پاسخ : ساختن مدار ولتاژ بالا(بازی با 7000 ولت) (2) (پرسش و پاسخ)
خب اینم آموزشه پیچیدن ترانس های ولتاژی که میخوام درست بکنم
فقط من این مطلب رو توی تایپک پروژه صفر تا صد ساخت شوکر هم توی صفحه 52 نوشتم اما الان اینجا یه کمی تغییرات هم دادم و کاملترش کردم :agree: :nice:
اگه نکاتی بهتون گفتم رو رعایت بکنید مطمئن باشید از این ترانس جواب میگیرید!
=========================================
این آموزش پیچیدن ترانس خروجی های ولتاژه :agree:
چون رشته ام الکتروتکنیک هست و توی ترانس پیچیدن هم کمی کار کردم البته بیشتر تجربی فکر کنم بتونم راهنماییتون بکنم و مشکلتون برطرف بشه ان شاء الله
ما توی بحث ترانس ها بحثی به اسم تلفات مغناطیسی و فاصله ی هوایی داریم !خب این یعنی چی؟؟؟یعنی اینکه برای اینکه ترانسمون راندمانش و قدرتش بالا باشه باید مسیر شارمغناطیسی هسته یکنواخت و مستقیم باشه و هیچ فاصله ی هوایی نباشه!که بهترین توع شکل هسته که راندمان بالای شار مغناطیسی داره هسته ی E هست و هسته ی UI هست که البته بیشتر منظورم هسته ی ترانس فلای بک هست! حتی اگه به ترانس فلای بک هم نگاه بکنید میبینید که اونم بشکل مربغی هست!و بصورت یک چهارچوب کامله تا شار مغناطیسی داخل هسته به بیرون پخش و هدر نره!که بصورت یه مستطیل یا مربعه!البته اگه بخواید اندازه کوچیک باشه میتونید از تعمیرکارای تلوزیون ترانس های ولتاژه تلوزیون های کوچیکی مثله تلوزیون هفت اینچ یا همون مسافرتی ها رو بخواید که هستشون کوچیکه و میتونید ترانستون رو کوچیک دربیارید مخصوص برای شوکر!ولی ظاهرا طبق گفته ی آقای علی ابی میتونید از سلف لامپهای کم مصرف 50 وات هم استفاده بکنید که اونم میتونید از تعمیرکارای لامپهای کم مصرف بدست بیارید!اما در کل مزیت استفاده از هسته های UI یا همون هسته های ترانس های ولتاژ اینه که میشه سیم پیچ اولیه رو سوای از سیم پیچ ثانویه بصورت جداگانه روی یک بازوی مقابل پیچید و هر دو سیم پیچ توی یک قرقره نباشه و این عایق کاریمون رو بهتر میکنه!پس نتیجه میگیریم که اولیت روی هسته ی مربعی شکل شبیه خوده هسته ی ترانس های ولتاژ تلوزیون در اندازه کوچیک هست و بعدا EI! :agree:
اما شما درکارهای خودتون میبینید که در ترانس دوم؛ هسته رو فقط یک میله استوانه ای تنها استفاده کردین که دو سرش بازه و به هم متصل نیست و بین دو سر یک فاصله ی هوایی بزرگی داریم که همین یک عیب بزرگ محسوب میشه توی بحث ترانس ها چون شار مغناطیسی هدر میره و راندمان بشدت میاد پایین !! :NO:
حتی ترانس های معمولی آهنی هم همینطور هستند و قوانینیشون یکیه.فقط هسته ی آهنی توی فرکانش پایین و فریت توی فرکانش های خیلی بالا استفاده میشه!
پس هسته ی میله ای بکار نمیاد و باید از هسته ی E استفاده بکنیداینطوری قدرت مدارتون خییلی زیاد میشه و اندازه ترانستون خییلی کمتر میشه!
نکته دوم مقاومت خروجی سیم پیچ ثانویه هست!
برای اینکه نسبت تبدیل ولتاژ رو خیییلی بالا ببریم میایم تعداد دور سیم پیچ ثانویه رو خیییلی زیاد میکنیم ولی از طرفی هم واسه اینکه اندازه ترانسمونم خیییلی بزرگ نشه هم نسبت تبدیل بره بالا سیم ثانویه رو نازک انتحاب میکنیم!
