اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

    سلام
    ببخشید بین اینهمه بحث علمیتون ازین سوال کشکیا میپرسم :nerd:
    میگم این دوچرخه از یه متورسیکلت هم گرونتر در میاد
    ادیسون متورشو چند گرفتی؟
    خازنشم که خیلی گرونه
    این خازنت معادل چند میلی آمپر میشه؟

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

      نوشته اصلی توسط bardiya3
      سلام
      ببخشید بین اینهمه بحث علمیتون ازین سوال کشکیا میپرسم :nerd:
      میگم این دوچرخه از یه متورسیکلت هم گرونتر در میاد
      ادیسون متورشو چند گرفتی؟
      خازنشم که خیلی گرونه
      این خازنت معادل چند میلی آمپر میشه؟
      خواهش می کنم .
      نه اتفاقا دوچرخه هایی که در بازار پیدا میشن حدود دومیلیون تومن قیمت دارن که البته این دوچرخه ها سوپر خازن ندارند و نمی تونن انرژی ترمز رو به باتری برگردونن و بعضی هاشون حتی در سرپایینی ها هم شارژ نمی شوند !
      اما ما برای تمام این دوچرخه حدود 2 میلیون هزینه کرده ایم که فقط 800 هزار تومن هزینه خازن شد . پس اگه کسی بخواد یک دوچرخه الکترونیکی بسازه بدون قابلیت بازگشت انرژی فقط 1.2 میلیون هزینه داره نه بیشتر
      موتور هزینه اش شد 700 هزار تومن
      این خازن هم 16 ولت و 58 فاراد هست.

      sigpic

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

        نوشته اصلی توسط نا صر
        خواهش می کنم .
        نه اتفاقا دوچرخه هایی که در بازار پیدا میشن حدود دومیلیون تومن قیمت دارن که البته این دوچرخه ها سوپر خازن ندارند و نمی تونن انرژی ترمز رو به باتری برگردونن و بعضی هاشون حتی در سرپایینی ها هم شارژ نمی شوند !
        اما ما برای تمام این دوچرخه حدود 2 میلیون هزینه کرده ایم که فقط 800 هزار تومن هزینه خازن شد . پس اگه کسی بخواد یک دوچرخه الکترونیکی بسازه بدون قابلیت بازگشت انرژی فقط 1.2 میلیون هزینه داره نه بیشتر
        موتور هزینه اش شد 700 هزار تومن
        این خازن هم 16 ولت و 58 فاراد هست.
        این 58F- 16V معادل چند AH باطری میشه؟

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

          نوشته اصلی توسط arvinfx
          این 58F- 16V معادل چند AH باطری میشه؟
          از روابط Q=It و W=QV و W = 0.5*C*v^2 باید استفاده کنیم.
          W=0.5*58*16*16=7424
          W=QV
          Q=W/V
          7424/12=618 که ولتاژ باتری نیز 12 ولت است در این رابطه در نظر گرفته شده
          که اگر Q=It در نظر گرفته شود حاصل Q برابر 618 آمپر ثانیه و معادل 0.171 آمپر ساعت خواهد شد

          sigpic

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

            نوشته اصلی توسط نا صر
            از روابط Q=It و W=QV و W = 0.5*C*v^2 باید استفاده کنیم.
            W=0.5*58*16*16=7424
            W=QV
            Q=W/V
            7424/12=618 که ولتاژ باتری نیز 12 ولت است در این رابطه در نظر گرفته شده
            که اگر Q=It در نظر گرفته شود حاصل Q برابر 618 آمپر ثانیه و معادل 0.088 آمپر ساعت خواهد شد
            ممنون ولی 618/3600=0.171AH من در آوردم چرا؟ 0.088 چطوری محاسبه شده؟

            جناب ادیسون:
            این مقدار که هیچی نیست! سوال اینجاس که 800 هزار تومن و کلی مدار درایور به گزاشتنش می ارزه؟

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

              نوشته اصلی توسط arvinfx
              ممنون ولی 618/3600=0.171AH من در آوردم چرا؟ 0.088 چطوری محاسبه شده؟

