اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک در مورد سروو موتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

    نوشته اصلی توسط moein2
    یک ایده جدید دارم که دیگه کاملا از هر چی دردسره خلاصت میکنه :
    با سلام و عرض احترام خدمت شما جناب معین.
    واقعا در حق بنده لطف کردید، خیلی خیلی ازتون ممنونم :agree:
    خدمت همه ی دوستانم عرض کنم که علاوه بر روزای گذشته، دیگه تمام دیروز رو از صبح تا شب روی eeprom کار کردم تا بتونم ازش جواب بگیرم، اما متاسفانه باز هم نشد که نشد! مطمئنا روش اساتید بلا نقص هست و بنده نمیتونم درست اجراش کنم....

    نوشته اصلی توسط moein2
    این دستگاهت مگه قرار نیست به ماشین وصل بشه ؟
    چرا دقیقا همینطوره.

    نوشته اصلی توسط moein2
    نیازی به خاموش یا روشن کردن این دستگاه نیست دوست عزیز . شما هر وقت که به دستگاه نیاز نداشتی یا میخواستی ماشین رو خاموش کنی ، میکرو رو ببر تو حالت power down یا sleep ، مصرف میکرو در این حالت بیشتر از چند میکرو آمپر نیست که مطمئن باش برای باتری ماشین اصلا چیزی به حساب نمیاد . اما در این حالت میکرو اولا تمام زوایا رو بدون نیاز به eeprom داره ، ثانیا باتری ماشین همیشه وصله و شاید مثلا سالی یکی دو بار نیاز بشه سر باتری ها رو در بیارن .
    ok، بسیار عالی بود مهندس.
    بله دقیقا ما الان مشکلمون سر این هست که وقتی ماشین خاموش میشه، و یا اینکه به قول فرمایش شما راننده میخواد از دستگاه استفاده نکنه، خوب طبیعتا این دستگاه هم خاموش میشه، (با خاموش شدن ماشین که خوب شرایطی که لازم هست تا با اون شرایط سرووها حرکت کنن، وجود نداره و علاوه بر اون قبل از خاموش شدن ماشین دکمه ای زده میشه تا برق دستگاه قطع بشه، زمانی هم که راننده نخواد از این دستگاه استفاده کنه، قرار بر این شده که که یک کلید تعبیه بشه که با زدن اون کلید از حالت کارکرد دستگاه به حالت دستی بیایم)
    و تو روشن شدن مجددش ما با این مشکل مواجهیم که سرووها با گرفتن تغذیه تغییر زاویه میدند و ما میخوایم ثابت باشند، یا به عبارتی به قول شما همون زاویه های قبلی رو قبل از خاموشی داشته باشند تا ما بتونیم ادامه ی ماجرا رو با همین زاویه ها پی بگیریم.

    نوشته اصلی توسط moein2
    این راهی که گقتم خدمتت یه میانبر خیلی خوب بود که دیگه واقعا امیدوارم بتونی ار پسش بر بیای .

    شما مثلا میتونی تغذیه مدار رو از باتری ماشین بگیری . بعد حالت اسلیپ میکرو رو حساس به تحریک خارجی کن . بعد اون رو بده به پشت سوییچ . یعنی وقتی سوییچ رو باز میکنی و میخوای استارت بزنی و کلا وقتایی که ماشین روشن هست ، اینطوری میکرو تحریک بشه و از حالت اسلیپ بیرون بیاد . و به محض بیرون اومدن از این حالت زاویه سروو ها هم تو حافظه رم میکرو هست .
    این کار از نظر امنیتی که نگرانش هستید مشکلی نداره چون تو ماشین خیلی از اجزا هستند - مثل ساعت ماشین - که وقتی ماشین خاموشه هم یک جریان خیلی خیلی مختصری مصرف میکنند .

    یا نه ، فرض میکنیم شما میخواهید هر وقت که راننده صلاح دونست مدار رو روشن بکنه . خوب دیگه چه بهتر . یک کلید استفاده کنید که پایه وقفه خارجی میکرو رو تحریک کنه تا میکرو از حالت اسلیپ بیاد بیرون .
    این طوری نه نیاز به باز کردن و دستگاری سروو ها دارید نه نیاز به eeprom و نه نیاز به برنامه نوشتن پیچیده .
    در نتیجه اگر بنده درست متوجه فرمایشات شما شده باشم، راه حل اینکه ما از eeprom استفاده نکنیم ولی زاویه ی سرووها قبل و بعد از خاموشی دستگاه یکسان باشند، این هست که اصلا تغذیه ی دستگاه رو قطع نکنیم، در صورتی که ما تصمیمون بر این بود که کلیدی تعبیه بشه رو سیستم برای اینکه با زدن این کلید دستگاه برق دار بشه و با زدن مجددش هنگامی که به دستگاه نیازی نداریم، برق دستگاه قطع بشه.

    اما نظر شما بر این هست که اصلا برق دستگاه رو قطع نکنیم و هنگامی که میخوایم ماشین رو خاموش کنیم و یا در حالت روشن بودن ماشین نمیخوایم از دستگاه استفاده کنیم، (کما اینکه هر دوی این حالات برای سیستم ما پیش میاد) میکرو رو ببریم در حالت اسلیپ، و برای زمانی که ماشین روشن هست و میخوایم از دستگاه استفاده نکنیم، با زدن یک کلید که این کلید پایه ی وقفه ی خارجی رو تحریک میکنه، در اصل میکرو رو ببریم در مد اسلیپ، و هر وقت راننده خواست از سیستم استفاده بکنه با همون کلید میکرو رو از حالت اسلیپ بیرون بیاریم....
    بنده درست متوجه این قسمت شدم؟

    و برای زمانی که ماشین تازه روشن شده و ما میخوایم از دستگاه استفاده کنیم با فیدبک گرفتن از سوئیچ استارت، بفهمیم که الان ماشین روشن هست و از حالت اسلیپ بیاد بیرون... درسته؟
    منتها نفهمیدم که در این حالت کی باید میکرو رو ببریم در حالت اسلیپ، یعنی چجوری به میکرو بفهمونیم که الان قراره ماشین خاموش بشه، پس برو تو مد اسلیپ و زاویه ی سرووها رو تو حافظه نگه دار، بعد که استارت خورد، از حالت اسلیپ بیا بیرون و میکرو کار خودشو از سر بگیره؟!
    علاوه بر اون نحوه ی دقیق اینکه از پشت استارت بخوام فیدبکی بگیرم که حساس به تحریک وقفه خارجی باشه رو متاسفانه متوجه نشدم....

    و یه چیزی هم راجع به مد اسلیپ تو پیک خوندم امروز، اون هم این بود که دستور SLEEP در کامپایلر بنده که pic basic pro هست، میکرو رو برای مدت معلومی که ما تعریف میکنیم (که max میتونه 65535 ثانیه که معادل 18 ساعت هست)در مد توان کم یا همون اسلیپ قرار میده، در صورتی که دستور SLEEP در اسمبلر تا زمانیکه عاملی باعث بیداری میکرو نشه، اون رو در حالت اسلیپ نگه میداره، که فکر میکنم بهتر هست از حالت دوم استفاده کنیم، درست عرض میکنم؟

    نوشته اصلی توسط moein2
    اگه هم مشکلی داشت مسئولیتش با من خسارتشو خودم میدم :nerd:
    :biggrin:اختیار دارید آقا، بسیار هم ممنونم از اینکه وقت و انرژی گذاشتید و لطف کردید و این ایده ی جالب رو دادید.

