چیزی که من فهمیدم (ممکنه اشتباه باشه) در نیم سیکل مثبت، تغذیه از طریق ماسفت p به موتور وصل میشه در نیم سیکل منفی ماسفت نوع p (بالایی)قطع شده و موتور تغذیه ای نداره و ماسفت پایینی هم در این نیم سیکل تا ولتاژی روی درین سورس نداشته باشه وصل نمیشه. البته این احتمال وجود داره که در نیم سیکل منفی، تغذیه از طریق انرژی ذخیره شده در سیم پیچ موتور تامین بشه یعنی اگه بجای موتور از لامپ به عنوان بار استفاده بشه در نیم سیکل منفی ،لامپ خاموش خواهد بود.
اینطور نیست.
در هر لحظه دو فاز به موتور وصله.
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
دیگه دیر رسیدیم و اساتید همه جواب ها رو دادن :mrgreen:
نمیدونم تا حالا موتور پله ای دو قطبی دیدید یا نه!
این موتورها 4 سیم دارن و در زمانهای خاص ولتاژ دوسرشون جابجا میشه. یعنی ممکنه الان + روشون باشه و 100 میلی ثانیه دیگه 0.
تا اونجا که من دیدم این براشلس ها هم تریپ همون ها هستن. منتها 3 فاز دارند و در هر لحظه 2 فاز زیر جریان هستن و 1 فاز باقیمانده 0 میشه.
سرم یوخده شلوغه وگرنه یه براشلس میگرفتم(به حساب aivhl :mrgreen و منم میومدم به جمع راه اندازان براشلس.
درد من تنهایی نیست؛ بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بیعرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامند! "گاندی"
به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
بدرود . . .
دوستان محترم، جهت درک بهتر از چگونگی تحریک فازهای موتور به استپ های شش گانه روتین next_commutate_state توجه بفرمائید.
توجه داشته باشید که سرعت موتور با اعمال PWM به ماسفت های مثبت و اعمال اون به فاز صحیح تعیین میشه و ماسفت های منفی هم نقش یک کلید رو بازی میکنند و فقط سر دیگر فاز مربوطه رو به زمین وصل میکنند.
به طور خلاصه، استپ های شش گانه اینا هستند :
1 :
WH_OFF();
UH_ON();
SENSE_W;
2 :
VL_OFF();
WL_ON();
SENSE_V;
3 :
UH_OFF();
VH_ON();
SENSE_U;
4 :
WL_OFF();
UL_ON();
SENSE_W;
5 :
VH_OFF();
WH_ON();
SENSE_V;
6 :
UL_OFF();
VL_ON();
SENSE_U;
به نظر میاد که برداشت برخی از دوستان از عملکرد مدار کاملا اشتباهه!
مادامی که از شخصی یاد میشود، او و افکارش زنده اند ....
به نظر میاد که برداشت برخی از دوستان از عملکرد مدار کاملا اشتباهه!
با سلام درسته جناب aivhl چون هنوز کسی طرز کار این موتور را درست نمیدونه فکر کنم اگر یکی اول طرز کار موتور و مقداری درباره ساختمانش توضیح میداد خیلی بهتر بود و احتمالا پیشرفت در سخت افزار و نرم افزار هم بهتر میشه, از زحمات شما ممنونم
دوستان محترم، جهت درک بهتر از چگونگی تحریک فازهای موتور به استپ های شش گانه روتین next_commutate_state توجه بفرمائید.
توجه داشته باشید که سرعت موتور با اعمال PWM به ماسفت های مثبت و اعمال اون به فاز صحیح تعیین میشه و ماسفت های منفی هم نقش یک کلید رو بازی میکنند و فقط سر دیگر فاز مربوطه رو به زمین وصل میکنند.
به طور خلاصه، استپ های شش گانه اینا هستند :
1 :
WH_OFF();
UH_ON();
SENSE_W;
2 :
VL_OFF();
WL_ON();
SENSE_V;
3 :
UH_OFF();
VH_ON();
SENSE_U;
4 :
WL_OFF();
UL_ON();
SENSE_W;
5 :
VH_OFF();
WH_ON();
SENSE_V;
6 :
UL_OFF();
VL_ON();
SENSE_U;
به نظر میاد که برداشت برخی از دوستان از عملکرد مدار کاملا اشتباهه!
سلام
آقا شهرام (aivhl) خواستم صحت فرمان هایی که شما فرمودید رو بصورت آهسته روی موتور بررسی کنم
ولی موتور دور رو کامل نمی کرد ولی دستورات زیر موتور رو مثل استپ موتور به حرکت در آورد.
