اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

    نوشته اصلی توسط AMITT
    سلاممم :smile:
    مهندس توی دیتاشیت تو قسمت فیدبک یه فرمول هست
    کد:
    Vcs=-1.1*(10^6)*Vaux/Rfbh
    که فک کنم ولتاژ اون سیم پیچ فیدبک رو میگه :redface:
    مسعود خان یعنی میگین برای فیدبک از یه راه دیگه برم؟
    راستش دنبال یه دسگاه ترانس پیچم هنوز وقت نکردم برم حسابی بگردم ، واسه همین هی دارم مطالعه میکنم و نکته ها رو توی دیتاشیت و اون صفحه ای که شما گفتین رو در میارم و میخونم :agree:
    سلام.بله آفرین.البته من این قسمت رو نگاه نکرده بودم خب این اگه اشتباه نکنم برای محاسبه مقاومتهای فیدبکه که من میدونم میشه از یک 150 کیلو و یک 680 کیلو استفاده کرد که 150 کیلو بینه پایه فیدبک و منفی و ...
    ساخت سوئیچینگ-داریور ال ای دی- لامپ و پروژکتور ال ای دی

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

      امروز یکی از این 3102 های 3 واتی چینی رو بازش کردم :mrgreen: هسته رو کامل جیگرشو کشیدم بیرون ( البته اون قسمت پلاستیکی که پایه هاش بهش وصل میشه هم شکستم :mrgreen تعداد دوراش با محاسباتم یکی بود :icon_razz:
      فقط نمیدونم چرا گپ نداشت oo:
      بعدش همشو با دست پیچیدم , اولش جواب نداد , بعد دیدم فیدبک رو برعکس پایه هاشو وصل کردم :mrgreen: :redface:
      ولی به یه چیزی رسیدم!!!
      همیشه محاسبه اوکی نیست! یعنی آخرش باید تعداد دور ها رو(ثانویه) دست کاری کرد تا یه حدی .. درست میگم استاد خودم؟

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

        سلام به اساتید و دوستان.
        من اصلا تو کار درایورLED و... نیستم.فقط خواستم برحسب اتفاق یه IC رو دیدم که واسه این کار هست،معرفی کنم و ببینم کسی باهاش کار کرده و از اینجور چیزها! :mrgreen:

        شماره ی IC این هست:
        IRS2541
        این هم لینک دیتاشیت:
        http://www.irf.com/product-info/data...irs2540pbf.pdf

        چون ترانس ندره و فقط یه سلف استفاده کرده، به نظرم جالب اومد.کسی نظری داره راجع بهش؟اگه روزی بخوام برم سراغ این زمینه(درایورLED) این IC میتونه گزینه ی خوبی باشه؟

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

          مهندس من یه بار از این درایور های باک که ایزوله نیستن اسم بردم , اما آقا مسعود گفتن ایزوله نیست!
          حالا بزار خود اوستا بیاد من اینجا شاگردم الان :redface:

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

            :angry:
            مهندس چرا سیم پیچ فیدبک یا همون بایاس رو روی این کانورتر چینیا هرچی در آورده من یه عدد عجیب غریب تو حسابام در میاد oo:
            ای بابا ... چرا این کانورنتر چینیا گپ نزاشته؟ یا یه چسبی گزاشته که من نمیبینم آیا؟ :((

            // ویرایش
            مهندس سکوتت هم معنی داره :redface:
            باز هم همون لینک رو دارم میخونم و گیر و اشتباهاتم رو میفهمم :icon_razz:

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

              نوشته اصلی توسط Amir safari
              امروز یکی از این 3102 های 3 واتی چینی رو بازش کردم :mrgreen: هسته رو کامل جیگرشو کشیدم بیرون ( البته اون قسمت پلاستیکی که پایه هاش بهش وصل میشه هم شکستم :mrgreen تعداد دوراش با محاسباتم یکی بود :icon_razz:
              فقط نمیدونم چرا گپ نداشت oo:
              بعدش همشو با دست پیچیدم , اولش جواب نداد , بعد دیدم فیدبک رو برعکس پایه هاشو وصل کردم :mrgreen: :redface:
              ولی به یه چیزی رسیدم!!!
              همیشه محاسبه اوکی نیست! یعنی آخرش باید تعداد دور ها رو(ثانویه) دست کاری کرد تا یه حدی .. درست میگم استاد خودم؟
              سلام مهندس جان.اصلا رویه 3102 کار نکن وقتی که 3122 و 3123 هست.
              اون به نظرم حتما گپ داشته حالا یا اومده کمی فریت رو تراشیده و اینطوری گپ داده و یا اینکه از یک کاغذهایه مخصوص یا خلاصه چیزی استفاده کرده که شما ندیدی یا مثلا وقتی هسته رو داغون کردی افتاده زمین.
              همیشه محاسبه اوکی نیست! یعنی آخرش باید تعداد دور ها رو(ثانویه) دست کاری کرد تا یه حدی .. درست میگم استاد خودم؟
              این جملات تایید میشه فقط الان انگار شما استاد تری.
              نوشته اصلی توسط شاهرخ
              سلام به اساتید و دوستان.
              من اصلا تو کار درایورLED و... نیستم.فقط خواستم برحسب اتفاق یه IC رو دیدم که واسه این کار هست،معرفی کنم و ببینم کسی باهاش کار کرده و از اینجور چیزها! :mrgreen:

              شماره ی IC این هست:
              IRS2541
              این هم لینک دیتاشیت:
              http://www.irf.com/product-info/data...irs2540pbf.pdf
              خب من با این آی سی کار نکردم.ولی به فرض هم که جواب بده شما میتونی درایوری که ایزوله نیست و خطره برق گرفتی داره دسته مشتری بدی؟ مطمئنا نه تا حالا دیدی که دریواری حتی بی کیفت ترین هاش ایزوله نباشن؟ من که ندیدم.
              نوشته اصلی توسط Amir safari
              :angry:
              مهندس چرا سیم پیچ فیدبک یا همون بایاس رو روی این کانورتر چینیا هرچی در آورده من یه عدد عجیب غریب تو حسابام در میاد oo:
              ای بابا ... چرا این کانورنتر چینیا گپ نزاشته؟ یا یه چسبی گزاشته که من نمیبینم آیا؟ :((

              // ویرایش
              مهندس سکوتت هم معنی داره :redface:
              باز هم همون لینک رو دارم میخونم و گیر و اشتباهاتم رو میفهمم :icon_razz:
              ای بابا سیم پیچ بایاس که از همه آسونتره مخصوصا اینکه اکثر آی سی های سوئیچنگ رنجه تعذیه شون از یک مقدار تا یک مقداری مشکل نداره.شما چی درآوردی اون چند دور بود؟ اصلا در باره چه آی سی صحبت میکنی؟ اولیه چند دوره؟ ثانویه چقدره؟
              ساخت سوئیچینگ-داریور ال ای دی- لامپ و پروژکتور ال ای دی

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                سلام مهندس :redface: خیلی ممنون
                والا اون 3102 رو برای این دارم روش کار میکنم که بایاس بستن رو یاد بگیرم چون توی توان بالا تر از 5 وات گیر میوفتم توش ...

                آقا اون لینکی که داده بودین رو هزار بار خوندمش :mrgreen:
                نمیدونستم ولتاژ بایوس رو برای تغذیه آی سی باید حساب کنم :mrgreen: تعداد دور بایاس هم تقریبا درست در میاد الان :redface:
                خب ... الان میریم سراغ اسنابر
                مثلا ما یه درایور داریم با خروجی 20 ولت 300 میلی آمپر , نسبت تعداد دور اولیه به ثانویه هم4.8 برابر
                خب , طبق فرمول
                کد:
                VOR=Vs*(Np/Ns)
                کد:
                VOR=20*4.8=96v
                خب اینجا 96 ولت برگشتی داریم موقعی که ماسفت خاموشه , 96 ولت هم اسپایک داریم با 300 ولت تغذیه اصلی جمع کنیم میشه 492 ولت ...
                من الان ولتاژی که میوفته روی اسنابر رو چند بگیرم؟ ( با توجه به ماسفت با تحمل ولتاژ درین 600 ولتی )
                این خوبه؟
                http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=77522.0