ای همین بهتره که از سیم با قطر بین 0.04 تا 0.08 میلیمتر استفاده بکنیم که من خودم میخوام از 0.06 استفاده بکنم :agree:
این اطمینان رو میدم که اگه با حوصله بتونیم 15 هزار دور در ثانویه رو بپیچیم به شرطی که گنجایش قرقره هم اجازه بده دیگه خروجی ولتاپ ثانویه به حدی بالا خواهد بود که دیگه اصلا نیازی به دیود و خازن ولتاژ بالا و چند برابر کننده نخواهد بود چون مطمئنا با ولتاژ 9 ولت اولیه با فرکانس 20 کیلوهرتز خروجی در حد بالای 30 کیلوولت خواهیم داشت!و نیازی به
خازن و دیود ولتاژ بالایی که نایاب هست برای چند برابر کننده نخواهید داشت!
پس نتیجه!
1-هسته ی میله ای برای کار در سطح تجاری مطلقا نمیشه!هسته ی ایده آل فریت با شکل ابتدا UIو سپس IE شکل هست!
2-جدا بودن سیم پیچی اولیه از ثانویه ایده آل تره و برای ثانویه حتما سعی بشه از سیم نازکتر از 0.08 استفاده بشه و بهتره 0.06 باشه!و تعداد دوره ثانویه باید بالای 8 هزار دور باشه و ترجیحا همون 15 هزار دور! :agree:
3-عایق بندی لایه به لایه ثانویه با چسب لنت یک دور در هز6 لایه سیم پیچی ؛ جوری که به هیچعنوان لایه ی پایینی دیده نشه!
4- تجربی عرض میکنم اولیه سیم لاکی 0.3 با دور 150 دور ترجیحا جدا پیچیده بشه یعنی روی ستون جداگانه و جدا از قرقره ی ثانویه باشه ! یا اگر هستتون EIبود اول بپیچین تا به هسته نزدیک تر باشه(زیر ثانویه)فقط عایق بندیش رو با 5 لایه نوار چسب لنت استفاده کنید
5-ثانویه هم 15هزار دور باشه و هر 6 لایه با یک دور نوار چسب لنت عایق بندی کنید
6-ثانویه رو با اینکه سیم خیلی نازکه اما باید با حوصله و یکنواخت بپیچید تا یک جا جمع نشه و نباید پستی بلندی داشته باشه و این خیلی مهمه!
7-چون سیم نازکه و پیچیدنش سخته لازم نیست پیچیدن ترانس رو همون روز توی یکی دو ساعت تموم بکنید میتونید توی 3 یا 4 روز تموم کنید ولی با حوصله و با سلیقه درست بکنید تا جواب بگیرین!
8-آخر سر اگه بتونید کل سیم پیچی ترانس رو با رزین یا شارلاک یا روغن پارفین جامد بسیار داغ عایق کاری بکنید حوری که ترانس رو شناور توش به مدت یک روز توش شناور بکنیدتا فرصت داشته باشه تا عایقمون بره به خورده سیم پیچ و حسابی وارده لایه هاش بشه که دیگه محشر میشه :agree:
دیگه از این کاملتر نمیشه گفت!
این یه ترانس به درد بخور در میاد که خروجیش رو بدون چندبرابر کننده تا 77 پشت یارو رو فلج میکنه چه برسه به خودش!اندازه اش هم با این تفاسیر قطر قرقره بیشتر از 3 سانتیمتر در نخواهد اومد مطمئن باشین!
من خودم 12 سال پیش قبله کنکور یه ترانسی با سلف لامپ کم مصرف درست کرده بودم که شوکی که با 2 باتری قلمی بهم میزد خیلی شدید بود!به کافر میزدی درجا مسلمون میشد
:mrgreen: ولی مامانم بخاطره اینکه بتونم کنکور قبول بشم و بشینم و درسمو بخونم حواسم پرت نشه همشون رو جمع کرد انداخت دور.
