اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    سلام به دوستان
    یک طرف یکی از مقاومتهای برد را بیرون کشیده بودم جهت تست.

    آیا می*شود از همان لحیمی که از قبل روی برد هست استفاده کرد و مقاومت را جا زد؟ یا لحیم قبلی حتماً باید پاک شود و لحیم نو استفاده شود؟
    درود،
    استفاده مجدد از لحیم روی برد، مخصوصا برد هایی که از تاریخ تولیدشان بیش از 5 سال گذشه کار صحیحی نیست.
    چون لحیم پس از مدتی اکسید میشه و به خوبی نمیتونه به سطح کار بچسبه.
    ضمن اینکه، با هر بار ذوب لحیم، مقداری از قلع لحیم بخار میشه و نقطه ذوب لحیم افزایش پیدا میکنه.
    و لحیم حالت چروکیده به خودش میگیره و رساناییش هم کم میشه.

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
      درود،
      استفاده مجدد از لحیم روی برد، مخصوصا برد هایی که از تاریخ تولیدشان بیش از 5 سال گذشه کار صحیحی نیست.
      چون لحیم پس از مدتی اکسید میشه و به خوبی نمیتونه به سطح کار بچسبه.
      ضمن اینکه، با هر بار ذوب لحیم، مقداری از قلع لحیم بخار میشه و نقطه ذوب لحیم افزایش پیدا میکنه.
      و لحیم حالت چروکیده به خودش میگیره و رساناییش هم کم میشه.
      لحیم قبلی باید کاملاً پاک شود؟

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
        لحیم قبلی باید کاملاً پاک شود؟
        لازم نیست کامل پاک بشه.
        میتونین یه مقدار سیم لحیم اضافه کنین.
        در ضمن، قلع کش دارین؟

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          لازم نیست کامل پاک بشه.
          میتونین یه مقدار سیم لحیم اضافه کنین.
          در ضمن، قلع کش دارین؟
          قلع*کش ندارم متأسفانه.

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
            قلع*کش ندارم متأسفانه.
            خب اشکالی نداره.
            میتونین یه سیم قلع کش بسازین:
            یه سیم نمره 1.5 یا 2.5 ( که در سیم کشی
            ساختمان های قدیمی به کار میره)
            بردارین و حدود 5 سانت لخت کنین.
            به شکل مرتب رشته های سیم رو در هم بافته
            کنین.
            به همین سادگی یه سیم قلع کش ساخته میشه.
            ( خودم برای ظریف کاری از این روش استفاده
            میکنم) برای بهتر شدن نتیجه میتونین سیم
            رو با روغن لحیم چرب کنین.
            تو گوگل سرچ کنین « ساخت سیم قلع کش »

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

              بله. در جریان این قضیه هستم. اما گرفتاریها نمی*گذارد.
              از توجه شما بسیار سپاس*گزارم.

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                نوشته اصلی توسط Mr.Rubike نمایش پست ها
                2. باشه بگید تا من روی شماتیک ، مقدار هر خازن و شماره ی ترانزیستور رو کنارشون بنویسم.
                3.بله چرا نشه.من فقط نقشه خود برد رو طبق عکس هایی که فرستاده بودید کشیدم و نمی دونستم که مقصد این سیم ها کجاست.به همین دلیل مقصدشون رو نکشیدم و شماره گذاری کردم.
                4.خیر منظورم اون ترانسی که روی خود برد هست ، بود.اون دو تا AC خروجی های ترانس کاهنده ای که بیرون برد قرار داره و اندازش بزرگه ، هستن.اون ترانس روی برد که کوچیکتره ، افزاینده هست.من منظورم اون ترانس افزاینده بود.
                7.بقیه سیم های اون فیش به کجا می رن؟

                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                نه بابا این چه حرفیه.خواهش می کنم.
                از لطف و پیگیری شما بسیار سپاس*گزارم.
                پوزش می*خواهم که دیر به پیام شما پاسخ می*هم.
                ان شاء الله در اولین فرصت که از مشغله*های کاری، فراغتی کوتاه بیابم، پاسخ موارد فوق را خدمتتان عرض خواهم کرد.

