اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
    مشکل این دستگاه این است که سیم کشی بسیار
    درهم و نامنظمی دارد که درک عملکرد دستگاه را
    با مشکل مواجه میکند، برای مثال معلوم نیست
    مهتابی ها به کجا و چگونه متصل شدند، و همین
    است که تعمیر دستگاه را کند کرده.
    ب-این مسیر احتمالا برای شارژ خارجی دستگاه
    بوده که بدلایلی مانند افزایش طول عمر دستگاه
    قطع شده ( که به ولتاژ ۱۲ ولت که باعث داغی ترانزیستور
    شارژ میشود، وصل نگردد)
    پ-بهتر است چشمان تیز بین داشته باشید، زیرا ممکن است
    سوختگی ها آنقدر کوچک باشند که در حالت عادی دیده
    نشوند.
    الف. من با چه توضیحاتی و با چه عکسهایی کمک کنم که معلوم شود مهتابیها به کجا و چگونه متصل شده*اند؟

    ب. منظور از شارژ خارجی دستگاه، شارژ کردن باتری دستگاه از طریق این جک است، یا این که از باتری دستگاه برای شارژ وسائل دیگر استفاده شود؟

    پ. پس چوک را از برد در بیاورم و سیمهایش را باز کنم تا ببینیم به کجا میرسیم؟
    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۵:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴.

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
      الف. من با چه توضیحاتی و با چه عکسهایی کمک کنم که معلوم شود مهتابیها به کجا و چگونه متصل شده*اند؟

      ب. منظور از شارژ خارجی دستگاه، شارژ کردن باتری دستگاه از طریق این جک است، یا این که از باتری دستگاه برای شارژ وسائل دیگر استفاده شود؟

      پ. پس چوک را از برد در بیاورم و سیمهایش را باز کنم تا ببینیم به کجا میرسیم؟
      الف-اگر امکان دارد، کلیه برد ها و مهتابی و سیم و
      متعلقات دستگاه را در آورده و روی سطحی سفید
      قرار داده و عکس بگیرید به طوری که سیم ها و اتصالات
      قابل تفکیک باشند.
      ب-این جک برای این هدف قرار داده شده که بتوان در مواقع
      ضرور، دستگاه را با منبع ۹ الی ۱۲ ولت مانند باتری خودرو شارژ
      کرده، این قابلیت مفید است اما باعث داغی ترانزیستور شارژ
      میشود ، و احتمالا علت سوختن ترانزیستور شارژ هم استفاده
      بیش از حد از این قابلیت بوده.
      پ-بله، پیشنهاد میکنم هنگام باز کردن چوک فیلم و عکس گرفته و
      تعداد دور و نحوه سیم پیچی را در یک کاغذ یادداشت کنید تا بعد
      دچار سردرگمی نشوید.

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
        الف-اگر امکان دارد، کلیه برد ها و مهتابی و سیم و
        متعلقات دستگاه را در آورده و روی سطحی سفید
        قرار داده و عکس بگیرید به طوری که سیم ها و اتصالات
        قابل تفکیک باشند.
        دو عکس:

        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۵:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵.

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
          دو عکس:

          این تصاویر بسیار مفید واقع شدند.
          این آزمایش را برای اطمینان از خرابی چوک انجام دهید:
          ابتدا سیم سفید که از مهتابی ها به کلید رفته قطع کنید.
          سیم زرد که از مهتابی ها به کلید رفته قطع کنید.
          سیم قرمز که از کنار چوک در آمده و به کلید رفته قطع کنید.
          حال سیم زرد مهتابی را به سیم قرمز کنار چوک متصل کرده
          و دستگاه را روشن کنید، بایستی هر دو مهتابی روشن شوند.
          ( اگر نشد وضعیت کلید انتخاب تک لامپ و دو لامپ را تغییر
          دهید)
          اگر چراغ ها روشن شدند، چوک سالم است و سیم بندی مدار را
          بایست تغییر دهید.
          اگر چراغ ها روشن نشدند و صدای ریزی از چوک آمد، چوک یقینا
          سوخته و بایست سیمپیچی گردد.