    فقط امیدوارم باز هم سوالات بی حد منو ببخشید و از دستم شاکی نشید و بگذارید به پای وسواس بنده نسبت به این کار....
    و یک سوال دیگه که هر چقدر با خودم کلنجار رفتم نتونستم نپرسم!
    اونم اینکه آیا روشن بودن دستگاه برای مدت زمان طولانی ای که قرار هست این سیستم کار بکنه، کما اینکه شما فرمودید فقط شاید سالی یک یا 2 بار لازم باشه که دو سر باتری رو در بیاریم، با این حال آیا برای میکرو یا سرووهامون در همین مدتی از یک سال که دائم برق دار هستند، اتفاقی پیش نمیاد و عملکردشون به هم نمیریزه؟ مثلا میکروها داغ نمیکنن یا رگلاتورها؟ یا اینکه سرووها هنگ نمیکنن؟

    بنده از اعماق وجودم شرمنده ام و باز هم یک دنیا سپاسگذار از این لطفتون جناب مهندس.
    به قول فرمایش شما امیدوارم این بار بتونم شاخشو بشکنم.
    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
    امتحان ریشه هاست
    ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
    زندگی چون پیچک است
    انتهایش میرسد پیش خدا!

    دیدگاه


      پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

      با سلام

      الان متوجه شدم که دستگاه/باکس شما در خودرو نصب و استفاده خواهد شد.

      چند نکته:

      1- اگر نتیجه عملیات دستگاه شما به امور ایمنی خودرو و سر نشین اثر گذار است، کاملا باید اصول ایمنی و عدم اختلال در عملکرد را رعایت کنید و طراحی را مقاوم کنید.
      ( استانداردها و آزمونهای اختصاصی برای هر سیستم و قطعه در خودرو وجود دارد.)
      ( امور ایمنی: فرمان - ترمز - شیشه - کیسه هوا - لاستیک - سیستم سوخت رسان - کمربند ایمنی - انتقال قدرت - سیستم هیدرولیک - موتور-جعبه دنده- آینه....)

      2- از کامپایلر کرک شده و قفل شکسته نباید استفاده کنید !
      ضمنا میکرو PIC بهترین انتخاب برای پروژه های متوسط خودرویی است. ولی نه با بیسیک....

      3- شرایط نویز خودرویی را باید در طراحی در نظر بگیرید، تمام ورودی و خروجیها باید با زنر محافظت شوند و بعضی ها ایزوله نووری / رله ای شوند و تغذیه به خوبی فیلتر شود.....
      و امکان پاسخ گویی به آزمونهای اضافه ولتاژ 2 برابر و افت ولتاژ به 0.5 برابر و اتصال معکوس و پالسهاس سوزنی 1000 ولتی و ......... را داشته باشد....

      4- سیستم شما شباهتی باتعدای از تجهیزات گیربکس و سر سیلندر خودرو دارد، اگر اینطور است، این قطعات هم شرایط ایمنی را دارد و درجه اهمیت آن بالا خواهد بود، و مشمول بند 1 است.

      5- سرو 98XXX که گزینش نموده اید، احتمالا قابلیت کارکرد طولانی مدت خودرویی را نداشته باشد.( دمای بین 40- تا +85 و حتی 95+ و 105+ و +125 ...
      و لرزشهای خودرو و .....

      6- تا قبل از نصب در خودرو ، برای پروژه دانشجویی/یا کار تیمی اولیه ، کار مقبولی است .
      ولی برای نصب در خودرو ، داستان چند برابر پیچیده تر می شود و کار برای به انتها رسیدن و بهره برداری به 12 تا 24 ماه زمان طراحی و آزمون و تصحیح .... نیاز خواهد داشت .

      7- مطالعه استانداردهای قطعات خودرویی از الزامات ادامه راه است.

      با سپاس
      گشتی در لاله زار
      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

      دیدگاه


        پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

        کد:
        خدمت همه ی دوستانم عرض کنم که علاوه بر روزای گذشته، دیگه تمام دیروز رو از صبح تا شب روی eeprom کار کردم تا بتونم ازش جواب بگیرم، اما متاسفانه باز هم نشد که نشد! مطمئنا روش اساتید بلا نقص هست و بنده نمیتونم درست اجراش کنم....
        با سلام ببین عزیز دل اینکه شما و اکثر بچه ای این انجمن نمی تونی از ایپرام یا تایمر یا کانتر حالا هرچی جواب بگیری ریشه در یک درس با نام مهندسی نرم افزار داره
        اگه بخوام ساده بهتون بگم از یک سوال ازتون میپرسم
        یک کامپیوتر -pc- راحت تعمیر و عیب یابی میشه یا یک تلوزیون ؟
        جواب مشخصه یک کامپیوتر 500 مرتبه راحت تر از یک تلوزیون تعمیرو عیب یابی میشه مثلا الان کسانی که قطعات کامپیوتر رو میخرن و تو خونه اسمبل میکنن شاید خودشون راننده خاور و تراشکار و حسابدار باشن ولی همین کار رو نمی تونن با تلوزیون LCD انجام بدن هر جند تکنولوژی تلوزیون خیلی پایین تره
        علت چیه ؟ علت در این که طراحی کامپیوتر ماجولاره
        دستم خسته شد بقیش رو بعدا میگم
        تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
        داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

        دیدگاه


          پاسخ : پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

          نوشته اصلی توسط pama


          در نتیجه اگر بنده درست متوجه فرمایشات شما شده باشم، راه حل اینکه ما از eeprom استفاده نکنیم ولی زاویه ی سرووها قبل و بعد از خاموشی دستگاه یکسان باشند، این هست که اصلا تغذیه ی دستگاه رو قطع نکنیم، در صورتی که ما تصمیمون بر این بود که کلیدی تعبیه بشه رو سیستم برای اینکه با زدن این کلید دستگاه برق دار بشه و با زدن مجددش هنگامی که به دستگاه نیازی نداریم، برق دستگاه قطع بشه.

          اما نظر شما بر این هست که اصلا برق دستگاه رو قطع نکنیم و هنگامی که میخوایم ماشین رو خاموش کنیم و یا در حالت روشن بودن ماشین نمیخوایم از دستگاه استفاده کنیم، (کما اینکه هر دوی این حالات برای سیستم ما پیش میاد) میکرو رو ببریم در حالت اسلیپ، و برای زمانی که ماشین روشن هست و میخوایم از دستگاه استفاده نکنیم، با زدن یک کلید که این کلید پایه ی وقفه ی خارجی رو تحریک میکنه، در اصل میکرو رو ببریم در مد اسلیپ، و هر وقت راننده خواست از سیستم استفاده بکنه با همون کلید میکرو رو از حالت اسلیپ بیرون بیاریم....
          بنده درست متوجه این قسمت شدم؟


          علاوه بر اون نحوه ی دقیق اینکه از پشت استارت بخوام فیدبکی بگیرم که حساس به تحریک وقفه خارجی باشه رو متاسفانه متوجه نشدم....

          و یه چیزی هم راجع به مد اسلیپ تو پیک خوندم امروز، اون هم این بود که دستور SLEEP در کامپایلر بنده که pic basic pro هست، میکرو رو برای مدت معلومی که ما تعریف میکنیم (که max میتونه 65535 ثانیه که معادل 18 ساعت هست)در مد توان کم یا همون اسلیپ قرار میده، در صورتی که دستور SLEEP در اسمبلر تا زمانیکه عاملی باعث بیداری میکرو نشه، اون رو در حالت اسلیپ نگه میداره، که فکر میکنم بهتر هست از حالت دوم استفاده کنیم، درست عرض میکنم؟




          اونم اینکه آیا روشن بودن دستگاه برای مدت زمان طولانی ای که قرار هست این سیستم کار بکنه، کما اینکه شما فرمودید فقط شاید سالی یک یا 2 بار لازم باشه که دو سر باتری رو در بیاریم، با این حال آیا برای میکرو یا سرووهامون در همین مدتی از یک سال که دائم برق دار هستند، اتفاقی پیش نمیاد و عملکردشون به هم نمیریزه؟ مثلا میکروها داغ نمیکنن یا رگلاتورها؟ یا اینکه سرووها هنگ نمیکنن؟
          با سلام به امید خدا اگه امشب فول روش کار کنید تا فردا جواب میگیرید . :read:
          من زیاد تجربه ندارم اما حرفای آقای solsal کاملا همشون درست هستن . در مورد سروو ها من نخواستم خیلی قبل تر بگم چون فکر میکردم پروژه به صورت نمونه و تولید فقط یک دستگاه هست . اما راستشو بخواین سروو های شما تقریبا در رده اسباب بازی قرار دارند. اما اشکال نداره برسیم به ادامه کارمون .
          پرسیدید میکرو و سروو ها اگر بخواهند طولانی مدت مثلا یک سال یا بیشتر روشن بمونن مشکلی براشون پیش نمیاد ؟
          جواب اینه که سروو ها رو باید موقع بیرون اوردن از اسلیپ تغذیشون رو وصل کنید و موقع بردن به اسلیپ تغذیشون قطع بشه .
          خود میکرو هم قاعدتا نه ، نباید هیچ مشکلی براش پیش بیاد . یعنی مدار شما و برنامه میکرو باید طوری نوشته بشه و طراحی بشه که خیلی عالی کار بکنه حتی برای مدت های خیلی طولانی .
          مد اسلیپ هم باید عرض کنم وابسته به زمان نیست و تا هر وقت که لازم باشه میکرو میتونه در این حالت قرار بگیره .چون در این حالت مثلا سی پی یو خاموش میشه .
          فید بک هم چون شما میخواین راننده هر وقت خواست سیستم رو خاموش روشن کنه ، پس ربطی به سوییچ نداره . یک پوش باتن یا کلید فشاری تعبیه کنید .