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                  سلام
                  وقت بخیر
                  یه چراغ قوه ۶ وات دارم
                  که وقتی به برق وصل می کنم جریانی که برای شارژ باتری میره همون 220 AC هستش
                  مقاومت ها تست شدن
                  دیود ها عوض شدن خازن هم عوض شده




                  ممنون میشم راهنمایی کنید.

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                    نوشته اصلی توسط fjcjghjgck نمایش پست ها
                    سلام
                    وقت بخیر
                    یه چراغ قوه ۶ وات دارم
                    که وقتی به برق وصل می کنم جریانی که برای شارژ باتری میره همون 220 AC هستش
                    مقاومت ها تست شدن
                    دیود ها عوض شدن خازن هم عوض شده
                    ...
                    ممنون میشم راهنمایی کنید.
                    سلام
                    اگر موافق باشید، برای دریافت نتیجه*ی بهتر، یک موضوع (تاپیک) جدید برای این مشکل ایجاد کنید و این پستتان را به آنجا منتقل کنید.
                    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸.

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                      نوشته اصلی توسط Mr.Rubike نمایش پست ها
                      2. باشه بگید تا من روی شماتیک ، مقدار هر خازن و شماره ی ترانزیستور رو کنارشون بنویسم.
                      3.بله چرا نشه.من فقط نقشه خود برد رو طبق عکس هایی که فرستاده بودید کشیدم و نمی دونستم که مقصد این سیم ها کجاست.به همین دلیل مقصدشون رو نکشیدم و شماره گذاری کردم.
                      4.خیر منظورم اون ترانسی که روی خود برد هست ، بود.اون دو تا AC خروجی های ترانس کاهنده ای که بیرون برد قرار داره و اندازش بزرگه ، هستن.اون ترانس روی برد که کوچیکتره ، افزاینده هست.من منظورم اون ترانس افزاینده بود.
                      7.بقیه سیم های اون فیش به کجا می رن؟

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                      نه بابا این چه حرفیه.خواهش می کنم.
                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      TIP42C بهتره،
                      چون تحمل ولتاژ امیتر -کالکتور بیشتری داره(100 ولت)
                      غیر از این همه مشخصاتشون با هم برابر هست.
                      درود دوباره به شما دوستان گرامی یاریگر در احیاء این چراغ

                      مدتی این مثنوی تاخیر شد
                      مهلتی بایست تا خون شیر شد

                      بالاخره شرائط فراهم شد که 3 قطعه*ی این چراغ را عوض یا نصب کنم: 1. ترانزیستور TIP42C (به جای MT246D)؛ 2. کلید شش*پایه؛ 3. دیود زنر 8.2ولت 1/2وات. علاوه بر اینها یک باتری نو 6ولتی 5آمپرساعت، جایگزین باتری 6ولتی 4آمپرساعت قبلی کرده*ام.

                      گزارش نتائج کارکرد دستگاه بعد از اقدامات فوق:
                      1. متأسفانه همچنان همان یک مهتابی روشن میشود، و وقتی حالت کلید شش*پایه را تغییر می*دهم فقط نور این مهتابی کم میشود. اگر به یاد داشته باشید، این تاپیک را برای رفع همین مشکل ایجاد کردم.
                      2. وقتی دستگاه را به برق می*زنم، ولتاژ باتری هیچ افزایشی (حتا در حد صدم ولت) نمی*یابد و روی 6.23 ولت ثابت می*ماند.

                      سه قطعه*ای را که نصب یا عوض کرده*ام، با مولتیمتر آزمایش کردم. هنوز سالمند.

                      الف. چگونه میتوان منشأ این عیبها را یافت؟
                      ب. چگونه میتوان این عیبها را برطرف کرد؟
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۲۹ ۱۴۰۱/۱۰/۰۷.

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                        درود دوباره به شما دوستان گرامی یاریگر در احیاء این چراغ

                        مدتی این مثنوی تاخیر شد
                        مهلتی بایست تا خون شیر شد

                        بالاخره شرائط فراهم شد که 3 قطعه*ی این چراغ را عوض یا نصب کنم: 1. ترانزیستور TIP42C (به جای MT246D)؛ 2. کلید شش*پایه؛ 3. دیود زنر 8.2ولت 1/2وات. علاوه بر اینها یک باتری نو 6ولتی 5آمپرساعت، جایگزین باتری 6ولتی 4آمپرساعت قبلی کرده*ام.

