اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طراحی تابلوهای فشار ضعیف

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

    روش نصب : قسمت های ثابت - قسمت های کشوئی و جداشدنی

    قسمت های ثابت (fixed parts) : در مورد قسمت های ثابت ، وصل کردن و یا باز کردن اتصالات مدارهای اصلی باید در مواقعی که تابلو بی برق است عملی شود . به طور کلی برداشتن یا نصب کردن قسمت های ثابت ایجاب می کند که از نوعی ابزار استفاده شود ، در این صورت جدا کردن یکی از قسمت های ثابت ممکن است به بی برق کردن همه تابلو یا قسمتی از آن منجر شود .

    قسمت های کشوئی و جداشدنی (withdraw able & removable parts) : سلول های دارای قسمت های جدا شدنی و قسمت های کشوئی به نحوی طراحی می شوند که بتوان تجهیزات الکتریکی آنها را با ایمنی کامل از مدار اصلی در حالیکه برق دار است جدا و یا به آن وصل کرد . در این سلول می باید حداقل فواصل هوایی و خزشی در وضعیت های مختلف و همچنین در حال تغییر از وضعی به وضع دیگر ، رعایت شوند . قسمت های جدا شدنی باید دارای حالات وصل و جدا شده باشند ؛ تابلوهایی که دارای تجهیزات کشوئی و یا plug in می باشند ، در این گروه قرار می گیرند . قسمت های کشوئی علاوه بر حالت های فوق باید دارای حالت قطع بوده و ممکن است دارای حالت آزمون یا وضعیت آزمون نیز باشند و استقرار در محل هر یک از حالات می باید به روشنی قابل تشخیص باشد ، این نوع از تابلوها به نام تابلوهای کشوئی شناخته می شوند و دارای حالات زیر می باشند :

    حالت وصل : در این حالت مدار قدرت و فرمان وصل بوده و برق دار هستند .
    حالت آزمون : در این حالت مدار قدرت قطع بوده و مدار فرمان وصل و برق دار می باشد .
    حالت قطع : در این حالت مدار قدرت و فرمان هر دو قطع می باشند .

    مکانیزم قطع و وصل مدار قدرت و فرمان بسته به نوع طرح تفاوت دارد ولی اصولا برای مدارقدرت از طریق اتصال چند شاخه که به باسبارهای قائم درگیر می شود و برای مدارهای فرمان از طریق ترمینال های نر و مادگی و یا کانکتور می باشد .

    ادامه دارد....

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

      شرایط نصب از نظر قابلیت انتقال :

      تابلوی ثابت : تابلویی که برای نصب دائمی طراحی شده است ؛ مثل نصب روی کف یا دیوار
      تابلوی قابل انتقال : تابلویی است که به سادگی از یک محل مورد استفاده به محل دیگر قابل انتقال بوده و بدین منظور طراحی شده است .

      درجه حفاظت : درجه حفاظتی را که یک تابلو در برابر تماس با قسمت های برق دار ، ورود اجسام خارجی و مایعات تأمین می کند ، توسط علامت اختصاری ... ... ... Ip مشخص می شود .

      Ip: Index of Protection
      Ip: International Protection

      اعدادی که در سمت راست علامت اختصاری قرار می گیرند به ترتیب بیانگر :

      1. حفاظت در مقابل اجسام خارجی و تماس
      2. حفاظت در مقابل نفوذ آب و مایعات
      3. حفاظت در مقابل ضربه های مکانیکی

      علاوه بر مشخصات فوق درجه حفاظتی دیگری نیز برای حفاظت در برابر مواد قابل انفجار تعریف می گردد :

      (Sch) : حفاظت در برابر هوایی که ممکن است قابل احتراق یا انفجار

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

        واسه ادامه مطلب نظر دوستان لازمه

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

          دوست عزیز عالیه
          اما بهتر نیست موارد کاربردی بحث بشه
          مثلا توضیحاتون با مثال بگید یعنی یک مثال بزنیم بعد بریم تابلو شو طراحی کنیم تا الی آخر و خود به خود تو انواع مثال ها با همه چی آشنا می شیم
          هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