          دیدگاه


            پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

            با سلام و عرض احترام خدمت همه ی سروران گرامی.
            و عرض تشکر فراوان خدمت تک تک شما دوستان ارجمند که خالصانه در حق بنده لطف داشتید.
            متاسفانه دیروز و امروز تا به الان درگیر مشکلاتی بودم که فرصت نشد به تایپیک سر بزنم و الان که اومدم جز شرمساری چیزی به روی بنده نمونده...
            شکر خدا حل شدند منتها انرژی باور نکردنی ای رو از بنده گرفتند، و جناب معین قول میدم از فردا صبح زود سر تایپیک باشم و تحت اوامر اساتید.

            اضافه شده در تاریخ :
            عرض سلام و روز بخیر و احترام مجدد خدمت شما جناب solsal.
            باز هم متشکرم از لطفتون.
            بنده همیشه به سواد و تجربیات ارزشمند شما احترام گذاشته و میگذارم.
            نکات بسیار عالی و قابل توجهی بود که کاملا از چشم بنده مخفی مونده بودند.
            بله، همونطور که شما فرمودید و بنده در پستهای اولیه ی این تایپیک عرض کرده بودم این دستگاه قرار هست در خودرو تعبیه بشه.

            جناب مهندس بنده بسیار بسیار مشتاق شدم که تک تک اوامر شما رو مد نظر قرار بدم، منتها سواد ناقصم سخت محتاج یاری و راهنمائیهای شماست که باید چه کارهایی رو انجام بدم...

            در مورد رعایت ایمنی خودرو و اینکه میفرمائید:

            نوشته اصلی توسط Solsal
            اگر نتیجه عملیات دستگاه شما به امور ایمنی خودرو و سر نشین اثر گذار است، کاملا باید اصول ایمنی و عدم اختلال در عملکرد را رعایت کنید و طراحی را مقاوم کنید.
            ( امور ایمنی: فرمان - ترمز - شیشه - کیسه هوا - لاستیک - سیستم سوخت رسان - کمربند ایمنی - انتقال قدرت - سیستم هیدرولیک - موتور-جعبه دنده- آینه....)
            باید چه طراحی ای رو در نطر بگیرم که با توجه به اون اصول ایمنی رعایت بشه؟
            برای رعایت این اصول باید از کجا و چجوری شروع کنم که با توجه به طول عمر طولانی ای که برای کارکرد دستگاه در نظر گرفته شده، با مشکل مواجه نشیم.
            در مورد شرایط نویزی و اینکه میفرمائید:

            نوشته اصلی توسط Solsal
            شرایط نویز خودرویی را باید در طراحی در نظر بگیرید، تمام ورودی و خروجیها باید با زنر محافظت شوند و بعضی ها ایزوله نووری / رله ای شوند و تغذیه به خوبی فیلتر شود.....
            و امکان پاسخ گویی به آزمونهای اضافه ولتاژ 2 برابر و افت ولتاژ به 0.5 برابر و اتصال معکوس و پالسهاس سوزنی 1000 ولتی و ......... را داشته باشد....
            باید عرض کنم خدمتتون که تنها کاری که انجام دادم این بوده که سعی کردم تغذیه رو فیلتر کرده باشم، اون هم نمیدونم آیا کاری که کردم کافی هست یا خیر؟!
            بنده تو مدار برای هر سروو یک رگولاتور 7806 در نظر گرفتم که در ورودیش یک خازن 100 میکروی الکترولیت گذاشتم و در خروجیش بنا بر استفاده از 1 میکروی تانتانیوم بود، که چون گیر نیاوردم از موازی شده ی 1 میکروی الکترولیت و 100 نانوی عدسی استفاده کردم.
            برای میکرو هم از یک 7805 استفاده کردم که در ورودیش یک دیود 1n4007 و یک خازن 1000 میکرو استفاده شده، و در خروجیش یک خازن 0.1 میکرو.
            منبع تغذیه ای که فعلا دارم، یه منبع سوئیچینگ 12 ولت و 3 آمپر هست، که البته در کار اصلی منبعمون میشه باتری ماشین.

            همین و هیچ کار دیگه ای برای محافظت کردن ورودی و خروجی با زنر و یا ایزولاسیون انجام ندادم! و همچنین نمیدونم باید برای آزمون اضافه ولتاژ یا کاهش ولتاژی که فرمودید و یا پالسهای سوزنی و ... باید چه کاری رو انجام بدم؟! :cry:

            نوشته اصلی توسط Solsal
            از کامپایلر کرک شده و قفل شکسته نباید استفاده کنید !
            ضمنا میکرو PIC بهترین انتخاب برای پروژه های متوسط خودرویی است. ولی نه با بیسیک...
            جناب مهندس از کجا میتونم بفهمم که کامپایلری که در حال استفاده از اون هستم به قول فرمایش شما قفل شکسته شده یا کرک شده نیست؟! و چرا نباید کامپایلرمون اینطور باشه؟!
            حدود 8-9 ماه پیش از لینکی که یکی از دوستان لطف کردند، دانلود کردم و تا به حال باهاش مشکلی نداشتم...

            نوشته اصلی توسط Solsal
            سرو 98XXX که گزینش نموده اید، احتمالا قابلیت کارکرد طولانی مدت خودرویی را نداشته باشد.( دمای بین 40- تا +85 و حتی 95+ و 105+ و +125 ...
            و لرزشهای خودرو و .....

            تا قبل از نصب در خودرو ، برای پروژه دانشجویی/یا کار تیمی اولیه ، کار مقبولی است .
            ولی برای نصب در خودرو ، داستان چند برابر پیچیده تر می شود و کار برای به انتها رسیدن و بهره برداری به 12 تا 24 ماه زمان طراحی و آزمون و تصحیح .... نیاز خواهد داشت
            ای وای بر من!!!
            جناب مهندس الان به این نتیجه رسیدم که کل کارهایی که بنده در طول مدت این 1 سال برای این پروژه انجام دادم، اکثرش اشتباه بوده و به دور از اصول، و باید خیلی کارها رو انجام میدادم که ندادم!!

            بله، متاسفانه عواملی مثل لرزشهای خودرو مستقیما رو سیستم ما اثر گذار هست، و دمای بسیار پائین یا بسیار بالا با توجه به اینکه محل قرار گرفتن خودرو ایجاب میکنه، از شرایط لا ینفک محیطی برای این دستگاست....

            و جناب solsal هدف نهایی گروه ما انجام یک پروژه ی دانشجویی نیست، بلکه از ابتدا هدف گروه از انجام این پروژه نهایی کردن اون برای نصب در خودرو بوده و هست، و تمام نگرانی بنده از ابتدا برای انتخاب این سرووهای لعن... :angry: ظاهرا بیهوده نبوده....
            البته درست هست که بنده و دوستانم 1 سال رو تا به اینجا برای این پروژه وقت گذاشتیم منتها برامون مهم هست در نهایت کاری انجام بشه که درست و اصولی باشه، و بعدها بابت اینکه چرا بیشتر وقت یا هزینه نگذاشتیم، پشیمون نباشیم.