                        گزارش نتائج کارکرد دستگاه بعد از اقدامات فوق:
                        1. متأسفانه همچنان همان یک مهتابی روشن میشود، و وقتی حالت کلید شش*پایه را تغییر می*دهم فقط نور این مهتابی کم میشود. اگر به یاد داشته باشید، این تاپیک را برای رفع همین مشکل ایجاد کردم.
                        2. وقتی دستگاه را به برق می*زنم، ولتاژ باتری هیچ افزایشی (حتا در حد صدم ولت) نمی*یابد و روی 6.23 ولت ثابت می*ماند.

                        سه قطعه*ای را که نصب یا عوض کرده*ام، با مولتیمتر آزمایش کردم. هنوز سالمند.

                        الف. چگونه میتوان منشأ این عیبها را یافت؟
                        ب. چگونه میتوان این عیبها را برطرف کرد؟
                        درود، جهت رفع مشکل شارژ، میتوانید موقتا
                        امیتر کلکتور TIP42 را اتصال کوتاه کنید.
                        اما مشکل کم نور بودن چراغ بنظر می*رسد از
                        نیم سوز بودن چوک افزاینده باشد، زیرا قبلا
                        تمامی قطعات تست شده و قطعات مشکوک تعویض
                        شدند.
                        میتوانید چوک دستگاه را به دقت باز کرده و تعداد
                        دور و جهت پیچش سیم پیچ ها را یاد داشت کرده و
                        دوباره خودتان سیم پیچی کنید.
                        یقینا مشکل بر طرف میشود.

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          درود، جهت رفع مشکل شارژ، میتوانید موقتا
                          امیتر کلکتور TIP42 را اتصال کوتاه کنید.
                          اما مشکل کم نور بودن چراغ بنظر می*رسد از
                          نیم سوز بودن چوک افزاینده باشد، زیرا قبلا
                          تمامی قطعات تست شده و قطعات مشکوک تعویض
                          شدند.
                          میتوانید چوک دستگاه را به دقت باز کرده و تعداد
                          دور و جهت پیچش سیم پیچ ها را یاد داشت کرده و
                          دوباره خودتان سیم پیچی کنید.
                          یقینا مشکل بر طرف میشود.
                          1. امیتر کلکتور TIP42 را اتصال کوتاه کردم و در نتیجه*ی آن، ولتاژ باتری شروع به افزایش کرد (ال*ای*دی قرمز دستگاه هم روشن شد).
                          نتیجه*ی این آزمایش نشان می*دهدکه برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری باید چه کنیم؟
                          یک نکته:
                          بدنه*ی TIP42C، به کدام پایه*ی آن وصل است؟
                          در پشت برد، مسیر مسی که پیچ هیت سینک (و بدنه*ی ترانزیستور) به آن وصل است، به*صورت دستی خراشیده شده تا قطع شود. آیا تعمیرکار قبلی کار درستی کرده که آن را قطع کرده؟

                          2. فکر می*کنم تمامی قطعات را تست نکردیم.

                          3. همان*گونه که عرض کردم، مشکل، کم*نور بودن چراغ، یعنی کم*نور بودن دو مهتابی، نیست، بلکه این است: فقط یک مهتابی روشن میشود، و مهتابی دیگر اصلاً روشن نمیشود، و وقتی حالت کلید شش*پایه را تغییر می*دهم فقط نور مهتابی اول کم میشود و مهتابی دوم همچنان خاموش می*ماند.
                          3-الف. آیا دقیقاً همین مشکل میتواند ناشی از چوک باشد؟
                          3-ب. چطور بفهمم چوک نیم*سوز است یا خیر؟ آیا بعد از باز کردن سیم*پیچهایش معلوم خواهد شد؟
                          3-پ. آیا اگر نیم*سوز باشد، باید سیم جدیدی تهیه کنم برایش؟ چه نوع سیمی؟

                          4-الف. ولتاژی که به دو سر هر مهتابی این چراغ میرسد چند ولت است (باید باشد)؟
                          4-ب. آیا نمیتوانم بین دو سر مهتابی، از یک سو، و دو پروب مولتیمتر، از سوی دیگر، کاهنده*ای قرار دهم تا بتوانم بدانم آیا به مهتابی دوم اصلاً ولتاژی میرسد یا نه؟ اگر میتوانم، چه کاهنده*ای و چگونه قرار دهم؟
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۹:۰۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲.