              جناب ادیسون:
              این مقدار که هیچی نیست! سوال اینجاس که 800 هزار تومن و کلی مدار درایور به گزاشتنش می ارزه؟
              آفرین به شما جناب arvinfx که این قدر دقتتون بالاست . شما درست محاسبه کردید و من اشتباه کرده بودم
              درسته که هزینه سوپر خازن ها در حال حاضر بالاست اما اگر شما آینده رو در نظر بگیرید قیمت این خازن ها در آینده کاهش خواهد یافت همانند خیلی از قطعات الکترونیکی دیگر که با گذشت زمان قیمتشان کمتر شد مانند میکرو ها و ...
              و اگر تکنولوژی و آینده رو در نظر بگیریم و همچنین اهمیت حفظ انرژی را بدانیم می فهمیم که 800 هزار تومن مبلغ بسیار ناقابلی است که می توان برای این کار هزینه کرد.( البته راجع به هزینه ها دست دانشگاه شیراز درد نکند.) :nerd:
              البته همین مقدار ظرفیت برای بازیابی انرژی ترمز در یک دوچرخه مطلوب است زیرا وظیفه خازن دریافت انرژی در زمان کوتاه ترمز است که به آن قابلیت جذب پالس پاور می گویند.

              sigpic

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                نوشته اصلی توسط نا صر
                آفرین به شما جناب arvinfx که این قدر دقتتون بالاست . شما درست محاسبه کردید و من اشتباه کرده بودم
                درسته که هزینه سوپر خازن ها در حال حاضر بالاست اما اگر شما آینده رو در نظر بگیرید قیمت این خازن ها در آینده کاهش خواهد یافت همانند خیلی از قطعات الکترونیکی دیگر که با گذشت زمان قیمتشان کمتر شد مانند میکرو ها و ...
                و اگر تکنولوژی و آینده رو در نظر بگیریم و همچنین اهمیت حفظ انرژی را بدانیم می فهمیم که 800 هزار تومن مبلغ بسیار ناقابلی است که می توان برای این کار هزینه کرد.( البته راجع به هزینه ها دست دانشگاه شیراز درد نکند.) :nerd:
                البته همین مقدار ظرفیت برای بازیابی انرژی ترمز در یک دوچرخه مطلوب است زیرا وظیفه خازن دریافت انرژی در زمان کوتاه ترمز است که به آن قابلیت جذب پالس پاور می گویند.
                یعنی بعد از اینکه ذخیره سازی ترمز توی خازن انجام شد به تدریج به باطری اصلی تزریق میشه و منتظر ترمز بعدی میشه؟

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                  نوشته اصلی توسط arvinfx
                  یعنی بعد از اینکه ذخیره سازی ترمز توی خازن انجام شد به تدریج به باطری اصلی تزریق میشه و منتظر ترمز بعدی میشه؟
                  بله دقیقا و علتش هم این است که سوپر خازنها توانایی شارژ به صورت بسیار سریع دارند اما باتری ها برای شارژ به زمان نیاز دارند و زمان ترمز نیز کوتاه است.

                  sigpic

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                    خازن که 16 ولته چطوری قراره باطری که 36 ولته را شارژ کنه؟

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                      شما قبلا گفتید که متور 10 آمپر 36 ولت مصرف میکنه؟
                      درسته؟
                      یعنی 360w
                      خب حالا این خازنه اگه با یکبار ترمز پر شارژ بشه 2w تامین میکنه
                      این متور ما هر دقیقه 6 وات انرژی میخواد oo:
                      این 2 وات 1/3 دقیقه بیشتر به ما کار نمیده میصرفه اصن؟ من که در طول 1 ساعت استفاده از دوچرخه 3 4 بار بیشتر ترمز نمیگیرم :sad:
                      با این یه خازن میشه چند تا باطری خرید!!؟؟
                      باطری را چند خریدی نا صر؟

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                        نوشته اصلی توسط bardiya3
                        خازن که 16 ولته چطوری قراره باطری که 36 ولته را شارژ کنه؟
                        با استفاده از مبدل بوست و افزایش ولتاژ 16 ولت به حدود 40 ولت ناشی از مدار بوست