            برای همین بنده سراپا مطیع اوامر شما و سایر اساتید هستم، که حالا که خوشبختانه اهمیت ماجرا بیشتر مشخص شده، بنده بتونم با کمک شما بهترین تصمیم رو برای ادامه ی راه بگیرم، اولویت اول هم اگر درست عرض کنم با انتخاب بهترین سروو برای ادامه ی کار هست....
            که اونطور که تا به اینجا بنده از صحبتهای شما و سایر دوستان استنباط کردم، سرووهای فعلی گذشته از خصوصیات نامناسبش برای این کار، با توجه به اینکه برای حل مشکلاتی که شما در جریان اون هستید، بنده نتونستم با وجود راههای متفاوت جواب درستی ازش بگیرم، نمیتونن موتور مناسبی برای کارمون باشند، درست هست عرض بنده؟!

            جناب مهندس باور بفرمائید بنده شرمنده ام از این همه سوال و مزاحمت پی در پی.
            اما واقعا تنها امید بنده در این پروژه این سایت و یاری اساتیدی چون شماست...


            اضافه شده در تاریخ :
            نوشته اصلی توسط moein2
            با سلام به امید خدا اگه امشب فول روش کار کنید تا فردا جواب میگیرید . :read:
            من زیاد تجربه ندارم اما حرفای آقای solsal کاملا همشون درست هستن . در مورد سروو ها من نخواستم خیلی قبل تر بگم چون فکر میکردم پروژه به صورت نمونه و تولید فقط یک دستگاه هست . اما راستشو بخواین سروو های شما تقریبا در رده اسباب بازی قرار دارند. اما اشکال نداره برسیم به ادامه کارمون .
            پرسیدید میکرو و سروو ها اگر بخواهند طولانی مدت مثلا یک سال یا بیشتر روشن بمونن مشکلی براشون پیش نمیاد ؟
            جواب اینه که سروو ها رو باید موقع بیرون اوردن از اسلیپ تغذیشون رو وصل کنید و موقع بردن به اسلیپ تغذیشون قطع بشه .
            خود میکرو هم قاعدتا نه ، نباید هیچ مشکلی براش پیش بیاد . یعنی مدار شما و برنامه میکرو باید طوری نوشته بشه و طراحی بشه که خیلی عالی کار بکنه حتی برای مدت های خیلی طولانی .
            مد اسلیپ هم باید عرض کنم وابسته به زمان نیست و تا هر وقت که لازم باشه میکرو میتونه در این حالت قرار بگیره .چون در این حالت مثلا سی پی یو خاموش میشه .
            فید بک هم چون شما میخواین راننده هر وقت خواست سیستم رو خاموش روشن کنه ، پس ربطی به سوییچ نداره . یک پوش باتن یا کلید فشاری تعبیه کنید .
            سلام و عرض ادب از بنده، جناب مهندس.
            بسیار متشکرم از حسن نیتتون و لطفی که در حق بنده دارید.

            بله جناب معین، متاسفانه بنده تا بحال غافل بودم از اینکه سروویی رو انتخاب کردم که برای کاری که میخوام انجام بدم، مناسب نیست :sad:
            اما خوب، همین که الان هم متوجه این موضوع شدم جای شکرش باقی هست، و بنده بی صبرانه منتظر نظر شما و جناب solsal و سایر دوستان هستم که اگر نیاز هست، بنده سرووهام رو عوض کنم و اونی رو انتخاب کنم که مد نظر دوستان باشه و مناسب برای این کار.
            قبلا هم عرض کردم بنده مختصر آشنائی رو با سرووهای داینامیکسل که در روباتهای انسان نما استفاده میشه دارم، اگر دوستان هم موافق باشند ادامه رو با این سرووها پی بگیریم و اگر هم که نه، باز هم بنده مطیع اوامر شمام.

            جناب معین، بنده منتظر پاسخ شما و دوستان میمونم، که اگر این موتورها مناسب بودند که باز بنده با مزاحمتهام از شما یاری بگیرم و کار رو ادامه بدم، و اگر هم که نه، باز هم منتظر نظرات و راهنمائیهای بعدی شمام.
            از اعماق وجودم، صمیمانه از لطفهای خالصانتون ممنونم.
            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
            امتحان ریشه هاست
            ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
            زندگی چون پیچک است
            انتهایش میرسد پیش خدا!

            دیدگاه


              پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

              با سلام

              انتخاب سروو:

              1- راه سر انگشتی: از لوازم یدکی خودروهای مدرن(توپخانه-اکباتان) ، سئوال از موتورهای برقی مختلف و انتخاب مدلی شبیه به کار خودتان.
              2- راه فنی تر: جستجوی servo motors for automotive و بررسی نتایج
              3- رفتن به سایت سازندگان سروو موتور و بررسی و انتخاب با قید: automotive
              4- جمع آوری لیستی از سروو های موجود در بازار و بررسی مشخصات فنی و انتخاب مدلی که علاوه بر انطباق ولتاژ و گشتاور و توان و ابعاد و شکل ، دمای کار و استقامت لرزشی و طول عمر مناسب را ارایه دهد.

              با سپاس
              گشتی در لاله زار
              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

              دیدگاه


                پاسخ : کمک در مورد سروو موتور


                با سلام و عرض احترام خدمت شما جناب solsal.
                جناب مهندس عذر بنده رو بابت تاخیر 2 روزه بپذیرید، متاسفانه تو این 2 روز اینترنت از دسترسم خارج شده بود، اون هم در این اوضاع و احوالی که من با این پروژه دارم....
                بگذریم....
                باز هم سپاسگذارم از اینکه مجددا بنده رو مورد لطف خودتون قرار دادید.

                نوشته اصلی توسط Solsal
                1- راه سر انگشتی: از لوازم یدکی خودروهای مدرن(توپخانه-اکباتان) ، سئوال از موتورهای برقی مختلف و انتخاب مدلی شبیه به کار خودتان.
                جناب مهندس منظورتون این هست که از این فروشگاهها راجع به موتورهای برقی مختلفی که در خودروهای مدرنتر استفاده میشه، مثل موتور برف پاک کن یا موتور بالابر شیشه و ... سوال کنم و ببینم آیا این موتورها با توجه به مشخصاتی که دارند به درد کار ما میخورند یا خیر؟
                درست متوجه شدم جناب solsal؟!

                نوشته اصلی توسط Solsal
                2- راه فنی تر: جستجوی servo motors for automotive و بررسی نتایج
                3- رفتن به سایت سازندگان سروو موتور و بررسی و انتخاب با قید: automotive
                4- جمع آوری لیستی از سروو های موجود در بازار و بررسی مشخصات فنی و انتخاب مدلی که علاوه بر انطباق ولتاژ و گشتاور و توان و ابعاد و شکل ، دمای کار و استقامت لرزشی و طول عمر مناسب را ارایه دهد.
                بسیار ممنونم از راهنمائیتون، ok چشم حتما.
                فقط اینکه راجع به استقامت لرزشی و طول عمر سرووها که میفرمائید، متاسفانه فروشنده ها اطلاعاتی ندارند که در اختیار قرار بدند، و دیتا شیت هم در این مورد کمکی نمیکنه، میشه بزرگواری کنید و بفرمائید که از چه طریقی میشه به این موضوع دسترسی پیدا کرد؟



                اضافه شده در تاریخ :
                دوستان بنده یک سری اطلاعات راجع به سرووهای داینامیکسل به دست آوردم که منبعش لینک زیر هست:

                http://pishrobot.com/products/dynamixel.htm

                نمیدونم آیا این سرووها میتون مناسب باشن یا خیر؟
                با کمک شما و تا به اینجا بنده فهمیدم چند تا فاکتور اساسی هست که برای انتخاب موتورمون مهم هست، که جناب solsal بهشون اشاره کردن، و فکر میکنم این موتورها این خواسته ها رو بر آورده کنن، منتها یک نکته ی مهم دیگه این هست که موتورهایی که در ادامه انتخاب میشن، 2 تا مشکلی رو که تاور پروها داشتن، نداشته باشن...
                که اگه این موتورها یا هر موتور دیگه ای این خواسته ها رو بر آورده کنن دیگه نور علی نور! خواهد بود.

