اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

افت ولتاژ دو سر موتور DC

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : افت ولتاژ دو سر موتور DC

    سیم دقیقا 3 تا از موتور اومده بیرون تو فیلم معلومه
    فردا اون کار رو انجام میدم.
    این موتور مال هارد دیسک قدیمی بوده و ولتاژ ورودی
    هارد هم 5 و 12 بوده و هست.
    احتمالا 5 برای برد و 12 برای موتور باید باشه
    دوستان عزیز همه ما بدون هیچ توقعی توی این انجمن دانسته هامون رو با هم به اشتراک میگذاریم. کمترین توقع یک لایک می باشد.

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : افت ولتاژ دو سر موتور DC

      نوشته اصلی توسط P.maddah39 نمایش پست ها
      سیم دقیقا 3 تا از موتور اومده بیرون تو فیلم معلومه
      فردا اون کار رو انجام میدم.
      این موتور مال هارد دیسک قدیمی بوده و ولتاژ ورودی
      هارد هم 5 و 12 بوده و هست.
      احتمالا 5 برای برد و 12 برای موتور باید باشه
      باید سریع تر باشی
      فیدبک اینجا تکون خوردن رتور گزارش میده و به ما میگه پالس بعدی را لطف کن
      نمیتونه نقشی تو جهت یابی داشته باشه ولی میتونه سرعت گزارش بده با تغییر فرکانس خروجی
      این موتور ها معمولا فیدبک دارن ولی بدون فید بک هم هست
      بنظرم حتی اگه فیدبک داشته باشه باز میشه بدون فیدبک چرخوندش البته ففط چرخوندش

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      نوشته اصلی توسط P.maddah39 نمایش پست ها
      سیم دقیقا 3 تا از موتور اومده بیرون تو فیلم معلومه
      فردا اون کار رو انجام میدم.
      این موتور مال هارد دیسک قدیمی بوده و ولتاژ ورودی
      هارد هم 5 و 12 بوده و هست.
      احتمالا 5 برای برد و 12 برای موتور باید باشه
      و اینکه این فیدبک از کجا تغذیه میشه وقتی به اون دو پایه وصل نیست

      قبل هر کاری باید بفهمی اون پایه فیدبک هست یا نه
      اگه فیدبک باشه به قول دوستمون تک فازه .و پل اچ میخواد
      ولی بدون فیک بک هم میتونه لنگ لنکان هم بچرخه
      جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۰۳:۰۱ ۱۴۰۱/۱۱/۲۷.

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : افت ولتاژ دو سر موتور DC

        نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
        البته زمان هر سیکل برنامه 600 میلی ثانیه ست

        اگر به سیم مشترک که قبلا در کار نبود دسترسی باشه ؟ بنظرم فرقی نمیکنه
        فعلا که به پارادوکس خوردم

        ازمایشاتی که دوستمون ازت خواستن انجام دادی ؟
        یبار میگی سه تا به هم راه دارن یبار میگی فقط دو تا به هم راه دارن
        ؟
        درود ،

        طبق برنامه اتون تا اونجا که من دیدم هر سیکل مد نظر سه تا زیر سیکل ۱۰۰ میلی ثانیه داره که میشه هر سیکل ( یا هر دور ) ۳۰۰ میلی ثانیه .
        اگر ۶۰۰ مد نظرت بوده که سرعت میشه ۱۰۰ دور بر دقیقه معادل ۱.۵ دور در ثانیه که بگذریم ...

        راجع به سنسور برای فیدبک اینا موتورهای خیلی قدیمی هستن ، بعضیاشون برای فیدبک بجای سنسور هال رلوکتور دارن بعضیا دتکتور اپتیکی یا حتی سوییچ مکانیکی . یک طرفش اتصال بدنه است اون طرف خروجی رلوکتور یا دیود دیتکتور یا سوییچ مکانیکیه .