                --
                اون 3102 رو هم برای این که ببینم محاسباتم چقد به عمل نزدیکه دارم روش کار میکنم , قبلا هم گفتین که از 22 استفاده کنم ... بالاخره مجبور میشم از 3105 یه ... استفاده کنم..پس این فیدبکو بایاس رو هم باید در میاوردم دیگه :mrgreen:
                راستی! جریان درین سورس ماسفت داخلی 3125 ماکزیمم چقدره؟
                یه سوال خاص! نخندی بهما :mrgreen: اگه یه جا محدودیت ارتفاع داشتم میتونم به جای یه هسته , از دو تا هسته کوچکتر استفاده کنم ولی با هم موازیشون کنم؟ البته توان رو نصف کنم و هر نصفه توان رو بدم به هر هسته!!!!
                ضمنا خودت استادی , منم دارم ازت چیز یاد میگیرم و مدیونتم.

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                  یکی از این کانورتر چینیا ی 5 واتی رو که قدیما خریده بودم رو اومدم ولتاژ اسنابرشو حساب کنم :mrgreen:
                  با اون فرموله که تو اون لینک خوبه بود حساب میکنم ولتاژ اسنابر میشه 6 ولت :mrgreen: oo:

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                    سلام دوستان
                    یه سوال ابتدایی ؟
                    اصلا چرا باید برای این ال ای دی ها درایور گذاشت؟
                    نمییشه مثل تابلو ال ای دی ثابت با یه مقاومت جریانشو کنترل کرد ؟ :angry:

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                      خب مقاومت که استفاده میشه! هدف اصلی ساختن منبع تغذیه فسقلی! برای روشن کردن LED هست.

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                        نوشته اصلی توسط radical_baby
                        سلام دوستان
                        یه سوال ابتدایی ؟
                        اصلا چرا باید برای این ال ای دی ها درایور گذاشت؟
                        نمییشه مثل تابلو ال ای دی ثابت با یه مقاومت جریانشو کنترل کرد ؟ :angry:
                        سلام.تویه ال ای دی های پاور چون جریان زیاده پس روی مقاومت اتلاف هم زیاده.پس از درایور ال ای دی استفاده میکنیم که مقاومت نخواد. در ضمن بعضی از درایورها باید جایه بسیار کوچکی قرار بگیرن.
                        ساخت سوئیچینگ-داریور ال ای دی- لامپ و پروژکتور ال ای دی

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                          :eek: مهندس مسعود به من کم محلی میکنه :cry2:
                          مهندس اولین بوبین رو پیچیدم :mrgreen: یه دونه بوبین پیچ دستی یافتم صد تومن
                          خب من 41 ولت 300 میلی آمپر میخام
                          توی حالت بی باری 41.5 ولت میده :wow:
                          اما زیر بار جریانش میشه 150 میلی آمپر! و ولتاژش میشه 38 ولت
                          اندوکتانس اولیه هم با فرمولا در اومد 2 میلی هانری و من هم همین اندوکتانس رو به دست آوردم! (با گپ)
                          به توصیه مهندس احمد توی اون تاپیکه اولیه رو دو قسمت کردم ( کلی گیج زدم تا آخرش فهمیدم چطوریه :mrgreen: )
                          اما نمیدونم چرا جریان دهیم پایینه! :eek: گپ رو زیاد تر کردم جریان کمتر شد!

