اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

Collapse
این موضوع برجسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

    نوشته اصلی توسط alinili68
    منظور شما از دادن سه فاز به مدار چیست ؟ آیا منظورتان ورودی لینک دی سی است؟ (یعنی بجای 220 ولت میخواهید 380 ولت بدهید؟)
    لطفا سوال و هدفتان از تغییر ولتاژ را بفرمایید تا بتوان بهتر راهنمایی کرد...

    بهرحال برای افزایش ولتاژ نامی مدار المان های زیر باید از 600 ولت ولتاژ معکوس قابل تحمل به 1200 ولت ارتقا یابند:
    1-ماسفت ها یا آی جی بی تی ها
    2-دیود های هرزگرد سوییچ های قدرت
    3-خازن های اسنابر و خازن های فیلتر در صورت وجود
    4-دیود های فست بوت استرپ
    5-درایور
    6-تمامی قطعات مربوط به مدار تامین کننده ی لینک دی سی(از جمله پل دیود و خازن ها و فیلتر و وریستورها و افزایش کیلیرنس)


    ولتاژ این قطعات حداقل باید دوبرابر شوند.
    بله میخوام توان خروجی مدار رو افزایش بدم و به جای 220.380 به مدار بدم به نظر شما با ید چیکار کنم؟

    دیدگاه


      پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

      به جای این که فاز و نول را به یکسو کننده بدهید، دو فاز را به آن بدهید... مثلا R و S را به یکسو ساز بدهید البته قبلش اطمینان حاصل کنید که مقادیر المان ها را متناسب با آن افزایش داده باشید . . . البته حداقل ریتینگ قطعات باید 600 ولت باشد که 1200 ولت حاشیه ی امنی ایجاد میکند( اسپایک ها و اضافه ولتاژ های گذرا...) در تکفاز هم 400 ولت کافی بود که ما اکثرا 600 ولت انتخاب میکردیم.
      ای هیــــچ , بهر هیچ بر هیــــچ مپیــچ ... !

      دیدگاه


        پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

        یک سوال :
        برای سه اپتو کوپلر 6N137 در طرف خروجی مقاومت های پول پ R14,R15.R16 مقدار 470 اهم دارند ! آیا این مقدار برای پول پ کم نیست ،دلیل انتخاب چنین مقداری چیست ؟ آیا بهتر نیست از 4.7k بجای آن استفاده شود ؟!
        در دیتا شیت این قطعه این مقاومت به عنوان لود در نظر گرفته شده نه پول پ !
        [hr]
        پ.ن:
        فکر کنم اشتباهم رو فهمیده باشم: بخاطر open collector بودن خروجی اپتو این مقاومت ضروریست!
        ای هیــــچ , بهر هیچ بر هیــــچ مپیــچ ... !

        دیدگاه


          پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

          نوشته اصلی توسط alinili68
          به جای این که فاز و نول را به یکسو کننده بدهید، دو فاز را به آن بدهید... مثلا R و S را به یکسو ساز بدهید البته قبلش اطمینان حاصل کنید که مقادیر المان ها را متناسب با آن افزایش داده باشید . . . البته حداقل ریتینگ قطعات باید 600 ولت باشد که 1200 ولت حاشیه ی امنی ایجاد میکند( اسپایک ها و اضافه ولتاژ های گذرا...) در تکفاز هم 400 ولت کافی بود که ما اکثرا 600 ولت انتخاب میکردیم.
          اگه از دوفاز استفاده کنم موتور رو باید ستاره ببندم؟با این کار با تغییر igbtها تا چقدر میتونم قدرت خروجی رو زیاد کنم؟ دیگه مشکلی پیش نمیاد؟مرسی

          دیدگاه


            پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

            سلام
            با تشکر از دوستان و جناب استاد کی نژاد
            دو تا سوال دارم ممنونم اگه جواب بدین
            1- در روشsvm فرکانس سوییچینک در چه محدوده ای مناسب میباشد؟و دلیلش چیست؟
            2- استفاده از اینورتر های چند سطحی در چه کاربرد های لزوم پیدا میکند؟
            بزرگترین لذت انجام کاریست که میگویند نمیتوانی !!!