میشه لطف کنید بررسی کنید.
1 :
WH_OFF();
UL_OFF();
UH_ON();
VL_ON();
2 :
UH_OFF();
VL_OFF();
VH_ON();
WL_ON();
3 :
VH_OFF();
WL_OFF();
WH_ON();
UL_ON();
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
در درجه اول، از اینکه دوستان علاقمند شدن و بحث راه انداختن واقعا خوشحال و ممنونم
برای درک بهتر نحوه تحریک فازها و تغییر وضعیت روتور ( commutation ) و تشخیص گذر از صفر و فیدبک مربوطه از طریق فاز خاموش ( BACK_EMF ) تصویر زیر رو که مربوط به فایل PDF ساختار موتورهای براشلس هست ( در چند پست قبل گذاشتمش Brushless DC (BLDC) Motor Fundamentals.pdf ) براتون مطابق با شش استپ روتین next_commutate_state ویرایش کردم و توضیحات لازم رو روی اون نوشتم.
جهت خلاصه و مفید بودن توضیحات درج شده بر روی تصویر :
1 - از ذکر وضعیت های خاموش ماسفت ها صرف نظر کردم، پس اگر وضعیت ماسفتی نوشته نشده، یعنی اینکه خاموشه
2 - منظور از UH, VH, WH یعنی ماسفت های مثبت هر فاز
3 - منظور از UL, VL, WL یعنی ماسفت های منفی هر فاز
4 - منظور از SENSE_U, SENSE_V, SENSE_W یعنی اتصال فیدبک فاز خاموش مربوطه ( U, V, W ) به پایه AIN1 مقایسه کننده داخلی میکرو
استپ 1 الی 6 در روتین next_commutate_state بطور مدام در حال تکرارند، جهت توضیحات بیشتر به پست های قبلی و فایل BLMC.c مراجعه بفرمائید :mrgreen:
مادامی که از شخصی یاد میشود، او و افکارش زنده اند ....
سلام
آقا شهرام (aivhl) خسته نباشید ممنون که جواب میدین :smile:
دقیقآ طبق تصویر انجام دادم البته من از موتور های استفاده کردم
که یکیش موتور هارد بود شاید موتور کوادکوپتر متفاوت باشه.
بعد از بستن مدار با برد شما تستشون میکنم.
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
سلام
آقا شهرام (aivhl) خسته نباشید ممنون که جواب میدین :smile:
دقیقآ طبق تصویر انجام دادم البته من از موتور های استفاده کردم
که یکیش موتور هارد بود شاید موتور کوادکوپتر متفاوت باشه.
بعد از بستن مدار با برد شما تستشون میکنم.
و اما موتور هارد هم یه موتور براشلس هستش ولی فکر کنم از نوع سنسور دار باشه، برای اینکه کنترل سرعتش باید خیلی دقیق باشه. و در کل با موتور کوادکوپتر یا هواپیما تفاوت چندانی نداره.
اگر دقت کرده باشید، شما فقط استپ های 1 و 3 و 5 رو انجام دادید، من نمیدونم شما چطوری تست کردید ( منظورم سخت افزار و ایناست ) ولی این مثل این میمونه که شما یه استپر موتور رو Half step راه انداخته باشید و من Micro step ، تفاوت اساسی با هم ندارند! فقط در عملکرد عادی موتور و دور بالا، اگر از روش شما استفاده کنیم به دور نامی موتور نمیرسیم و در اصل موتور رو ناقص راه اندازی کردیم و گشتاور موتور بشدت کم میشه.
و اینکه با استپ های ششگانه موتور شما دورش کامل نشده، احتمالا فقط دلیلش کندی اجرای عملیات بوده و شاید هم اشتباهی رخ داده باشه، در هر صورت توجه داشته باشید که قرار گرفتن روتور در محل صحیح و تحریک فاز درست در همان لحظه، خیلی مهمه، شاید تا شما میخواستید استپ بعدی رو اجرا کنید، موتور از موقعیت صحیح خارج میشده، و به این نکته هم دقت کنید که همون شروع حرکت موتور در جهت صحیح و اون اینرسی اولیه، در انجام صحیح استپ ها موثره، بخاطر همینه که در لحظه اول شروع بکار موتور، مخصوصا در دورهای پائین، یه اختلال کوچولو در حرکت وجود داره که برخی از دوستان قبلا بهش اشاره کردن! در هر حال این تصویر عملکرد درست در تحریک فازها و تغییر وضعیت عادی موتور رو نشون میده
یه نگاهی هم به این انیمیشن از شرکت تگزاس اینسترومنت بندازید، جالبه :
راستش من جواب این سوال رو دقیق نمیدونم، فقط حدسیات و برداشت خودم رو میگم، اساتید لطفا تصحیح و کامل کنند.