            نوشته اصلی توسط hamid256
            به نظر من گزینه جM3 = 30KW 220/380 N = 2850RMP رو می تونیم به صورت ستاره مثلث راه اندازی کنیم
            گزینه الف توانش خیلی با لا است واگه بخواهم ستاره مثلث راه اندازی کنیم گرون در مِی آید بهتر از سافت استارتر استفاده کنیم گزینه ب هم این قدر توانش بالا نیست می تونیم مستقیم وصل کنیم البته در استاندارد فکر کنم بالاتر از 4.5kw رو به صورت ستاره مثلث وصل می کنند
            البته گزینه الف وب زیاددر ایران وجود نداره اگه اشتباه نکم 660 ولت برای روسیه است
            گزینه های الف و ب قابلیت این رو دارن که ستاره مثلث راه اندازی بشن
            گزینه ج در شبکه برق ایران قابلیت راه اندازی بطور ستاره مثلث رو نداره

            به نظر من گزینه ب بهتره که بصورت ستاره مثلث راه اندازی بشه
            دلیلش سرعت موتور ه
            که مستقیما باعث افزایش جریان راه اندازی میشه
            هدف از راه اندازی ستاره مثلث کاهش جریان راه اندازیه
            در صورتی که موتور های دور پایین جریان راه اندازی شون اونقدر کم میشه که اصلن نیاز به راه اندازی بطور ستاره مثلث رو ندارن
            موتور هایی تعداد قطبشون 4 یا 6 یا بیشتره اصلن نیازی به زاه اندازی ستاره مثلث ندارن


            اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

              دوستان یکم در مورد پلاک خوانی توضیح میدید
              مثلا220/380
              220 ولت حداکثر ولتاژ مجاز به هر سیم پیچه منظور از 380 چیه...؟؟؟
              منظور از 220Y
              منظور از 660Y
              منظور از 220مثلث
              واینکه حداکثر تا چند KW به صورت ستاره مثلث بسته می شه..؟
              هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                نوشته اصلی توسط hamid256
                دوستان یکم در مورد پلاک خوانی توضیح میدید
                مثلا220/380
                220 ولت حداکثر ولتاژ مجاز به هر سیم پیچه منظور از 380 چیه...؟؟؟
                منظور از 220Y
                منظور از 660Y
                منظور از 220مثلث
                واینکه حداکثر تا چند KW به صورت ستاره مثلث بسته می شه..؟
                220/380
                یعنی در اتصال ستاره میتونه به ولتاژ 380 و در اتصال مثلث میتونه به ولتاژ 220 ولت وصل بشه

                که البته ولتاژ بین فاز به فاز در برق ایران 380 ولت و موتور الزامن باید ستاره بسته بشه

                موتور ها معمولن بالاتر از 5.5 کیلووات و طبق توضیح قبلی که دادم ستاره مثلث بسته میشه (یعنی شرایط دور موتور وو ولتاژ 380/660 )
                البتهه مسایل دیگه ای هم میتونه این قوانین رو نقض کنه

                مثلن هزینه اولیه
                یا شاید فرض کنین که یه نفر یه انشعاب 25 آمپر سه فاز داشته باشه و یه موتور که جریان راه اندازیش اونقدر زیاد که فیوز کنتور عمل میکنه
                یا به باری وصل شده که زمان زیادی طول میکشه راه اندازی بشه و این حالت برای موتور ضرر داره
                البته از این مثال ها زیاد میشه زد
                ولی هدف ما اینه که بدونیم چه موتوری لازمه که حتمن ستاره مثلث راه اندازی بشه




                اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                  نوشته اصلی توسط hamid256
                  دوست عزیز عالیه
                  اما بهتر نیست موارد کاربردی بحث بشه
                  مثلا توضیحاتون با مثال بگید یعنی یک مثال بزنیم بعد بریم تابلو شو طراحی کنیم تا الی آخر و خود به خود تو انواع مثال ها با همه چی آشنا می شیم
                  ممنون از لطفتون ولی اگه اجازه بدین از مفاهیم پایه شروع کنیم و کم کم جلو بریم و با کمک دوستان مثال های کاربردی هم مطرح کنیم.
                  فقط یه نظر؟؟؟

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                    نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
                    220/380
                    یعنی در اتصال ستاره میتونه به ولتاژ 380 و در اتصال مثلث میتونه به ولتاژ 220 ولت وصل بشه

                    که البته ولتاژ بین فاز به فاز در برق ایران 380 ولت و موتور الزامن باید ستاره بسته بشه

                    موتور ها معمولن بالاتر از 5.5 کیلووات و طبق توضیح قبلی که دادم ستاره مثلث بسته میشه (یعنی شرایط دور موتور وو ولتاژ 380/660 )
                    البتهه مسایل دیگه ای هم میتونه این قوانین رو نقض کنه