                البته با توجه به اینکه این داینامیکسلها نسبت به تاور پروها خیلی گرونترن، یک سوال اساسی تر پیش میاد اونم اینکه آیا با توجه به این پروژه بنده میتونم از انواع دیگه ی موتورها مثل استپ موتور یا موتور دی سی استفاده کنم و با اونها مشکل نداشته باشم؟

                البته خوب اگر دوستانی که تجربه ی کار با داینامیکسلها رو دارند، به ما هم این تجربه رو انتقال بدند، و بنده مطمئن باشم از اینکه دیگه این موتورها راه حل ماجراند، و با اینها به مشکلی نمیخوریم، اون موقع شاید بشه فکری راجع به قیمتش هم کرد!!!


                اساتید بزرگوار، بنده فقط و فقط با تکیه بر راهنمائیها و کمکهای بزرگ و ارزشمند شما در حال پیشبرد این پروژه ام و متاسفانه در یک force زمانی قرار گرفتم برای اینکه تا قبل از تعطیلات راجع به نوع موتور به نتیجه ی نهایی برسم، متاسفانه صبر دوستان سر اومده :sad:

                باز هم خالصانه از همه ی شما ممنونم که بنده ی کم سواد رو یاری میکنید.

                زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                امتحان ریشه هاست
                ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                زندگی چون پیچک است
                انتهایش میرسد پیش خدا!

                دیدگاه


                  پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                  نوشته اصلی توسط pama
                  با سلام و عرض احترام خدمت شما جناب solsal.
                  جناب مهندس عذر بنده رو بابت تاخیر 2 روزه بپذیرید، متاسفانه تو این 2 روز اینترنت از دسترسم خارج شده بود، اون هم در این اوضاع و احوالی که من با این پروژه دارم....
                  بگذریم....
                  باز هم سپاسگذارم از اینکه مجددا بنده رو مورد لطف خودتون قرار دادید.

                  جناب مهندس منظورتون این هست که از این فروشگاهها راجع به موتورهای برقی مختلفی که در خودروهای مدرنتر استفاده میشه، مثل موتور برف پاک کن یا موتور بالابر شیشه و ... سوال کنم و ببینم آیا این موتورها با توجه به مشخصاتی که دارند به درد کار ما میخورند یا خیر؟
                  درست متوجه شدم جناب solsal؟!

                  بسیار ممنونم از راهنمائیتون، ok چشم حتما.
                  فقط اینکه راجع به استقامت لرزشی و طول عمر سرووها که میفرمائید، متاسفانه فروشنده ها اطلاعاتی ندارند که در اختیار قرار بدند، و دیتا شیت هم در این مورد کمکی نمیکنه، میشه بزرگواری کنید و بفرمائید که از چه طریقی میشه به این موضوع دسترسی پیدا کرد؟
                  با سلام

                  بخش اول: رها نمودن سروو موتور و استفاده از موتور دی سی:
                  موتور دی سی مانند برف پاک کن - صندلی - شیشه بالابر - آینه چرخان - موتور فن - ....
                  برای کار خودرویی طراحی شده اند، با ساعات کارکرد کم و متوسط و طولانی ، ( موتور فن = کارکرد طولانی در شرایط دمایی و محیطی موتر)
                  با کوپله کردن، شفت انکودر ساده ( صفحه دایره ای سوراخدار ) ، و شمارش پالس نوری از اپتو اینتراپتر، می توان مقدار دوران و مقدار حرکت طولی ناشی از تبدیل دوران به حرکت خطی را بدست آورد.

                  بخش دوم:
                  اگر در مشخصات فنی موتور از آزمون ارتعاش مطلبی نیست، در بخش کاربردها باید به موارد مشابه و نزدیک به کاربرد خودرویی اشاره شود،
                  در غیر اینصورت به نوع کاربرد و محدوده دمایی کار و نوع نصب و سایر پارامترهای موجود در کاتالوگ ، دقت کنید تا مقاومترین قطعه را انتخاب کنید.

                  با سپاس
                  گشتی در لاله زار
                  http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                  http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                  دیدگاه


                    پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                    سلام از بنده است جناب مهندس.
                    بسیار سپاسگذارم از اینکه باز هم به این تایپیک لطف داشتید.

                    نوشته اصلی توسط Solsal
                    با سلام

                    بخش اول: رها نمودن سروو موتور و استفاده از موتور دی سی:
                    موتور دی سی مانند برف پاک کن - صندلی - شیشه بالابر - آینه چرخان - موتور فن - ....
                    برای کار خودرویی طراحی شده اند، با ساعات کارکرد کم و متوسط و طولانی ، ( موتور فن = کارکرد طولانی در شرایط دمایی و محیطی موتر)
                    با کوپله کردن، شفت انکودر ساده ( صفحه دایره ای سوراخدار ) ، و شمارش پالس نوری از اپتو اینتراپتر، می توان مقدار دوران و مقدار حرکت طولی ناشی از تبدیل دوران به حرکت خطی را بدست آورد.

                    بخش دوم:
                    اگر در مشخصات فنی موتور از آزمون ارتعاش مطلبی نیست، در بخش کاربردها باید به موارد مشابه و نزدیک به کاربرد خودرویی اشاره شود،
                    در غیر اینصورت به نوع کاربرد و محدوده دمایی کار و نوع نصب و سایر پارامترهای موجود در کاتالوگ ، دقت کنید تا مقاومترین قطعه را انتخاب کنید.

                    با سپاس
                    جناب solsal واقعا متشکرم از توضیحات کاملتون.
                    منتها جناب مهندس نمیدونم چرا نمیتونم با موتور دی سی هم کنار بیام!!
                    واقعا سر در گمم و نمیدونم تو این اوضاعی که برای خودم درست کردم چجوری باید راه نجات پیدا کنم؟؟!! :sad:
                    ولی گذشته از همه ی این مسائل،جناب solsal بنده طبق فرمایشات شما در پستهای قبلی میرم سراغ لیست کردن و پیدا کردن موتورهای مناسب.

                    بسیار مشتاقم نظر دوستان رو راجع به موتورهای داینامیکسل هم بدونم....


                    اضافه شده در تاریخ :
                    با عرض سلام و احترام مجدد خدمت همه ی اساتید بزرگوار.
                    دوستان با توجه به سرچهایی که طبق گفته ی شما انجام شد (البته با توجه به اینکه در شهرستان هستیم، در حال حاضر منهای توپخونه و اکباتان رفتن، که اون هم حتما قرار شده که آمارشو در بیاریم، ) و تلاشی که برای گرفتن آمار سرووها از سایتهای اصلی داشتیم، فعلا تا به اینجا رو همون سرووهای داینامیکسل و با کمک جناب معین سرووهایی که تو هواپیماها و ماشینهای مدل استفاده میشه، ماجرا میچرخه، که البته باز هم با توجه به قیمت بالاشون، بنده دارم تلاش میکنم که عاقبت کار با موتورهایی که در ادامه انتخاب میشن، مثل تاور پروها نباشن که بنده از روی بی تجربگی یک سال باهاشون کار کنم و بعد متوجه بشم که این موتورها مناسب کار ما نیستند...

                    برای همین باز هم محتاج یاری شما اساتید گرامی هستم، تا بهترین تصمیم گرفته بشه.
                    چیزی که بنده رو مردد میکنه این هست که نمیدونم آیا این سرووهای داینامیکسل یا اونایی که تو هواپیماها و ماشینهای مدل استفاده میشه، طرز راه اندازیشون خیلی متفاوت با تاور پروها هست یا خیر؟

                    البته یه چیزهایی دانلود کردم که نشون میده این سرووها کنترلشون با pwm نباید باشه، که سعی میکنم پلودش کنم و بگذارم.