            دیدگاه


              پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

              ببینید شما در واقع با این کار ولتاژ لینک دی سی را تا 539 ولت رسانده اید که اگر سینوسی شود مقدار موثر ولتاژ میشود 381 ولت و اگر ولتاژ خط را حساب کنیم میشود 648 ولت.
              این در حالی است که در حالت عادی 311 ولت لینک دی سی بود که با سینوسی شدن میشد 220 ولت و ولتاژ خط آن میشد375 ولت.
              این نشان میدهد که در حالتی که ولتاژ لینک دی سی را افزایش میدهیم ولتاژ از حالت نامی موتور ممکن است بیشتر شود لذا توان بیشتری خواهد کشید و باید چک شود که توان از حد تحمل موتور بالاتر نرود.
              در این حالت چیزی که مشخص است آن است که سیم پیچی های موتور هرگز نباید مثلث بسته شود. و نکته ی مهم دیگر آن است که این ولتاژ نباید در فرکانس نامی 50 هرتز روی موتور اعمال شود بلکه ولتاژ 380 ولت است که در 50 هرتز باید روی موتور باشد و طبق منحنی v/f ولتاژ ماکسیمم باید در فرکانس های بالاتر اعمال شود.
              برای راهنمایی بهتر باید پلاک مشخصات موتور خود را بدهید . . .
              ای هیــــچ , بهر هیچ بر هیــــچ مپیــچ ... !

              دیدگاه


                پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                آیا هدف شما افزایش قدرت موتور است ؟
                اگر این طور است روش بهتر عوض کردن جدول سینوسی در کد است. باید به آن هارمونیک سوم تزریق شود.
                ای هیــــچ , بهر هیچ بر هیــــچ مپیــچ ... !

                دیدگاه


                  پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                  استفاده از اینورتر های چند سطحی در چه کاربرد های لزوم پیدا میکند؟
                  یکی از مزایای عمده اینورتر های چندسطحی بهبود مشخصه هارمونیکی ولتاژ خروجی و کاهش THD است.
                  ای هیــــچ , بهر هیچ بر هیــــچ مپیــچ ... !

                  دیدگاه


                    پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                    نوشته اصلی توسط alinili68
                    یکی از مزایای عمده اینورتر های چندسطحی بهبود مشخصه هارمونیکی ولتاژ خروجی و کاهش THD است.
                    خیلی خیلی ممنون بابت تمام راهنمایی هاتون.منظورتون از افزایش قدرت موتور و اضافه کردن هارمونیک سوم اینه که یعنی از قدرت نامی روی پلاک موتور بیشتر میشود؟

                    دیدگاه


                      پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                      نوشته اصلی توسط alidel
                      خیلی خیلی ممنون بابت تمام راهنمایی هاتون.منظورتون از افزایش قدرت موتور و اضافه کردن هارمونیک سوم اینه که یعنی از قدرت نامی روی پلاک موتور بیشتر میشود؟
                      به جای byt43j میتونم ازsf4007استفاده کنم؟

                      دیدگاه


                        پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                        نوشته اصلی توسط علی طاعتی
                        1- در روشsvm فرکانس سوییچینک در چه محدوده ای مناسب میباشد؟و دلیلش چیست؟
                        2- استفاده از اینورتر های چند سطحی در چه کاربرد های لزوم پیدا میکند؟
                        1- محدوده فرکانس سوئیچینگ در اینورترهای صنعتی معمولا در محدوده 3 تا 15 کیلوهرتز در نظر گرفته می شود. هر چه این فرکانس افزایش یابد، تلفات سوئیچینگ بالا می رود و همچنین به دلیل افزایش تعداد دفعات وقوع زمان های Dead time در ثانیه که هیچ یک از سوئیچ ها روشن نیستند، زمان موثر اعمال ولتاژ به موتور تا حدی کمتر می شود. اما به دلیل افزایش فرکانس حامل، صدای موتور کاهش می یابد و فرکانس های بالا به دلیل مشخصه پائین گذر موتور بهتر فیلتر می شوند. با کاهش این فرکانس هم صدای موتور افزایش می یابد و فرکانس های بالا نسبت به وضعیت قبل کمتر فیلتر می شوند (در یک مقاله، عددی حدود 6 کیلوهرتز به عنوان نقطه تعادلی برای این دو وضعیت ذکر شده بود).