        کارکرد این فیدبک اینجوره که وقتی موتور تغییر موقعیت میده به نقطه ای که سنسور هست میرسه از طریق سنسور به سیستم کنترل اعلام میشه وضعیت موتور در نقطه مرجع قرار گرفته ، در برنامه ای که نوشتید بجای اینکه زمان قطع و وصل فازها ثابت باشه وقتی به این مرجع رسیدیم سیکل رو تکرار میکنیم ( خروجی ها رو معکوس میکنیم )

        اگر در برنامه ات بجای زمان ثابت بدون مرجع این فیدبک رو بعنوان تریگر برای تغییر وضعیت خروجی در نظر بگیری متوجه چند تا تغییر بزرگ میشی .
        اول سیستم سوییچ ( از نظر زمانبندی ) با وضعیت واقعی موتور همزمان یا اصطلاحا سینک میشه ، یعنی فازها در زمان درست طبق موقعیت واقعی موتور تغییر وضعیت میدن .
        دوم دیگه زمان ثابت نداربم هر چقدر سرعت چرخش موتور پایینتره زمان روشن بودن سوییچها بیشتره ، هر چقدر سرعت میره بالاتر زمان تغذیه فازها کمتر میشه و کموتاسیون صحیح بدست میاد ( اصل انرژی الکتریکی تبدیل به کار مکانیکی با حداقل تلفات میشه ... کموتاسیون غلط باعث بروز خاصیت سلفی بجای خاصیت اهمی در بارهای القایی و رفتار فلای بک و گرما و جریانهای بالا و امثالهم خواهد شد )
        این مطلب ادامه همون مطلب که در مورد کنترل موتورهای فن براشلس چند وقت قبل پرسیده بودید هستش ، اونجا هم اجمالا قضیه روش کنترل موتور براشلس مطرح شد .

        در هر صورت با این فیدبک وضعیت کاری سیستم هم قابل مانیتور کردنه هم اتوماتیک هستش .
        مثلا ما قراره سرعت این موتور رو روی ۷۵۰۰ دور در دقیقه نگه داریم .
        در هارد سرعت کاری یک بازه مشخص داره ، سرعت از این بازه پایینتر باشه هدها ( که در واقع با یک لایه نازک میکرونی هوا روی سطح دیسک شناور هستن ) به سطح دیسک برخورد میکنن و روی دیسک خط میندازن که اون سکتورهای دیسک از بین میره و خود هدها هم به مرور آسیب میبینن .
        اگر سرعت از حد تعریف شده بالاتر بره هدها زمان کافی برای تغییر الکتریکی مطابق سطح مغناطیسی دیسک رو ندارن و اطلاعات قابل خوندن و نوشتن نیست .

        زمانی که هارد روشن میشه تا به محدوده سرعت مجازش نرسه هدها از ناحیه rest اشون خارج نمیشن که روی دیسک خط بندازن ( سیستمش fail safe هست بمحظ قطع تغذیه قبل از اینکه سرعت دیسک پایین بیاد هد اتوماتیک به ناحیه rest وسط دیسک بر میگرده ) . حین کار وقتی هارد رو استندبای میکنیم مجدد باید از قرار گرفتن هد در ناحیه فرود مطمئن بشیم بعد موتور رو خاموش کنیم .

        وقتی دیسکها به سرعت مجاز رسیدن هم بازه سرعت مجاز توسط سیستم کنترل حفظ میشه .
        اگر موقع راه اندازی به هر دلیل موتور نتونست حرکت کنه و هد با دیسک درگیر بود بعد از تایم اوت چند میلی ثانیه ای تغذیه موتور قطع میشه و خطای قفل موتور اعلام میشه .
        اگر طی زمان مشخص نتونست به سرعت مجاز برسه مجدد تغذیه موتور قطع میشه خطای ایراد موتور اعلام میشه .

        همه اینا نیاز به دونستن سرعت واقعی موتور داره ( برای درایور نیاز به معلوم بودن موقعیت موتور هم هست ) که فقط بوسیله سیستم فیدبک ممکن میشه .

        این موتور همونطور که قبلا بررسی شد موتور تک فاز براشلسه ، با مدار پل H درایو میشه ( درایورش در فروشگاه سایت موجوده ، نمونه های کاملش با مدار کنترل هم هست ) ، فیلمی که دوستمون گذاشتن تایید کننده تک فاز بودن موتوره ، اولش میچرخه بعد بخاطر عدم تغییر پلاریته تغذیه موتور قفل میکنه ...