                    و حالا اگر هم باشه، خوب هیچ ایرادی نداره، یک چیز جدید یاد میگیرم، منتها نمیدونم میتونم بهشون اعتماد کنم یا نه، یعنی مشکلات سروو قبلیها رو آیا اینها هم دارند؟؟

                    و یه سوال دیگه که جناب solsal زحمت توضیحش رو کشیدند، منتها متاسفانه سواد من قد نداد برای متوجه شدنش و بسیار ممنون میشم که دوستان کمی بیشتر برام توضیح بدند:
                    اون هم اینکه چطور میشه از موتور dc به نحوی استفاده کرد که از اون خاصیت سرووها رو دریافت کرد؟

                    و یه سوال دیگه که الان به ذهنم اومد، آیا میشه از استپ موتورها هم به نحوی استفاده کرد که خواسته های ما رو مثل سرووها بر آورده کنند و آیا اونها هم مشکل سرووها رو دارند یا خیر؟

                    معذرت میخوام که باز هم با این همه سوال و دردسر اومدم.....

                    اضافه شده در تاریخ :
                    با سلام و عرض ادب.
                    دوستان با توجه به اینکه موتورهای سروویی که داشتم به درد نخور از آب در اومدن و مناسب نیستند، و بنده کماکان دنبال موتورهای دیگه ام برای این کار، اما دلم نیومد روشی رو که با کمک شما پیش گرفته بودیم ، برای حل مشکل موتورهای قبلی رها کنم، و گفتم حالا که پروژه فعلا متوقف هست، هر طور شده آخرین روشی رو که با کمک جناب moein2 در حال کار بودیم رو ادامه بدم، تا به امید خدا به جواب برسه، درست نیست کار این جور نیمه رها بشه.

                    برای همین از جناب moein و سایر اساتید تمنا دارم در صورتی که براشون ممکنه، مثل گذشته بنده رو یاری کنند.
                    راستی پیشاپیش سال نو همتون هم مبارک.

                    اضافه شده در تاریخ :
                    نوشته اصلی توسط moein2
                    یک ایده جدید دارم که دیگه کاملا از هر چی دردسره خلاصت میکنه :

                    این دستگاهت مگه قرار نیست به ماشین وصل بشه ؟
                    نیازی به خاموش یا روشن کردن این دستگاه نیست دوست عزیز . شما هر وقت که به دستگاه نیاز نداشتی یا میخواستی ماشین رو خاموش کنی ، میکرو رو ببر تو حالت power down یا sleep ، مصرف میکرو در این حالت بیشتر از چند میکرو آمپر نیست که مطمئن باش برای باتری ماشین اصلا چیزی به حساب نمیاد . اما در این حالت میکرو اولا تمام زوایا رو بدون نیاز به eeprom داره ، ثانیا باتری ماشین همیشه وصله و شاید مثلا سالی یکی دو بار نیاز بشه سر باتری ها رو در بیارن .

                    این راهی که گقتم خدمتت یه میانبر خیلی خوب بود که دیگه واقعا امیدوارم بتونی ار پسش بر بیای .

                    شما مثلا میتونی تغذیه مدار رو از باتری ماشین بگیری . بعد حالت اسلیپ میکرو رو حساس به تحریک خارجی کن . بعد اون رو بده به پشت سوییچ . یعنی وقتی سوییچ رو باز میکنی و میخوای استارت بزنی و کلا وقتایی که ماشین روشن هست ، اینطوری میکرو تحریک بشه و از حالت اسلیپ بیرون بیاد . و به محض بیرون اومدن از این حالت زاویه سروو ها هم تو حافظه رم میکرو هست .
                    این کار از نظر امنیتی که نگرانش هستید مشکلی نداره چون تو ماشین خیلی از اجزا هستند - مثل ساعت ماشین - که وقتی ماشین خاموشه هم یک جریان خیلی خیلی مختصری مصرف میکنند .

                    یا نه ، فرض میکنیم شما میخواهید هر وقت که راننده صلاح دونست مدار رو روشن بکنه . خوب دیگه چه بهتر . یک کلید استفاده کنید که پایه وقفه خارجی میکرو رو تحریک کنه تا میکرو از حالت اسلیپ بیاد بیرون .
                    این طوری نه نیاز به باز کردن و دستگاری سروو ها دارید نه نیاز به eeprom و نه نیاز به برنامه نوشتن پیچیده .
                    اگه هم مشکلی داشت مسئولیتش با من خسارتشو خودم میدم :nerd:
                    نوشته اصلی توسط moein2
                    پرسیدید میکرو و سروو ها اگر بخواهند طولانی مدت مثلا یک سال یا بیشتر روشن بمونن مشکلی براشون پیش نمیاد ؟
                    جواب اینه که سروو ها رو باید موقع بیرون اوردن از اسلیپ تغذیشون رو وصل کنید و موقع بردن به اسلیپ تغذیشون قطع بشه .
                    خود میکرو هم قاعدتا نه ، نباید هیچ مشکلی براش پیش بیاد . یعنی مدار شما و برنامه میکرو باید طوری نوشته بشه و طراحی بشه که خیلی عالی کار بکنه حتی برای مدت های خیلی طولانی .
                    مد اسلیپ هم باید عرض کنم وابسته به زمان نیست و تا هر وقت که لازم باشه میکرو میتونه در این حالت قرار بگیره .چون در این حالت مثلا سی پی یو خاموش میشه .
                    فید بک هم چون شما میخواین راننده هر وقت خواست سیستم رو خاموش روشن کنه ، پس ربطی به سوییچ نداره . یک پوش باتن یا کلید فشاری تعبیه کنید .
                    خوب با این حساب اگر بنده درست متوجه شده باشم، روال کار بر این اساس شد که میکرو دائم روشن بمونه و وقتی که نمیخوایم از دستگاه استفاده کنیم، میکرو رو ببریم تو حالت اسلیپ و سروو رو برقشو رو قطع کنیم، حالا یه پوش باتون بذاریم رو دستگاه که هر وقت دوباره خواستیم از دستگاه استفاده کنیم، با زدن اون، پایه ی وقفه ی خارجی میکرو تحریک بشه و میکرو از اسلیپ بیاد بیرون و برق سروو رو هم وصل کنیم، اینطوری آخرین زاویه ی سرووها تو ram میکرو باقی میمونند، و همونا رو میتونیم در لحظه ی برق دار شدن سرووها بهش اعمال کنیم تا دیگه عملا تکونی نخورند....

                    درست متوجه شدم؟!

                    اون روش که جناب معین فرمودید برای اینکه از پتانسیومتر تو سروو فیدبک بگیریم هم خیلی جالب بود.....


                    اضافه شده در تاریخ :
                    سلام.
                    سال نو همه ی دوستان مبارک باشه ایشاا....
                    مخصوصا سرورانی که تو این تایپیک برای ینده زحمتهای فراوانی کشیدند.
                    از ته دل آرزو میکنم سالی سرشار از موفقیت و سلامت و شادابی رو پیش رو داشته باشید.
                    .....

                    اضافه شده در تاریخ :
                    بازم سلام دوستان.
                    اگه اشکالی نداره یه بار دیگه از سر نو! مرور کنم که داستان از چه قرار شد...
                    تا اینجا بنا بر این شد که هم بنده دنبال موتورهای مناسبتر برای ادامه ی کارمون باشم، که شدیدا هستم، که صد البته همچنان به یاری دوستان در این زمینه محتاجم....
                    و کار دوم این شد که با لطف دوستان و اساتید، ادامه ی ماجرای حل مشکل سرووهای قبلی، پی گرفته بشه، و بتونیم اون مشکل رو با کمک دوستان و با روش فیدبک گرفتن از پتانسیومتر و یا حالت اسلیپ حل کنیم.

                    به همین جهت با شرمندگی فراوون، باز هم این جسارت رو کرده و از دوستان تقاضای کمک دارم...
                    بسیار متشکرم از لطف همتون.

                    اضافه شده در تاریخ :
                    سلام.
                    دوستان بزرگوارم متاسفانه من با این انتخاب موتورها به هیچ جایی نرسیدم و هنوزم سر در گمم تو دنیای موتورها که یکی رو انتخاب کنم که دوباره مثل تاور پروها دستمون رو تو پوست گردو نگذاره :angry:

                    فکر میکنم این پروژه حسابی داره میخوابه!
                    چیزی که من خیلی ازش میترسیدم و متاسفانه داره اتفاق میافته....