          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

          سیم مشکی با نوار سفید بایستی به آینه منعکس
          کننده پشت مهتابی ها متصل گردد.

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
            این تصاویر بسیار مفید واقع شدند.
            این آزمایش را برای اطمینان از خرابی چوک انجام دهید:
            ابتدا سیم سفید که از مهتابی ها به کلید رفته قطع کنید.
            سیم زرد که از مهتابی ها به کلید رفته قطع کنید.
            سیم قرمز که از کنار چوک در آمده و به کلید رفته قطع کنید.
            حال سیم زرد مهتابی را به سیم قرمز کنار چوک متصل کرده
            و دستگاه را روشن کنید، بایستی هر دو مهتابی روشن شوند.
            ( اگر نشد وضعیت کلید انتخاب تک لامپ و دو لامپ را تغییر
            دهید)
            اگر چراغ ها روشن شدند، چوک سالم است و سیم بندی مدار را
            بایست تغییر دهید.
            اگر چراغ ها روشن نشدند و صدای ریزی از چوک آمد، چوک یقینا
            سوخته و بایست سیمپیچی گردد.

            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

            سیم مشکی با نوار سفید بایستی به آینه منعکس
            کننده پشت مهتابی ها متصل گردد.
            1. سیم سفید را که قطع کردم، لازم نیست به جایی وصل کنم؟
            اگر به جایی وصل نباشد، یک سمت هر دو مهتابی به هیچ جا وصل نخواهد بود. آیا در این حالت مهتابیها کار خواهند کرد؟

            2. پشت مهتابیها، آینه*ای نیست بلکه همین قطعه*ی پلاستیکی سفید است که در عکس می*بینید.
            سیم مشکی با نوار سفید، به یک مهره در پایین قاب دستگاه پیچانده شده بود.
            جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۶:۰۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵.

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
              1. سیم سفید را که قطع کردم، لازم نیست به جایی وصل کنم؟
              اگر به جایی وصل نباشد، یک سمت هر دو مهتابی به هیچ جا وصل نخواهد بود. آیا در این حالت مهتابیها کار خواهند کرد؟

              2. پشت مهتابیها، آینه*ای نیست بلکه همین قطعه*ی پلاستیکی سفید است که در عکس می*بینید.
              سیم مشکی با نوار سفید، به یک مهره در پایین قاب دستگاه پیچانده شده بود.
              ۱-سیم سفید نبایست جایی متصل گردد،
              با این کار مهتابی ها با یکدیگر سری شده و روشن
              میشوند.
              ۲-اگر اینگونه است، پیشنهاد میکنم برای روشن شدن
              راحت تر مهتابی ها، این سیم را دور یکی از مهتابی ها
              حلقه کنید.
              با اینکار یونیزه شدن گاز مهتابی راحت تر میشود.

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                ۱-سیم سفید نبایست جایی متصل گردد،
                با این کار مهتابی ها با یکدیگر سری شده و روشن
                میشوند.
                ۲-اگر اینگونه است، پیشنهاد میکنم برای روشن شدن
                راحت تر مهتابی ها، این سیم را دور یکی از مهتابی ها
                حلقه کنید.
                با اینکار یونیزه شدن گاز مهتابی راحت تر میشود.
                انجام دادم این آزمایش را.
                نتائج: بار اول فقط همان یک مهتابی روشن شد. با این تفاوت که وقتی حالت کلید تک*مهتابی و دومهتابی را تغییر دادم، روشنایی آن مهتابی که روشن میشد، فرق خیلی جزئی میکرد.
                هرچه گوشم را نزدیک چوک بردم صدایی نشنیدم.
                دستگاه را خاموش کردم.
                بار دوم که روشن کردم، با دستم کمی لامپها را فشار دادم و نیز سیم پیچانده شده را جابجا کردم و باز کردم و دوباره پیچاندم. مهتابی*ای که روشن نمیشد روشن شد اما نورش کمی ضعیفتر از مهتابی دیگر بود.
                بار سوم تأثیر این سیم مشکی با نوار سفید، برجسته*تر به نظرم آمد چون وقتی به نوک آن (که لُخت است) دست زدم و کمی احساس برق در سرانگشتم کردم، مهتابی دوم روشن شد و شدت نورش نیز با دستکاری آن کم و زیاد میشد.
                جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۱:۲۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۶.