        این ماژول درایور دوبل ۸۰۰ میلی آمپره که طبق مقاومت سیم پیچی که اعلام کردن ( حدود ۱۱ اهم ) با تغذیه ۵ ولت یا حتی ۱۲ ولت یک کانالش کفایت میکنه اما برای جریانهای بیشتر میشه خروجی ها رو باهم موازی کرد



        پ.ن : هدف از مشارکت در این مباحث بیشتر جنبه آموزشی موضوعه نه استفاده ابزاری ...
        در دید ابزاری احتمالا متوجه شدید کار کردن با آدمایی که نگرش ابزاری به مسائل دارن چقدر سخته ...
        ( در این فوروم تاپیک داریم ۸۰ صفحه داشتن سعی میکردن یه آی سی ۸ پایه استاندارد رو راه بندازن ، آخر هم راه نیفتاده ! از حجم کار و منابعی که توسط طرفین هدر رفته فاکتور میگیریم ، کسی در آینده بخواد مطلب کاربردی از این تاپیکها بیرون بکشه تکلیفش معلومه ...

        استارتر تاپیک اوائلش اشاره کرد که در تاپیک مشابه بعد از کلی بحث نتونستن یک کار ساده رو انجام بدن که اون مدل حل مساله و سعی و خطا بخاطر نبودن اصول کار منجر به تکرار چند باره موضوع میشه ...
        با روشی که قبلا جواب نداده سرنوشت تکرار همون کارها پیشاپیش معلومه )

        برای اساتید آرزوی موفقیت دارم .
        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۸:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۲۷. دلیل: اضافه شدن لینک

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : افت ولتاژ دو سر موتور DC

          نوشته اصلی توسط P.maddah39 نمایش پست ها
          سیم دقیقا 3 تا از موتور اومده بیرون تو فیلم معلومه
          فردا اون کار رو انجام میدم.
          این موتور مال هارد دیسک قدیمی بوده و ولتاژ ورودی
          هارد هم 5 و 12 بوده و هست.
          احتمالا 5 برای برد و 12 برای موتور باید باشه
          سلام ودرود،
          موتور های هارد دیسک ، BLDC سه فاز با یک سر مشترک هستن و تا الان سابقه نداشته که موتور دو فاز در بیاد! موتور درایو نوری CD و DVD و همینطور درایو فلاپی هم BLDC سه فاز هستن.
          ساده ترین راه برای راه اندازی ،این هست که خروجی یک ترانسفورمر 6 الی 9 ولت رو به سر مشترک و یکی از فاز ها وصل کنین، و موتور با سرعتی در حدود 10 دور در ثانیه میچرخه.
          متاسفانه بهترین نتیجه ای که میشه از درایور بدون فیدبک EMF گرفت، این هست که موتور چند دور میچرخه و بعد قفل میشه.ضمن اینکه چون یکی از پایه ها راه نمیده، بنظر موتور شما سوخته.
          به هر حال اگر در یوتیوب عبارت simple BLDC motor driver جستجو کنید، میتونید به مدارات سه ماسفتی ساده ای برسید که میتونه موتور رو با سرعت تا 7000 دور راه بندازه.

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : افت ولتاژ دو سر موتور DC

            نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
            درود ،

            طبق برنامه اتون تا اونجا که من دیدم هر سیکل مد نظر سه تا زیر سیکل ۱۰۰ میلی ثانیه داره که میشه هر سیکل ( یا هر دور ) ۳۰۰ میلی ثانیه .
            اگر ۶۰۰ مد نظرت بوده که سرعت میشه ۱۰۰ دور بر دقیقه معادل ۱.۵ دور در ثانیه که بگذریم ...

            راجع به سنسور برای فیدبک اینا موتورهای خیلی قدیمی هستن ، بعضیاشون برای فیدبک بجای سنسور هال رلوکتور دارن بعضیا دتکتور اپتیکی یا حتی سوییچ مکانیکی . یک طرفش اتصال بدنه است اون طرف خروجی رلوکتور یا دیود دیتکتور یا سوییچ مکانیکیه .