                    از طرفی اینقده از این سایت به اون سایت چرخیدن وقت ازم میگیره که بنده رو خیلی از کار اصلیم دور میکنه، هنوزم خیلی دوست دارم اون مشکلی که با mg995 داشتم رو بتونم با کمک دوستان و با فیدبک گرفتن از پتانسیومتر تو خود سروو یا روشهای خیلی خوب دیگه ای که جناب moein و سایر دوستان پیشنهاد میدادند حل کنم، هر چند اونا دیگه به درد کار ما نمیخورند ولی دوست ندارم کارشون نیمه رها بشه و باز هم به کمک شما دوستان در هر 2 زمینه برای پیشبرد این کاری که برای خودش داستانی شده! محتاجم.
                    باز هم از همه ی اساتید تمنا دارم در صورتی که فرصتش رو دارند بنده رو یاری برسونند، که آیا بنده میتونم از موتورهای دیگه به نفعی استفاده کنم که کاراییه سرووها رو داشته باشند و برای استفاده در محیط خودرویی مناسب باشند؟

                    و بسیار مشتاقم تا نظر دوستان رو راجع به سرووهای داینامیکسل بدونم....

                    از لطف همه یک دنیا متشکرم.

                    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                    امتحان ریشه هاست
                    ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                    زندگی چون پیچک است
                    انتهایش میرسد پیش خدا!

                    دیدگاه


                      پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                      با سلام

                      یک سری مطالب مفید درباره انواع موتور توسط جناب فرشاد اکرمی در چند سال قبل تهیه و در سایت درج شده، اونها را جستجو کنید .
                      و مقداری هم در گوگل ، درباره سرووهای dc تحقیق کنید.( که ترکیب موتور dc + المان فیدبک زاویه(پتانسیومتر یا انکودر) + مدارات درایو ) می باشند.
                      با شناخت اولیه از سرووهای مذکور، می توانید برای کارتان ، به موتورهای dc خودرویی برسید و استفاده کنید.(ارزانتر + مطمئن تر + در دسترس تر + مقاومتر )
                      مگر اینکه مورد سرووهای به کار گرفته شده در خودروهای مدرن را پیگیری کنید و آها را استفاده کنید.

                      ضمنا : برای این کاربرد، استپ موتور، از سرعت کافی برخوردار نیست.

                      با سپاس
                      گشتی در لاله زار
                      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                      دیدگاه


                        پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                        نوشته اصلی توسط Solsal
                        با سلام

                        یک سری مطالب مفید درباره انواع موتور توسط جناب فرشاد اکرمی در چند سال قبل تهیه و در سایت درج شده، اونها را جستجو کنید .
                        و مقداری هم در گوگل ، درباره سرووهای dc تحقیق کنید.( که ترکیب موتور dc + المان فیدبک زاویه(پتانسیومتر یا انکودر) + مدارات درایو ) می باشند.
                        با شناخت اولیه از سرووهای مذکور، می توانید برای کارتان ، به موتورهای dc خودرویی برسید و استفاده کنید.(ارزانتر + مطمئن تر + در دسترس تر + مقاومتر )
                        مگر اینکه مورد سرووهای به کار گرفته شده در خودروهای مدرن را پیگیری کنید و آها را استفاده کنید.

                        ضمنا : برای این کاربرد، استپ موتور، از سرعت کافی برخوردار نیست.

                        با سپاس
                        سلام از بنده است جناب مهندس.
                        واقعا از اعماق وجودم ازتون سپاسگذارم که همچنان لطفتون شامل حال بنده و این تایپیک هست.
                        چشم، طبق همین فرمایشات ادامه ی ماجرا رو پی میگیرم.
                        با تشکر فراوان از شما.

                        اضافه شده در تاریخ :
                        باز هم سلام.
                        دوستان بزرگوارم بنده میخوام اگه بشه با فیدبک گرفتن از پتانسیومتر تو سروو(که از پیشنهادهای خوب جناب moein هست) کار نیمه ی کاره ی سرووها رو تموم کنم، میشه لطفا مثل قبل کمکم کنید؟!
                        که از کجا باید شروع کنم...

                        اضافه شده در تاریخ :
                        سلام مجدد خدمت همه ی دوستان محترم.
                        بنده رفتم لوازم یدکی فروشی خودروها تو توپخونه و بعد از کمی پرس و جو رسیدم به پاساژ کاشانی که توش انواع موتورهای مورد استفاده رو برای خودروها میفروختند، منتها تا جایی که من گشتم و سوال کردم از فروشنده هاش، اطلاعاتی که اونا میدادن، چنگی به دل نمیزد، یعنی موتورهایی که اونا معرفی میکردند، یا اونقدر بزرگ بود که به درد کار ما نخوره، یا هم اینکه خیلی گرون بود، از طرفی هیچ کدوم یه کاتولوگ یا اطلاعات دقیق و فنی از موتورها نداشتن که بهم بدند...

                        برا همین بیخیال شدم و اومدم جمهوری، تا بلکه بتونم از فروشنده ها و وارد کننده های موتور تو انجا یه آماری بگیرم، دسته جمع تا میگفتم داینامیکسل، میذاشتن میرفتن!!!!
                        به هر حال بعد از کلی در به دری به تنها نتیجه ای که رسیدم این بود که سروو موتورهایی هستند به اسم GWS که اینا رو لاندا به یه شرکتی میداد که شرکته طرف قرار داد ایرانخودرو بود و برا کارای خودرویی سرووها رو میخواست.
                        ولی بازم اینا گرون بودند، یه دونه 44 کیلوییش 170 تومن بود، حالا البته ما تا این گشتاور رو نمیخوایم و 10 کیلو و 25 کیلو کارمون رو راه میندازه، منتها خبر از قیمت اونا ندارم،
                        و از طرفی مهمترین چیزی که وجود داره اینه که آیا با اینا به مشکلی که با تاور پروها داشتیم، بر نمیخوریم؟؟
                        و اینکه آیا به صرف اینکه اون شرکته داره واسه کار خودرویی ازش استفاده میکنه، ما هم میتونیم بهش برا کارمون اعتماد کنیم؟؟
                        زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                        امتحان ریشه هاست
                        ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                        زندگی چون پیچک است
                        انتهایش میرسد پیش خدا!

                        دیدگاه


                          پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                          نوشته اصلی توسط Solsal

                          ضمنا : برای این کاربرد، استپ موتور، از سرعت کافی برخوردار نیست.
                          جناب آقای سولسال نگاه ما به استپ موتور یکم خیلی ابتدایی است چون می خواهیم یک استپ رو با میکرو راه اندازی کنیم
                          به هر حال یک استپ 1.8 درجه جنس خوب قادره به سرعت 15000 دور در دقیقه برسه البته گشتاور نامی هم به یک دهم کاهش پیدا مکنه
                          ولی با گشتاور صد درصد سرعت میتونه به 1500 دور برسه

                          تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
                          داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

                          دیدگاه


                            پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                            با سلام مجدد خدمت همه ی دوستان.
                            میدونم مشکلاتی که بوجود اومده همشون مربوط به خودمم و با توجه به مشغله ی دوستان نباید انتظار زیادی داشته باشم، منتها هر چی به این در و اون در میزنم نمیتونم به نتیجه ی واحدی برسم، و باز هم مجبور میشم وقت اساتید رو بگیرم...
                            اصلا دلم نمیخواد پروژم بعد از یک سال کار به اینجا ختم بشه...
                            باز هم تجربه ی دوستان هست که میتونه بام گره گشا باشه.
                            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                            امتحان ریشه هاست
                            ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                            زندگی چون پیچک است
                            انتهایش میرسد پیش خدا!