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                            با تشکر از جوابتون
                            بعد یه سوال دیگه
                            این ال ای دی ها هم مثل ال ای دی های معمولی روی بسته اش نوشته که چقدر ولتاژ دوسرش میفته؟
                            آخه من هر کاری کردم نتونستم در مورد سویچینگ چیزی یاد بگیرم
                            میخوام ال ای دی پاور هامو با مقاومت بایاس کنم

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                              گزارش کار :

                              شصت مرتبه این ترانس و باز کردم و بستم , با دست با پا :mrgreen: با دستگاه اما جریان با گپ ( چسب برق :mrgreen: ) روی 130 میلی آمپر فیکس موند! توی فروم PIexpert یه جا خوندم راجع به فاصله گذاری از دیواره ها نوشته بود ... همینطوری طبق گفته ی اون دوستمون یه چسب برق رو با کاتر یه دیواره 3 میلیمتری بریدم ازش و توی بوبین گذاشتم! و بعد از نو ترانسه رو پیچیدم ( سیم هم کم آوردم که وصله پینه سیم جور کردم به هم وصل کردم :mrgreen: ) بعد برق رو که وصل نمودم که290 میلی آمپر داد و بنده از خوشحالی فریاد بر آوردم و سر به بیابان گزاشتم :mrgreen:
                              حالا میخام چند تا هسته از چند تا فروشنده جداگانه بخرم و روش تست کنم ببینم هسته های توی بازار چقدر فیلم در میارن برام :eek: oo:
                              پی نوشت:
                              چون همیشه کارم ولتاژای پایین بوده یه کم بی کله کار کردم که دو سه بار سیم فاز همینطوری تو دستم بود خدا رحم کرد
                              دو سه تا دیود هم ذغال کردم که لحظات مفرحی بود , آدرنالین خونم بالا پایین شد :mrgreen:

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : طراحی و ساخت درایورهای LED موجود در بازار ایران

                                نوشته اصلی توسط Amir safari
                                :eek: مهندس مسعود به من کم محلی میکنه :cry2:
                                مهندس اولین بوبین رو پیچیدم :mrgreen: یه دونه بوبین پیچ دستی یافتم صد تومن
                                خب من 41 ولت 300 میلی آمپر میخام
                                توی حالت بی باری 41.5 ولت میده :wow:
                                اما زیر بار جریانش میشه 150 میلی آمپر! و ولتاژش میشه 38 ولت
                                اندوکتانس اولیه هم با فرمولا در اومد 2 میلی هانری و من هم همین اندوکتانس رو به دست آوردم! (با گپ)
                                به توصیه مهندس احمد توی اون تاپیکه اولیه رو دو قسمت کردم ( کلی گیج زدم تا آخرش فهمیدم چطوریه :mrgreen: )
                                اما نمیدونم چرا جریان دهیم پایینه! :eek: گپ رو زیاد تر کردم جریان کمتر شد!
                                سلام امیر جان.عذر میخوام من یادم میره اینجا سر بزنم بیشتر تو قسمته تغذیه سر میزنم. ولی بعضی از سوالهایه شما هم بسیار سطحش بالاست و من جوابش رو یاد ندارم امیدوارم خودت جوابشو پیدا کنی و به منم بگی.مثلا جریان درین سوره ماسفته داخلی 3125 رو نمیدونم چنده شما برو پیدا کن بهم بگو چنده.ولی میدونم که به راحتی همین آی سی تا 18 وات رو جواب میده.
                                تا جایی که من میدونم دو تا ترانس رو نمیشه با هم موازی کرد که بشه یکی با توانه بالاتر.من که فکر نکنم بشه.ولی میخوای امتحان کنی امتحان کن ولی میشه دو تا منبع رو سری کرد و به توانه بالاتری رسید.
                                خب با چه آی سی کار کردی؟ مدارت چیه؟چند دور پیچیدی؟ اندوکتانسه نشتی چنده و ...مقاومته سنس چنده و ...
                                نوشته اصلی توسط radical_baby
                                با تشکر از جوابتون
                                بعد یه سوال دیگه
                                این ال ای دی ها هم مثل ال ای دی های معمولی روی بسته اش نوشته که چقدر ولتاژ دوسرش میفته؟
                                آخه من هر کاری کردم نتونستم در مورد سویچینگ چیزی یاد بگیرم
                                میخوام ال ای دی پاور هامو با مقاومت بایاس کنم
                                بله.ال ای دی هایه پاور عموما (نه همه)در رولهای 50 تایی فروخته میشه و عموما روش نوشته که چند ولت و چقدر جریان میکشه ولی به طوره کلی همه ال ای دی های یک وات حدوده 300 تا 340 میلی جریان ثابت میخوان (جریان باید قفل بشه) و ولتاژه دو سرشون بسته به رنگ و نوعشون از دو و خورده ای تا سه و سه دهم ولت متغییره..یعنی چی میخوای با مقاومت بایاس کنی؟ یعنی میخوای از سوئچینگه مثلا 12 ولت و مقاومت استفاده کنی؟اگه بله میتونی سه تا ال ای دیه پاور رو با هم سری کنی و با یک مقاومت حدوده ده اهم و 2 یا 5 وات به یک منبع 12 ولت وصل کنی که البته این روش توصیه نمیشه چون هم اتلاف انرژی زیاد داری و هم یک منبع سوئیچینگ 12 ولت باید بخری و کلی هزینه کنی ولی اگه دسته هایه سه تایی زیادی داری این کار از لحاظه قیمتی نسبتا به صرفه ولی اتلاف انرژی بسیار در این روش زیاده. بهتره که به تعداد ال ای دی هایی که داری درایوری مورده نظرتو بخری مثلا اگه 18 ال ای دی داری میتونی از درایوری که تا 18 ال ای دی رو جواب میده استفاده کنی و اگه تعداد زیاد ال ای دی داری مثلا 100 تا میتونی به چند دسته تقسیم کنیم و هر دسته رو سری کنی و برای هر دسته یک درایور ال ای دی بخری.
                                نوشته اصلی توسط Amir safari
                                گزارش کار :