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                  نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                  انجام دادم این آزمایش را.
                  نتائج: بار اول فقط همان یک مهتابی روشن شد. با این تفاوت که وقتی حالت کلید تک*مهتابی و دومهتابی را تغییر دادم، روشنایی آن مهتابی که روشن میشد، فرق خیلی جزئی میکرد.
                  هرچه گوشم را نزدیک چوک بردم صدایی نشنیدم.
                  دستگاه را خاموش کردم.
                  بار دوم که روشن کردم، با دستم کمی لامپها را فشار دادم و نیز سیم پیچانده شده را جابجا کردم و باز کردم و دوباره پیچاندم. مهتابی*ای که روشن نمیشد روشن شد اما نورش کمی ضعیفتر از مهتابی دیگر بود.
                  بار سوم تأثیر این سیم مشکی با نوار سفید، برجسته*تر به نظرم آمد چون وقتی به نوک آن (که لُخت است) دست زدم و کمی احساس برق در سرانگشتم کردم، مهتابی دوم روشن شد و شدت نورش نیز با دستکاری آن کم و زیاد میشد.
                  این نتایج بیان میکند که خوشبختانه چوک دستگاه شما نسوخته.
                  بلکه در سیم کشی آن قبلا دستکاری شده که باعث این مشکل شده.
                  اگر روشن بودن همیشگی دو چراغ برایتان مشکلی ندارد، میتوانید
                  پشت مهتابی ها یک فویل آلومینیوم قرار داده و سیم مشکی با نوار
                  سفید را به آن متصل کرده و دستگاه را ببندید.
                  اما اگر میخواهید تغییر بین دو حالت تک لامپ و دو لامپ داشته
                  باشید، اعلام کنید تا نحوه سیم بندی جدید کلید را تشریح کنم.

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                    این نتایج بیان میکند که خوشبختانه چوک دستگاه شما نسوخته.
                    بلکه در سیم کشی آن قبلا دستکاری شده که باعث این مشکل شده.
                    اگر روشن بودن همیشگی دو چراغ برایتان مشکلی ندارد، میتوانید
                    پشت مهتابی ها یک فویل آلومینیوم قرار داده و سیم مشکی با نوار
                    سفید را به آن متصل کرده و دستگاه را ببندید.
                    اما اگر میخواهید تغییر بین دو حالت تک لامپ و دو لامپ داشته
                    باشید، اعلام کنید تا نحوه سیم بندی جدید کلید را تشریح کنم.
                    شکر خدا که چوک نسوخته است.

                    1. داشتن انتخاب بین حالت تک*لامپ و حالت دولامپ مهم است. نحوه*ی سیم*بندی جدید را تشریح کنید.

                    2. چند بار آزمایش کردم و دست زدن به سر سیم مشکی را با زدن آن به فویل آلومینیوم مقایسه کردم. اولی در رفتار لامپها تأثیر دارد اما دومی تأثیری ندارد.