                            دیدگاه


                              پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                              نوشته اصلی توسط aliila
                              جناب آقای سولسال نگاه ما به استپ موتور یکم خیلی ابتدایی است چون می خواهیم یک استپ رو با میکرو راه اندازی کنیم
                              به هر حال یک استپ 1.8 درجه جنس خوب قادره به سرعت 15000 دور در دقیقه برسه البته گشتاور نامی هم به یک دهم کاهش پیدا مکنه
                              ولی با گشتاور صد درصد سرعت میتونه به 1500 دور برسه
                              با سلام

                              برای 3 نوع مختلف استپر موتوری که تا کنون مورد استفاده و آزمون من بوده اند،( 50N.cm ,و کوچکتر )
                              نتوانستم به سرعت بهتر از 1ms بر استپ برسم،( پالسهای مستقل و دارای حالت off در بین هر دو پالس یا به عبارتی با قطار پالس مربعی )
                              ( البته حفظ گشتاور هم از الزامات کار من بوده )

                              لطفا نحوه افزایش سرعت و پالسدهی برای دستیابی به سرعت دوران بالاتر را اعلام فرمایید.

                              با سپاس

                              پ.ن:

                              آیا اشاره به نحوه درایو موتور براشلس برای رسیدن به سرعتهای بالا دارید؟

                              اضافه شده در تاریخ :
                              نوشته اصلی توسط pama
                              سلام مجدد خدمت همه ی دوستان محترم.
                              بنده رفتم لوازم یدکی فروشی خودروها تو توپخونه و بعد از کمی پرس و جو رسیدم به پاساژ کاشانی که توش انواع موتورهای مورد استفاده رو برای خودروها میفروختند، منتها تا جایی که من گشتم و سوال کردم از فروشنده هاش، اطلاعاتی که اونا میدادن، چنگی به دل نمیزد، یعنی موتورهایی که اونا معرفی میکردند، یا اونقدر بزرگ بود که به درد کار ما نخوره، یا هم اینکه خیلی گرون بود، از طرفی هیچ کدوم یه کاتولوگ یا اطلاعات دقیق و فنی از موتورها نداشتن که بهم بدند...

                              برا همین بیخیال شدم و اومدم جمهوری، تا بلکه بتونم از فروشنده ها و وارد کننده های موتور تو انجا یه آماری بگیرم، دسته جمع تا میگفتم داینامیکسل، میذاشتن میرفتن!!!!
                              به هر حال بعد از کلی در به دری به تنها نتیجه ای که رسیدم این بود که سروو موتورهایی هستند به اسم GWS که اینا رو لاندا به یه شرکتی میداد که شرکته طرف قرار داد ایرانخودرو بود و برا کارای خودرویی سرووها رو میخواست.
                              ولی بازم اینا گرون بودند، یه دونه 44 کیلوییش 170 تومن بود، حالا البته ما تا این گشتاور رو نمیخوایم و 10 کیلو و 25 کیلو کارمون رو راه میندازه، منتها خبر از قیمت اونا ندارم،
                              و از طرفی مهمترین چیزی که وجود داره اینه که آیا با اینا به مشکلی که با تاور پروها داشتیم، بر نمیخوریم؟؟
                              و اینکه آیا به صرف اینکه اون شرکته داره واسه کار خودرویی ازش استفاده میکنه، ما هم میتونیم بهش برا کارمون اعتماد کنیم؟؟
                              با سلام
                              لطفا محدوده های ذیل را اعلام فرمایید:

                              1- حداکثر قیمت موتورها .....
                              2- حداقل گشتاور موتورها ....
                              3- حداکثر اندازه و ابعاد و وزن موتورها ....
                              4- ولتاژ کاری موتورها .....
                              5- دور نامی موتور - سرعت دوران موتور ....
                              6- دمای محیط کار موتور و نحوه نصب موتور .....
                              7- کاربری موتور: ( تا اینجا می دانیم که بازوی مکانیکی را در مسیر معین از نقطه A به نقطه B می رساند. )

                              با سپاس

                              گشتی در لاله زار
                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                              دیدگاه


                                پاسخ : کمک در مورد سروو موتور

                                نوشته اصلی توسط Solsal
                                با سلام
                                لطفا محدوده های ذیل را اعلام فرمایید:

                                1- حداکثر قیمت موتورها .....
                                2- حداقل گشتاور موتورها ....
                                3- حداکثر اندازه و ابعاد و وزن موتورها ....
                                4- ولتاژ کاری موتورها .....
                                5- دور نامی موتور - سرعت دوران موتور ....
                                6- دمای محیط کار موتور و نحوه نصب موتور .....
                                7- کاربری موتور: ( تا اینجا می دانیم که بازوی مکانیکی را در مسیر معین از نقطه A به نقطه B می رساند. )

                                با سپاس
                                با سلام خدمت شما جناب مهندس و با تشکر فراوان بابت حضور مجددتون.

                                1.این گزینه با توجه به گشتاور میتونه متغیر باشه، منتها با توجه به اینکه در دستگاه به تعداد بیشتر از 6 یا 7 تا از این موتور احتیاج داریم، برای گشتاور پائین(10 یا 15 کیلو در سانتی متر) حداکثر 60 تومن، و برای گشتاور بالا (25 یا 30 کیلو در سانتی متر) حداکثر 90 تومن.

                                2. همونطور که عرض کردم حداقل گشتاور مورد نیاز 10 یا 15 kg.cm

                                3. حداکثر اندازه مثلا به اندازه ی یک باکسی باشه با طول و عرض و ارتفاع 5 cm، وزن زیاد مهم نیست منتها خیلی هم سنگین نباشه، مثلا حداکثر 200 گرم.

                                4. ولتاژ کاری هم طوری باشه که باتری ماشین بتونه اونو ساپورت کنه (فکر کنم حداکثر ولتاژ باتری خودرو 11.6 ولت هست، اگر اشتباه نکنم! و عین 12 ولتی که میگن نیست) ، و برای جریانی هم که هر موتور میکشه و جریان باتری که 40 ولت هست، با توجه به اینکه ما از تعداد حدود 7 تا از این موتورها میخوایم استفاده کنیم، طوری باشه که جریان باتری قابلیت ساپورت این میزان جریان کشی موتورها رو هم داشته باشه.

                                5. حداقل 1.8 تا 2 دور در ثانیه، تحت بار هر چقدر بالاتر هم باشه بهتره
                                و یا این مورد خاص هم بسیار مناسب بود برامون:
                                Operating Speed (4.8V): 0.20sec/60° at no load
                                Operating Speed (6.0V): 0.17sec/60° at no load

                                6. دمای محیط کار با توجه به اینکه داخل خودرو هست میتونه با توجه به گرمی و سردی هوا متغیر باشه، گاهی تا 15درجه زیر صفر و گاهی هم تا 40 درجه بالای صفر.

                                7. این مورد هم بله همونطور هست که شما فرمودید، حرکت این بازو در یک مسیر 10 یا 15 سانتی متری از یک مبدا مشخص به یک مقصد معین هست.

                                باز هم از لطفتون یک دنیا سپاسگذارم جناب solsal.

                                اضافه شده در تاریخ :
                                با سلام مجدد و تشکر فراوان از عنایت شما جناب solsal.
                                جناب مهندس خواستم پیش پیش ازتون بابت تاخیر 3 روزه ای که در حضور بنده د رتایپیک به وجود میاد معذرت بخوام.
                                متاسفانه شرکت مخابرات شهرمون اعلام کرده که به دلیل نمیدونم چه مشکلی! تلفنها از ساعت 10 امشب تا 72 ساعت با قطعی مواجه اند!!!

                                خدا میدونه که بهم چی بگذره، اما مشتاقانه منتظر رسیدن دوشنبه و اومدن به انجمن و استفاده از محضر اساتید هستم.
                                باز هم عذر میخوام.

                                اضافه شده در تاریخ :
                                با سلام.
                                ظاهرا که خوشبختانه برای اولین بار مورد عنایت بزرگواران مخابرات قرار گرفتیم و مشکلشون امروز صبح حل شد!!
                                بنده همچنان منتظر اوامر اساتید و گوش به فرمان اونهام...
                                زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                                امتحان ریشه هاست
                                ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                                زندگی چون پیچک است
                                انتهایش میرسد پیش خدا!

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X