ساختار کلی موتور های براشلس خیلی شبیه به استپر موتور هاست، هر دو موتور از نوع سنکرون با آهنربای دائم هستند. ولی تفاوت عمده در ویژگی ها و نوع عملکرد این موتورهاست.
استپر موتور ها برای حرکت های ناپیوسته و قدرت کم، اما با امکان تعیین موقعیت دقیق زاویه روتور بدون گرفتن فیدبک طراحی شدن، به همین خاطر آهنربای دائم اونها دارای تعداد زیادی قطب هست که اگر این موتورها رو با دست بچرخونید تعداد زیاد اونها رو احساس میکنید! به طبع تعداد سیم پیچ ها هم زیاد و تعداد فازها هم بین 4 تا 6 هست و این تکنولوژی ساخت رو پیچیده و قیمت تمام شده رو هم بالا میبره.
اما موتورهای براشلس از پیچیدگی کمتری برخوردارند و فقط سه فاز دارند و برای دورهای بالا و گشتاور زیاد و در عین حال استهلاک کم طراحی شده اند، در این موتورها که ممکنه با سنسور و یا بدون سنسور باشند، امکان تعیین زاویه گردش روتور به هیچ وجه وجود نداره و آهنربای دائم اونها معمولا بین 4 تا 6 پل بیشتر نیستند که این رو هم با گردش موتور با دست میتوان احساس کرد! و در عین حال تعداد سیم پیچ اونها هم خیلی کمتر از استپر موتورهاست و به طبع برای ساختشون نیاز به تکنولوژی بالایی نیست! از این موتورها در طیف بالایی از تجهیزات استفاده شده، از هارد دیسک ها گرفته تا قطارهای برقی پر سرعت ژاپنی .....
مادامی که از شخصی یاد میشود، او و افکارش زنده اند ....
الان موتور من سیم بندیش مثلث هستش !
با همین برنامه کار می کنه ؟
اون سیم پیچ سوم، باید صفر بشه تا بعدی تحریک بشه ؟
توی اون قسمت emf، یه خرروجی مشترک هم از همه emf ها گرفته شده ! اون چیه ؟
و اما موتور هارد هم یه موتور براشلس هستش ولی فکر کنم از نوع سنسور دار باشه، برای اینکه کنترل سرعتش باید خیلی دقیق باشه. و در کل با موتور کوادکوپتر یا هواپیما تفاوت چندانی نداره.
اگر دقت کرده باشید، شما فقط استپ های 1 و 3 و 5 رو انجام دادید، من نمیدونم شما چطوری تست کردید ( منظورم سخت افزار و ایناست ) ولی این مثل این میمونه که شما یه استپر موتور رو Half step راه انداخته باشید و من Micro step ، تفاوت اساسی با هم ندارند! فقط در عملکرد عادی موتور و دور بالا، اگر از روش شما استفاده کنیم به دور نامی موتور نمیرسیم و در اصل موتور رو ناقص راه اندازی کردیم و گشتاور موتور بشدت کم میشه.
و اینکه با استپ های ششگانه موتور شما دورش کامل نشده، احتمالا فقط دلیلش کندی اجرای عملیات بوده و شاید هم اشتباهی رخ داده باشه، در هر صورت توجه داشته باشید که قرار گرفتن روتور در محل صحیح و تحریک فاز درست در همان لحظه، خیلی مهمه، شاید تا شما میخواستید استپ بعدی رو اجرا کنید، موتور از موقعیت صحیح خارج میشده، و به این نکته هم دقت کنید که همون شروع حرکت موتور در جهت صحیح و اون اینرسی اولیه، در انجام صحیح استپ ها موثره، بخاطر همینه که در لحظه اول شروع بکار موتور، مخصوصا در دورهای پائین، یه اختلال کوچولو در حرکت وجود داره که برخی از دوستان قبلا بهش اشاره کردن! در هر حال این تصویر عملکرد درست در تحریک فازها و تغییر وضعیت عادی موتور رو نشون میده
یه نگاهی هم به این انیمیشن از شرکت تگزاس اینسترومنت بندازید، جالبه :
سلام از توضیحاتتون ممنونم
انیمیشن رو دیدم شما دقیقآ همونطور بود که شما فرمودید :redface:
میشه لطف کنید در مورد تغییر وضعیت خروجی مقایسه کننده میکرو
توضیح بدین می خوام بدونم اینتراپت چطور ایجاد میشه ممنونم. :question:
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
سلام از توضیحاتتون ممنونم
انیمیشن رو دیدم شما دقیقآ همونطور بود که شما فرمودید
میشه لطف کنید در مورد تغییر وضعیت خروجی مقایسه کننده میکرو
توضیح بدین می خوام بدونم اینتراپت چطور ایجاد میشه ممنونم.