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            1. امیتر کلکتور TIP42 را اتصال کوتاه کردم و در نتیجه*ی آن، ولتاژ باتری شروع به افزایش کرد (ال*ای*دی قرمز دستگاه هم روشن شد).
                            نتیجه*ی این آزمایش نشان می*دهدکه برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری باید چه کنیم؟
                            یک نکته:
                            بدنه*ی TIP42C، به کدام پایه*ی آن وصل است؟
                            در پشت برد، مسیر مسی که پیچ هیت سینک (و بدنه*ی ترانزیستور) به آن وصل است، به*صورت دستی خراشیده شده تا قطع شود. آیا تعمیرکار قبلی کار درستی کرده که آن را قطع کرده؟

                            2. فکر می*کنم تمامی قطعات را تست نکردیم.

                            3. همان*گونه که عرض کردم، مشکل، کم*نور بودن چراغ، یعنی کم*نور بودن دو مهتابی، نیست، بلکه این است: فقط یک مهتابی روشن میشود، و مهتابی دیگر اصلاً روشن نمیشود، و وقتی حالت کلید شش*پایه را تغییر می*دهم فقط نور مهتابی اول کم میشود و مهتابی دوم همچنان خاموش می*ماند.
                            3-الف. آیا دقیقاً همین مشکل میتواند ناشی از چوک باشد؟
                            3-ب. چطور بفهمم چوک نیم*سوز است یا خیر؟ آیا بعد از باز کردن سیم*پیچهایش معلوم خواهد شد؟
                            3-پ. آیا اگر نیم*سوز باشد، باید سیم جدیدی تهیه کنم برایش؟ چه نوع سیمی؟

                            4-الف. ولتاژی که به دو سر هر مهتابی این چراغ میرسد چند ولت است (باید باشد)؟
                            4-ب. آیا نمیتوانم بین دو سر مهتابی، از یک سو، و دو پروب مولتیمتر، از سوی دیگر، کاهنده*ای قرار دهم تا بتوانم بدانم آیا به مهتابی دوم اصلاً ولتاژی میرسد یا نه؟ اگر میتوانم، چه کاهنده*ای و چگونه قرار دهم؟
                            ۱-
                            احتمالا مسیر مسی که تعمیر کار قبلی قطع کرده، باعث
                            شده که دستگاه به صورت عادی شارژ نشود.
                            پیشنهاد میکنم ابتدا مشکل اصلی دستگاه( روشن نشدن
                            چراغ دوم) را رفع کرده، و سپس به مشکل شارژ نشدن
                            بپردازیم.
                            ۲-سال قبل ترانزیستور ها را تست کردید، اکنون تنها میتوانید
                            اتصال کوتاه بودن خازن ها ، و مقدار مقاومت ها را بررسی کنید
                            (هر چند احتمال خرابی این قطعات بسیار کم است)
                            ۳- ممکن است چوک ولتاژ کافی را برای مهتابی دوم فراهم نکند،
                            در صورت تجدید سیم پیچی باید از سیم با نمره و متراژ قبل استفاده
                            کرد، جهت راحتی در لحیم کاری، پیشنهاد میکنم سیم لاکی PU بخرید.
                            هنگام باز کردن چوک ممکن است با سوختگی های جزئی پوسته سیم
                            لاکی مواجه شوید که نشانه نیم سوز شدن چوک است.
                            -برای یک مهتابی ۸ وات، ولتاژ لحظه راه اندازی تا 2000 ولت می*رسد
                            که به مولتی متر ممکن است آسیب برساند.
                            سپس هنگام یونیزه شدن بخار درون مهتابی، ولتاژ دو سر مهتابی به
                            حدود ۶۰ الی ۱۰۰ ولت میرسد، البته با توجه به اینکه این ولتاژ
                            AC با فرکانس بالا بوده، بدرستی با مولتی متر قابل اندازه گیری نمیباشد.