حالا میخوام بعده این مدت دوباره شروع بکنم البته با کمک شما دوستان :agree: :read: :bye
موفق باشید
:agree:
خب اینم آموزشه پیچیدن ترانس های ولتاژی که میخوام درست بکنم
فقط من این مطلب رو توی تایپک پروژه صفر تا صد ساخت شوکر هم توی صفحه 52 نوشتم اما الان اینجا یه کمی تغییرات هم دادم و کاملترش کردم :agree: :nice:
اگه نکاتی بهتون گفتم رو رعایت بکنید مطمئن باشید از این ترانس جواب میگیرید!
=========================================
این آموزش پیچیدن ترانس خروجی های ولتاژه :agree:

چون رشته ام الکتروتکنیک هست و توی ترانس پیچیدن هم کمی کار کردم البته بیشتر تجربی فکر کنم بتونم راهنماییتون بکنم و مشکلتون برطرف بشه ان شاء الله
ما توی بحث ترانس ها بحثی به اسم تلفات مغناطیسی و فاصله ی هوایی داریم !خب این یعنی چی؟؟؟یعنی اینکه برای اینکه ترانسمون راندمانش و قدرتش بالا باشه باید مسیر شارمغناطیسی هسته یکنواخت و مستقیم باشه و هیچ فاصله ی هوایی نباشه!که بهترین توع شکل هسته که راندمان بالای شار مغناطیسی داره هسته ی E هست و هسته ی UI هست که البته بیشتر منظورم هسته ی ترانس فلای بک هست! حتی اگه به ترانس فلای بک هم نگاه بکنید میبینید که اونم بشکل مربغی هست!و بصورت یک چهارچوب کامله تا شار مغناطیسی داخل هسته به بیرون پخش و هدر نره!که بصورت یه مستطیل یا مربعه!البته اگه بخواید اندازه کوچیک باشه میتونید از تعمیرکارای تلوزیون ترانس های ولتاژه تلوزیون های کوچیکی مثله تلوزیون هفت اینچ یا همون مسافرتی ها رو بخواید که هستشون کوچیکه و میتونید ترانستون رو کوچیک دربیارید مخصوص برای شوکر!ولی ظاهرا طبق گفته ی آقای علی ابی میتونید از سلف لامپهای کم مصرف 50 وات هم استفاده بکنید که اونم میتونید از تعمیرکارای لامپهای کم مصرف بدست بیارید!اما در کل مزیت استفاده از هسته های UI یا همون هسته های ترانس های ولتاژ اینه که میشه سیم پیچ اولیه رو سوای از سیم پیچ ثانویه بصورت جداگانه روی یک بازوی مقابل پیچید و هر دو سیم پیچ توی یک قرقره نباشه و این عایق کاریمون رو بهتر میکنه!پس نتیجه میگیریم که اولیت روی هسته ی مربعی شکل شبیه خوده هسته ی ترانس های ولتاژ تلوزیون در اندازه کوچیک هست و بعدا EI! :agree:
اما شما درکارهای خودتون میبینید که در ترانس دوم؛ هسته رو فقط یک میله استوانه ای تنها استفاده کردین که دو سرش بازه و به هم متصل نیست و بین دو سر یک فاصله ی هوایی بزرگی داریم که همین یک عیب بزرگ محسوب میشه توی بحث ترانس ها چون شار مغناطیسی هدر میره و راندمان بشدت میاد پایین !! :NO:
حتی ترانس های معمولی آهنی هم همینطور هستند و قوانینیشون یکیه.فقط هسته ی آهنی توی فرکانش پایین و فریت توی فرکانش های خیلی بالا استفاده میشه!
پس هسته ی میله ای بکار نمیاد و باید از هسته ی E استفاده بکنیداینطوری قدرت مدارتون خییلی زیاد میشه و اندازه ترانستون خییلی کمتر میشه!
نکته دوم مقاومت خروجی سیم پیچ ثانویه هست!
