رو AVR و از اونجا هم دیود ورودی رو اتصال کوتاه میکنه و از اون طریق میره روی خط اصلی ولتاژ.
برای همینم ولتاژ LCD شما و همچنین نورش زیاد میشده.
نه فیوز بیت خاصی هم نداره. مشکلت قطعا همین نوع بستن مداره.
فهمیدم، اشکال از ۴۰۶۶ ه.
الان تو دیتاشیتش خوندم، ولتاژ ورودی هیچ وقت نباید بیشتر از VCC ش بشه.
وقتی ولتاژ شما میشه ۶ ولت، در عمل آی سی یکتون شروع به هدایت میکنه و ولتاژ ۶ ولت بدون تقسیم میفته رو AVR و از اونجا هم دیود ورودی رو اتصال کوتاه میکنه و از اون طریق میره روی خط اصلی ولتاژ.
برای همینم ولتاژ LCD شما و همچنین نورش زیاد میشده.
نه فیوز بیت خاصی هم نداره. مشکلت قطعا همین نوع بستن مداره.
فکر کنم زدی تو خال :job:
والا چی بگم یک 4066 رو که فعلا سوزوندم
به نظرتون از چه سوییچی استفاده کنم از ماسفت یا از آی سی سوییچ پر قدرت هم هست؟
یک چیزی باشه که تا 200 ولت هم جواب بده.
فکر کنم زدی تو خال :job:
والا چی بگم یک 4066 رو که فعلا سوزوندم
به نظرتون از چه سوییچی استفاده کنم از ماسفت یا از آی سی سوییچ پر قدرت هم هست؟
والا رله ماسفت که زیاده اتفاقا این مشکل رو هم نباید داشته باشه، ولی من نمی دونم این رله ها به کار شما میان یا نه چون من خودم یکی از این رله ها رو با کمال افتخار فرستادم اون دنیا.
اون هم دقیقا همین طوری سوخت، ولتاژ بالاتر از تغذیه خودش زدم بهش.
حالا من نمی دونم دوستان دیگه کار کردن با این ها یا نه، در مورد ماسفت هم، شما همین مشکل رو با ماسفت هم خواهید داشت چون ماسفت هم یه دیود زنر معکوس رو خودش داره، برای همین هم تو این محدوده صفر تا صدی بخواید ماسفت بذارید، ماسفت ها تون گنده باید باشن حتما و الا ماسفت هم میره اون دنیا. یعنی باید حتما ماسفت قدرت بگذارید که به نظرم زشت میکنه مدار رو. البته شاید پلاستیکی کوچولوش هم باشه که ولتاژ دیود زنرش بالاتر از ۱۰۰ ولت باشه، من نمی دونم حقیقتش.
نظرم رله های ماسفتی باید جواب بدن، ولی باید بگردی حتما نوعیش رو پیدا کنی که تو این شرایط آسیب نبینه.
اشکال شما فکر کنم اینه که روی خروجی طبقات تضیف کننده رو محافظت نمی کنی . ببین چند تا کار می تونی انجام بدی.یکیش اینه:
خروجی هر طبقه تضییف کننده رو دو تا دیود مثلا 4148 بذاری دیود اول کاتد به vcc آند به ورودی 4066 . دیود دوم کاتد به ورودی 4066 وآند به زمین مدار. با این کار ولتاژ ورودی اگه از vcc یا اگه از گراند بیشتر و کمتر بشه دیود ها روشن می شن و حفاظت ورودی 4066 رو انجام میدن.
اشکال شما فکر کنم اینه که روی خروجی طبقات تضیف کننده رو محافظت نمی کنی . ببین چند تا کار می تونی انجام بدی.یکیش اینه:
خروجی هر طبقه تضییف کننده رو دو تا دیود مثلا 4148 بذاری دیود اول کاتد به vcc آند به ورودی 4066 . دیود دوم کاتد به ورودی 4066 وآند به زمین مدار. با این کار ولتاژ ورودی اگه از vcc یا اگه از گراند بیشتر و کمتر بشه دیود ها روشن می شن و حفاظت ورودی 4066 رو انجام میدن.
این مشکل ایشون رو حل نمی کنه چون در عمل دوباره یکی از دیود ها هدایت می کنه و ورودی که بیشتر از ۵ ولته مستقیم میفته روی VCC و خراب کاری میکنه.