                    3.هرچند با دست زدن به نوک سیم مشکی دارای نوار سفید، لامپ دوم هم روشن میشود، اما در بیشتر دفعاتی که روشن میکنم نور لامپها اولاً رضایت*بخش نیست (بی*حال است)، ثانیاً کم و زیاد میشود (نوسان دارد). به*ندرت پیش آمده است که رضایت*بخش باشد. گاهی بدون دست زدن به آن سیم، هر دو لامپ روشن میشوند. اگر بخواهم همه*ی اینها را در یک جمله بگنجانم باید بگویم عملکرد دستگاه در حال حاضر بگیر نگیر دارد.
                    آیا با سیم*بندی جدید، این حالتها نیز برطرف خواهد شد؟
                    آیا ممکن است این حالتها ناشی از ضعف چوک باشد (هرچند که چوک نسوخته است)؟

                    4. اگر برایتان امکان دارد لطفاً کار این سیم مشکی با نوار سفید را (که در برد به سیم زرد اصلی و نیز به یکی از پایه*های چوک وصل است) تبیین کنید.
                    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۰۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸.

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                      شکر خدا که چوک نسوخته است.

                      1. داشتن انتخاب بین حالت تک*لامپ و حالت دولامپ مهم است. نحوه*ی سیم*بندی جدید را تشریح کنید.

                      2. چند بار آزمایش کردم و دست زدن به سر سیم مشکی را با زدن آن به فویل آلومینیوم مقایسه کردم. اولی در رفتار لامپها تأثیر دارد اما دومی تأثیری ندارد.

                      3.هرچند با دست زدن به نوک سیم مشکی دارای نوار سفید، لامپ دوم هم روشن میشود، اما در بیشتر دفعاتی که روشن میکنم نور لامپها اولاً رضایت*بخش نیست (بی*حال است)، ثانیاً کم و زیاد میشود (نوسان دارد). به*ندرت پیش آمده است که رضایت*بخش باشد. گاهی بدون دست زدن به آن سیم، هر دو لامپ روشن میشوند. اگر بخواهم همه*ی اینها را در یک جمله بگنجانم باید بگویم عملکرد دستگاه در حال حاضر بگیر نگیر دارد.
                      آیا با سیم*بندی جدید، این حالتها نیز برطرف خواهد شد؟
                      آیا ممکن است این حالتها ناشی از ضعف چوک باشد (هرچند که چوک نسوخته است)؟

                      4. اگر برایتان امکان دارد لطفاً کار این سیم مشکی با نوار سفید را (که در برد به سیم زرد اصلی و نیز به یکی از پایه*های چوک وصل است) تبیین کنید.
                      اگر نور دستگاه ها به شکل طبیعی نیست، ابتدا
                      بایست مشکل رفع شود و تشریح سیم بندی سودی
                      ندارد.
                      علت این مشکل میتواند ۳ حالت داشته باشد:
                      ۱-ولتاژ باتری افت میکند
                      ۲-خازن های پلی استر کنار چوک ضعیف شده
                      ۳-چوک نشتی دارد.
                      در مورد ۳ ، احتمالا هنگامی که هر دو لامپ روشن
                      نشدند، بوی گاز اوزون از چوک بلند میشود.
                      لازم بذکر است، بوی اوزون بویی مابین بوی تره تازه و بوی
                      پیاز است.
                      همچنین ممکن است در محیطی کاملا تاریک، نوری ضعیف از
                      داخل چوک دیده شود که نشانه نشتی می*باشد.
                      همچنین لازم بذکر است که مرحله نشتی چوک قبل از نیم سوز
                      شدن آن رخ میدهد.
                      ۴-سیم مشکی با نوار سفید، نقش یونیزه کردن غیر تماسی گاز
                      داخل مهتابی را بر عهده دارد.