                        sigpic

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                          نوشته اصلی توسط bardiya3
                          شما قبلا گفتید که متور 10 آمپر 36 ولت مصرف میکنه؟
                          درسته؟
                          یعنی 360w
                          خب حالا این خازنه اگه با یکبار ترمز پر شارژ بشه 2w تامین میکنه
                          این متور ما هر دقیقه 6 وات انرژی میخواد oo:
                          این 2 وات 1/3 دقیقه بیشتر به ما کار نمیده میصرفه اصن؟ من که در طول 1 ساعت استفاده از دوچرخه 3 4 بار بیشتر ترمز نمیگیرم :sad:
                          با این یه خازن میشه چند تا باطری خرید!!؟؟
                          باطری را چند خریدی نا صر؟
                          خازن اگر کامل شارژ بشه حدود 7500 ژول انرژی تامین می کنه
                          موتور هر دقیقه 21000 ژول انرژی می خواد.
                          پس با سه بار ترمز انرژی ای که برای یک دقیقه حرکت لازم به دست می آید البته بهتر بگیم انرژی باز میگردد و در حقیقت در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
                          ممکنه بعضی مواقع که ما می خواهیم دو ساعت حرکت کنیم و بعد از دو ساعت باتری ها تمام می شوند با سیستم بازیابی انرژی بعد از دو ساعت و نیم باتری ها تمام شوند. پس سیستم بازیابی انرژی بسیار اهمیت دارد و اگر موارد دیگر را نیز در نظر بگیریم مانند قطار برقی و اتوموبیل برقی این انرژی بسیار بسیار زیاد خواهد بود و بازیابی آن نیز اهمیت زیادی دارد.
                          قبلا هم گفتیم که اگر یک اتوموبیل با وزن 1000 کیلو گرم و سرعت 100 کیلو متر بر ساعت حرکت کند با یک بار ترمز می تواند انرژی مورد نیاز برای یک ساعت کار یک هویه 100 واتی را تامین کند ! و این موضوع برای یک قطار برقی بسیار اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
                          قیمت باتری هم حدود 800 هزار تومان است که ما از باتری های موجود در بازار ایران استفاده کردیم و حدود 200 هزار تومان هزینه داشت.

                          sigpic

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                            بنظرم سیسنم بازیابی خازنی بیشتر بدرد وقتی میخوره که یه سر پائیینی ممتد و تولانی داریم :rolleyes:.

                            راستی نمیشه یه کاری کرد همون باطری ها مستقیم با ترمز شارژ بشه؟ مثلا باطری با جریان 3 آمپر حد اکثر میتونه شارژ بشه. مداری بسازیم که یه کاری بکنه که تا ترمز رو گرفتیم همین جریان رو تامین کنه بقیشم به درک حدر بره :icon_razz:

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                              نوشته اصلی توسط arvinfx
                              بنظرم سیسنم بازیابی خازنی بیشتر بدرد وقتی میخوره که یه سر پائیینی ممتد و تولانی داریم :rolleyes:.

                              راستی نمیشه یه کاری کرد همون باطری ها مستقیم با ترمز شارژ بشه؟ مثلا باطری با جریان 3 آمپر حد اکثر میتونه شارژ بشه. مداری بسازیم که یه کاری بکنه که تا ترمز رو گرفتیم همین جریان رو تامین کنه بقیشم به درک حدر بره :icon_razz:
                              باتری قابلیت جذب پالس پاور رو نداره هدف ما جذب پالس پاور هست . و باتری نمی تونه پالس پاور رو جذب کنه چون شارژ باتری زمان بر هست و چون این انرژی جذب نمی شه طبیعتا دوچرخه یا ماشین هم متوقف نمی شه
                              مثلا اگه مترو بخواد با شارژ باتری توقف رو انجام بده ممکنه یه ایستگاه بعد تازه وایسه =))
                              :bye

                              sigpic

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

                                نوشته اصلی توسط نا صر
                                باتری قابلیت جذب پالس پاور رو نداره هدف ما جذب پالس پاور هست . و باتری نمی تونه پالس پاور رو جذب کنه چون شارژ باتری زمان بر هست و چون این انرژی جذب نمی شه طبیعتا دوچرخه یا ماشین هم متوقف نمی شه
                                مثلا اگه مترو بخواد با شارژ باتری توقف رو انجام بده ممکنه یه ایستگاه بعد تازه وایسه =))
                                :bye
                                بله میدونم اگر یه المنت بهش وصل کنیم میشه ترموز :icon_razz: که اونم میشه لغمه دور سر پیچوندن.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X