برای اینکه نسبت تبدیل ولتاژ رو خیییلی بالا ببریم میایم تعداد دور سیم پیچ ثانویه رو خیییلی زیاد میکنیم ولی از طرفی هم واسه اینکه اندازه ترانسمونم خیییلی بزرگ نشه هم نسبت تبدیل بره بالا سیم ثانویه رو نازک انتحاب میکنیم!
ای همین بهتره که از سیم با قطر بین 0.04 تا 0.08 میلیمتر استفاده بکنیم که من خودم میخوام از 0.06 استفاده بکنم :agree:
این اطمینان رو میدم که اگه با حوصله بتونیم 15 هزار دور در ثانویه رو بپیچیم به شرطی که گنجایش قرقره هم اجازه بده دیگه خروجی ولتاپ ثانویه به حدی بالا خواهد بود که دیگه اصلا نیازی به دیود و خازن ولتاژ بالا و چند برابر کننده نخواهد بود چون مطمئنا با ولتاژ 9 ولت اولیه با فرکانس 20 کیلوهرتز خروجی در حد بالای 30 کیلوولت خواهیم داشت!و نیازی به
خازن و دیود ولتاژ بالایی که نایاب هست برای چند برابر کننده نخواهید داشت!
پس نتیجه!
1-هسته ی میله ای برای کار در سطح تجاری مطلقا نمیشه!هسته ی ایده آل فریت با شکل ابتدا UIو سپس IE شکل هست!
2-جدا بودن سیم پیچی اولیه از ثانویه ایده آل تره و برای ثانویه حتما سعی بشه از سیم نازکتر از 0.08 استفاده بشه و بهتره 0.06 باشه!و تعداد دوره ثانویه باید بالای 8 هزار دور باشه و ترجیحا همون 15 هزار دور! :agree:
3-عایق بندی لایه به لایه ثانویه با چسب لنت یک دور در هز6 لایه سیم پیچی ؛ جوری که به هیچعنوان لایه ی پایینی دیده نشه!
4- تجربی عرض میکنم اولیه سیم لاکی 0.3 با دور 150 دور ترجیحا جدا پیچیده بشه یعنی روی ستون جداگانه و جدا از قرقره ی ثانویه باشه ! یا اگر هستتون EIبود اول بپیچین تا به هسته نزدیک تر باشه(زیر ثانویه)فقط عایق بندیش رو با 5 لایه نوار چسب لنت استفاده کنید
5-ثانویه هم 15هزار دور باشه و هر 6 لایه با یک دور نوار چسب لنت عایق بندی کنید
6-ثانویه رو با اینکه سیم خیلی نازکه اما باید با حوصله و یکنواخت بپیچید تا یک جا جمع نشه و نباید پستی بلندی داشته باشه و این خیلی مهمه!
7-چون سیم نازکه و پیچیدنش سخته لازم نیست پیچیدن ترانس رو همون روز توی یکی دو ساعت تموم بکنید میتونید توی 3 یا 4 روز تموم کنید ولی با حوصله و با سلیقه درست بکنید تا جواب بگیرین!
8-آخر سر اگه بتونید کل سیم پیچی ترانس رو با رزین یا شارلاک یا روغن پارفین جامد بسیار داغ عایق کاری بکنید حوری که ترانس رو شناور توش به مدت یک روز توش شناور بکنیدتا فرصت داشته باشه تا عایقمون بره به خورده سیم پیچ و حسابی وارده لایه هاش بشه که دیگه محشر میشه :agree:
دیگه از این کاملتر نمیشه گفت!
این یه ترانس به درد بخور در میاد که خروجیش رو بدون چندبرابر کننده تا 77 پشت یارو رو فلج میکنه چه برسه به خودش!اندازه اش هم با این تفاسیر قطر قرقره بیشتر از 3 سانتیمتر در نخواهد اومد مطمئن باشین!
من خودم 12 سال پیش قبله کنکور یه ترانسی با سلف لامپ کم مصرف درست کرده بودم که شوکی که با 2 باتری قلمی بهم میزد خیلی شدید بود!به کافر میزدی درجا مسلمون میشد

حالا میخوام بعده این مدت دوباره شروع بکنم البته با کمک شما دوستان :agree: :read: :bye
موفق باشید

دیدگاه