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        اگر نور دستگاه ها به شکل طبیعی نیست، ابتدا
                        بایست مشکل رفع شود و تشریح سیم بندی سودی
                        ندارد.
                        علت این مشکل میتواند ۳ حالت داشته باشد:
                        ۱-ولتاژ باتری افت میکند
                        ۲-خازن های پلی استر کنار چوک ضعیف شده
                        ۳-چوک نشتی دارد.
                        در مورد ۳ ، احتمالا هنگامی که هر دو لامپ روشن
                        نشدند، بوی گاز اوزون از چوک بلند میشود.
                        لازم بذکر است، بوی اوزون بویی مابین بوی تره تازه و بوی
                        پیاز است.
                        همچنین ممکن است در محیطی کاملا تاریک، نوری ضعیف از
                        داخل چوک دیده شود که نشانه نشتی می*باشد.
                        همچنین لازم بذکر است که مرحله نشتی چوک قبل از نیم سوز
                        شدن آن رخ میدهد.
                        ۴-سیم مشکی با نوار سفید، نقش یونیزه کردن غیر تماسی گاز
                        داخل مهتابی را بر عهده دارد.
                        1. ولتاژ دو سر باتری هنگام روشن بودن دو لامپ، 6.3 است. بنابراین افت ندارد.
                        2. آیا منظورتان این از ضعیف شدن خازنها، کاهش ظرفیت آنهاست؟
                        روی خازن سبز این کد درج شده: 472J50. با این کد، چیزی در اینترنت یافت نمی*کنم. آیا شما می*دانید ظرفیت این خازن چقدر باید باشد؟
                        روی خازن عنابی این کد درج شده: 1H103J. آیا شما می*دانید ظرفیت این خازن چقدر باید باشد؟
                        3. در هیچ حالتی، بوی مذکور از چوک استشمام نمیشود. نور ضعیف هم از داخل چوک دیده نمیشود.
                        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸.

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                          1. ولتاژ دو سر باتری هنگام روشن بودن دو لامپ، 6.3 است. بنابراین افت ندارد.
                          2. آیا منظورتان این از ضعیف شدن خازنها، کاهش ظرفیت آنهاست؟
                          3. در هیچ حالتی، بوی مذکور از چوک استشمام نمیشود. نور ضعیف هم از داخل چوک دیده نمیشود.
                          2-بله.
                          3-علت مشکل ناپایداری، نبود توان کافی اعمالی به
                          لامپ ها است.
                          تجربه نشان میده که چوک های با ولتاژ کارکرد بالاتر از
                          ۵۰۰ ولت، فرسوده میشوند و راهی جز تجدید سیم پیچی
                          نیست.

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            ۲-بله.
                            روی خازن سبز این کد درج شده: ۴۷۲J۵۰. با این کد، چیزی در اینترنت یافت نمی*کنم. آیا شما می*دانید ظرفیت این خازن چقدر باید باشد؟

                            روی خازن عنابی این کد درج شده: ۱H۱۰۳J. آیا شما می*دانید ظرفیت این خازن چقدر باید باشد؟

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                              روی خازن سبز این کد درج شده: ۴۷۲J۵۰. با این کد، چیزی در اینترنت یافت نمی*کنم. آیا شما می*دانید ظرفیت این خازن چقدر باید باشد؟

                              روی خازن عنابی این کد درج شده: ۱H۱۰۳J. آیا شما می*دانید ظرفیت این خازن چقدر باید باشد؟
                              خازن سبز 4.7 نانوفاراد 50 ولت است.
                              خازن عنابی 10 نانوفاراد 50 ولت است.

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ شارژی اضطراری (از نوع مهتابی T5)

                                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                                ۳-علت مشکل ناپایداری، نبود توان کافی اعمالی به
                                لامپ ها است.
                                تجربه نشان میده که چوک های با ولتاژ کارکرد بالاتر از
                                ۵۰۰ ولت، فرسوده میشوند و راهی جز تجدید سیم پیچی
                                نیست.
                                منظورتان این است که هرچند چوک در آن آزمایش معلوم شد که نسوخته است و بوی ازن نمیدهد و نور ضعیف داخل آن دیده نمیشود، اما باید سیم پیچی اش تجدید شود؟

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X