                                شصت مرتبه این ترانس و باز کردم و بستم , با دست با پا :mrgreen: با دستگاه اما جریان با گپ ( چسب برق :mrgreen: ) روی 130 میلی آمپر فیکس موند! توی فروم PIexpert یه جا خوندم راجع به فاصله گذاری از دیواره ها نوشته بود ... همینطوری طبق گفته ی اون دوستمون یه چسب برق رو با کاتر یه دیواره 3 میلیمتری بریدم ازش و توی بوبین گذاشتم! و بعد از نو ترانسه رو پیچیدم ( سیم هم کم آوردم که وصله پینه سیم جور کردم به هم وصل کردم :mrgreen: ) بعد برق رو که وصل نمودم که290 میلی آمپر داد و بنده از خوشحالی فریاد بر آوردم و سر به بیابان گزاشتم :mrgreen:
                                حالا میخام چند تا هسته از چند تا فروشنده جداگانه بخرم و روش تست کنم ببینم هسته های توی بازار چقدر فیلم در میارن برام :eek: oo:
                                پی نوشت:
                                چون همیشه کارم ولتاژای پایین بوده یه کم بی کله کار کردم که دو سه بار سیم فاز همینطوری تو دستم بود خدا رحم کرد
                                دو سه تا دیود هم ذغال کردم که لحظات مفرحی بود , آدرنالین خونم بالا پایین شد :mrgreen:
                                بله فاصله گذاری از دویاره قرقره خیلی خوبه.خوشحالم که بلاخره به نتیجه رسیدی ولی سعی کن سیم رو وصله پینه نکنی.عموما هسته ها آنچنان با هم فرق ندارن پس وقتتو صرفه این نکن تو ایران که اینطوره خارج رو نمیدونم.در موقع کار هم ایمنی رو حتما رعایت کن کار با سوئیچینگ خطرناکه.هم اینکه برق نگیردت هم اینکه چیزی نترکه بره تو چشمت و ... پس از وسایل ایمنی حتما استفاده کن. مثلا عینک محافظ دستکش محافظ و ...
                                ولی در کل باید ببینی مشکل از چی بوده که رویه 130 میلی قفل شده.آیا مقاومتهای سنس رو اشتباه انتخاب کرده بودی یا اندوکتانسه اولیه کم بوده یا نشتی زیاد بوده یا کلا ترانس رو بد بستی یا مدار رو اشتباه بستی یا ...
                                ساخت سوئیچینگ-داریور ال ای دی- لامپ و پروژکتور ال ای دی

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X