                        2- در مورد این سوال در صفحات اول فایل زیر توضیح داده شده است:

                        web.eecs.utk.edu/~tolbert/publications/multilevel_book_chapter.pdf
                        اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
                        دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
                        برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
                        وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
                        قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
                        اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
                        ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

                        دیدگاه


                          پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                          سلام جناب کی نژاد اگه ولتاژ قطعات رو بالا ببرم واسه کیلووات های بالا خازن های اسنابر یا بقیه قطعات تغییری نمیکنه؟توان igbt با توجه به امپر و ولتاژش چطوری محاسبه میشه؟

                          دیدگاه


                            پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                            قبلا به سوال شما در مورد افزایش ولتاژ جواب دادند:

                            http://www.eca.ir/forum2/index.php?t...0576#msg520576

                            سوالاتی که مطرح می کنید بعضا تکراری و بدون مطالعه دقیق و توجه به محتوای پست های قبلی تاپیک است و در مواردی هم کلی و نامفهوم و فاقد توضیحات کافی برای پاسخگویی است.

                            یک پاسخ عمومی به سوالات شما این است که در روش SPWM به دلیل افت دامنه خروجی تا حد 0.87، قدرت موتور برای فرکانس های حدود 50 هرتز در مقایسه با اتصال موتور به برق شهر کاهش می یابد. برای فرکانس های پائین می توان با تغییر مناسب منحنی V/f قدرت موتور را افزایش داد. اما با نزدیک شدن به فرکانس نامی موتور این جبران قدرت از طریق منحنی V/f امکان پذیر نمی باشد. برای رفع این مسئله، یا باید روش تولید PWM را تغییر داد و بجای روش SPWM از روش SVM استفاده کرد که صورت مسئله از اساس تغییر داده می شود. یک روش پیشنهادی دیگر اضافه کردن هارمونیک سوم به شکل موج است که شکل موج را از حالت سینوسی خارج می کند و در قیاس با روش قبل چندان ایده آل نیست. در روش تبدیل تک فاز به سه فاز که برای موتورهای با توان پائین مورد استفاده قرار می گیرد، اگر موتور در شرایط معمول اتصال به برق سه فاز به صورت ستاره بسته می شود، در استفاده از روش تبدیل تک فاز به سه فاز باید بصورت مثلث بسته شود تا ولتاژ بیشتری روی سیم پیچ های آن قرار بگیرد (به دلیل استفاده از تغذیه 220v برای تامین تغذیه بخش قدرت). در روش SPWM معمول، این تغییر آرایش موتور هم برای رسیدن به گشتاور حداکثر کفایت نمی کند و باید از روش های دیگری که ذکر شد استفاده شود.
                            اما یک روش ممکن دیگر برای این نوع موتور ها این است که:

                            1- از برق دو یا سه فاز برای تغذیه استفاده کنیم و موتور را هم به صورت مثلث ببندیم.

                            2- در چنین شرایطی برای موتوری که برای اتصال به برق سه فاز 380v بصورت ستاره بسته می شود، منحنی V/f را به گونه ای اصلاح کنیم که ولتاژ موثر غیرمجاز روی موتور قرار نگیرد.

                            مثلا روی پلاک یکسری از موتورهای سه فاز یک اسب موتوژن ذکر شده که در اتصال به 380v باید بصورت ستاره بسته شوند. برای چنین موتوری با فرض تحمل عایق بندی داخلی می توان از روش اعمال دو یا سه فاز برای تغذیه درایور و بستن موتور بصورت مثلث و اصلاح مناسب منحنی V/f استفاده کرد. اما اگر موتور مورد استفاده به گونه ای باشد که در اتصال به برق سه فاز باید ابتدا بصورت ستاره و بعد از راه اندازی بصورت مثلث بسته شود، از این روش خاص هم نمی توان استفاده کرد و چاره کار استفاده از همان تکنیک تزریق هارمونیک سوم و یا SVM است.
                            اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
                            دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
                            برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
                            وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
                            قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
                            اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
                            ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

                            دیدگاه


                              پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                              نوشته اصلی توسط طراح
                              قبلا به سوال شما در مورد افزایش ولتاژ جواب دادند:

                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?t...0576#msg520576

                              سوالاتی که مطرح می کنید بعضا تکراری و بدون مطالعه دقیق و توجه به محتوای پست های قبلی تاپیک است و در مواردی هم کلی و نامفهوم و فاقد توضیحات کافی برای پاسخگویی است.