                            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                            عکس های پشت و روی برد دستگاه پاک شدند.
                            برای رفع آسان تر مشکل دوباره آنها را آپلود کنید.

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                              ۱-
                              احتمالا مسیر مسی که تعمیر کار قبلی قطع کرده، باعث
                              شده که دستگاه به صورت عادی شارژ نشود.
                              پیشنهاد میکنم ابتدا مشکل اصلی دستگاه( روشن نشدن
                              چراغ دوم) را رفع کرده، و سپس به مشکل شارژ نشدن
                              بپردازیم.
                              ۲-سال قبل ترانزیستور ها را تست کردید، اکنون تنها میتوانید
                              اتصال کوتاه بودن خازن ها ، و مقدار مقاومت ها را بررسی کنید
                              (هر چند احتمال خرابی این قطعات بسیار کم است)
                              ۳- ممکن است چوک ولتاژ کافی را برای مهتابی دوم فراهم نکند،
                              در صورت تجدید سیم پیچی باید از سیم با نمره و متراژ قبل استفاده
                              کرد، جهت راحتی در لحیم کاری، پیشنهاد میکنم سیم لاکی PU بخرید.
                              هنگام باز کردن چوک ممکن است با سوختگی های جزئی پوسته سیم
                              لاکی مواجه شوید که نشانه نیم سوز شدن چوک است.
                              -برای یک مهتابی ۸ وات، ولتاژ لحظه راه اندازی تا 2000 ولت می*رسد
                              که به مولتی متر ممکن است آسیب برساند.
                              سپس هنگام یونیزه شدن بخار درون مهتابی، ولتاژ دو سر مهتابی به
                              حدود ۶۰ الی ۱۰۰ ولت میرسد، البته با توجه به اینکه این ولتاژ
                              AC با فرکانس بالا بوده، بدرستی با مولتی متر قابل اندازه گیری نمیباشد.

                              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                              عکس های پشت و روی برد دستگاه پاک شدند.
                              برای رفع آسان تر مشکل دوباره آنها را آپلود کنید.
                              1-الف. علت شارژ نشدن باتری، جدا بودن یک طرف مقاومت کنار دیود زنر بود. با وصل کردن آن، مشکل حل شد.

                              1-ب. مسیر مسی پشت برد که خراشیده شده است، به جک جلوی دستگاه می*رسد. به همین دلیل، معلوم نیست چرا آن را قطع کرده*اند.
                              آیا برای هیچکدام از کارکردهای دستگاه اهمیتی ندارد که این مسیر مسی قطع باشد یا وصل؟

                              3. اگر با سوختگی پوسته سیم لاکی مواجه نشوم، یعنی چوک سالم است؟

                              عکسهای برد:

                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۳۴ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴.

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                                1-الف. علت شارژ نشدن باتری، جدا بودن یک طرف مقاومت کنار دیود زنر بود. با وصل کردن آن، مشکل حل شد.

                                1-ب. مسیر مسی پشت برد که خراشیده شده است، به جک جلوی دستگاه می*رسد. به همین دلیل، معلوم نیست چرا آن را قطع کرده*اند.
                                آیا برای هیچکدام از کارکردهای دستگاه اهمیتی ندارد که این مسیر مسی قطع باشد یا وصل؟

                                3. اگر با سوختگی پوسته سیم لاکی مواجه نشوم، یعنی چوک سالم است؟

                                عکسهای برد:

                                مشکل این دستگاه این است که سیم کشی بسیار
                                درهم و نامنظمی دارد که درک عملکرد دستگاه را
                                با مشکل مواجه میکند، برای مثال معلوم نیست
                                مهتابی ها به کجا و چگونه متصل شدند، و همین
                                است که تعمیر دستگاه را کند کرده.
                                ب-این مسیر احتمالا برای شارژ خارجی دستگاه
                                بوده که بدلایلی مانند افزایش طول عمر دستگاه
                                قطع شده ( که به ولتاژ ۱۲ ولت که باعث داغی ترانزیستور
                                شارژ میشود، وصل نگردد)
                                پ-بهتر است چشمان تیز بین داشته باشید، زیرا ممکن است
                                سوختگی ها آنقدر کوچک باشند که در حالت عادی دیده
                                نشوند.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X