به نظرم پ امپ جواب میده، یه تقویت کننده معکوس کننده استفاده کن که بهره اش زیر یک باشه مثلا یک بیستم، بعد مقاومت های فیدبک رو سویچ آنالوگ کار کن. مقاومت ورودیت هم مثلا صد کیلو اهم میتونه باشه. یا یک مگا اهم. یا میتونی حتی ماسفت استفاده کنی.
از اونجایی هم که خروجی پ امپ منفیه، یه طبقه دیگه با بهره منفی یک استفاده کن.
من متوجه نمیشم، شما ۴ تا ۴۰۶۶ گذاشتید که هر ۴ تا ورودی رو تقسیم بر دو دریافت می کنند. احتمالا مقادیر مقاومت ها حواستون نبوده درست کنید.
به نظرم این مدار جواب میده، ولی شاید بهتر بود به جای دوتا دیود بک تو بک، یه دیود زنر ۴.۵ ولتی استفاده می شد.
البته باز یه مشکلی هست، ورودی ایشون تا صد ولت ویا احتمالا تا ۲۰۰ ولت باید بالا بره، در نتیجه وقتی دیود پول پ هدایت می کنه، یه جریان نسبتا قابل توجهی معادل ۲۰ میلی وارد خط منبع تغذیه میشه که باعث میشه ولتاژ VCC افزایش پیدا کنه.
دوست عزیز این کار لقمه رو دور سر چرخوندنه. چه کاریه که دوبار معکوس کنه ورودی رو :eek:. تازه اینجوری باید مدارش تغذیه منفی هم داشته باشه ! تازه هر چی تضییف کنی ورودی رو دقتت بهم کی خوره . این که دیگه نشد auto range! مگه می شه شما همون دقتی رو که واسه مثلا 50 ولت میدی واسه 200 میلی ولتم بدی؟!. این روشی که من گفتم رو می تونین تو مولتی متر های صاایران با یه مقداری تغییرات ببینین.!
دوست عزیز این کار لقمه رو دور سر چرخوندنه. چه کاریه که دوبار معکوس کنه ورودی رو :eek:. تازه اینجوری باید مدارش تغذیه منفی هم داشته باشه ! تازه هر چی تضییف کنی ورودی رو دقتت بهم کی خوره . این که دیگه نشد auto range! مگه می شه شما همون دقتی رو که واسه مثلا 50 ولت میدی واسه 200 میلی ولتم بدی؟!. این روشی که من گفتم رو می تونین تو مولتی متر های صاایران با یه مقداری تغییرات ببینین.!
آره مقادیر مقاومت ها رو همینجوری گذاشتم اصلا بهشون توجه نکنید! ویژگی این روش همونطوری که گفتم در دقت توی هر رنجه. اگه مطمئن هستید که ولتاژ منفی وارد مدار نمی شه می تونید دیود های پایینی رو حذف کنید. دیود زنر هم خونه ولی میدونید که دیود زنر توی حالت زنری از خودش مقاومت نشون میده که میتونه با ومقاومت طبقه ورودی موازی بشه و ورودی دقیق خونده نشه.هر آی سی 4066 داخلش 4 تا آنالوگ سوییچه که شما یه آی سی استفاده کنی می تونی 4 رنج داشته باشی. در مورد ولتمتر صا ایران هم عرض کردم که اگه بازش کنین می بینین که از همین 4066 استفاده کرده منتها واسه اینکار نه . واسه اندازه گیری ورودی های مختلف، با سلکتور شما انتخاب می کنی که کدوم بخش وارد بشه.
یک اشکال دارد!
فرض کن ولتاژ ورودی 50 ولت است چه میشود؟! مدار شما چه کاری میکند؟!
فرض کن 100 ولت است چه میشود؟!مدار شما چه کاری میکند؟!
با دیود زنر هم تست کنیم حداقل 2 تاشون اتصال به زمین میشوند و ورودی هم زمین میشود اونوقت منفجر میشه!
هیچ اشکالی نداره عزیز من . شما قرار نیست عین اون رو درست کنی که . من نمونه گذاشتم ایده بگیری ازش.
بابا یه فسفر خرجش کن :icon_razz: اگه خسته شدی خودم واست مدارو بکشم!
هیچ اشکالی نداره عزیز من . شما قرار نیست عین اون رو درست کنی که . من نمونه گذاشتم ایده بگیری ازش.
بابا یه فسفر خرجش کن :icon_razz: اگه خسته شدی خودم واست مدارو بکشم!
مهندس هر چی فسفر داشتم سوخت!
من تا الان فقط برای همین ولتمتر 20 بار برنامه نوشتم و 10 بار بیشتر سخت افزار بستم :angry: :angry: :angry:
دیدگاه