                              یک پاسخ عمومی به سوالات شما این است که در روش SPWM به دلیل افت دامنه خروجی تا حد 0.87، قدرت موتور برای فرکانس های حدود 50 هرتز در مقایسه با اتصال موتور به برق شهر کاهش می یابد. برای فرکانس های پائین می توان با تغییر مناسب منحنی V/f قدرت موتور را افزایش داد. اما با نزدیک شدن به فرکانس نامی موتور این جبران قدرت از طریق منحنی V/f امکان پذیر نمی باشد. برای رفع این مسئله، یا باید روش تولید PWM را تغییر داد و بجای روش SPWM از روش SVM استفاده کرد که صورت مسئله از اساس تغییر داده می شود. یک روش پیشنهادی دیگر اضافه کردن هارمونیک سوم به شکل موج است که شکل موج را از حالت سینوسی خارج می کند و در قیاس با روش قبل چندان ایده آل نیست. در روش تبدیل تک فاز به سه فاز که برای موتورهای با توان پائین مورد استفاده قرار می گیرد، اگر موتور در شرایط معمول اتصال به برق سه فاز به صورت ستاره بسته می شود، در استفاده از روش تبدیل تک فاز به سه فاز باید بصورت مثلث بسته شود تا ولتاژ بیشتری روی سیم پیچ های آن قرار بگیرد (به دلیل استفاده از تغذیه 220v برای تامین تغذیه بخش قدرت). در روش SPWM معمول، این تغییر آرایش موتور هم برای رسیدن به گشتاور حداکثر کفایت نمی کند و باید از روش های دیگری که ذکر شد استفاده شود.
                              اما یک روش ممکن دیگر برای این نوع موتور ها این است که:

                              1- از برق دو یا سه فاز برای تغذیه استفاده کنیم و موتور را هم به صورت مثلث ببندیم.

                              2- در چنین شرایطی برای موتوری که برای اتصال به برق سه فاز 380v بصورت ستاره بسته می شود، منحنی V/f را به گونه ای اصلاح کنیم که ولتاژ موثر غیرمجاز روی موتور قرار نگیرد.

                              مثلا روی پلاک یکسری از موتورهای سه فاز یک اسب موتوژن ذکر شده که در اتصال به 380v باید بصورت ستاره بسته شوند. برای چنین موتوری با فرض تحمل عایق بندی داخلی می توان از روش اعمال دو یا سه فاز برای تغذیه درایور و بستن موتور بصورت مثلث و اصلاح مناسب منحنی V/f استفاده کرد. اما اگر موتور مورد استفاده به گونه ای باشد که در اتصال به برق سه فاز باید ابتدا بصورت ستاره و بعد از راه اندازی بصورت مثلث بسته شود، از این روش خاص هم نمی توان استفاده کرد و چاره کار استفاده از همان تکنیک تزریق هارمونیک سوم و یا SVM است.
                              خیلی ممنون.مقادیرtrip که برای 14 امپر محاسبه شده برای موتور چند وات محاسبه شده؟برای سه کیلووات چه تغییراتی میکنه؟ir2233خودش دیت تایم ایجاد میکنه یا باید توسط میکرو دستورش اعمال بشه؟
                              [/quote]

                              دیدگاه


                                پاسخ : ساخت اینورتر 3 فاز برای کنترل دور موتور ac (شامل نقشه و سورس برنامه)

                                در مدار جاری، حد جریان برای موتور 1 اسب در نظر گرفته شده و برای توان بالاتر هم باید به همان نسبت افزایش یابد (با فرض تغذیه تک فاز). در مورد عملکرد IR2233 هم به Datasheet آن مراجعه کنید.
                                اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
                                دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
                                برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
                                وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
                                قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
                                اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
                                ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X