            کارکرد این فیدبک اینجوره که وقتی موتور تغییر موقعیت میده به نقطه ای که سنسور هست میرسه از طریق سنسور به سیستم کنترل اعلام میشه وضعیت موتور در نقطه مرجع قرار گرفته ، در برنامه ای که نوشتید بجای اینکه زمان قطع و وصل فازها ثابت باشه وقتی به این مرجع رسیدیم سیکل رو تکرار میکنیم ( خروجی ها رو معکوس میکنیم )

            اگر در برنامه ات بجای زمان ثابت بدون مرجع این فیدبک رو بعنوان تریگر برای تغییر وضعیت خروجی در نظر بگیری متوجه چند تا تغییر بزرگ میشی .
            اول سیستم سوییچ ( از نظر زمانبندی ) با وضعیت واقعی موتور همزمان یا اصطلاحا سینک میشه ، یعنی فازها در زمان درست طبق موقعیت واقعی موتور تغییر وضعیت میدن .
            دوم دیگه زمان ثابت نداربم هر چقدر سرعت چرخش موتور پایینتره زمان روشن بودن سوییچها بیشتره ، هر چقدر سرعت میره بالاتر زمان تغذیه فازها کمتر میشه و کموتاسیون صحیح بدست میاد ( اصل انرژی الکتریکی تبدیل به کار مکانیکی با حداقل تلفات میشه ... کموتاسیون غلط باعث بروز خاصیت سلفی بجای خاصیت اهمی در بارهای القایی و رفتار فلای بک و گرما و جریانهای بالا و امثالهم خواهد شد )
            این مطلب ادامه همون مطلب که در مورد کنترل موتورهای فن براشلس چند وقت قبل پرسیده بودید هستش ، اونجا هم اجمالا قضیه روش کنترل موتور براشلس مطرح شد .

            در هر صورت با این فیدبک وضعیت کاری سیستم هم قابل مانیتور کردنه هم اتوماتیک هستش .
            مثلا ما قراره سرعت این موتور رو روی ۷۵۰۰ دور در دقیقه نگه داریم .
            در هارد سرعت کاری یک بازه مشخص داره ، سرعت از این بازه پایینتر باشه هدها ( که در واقع با یک لایه نازک میکرونی هوا روی سطح دیسک شناور هستن ) به سطح دیسک برخورد میکنن و روی دیسک خط میندازن که اون سکتورهای دیسک از بین میره و خود هدها هم به مرور آسیب میبینن .
            اگر سرعت از حد تعریف شده بالاتر بره هدها زمان کافی برای تغییر الکتریکی مطابق سطح مغناطیسی دیسک رو ندارن و اطلاعات قابل خوندن و نوشتن نیست .

            زمانی که هارد روشن میشه تا به محدوده سرعت مجازش نرسه هدها از ناحیه rest اشون خارج نمیشن که روی دیسک خط بندازن ( سیستمش fail safe هست بمحظ قطع تغذیه قبل از اینکه سرعت دیسک پایین بیاد هد اتوماتیک به ناحیه rest وسط دیسک بر میگرده ) . حین کار وقتی هارد رو استندبای میکنیم مجدد باید از قرار گرفتن هد در ناحیه فرود مطمئن بشیم بعد موتور رو خاموش کنیم .

            وقتی دیسکها به سرعت مجاز رسیدن هم بازه سرعت مجاز توسط سیستم کنترل حفظ میشه .
            اگر موقع راه اندازی به هر دلیل موتور نتونست حرکت کنه و هد با دیسک درگیر بود بعد از تایم اوت چند میلی ثانیه ای تغذیه موتور قطع میشه و خطای قفل موتور اعلام میشه .
            اگر طی زمان مشخص نتونست به سرعت مجاز برسه مجدد تغذیه موتور قطع میشه خطای ایراد موتور اعلام میشه .

            همه اینا نیاز به دونستن سرعت واقعی موتور داره ( برای درایور نیاز به معلوم بودن موقعیت موتور هم هست ) که فقط بوسیله سیستم فیدبک ممکن میشه .

            این موتور همونطور که قبلا بررسی شد موتور تک فاز براشلسه ، با مدار پل H درایو میشه ( درایورش در فروشگاه سایت موجوده ، نمونه های کاملش با مدار کنترل هم هست ) ، فیلمی که دوستمون گذاشتن تایید کننده تک فاز بودن موتوره ، اولش میچرخه بعد بخاطر عدم تغییر پلاریته تغذیه موتور قفل میکنه ...