با سلام،
ظاهرا یه دو روزی سرور سایت دچار مشکل شده بوده، من که نتونستم وارد سایت بشم! :surprised: خسته نباشید میگم به همه دست اندر کاران محترم سایت، مطمئنم که توی این دو روز خیلی به زحمت افتادن تا سایت رو راه بندازن، ممنون :bye
این ISP ها هم اینقدر روی روترها آدرس برای فیلتر شدن تعریف کردن که وقتی یه آدرس رو میزنی، میمیره تا بهش وصل بشه!!! جالبه که دو - سه روزی بود سرور 2 سایت PicoFile هم فیلتر بود، اگر اینطور بشه که خیلی بده، من تما عکس ها و فایل ها رو روی این سرور گذاشتم ........ :surprised:
در هر صورت همون روز جوابتون رو آماده کرده بودم که حالا براتون میزارم، لطفا بررسی کنید و سوالاتی که پیش میاد رو مطرح کنید تا جمیعا با هم بحث و بررسی کنیم :mrgreen:
توجه داشته باشید که این دیاگرام، گذر از صفر هر فاز رو تشخیص میده. AIN0 مقایسه کننده داخلی ( ورودی مثبت ) همیشه به SUMME_UVW وصله و در تغییر وضعیت های روتور، AIN1 مقایسه کننده ( ورودی منفی ) با توجه به تصویر شرح استپ های شش گانه، در زمان های مناسب به فاز مربوطه مالتی پلکس میشه و در نتیجه، گذر از صفر همون فاز مشخص شده و اینتراپت تغییر خروجی مقایسه کننده داخلی رخ میده .....
برای تست و درک بهتر موضوع، همین قسمت BACK_EMF رو که در تصویر بالا هم هست، در پروتئوس، Pspice یا هر برنامه شبیه ساز دیگه ای ببندید و به ورودی های U, V, W سه تا سینوسی با اختلاف فاز 120 درجه اعمال کنید و برای هر فاز هم یه مقایسه کننده بین SUMME_UVW و B_EMF_W و B_EMF_V و B_EMF_U بزارید و خروجی مقایسه کننده ها رو نسبت به فاز مربوطه مشاهده کنید. ( یادتون نره که خروجی مقایسه کننده ها رو با مقاومت 10 کیلو زمین کنید! )
مادامی که از شخصی یاد میشود، او و افکارش زنده اند ....
[quote]ظاهرا یه دو روزی سرور سایت دچار مشکل شده بوده، من که نتونستم وارد سایت بشم! :surprised: خسته نباشید میگم به همه دست اندر کاران محترم سایت، مطمئنم که توی این دو روز خیلی به زحمت افتادن تا سایت رو راه بندازن، ممنون
این ISP ها هم اینقدر روی روترها آدرس برای فیلتر شدن تعریف کردن که وقتی یه آدرس رو میزنی، میمیره تا بهش وصل بشه!!! جالبه که دو - سه روزی بود سرور 2 سایت PicoFile هم فیلتر بود، اگر اینطور بشه که خیلی بده، من تما عکس ها و فایل ها رو روی این سرور گذاشتم ........
در هر صورت همون روز جوابتون رو آماده کرده بودم که حالا براتون میزارم، لطفا بررسی کنید و سوالاتی که پیش میاد رو مطرح کنید تا جمیعا با هم بحث و بررسی کنیم :
سلام
من با خودم میگفتم حالا که یه موضوع جالب گیر اوردیم و دوستانی که اطلاعات خوبی در برنامه نویسی و قدرت تفهیم دارن.
سایت به مشکل خورد خدا شکر که مشکل بر طرف شد. :biggrin:
آقا شهرام (aivhl) دست شما درد نکنه واقعآ ما رو به این موتورها علاقهمند کردید اگه شما پیگیری نمی کردید این تاپیک بی نتیجه
می موند واقعآ جای تشکر داره بعد از مطالعه فرمایشهاتون بازم مزاحم میشم. :applause:
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
دیدگاه