                    مثلن هزینه اولیه
                    یا شاید فرض کنین که یه نفر یه انشعاب 25 آمپر سه فاز داشته باشه و یه موتور که جریان راه اندازیش اونقدر زیاد که فیوز کنتور عمل میکنه
                    یا به باری وصل شده که زمان زیادی طول میکشه راه اندازی بشه و این حالت برای موتور ضرر داره
                    البته از این مثال ها زیاد میشه زد
                    ولی هدف ما اینه که بدونیم چه موتوری لازمه که حتمن ستاره مثلث راه اندازی بشه

                    آقای باقرانی عزیز ممنون از راهنمایتون
                    اما 660Y یعی چی ؟خب این موتور رو می تونیم در ایران به صورت ستاره مثلث راه اندازی کنیم خب از کجا باید بفهمیم
                    هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                      روش های حفاظت افراد : روش های حفاظت افراد در برابر برق گرفتگی یکی دیگر از طبقه بندی های تابلوهای فشار ضعیف و متوسط می باشد .

                      حفاظت در برابر هر نوع تماس مستقیم و غیرمستقیم ( با استفاده از ولتاژ خیلی پائین )

                      حفاظت در برابر تماس مستقیم به منظور جلوگیری از تماس خطرناک اشخاص با قسمت های برق دار که می توان با رعایت روش های مناسب در ساختمان تابلو یا انجام اقدامات اضافی در هنگام نصب تابلو تأمین نمود .

                      حفاظت در برابر تماس غیر مستقیم مانند حفاظت با استفاده از مدارهای حفاظتی برای اتصالی در داخل تابلو و در مدارهای خروجی تغذیه شده از تابلو ، حفاظت با استفاده از اقداماتی غیر از مدارهای حفاظتی مانند جدایی مدارها و عایق بندی کامل و ...

                      تخلیه بارهای الکتریکی : در مورد تابلوهایی که پس از قطع برق ، بار الکتریکی خطرناک در آنها باقی می ماند ، ( مانند خازن ها و غیره ) می باید لیبلی با نشانه خطر نصب نمود .

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                        نوشته اصلی توسط hamid256
                        آقای باقرانی عزیز ممنون از راهنمایتون
                        اما 660Y یعی چی ؟خب این موتور رو می تونیم در ایران به صورت ستاره مثلث راه اندازی کنیم خب از کجا باید بفهمیم
                        یعنی اگه موتور رو به صورت اتصال ستاره ببندی میتونی ولتاژ 660 ولت رو هم بهش وصل کنی
                        اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                          نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
                          یعنی اگه موتور رو به صورت اتصال ستاره ببندی میتونی ولتاژ 660 ولت رو هم بهش وصل کنی
                          خب دوست عزیز در حالت مثلث چند ولت می تونه تحمل کنه
                          هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                            آقا سعید به خوب نکته ای اشاره کردی
                            پس یعنی جریان موتور چه راه انداز و چه جریان نامی موتور به سرعت موتور هم بستگی داره ؟
                            من قبلن هم دنبال این موضوع بودم اما دنبال این بودم که جریان از چه طریقی به سرعت وابسته است اگه می شه یکم بیشتر توضیح بدین ؟ :read:
                            بیهوده متاز
                            مقصدمان خاک است

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                              سلام من این روزها بد گرفتارم و نیومدم
                              خدارو شکر بحث خوب پیش رفته :applause: :wow:من فردا امتحان کنکور علمی کاربردی دارم و الانم از دانشگاهخ میام و 2تا امتحان داشتیم..... 1-آزمایشگاه ماشین 2-کارگاه مدار فرمان 3-PLC عملی LG
                              خوب مردم من :angry:الانم باید برای کنکور فردا یک نگاهی به مدار الکتریکی و کنترل اتوماتیک بندازم که قبول بشم :mrgreen:
                              از شنبه میام دوستان و شما حسابی پیش برید

                              البته نظر من طرح سوالات طراحیه و اولین مثال رو خودم زدم که صفحه 1هست و گفتم آقای باقرانی یا کسان دیگه لطفا سوالات رو به صورت پروژه طرح کنن تا کاربردی بشه.
                              جانم به فدای ائمه اطهار
                              می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                                اااا البته شد 3تا امتحان :mrgreen: :angry:راستی در مورد پیشنهاد منم راجع به نحوه حرکت مطالب تایپیک نظر بدین
                                جانم به فدای ائمه اطهار
                                می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X