            این ماژول درایور دوبل ۸۰۰ میلی آمپره که طبق مقاومت سیم پیچی که اعلام کردن ( حدود ۱۱ اهم ) با تغذیه ۵ ولت یا حتی ۱۲ ولت یک کانالش کفایت میکنه اما برای جریانهای بیشتر میشه خروجی ها رو باهم موازی کرد



            پ.ن : هدف از مشارکت در این مباحث بیشتر جنبه آموزشی موضوعه نه استفاده ابزاری ...
            در دید ابزاری احتمالا متوجه شدید کار کردن با آدمایی که نگرش ابزاری به مسائل دارن چقدر سخته ...
            ( در این فوروم تاپیک داریم ۸۰ صفحه داشتن سعی میکردن یه آی سی ۸ پایه استاندارد رو راه بندازن ، آخر هم راه نیفتاده ! از حجم کار و منابعی که توسط طرفین هدر رفته فاکتور میگیریم ، کسی در آینده بخواد مطلب کاربردی از این تاپیکها بیرون بکشه تکلیفش معلومه ...

            استارتر تاپیک اوائلش اشاره کرد که در تاپیک مشابه بعد از کلی بحث نتونستن یک کار ساده رو انجام بدن که اون مدل حل مساله و سعی و خطا بخاطر نبودن اصول کار منجر به تکرار چند باره موضوع میشه ...
            با روشی که قبلا جواب نداده سرنوشت تکرار همون کارها پیشاپیش معلومه )

            برای اساتید آرزوی موفقیت دارم .
            با درود و سپاس بابت این همه توضیحات
            دوست عزیز هر سیکل 600 میلی ثانیه بود کافیه یه نگاهی به برنامه بکنید
            البته میدونم نگاه کردن به برنامه دیگران حوصله میخواد و ادم ها معمولا نگاه عمیقی به برنامه دیگران نمیکنن
            این تایم فقط برای تست بود که فقط پالس دهی رو چک کنم و متوجه درست بودن برنامه برای این موتور بشم
            در گام های بعدی تاخیرات جاشون با تایمر ها عوض میکردن و حتی میزان تاخیرات کمتر میشد
            اون برنامه اول یه اصلاح کوچیک میخواد ولی فکر کنم موتور های بدون سنسور سه فاز راحت راه بندازه
            ولی برنامه دوم خودم بهش اعتقادی ندارم هر چند شاید چرخش بچرخه ولی این چرخش نمیتونه مطلبوی باشه

            دوستمون کمی کند هستن و یه تست ساده رو چند روز طول میدن
            من الان بیشتر اشنا شدم ولی خب با اون سیستم های فید بک و ولتاز برگشتی نه و هنوز تمرکزی یا علاقه ای نشون ندادم

            نهایتش این یه فن کامبیوتری گیر بیارم و دل روده شو بریزم بیرون
            از حضور و اطلاعات مفید شما هم که همیشه کمک شایانی به همراه داره سپاس گذارم

            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
            سلام ودرود،
            موتور های هارد دیسک ، BLDC سه فاز با یک سر مشترک هستن و تا الان سابقه نداشته که موتور دو فاز در بیاد! موتور درایو نوری CD و DVD و همینطور درایو فلاپی هم BLDC سه فاز هستن.
            ساده ترین راه برای راه اندازی ،این هست که خروجی یک ترانسفورمر 6 الی 9 ولت رو به سر مشترک و یکی از فاز ها وصل کنین، و موتور با سرعتی در حدود 10 دور در ثانیه میچرخه.
            متاسفانه بهترین نتیجه ای که میشه از درایور بدون فیدبک EMF گرفت، این هست که موتور چند دور میچرخه و بعد قفل میشه.ضمن اینکه چون یکی از پایه ها راه نمیده، بنظر موتور شما سوخته.
            به هر حال اگر در یوتیوب عبارت simple BLDC motor driver جستجو کنید، میتونید به مدارات سه ماسفتی ساده ای برسید که میتونه موتور رو با سرعت تا 7000 دور راه بندازه.
            با درود
            یه سرچ کوچلو کردم و بیشتر موتور های هارد شبیه هم هستن ولی مدل سه سیمه با چهار سیمه اون ها باید فرق داشته باشه
            جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۱۶:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۲۷.

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X