اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طراحی تابلوهای فشار ضعیف

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

    نوشته اصلی توسط babak.mk
    سلام آقا سعید من ضریب توان رو نگفتم من عرض کردم جریان رو نمیشه با اون فرمول حساب کرد
    پس با چی میشه محاسبه کرد

    معمولن توی محاسبه ضریب قدرت مشکل دارن
    بدست آوردن جریان با همون فرمول ساده ای که گفته شد میشه بدست آورد

    مطمئن باش بهترین راه محاسبه همون فرمول p=1.73*ul*i*cosp که گفته شده


    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

      نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
      پس با چی میشه محاسبه کرد

      معمولن توی محاسبه ضریب قدرت مشکل دارن
      بدست آوردن جریان با همون فرمول ساده ای که گفته شد میشه بدست آورد

      مطمئن باش بهترین راه محاسبه همون فرمول p=1.73*ul*i*cosp که گفته شده
      :eek:من مشخصات رو از روی پلاک یه موتور نوشتم کاملا هم دقیقه نکته مهمی که هست اینه که جریان نوشته شده رو پلاک جریانیه که موتور از شبکه میکشه ولی قدرتی که رو پلاک هست توان مکانیکی تحویلی موتور به باره.
      شما به کاتالوگ همه موتور ها نگاه کنید امکان نداره جریان نوشته شده رو پلاک با جریان محاسبه شده برابر باشه
      امتحانش مجانیه

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

        نوشته اصلی توسط babak.mk
        خوشحالم که این موضوع رو پیگیری میکنی ولی چرا سرم داد میکشی :cry2: !!!!!
        من پلاک یکی از موتورهای شرکت رو یادداشت کردم محاسبه میکنم نتیجه رو ببینیم
        cosp=0.85 I=57 A p=30kw p=1.73*V*Icosp
        I=P/1.73Vcosp نتیجه ( I=30000/(1.73*380*0.85
        نهایتا I=53.68
        میبینی دوتا جریان متفاوت
        اگه اشتباه میکنم لطفا اصلاح کنید
        دقیقن درسته
        اما شما راندمان موتور رو هم در نظر گرفتی
        جریان موتور با احتساب راندمان اون چیزی بدست میاد که شما گفتید


        البته از اول حق با شما بود
        شاید در نظر گرفتن راندمان و ضریب قدرت در موتور ها به همین راحتی نباشه
        من نخواستم از اول وارد این مقوله بشم چون در نظر گرفتن اعداد مناسبی برای اونها یکمی مشکل ه
        حتی اگه موتور دست پیچ باشه 3-4 درصد از راندمان موتور پایین میاد و دیگه نمیشه از راه فرمول محاسبه کرد
        بحث اصلی من بیشتر موارد زیره که به نظر من بهتره که آدم به اونا رجوع کنه و مبنای کارش قرار بده
        منظورم همون نشریه 110 سازمان برنامه و بودجه است
        شما هرچقدر هم فرمول بیاری و ... اگه فرض کن تابلو ساز حرفه ای هم باشی ناظر و .. در صورت بروز مشکلات و یا اختلاف نظر نشریه رو مبنای کار قرار میدن و میگن هرچی نشریه بگه
        من قسمتی از نشریه رو که برای صحت گفته هام و همچنین تصدیق گفته های جنابعالی میشه اینجا میزارم
        امیدوارم بدونید که این مسایل برای هر مهندس و تابلو سازی پیش میاد راه حلش چیه
        متاسفانه ارائه فرمول در ایران و خیلی جاها کاربرد نداره اگرچه مبنا محاسبات همونه
        خروجی نرم افزار ها ، نشریه 110 ، کتابهای معتبر و ... چیزهایی است که میشه بهش اعتماد کرد و لااقل از گردن شما رفع میشه حالا ممکنه توی نشریه اشتباه گفته شده باشه
        شما باید در بازار کار مستندات ت درست باشه نه فرمول ها









        اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

          بله همین طور که دوستمون گفتند توانی که روی پلاک موتور نوشته شده است توان خروجی یا به اصطلاح P2 می باشد و برای محاسبه جریان حتمن باید توان ورودی یا P1 را با توجه به فرمول زیر بدست آورد P2/P1 = راندمان.
          حال من جدولی دارم که ضریب قدرت و راندمان موتورها را نوشته اما خودم ازشون مطمئن نیستم چون به قول آقای باقرانی اگه دست پیچ یا مسائل دیگر باشد راندمان و ضریب قدرت فرق می کند.




          بیهوده متاز
          مقصدمان خاک است

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

            :agree:
            من نشریه 110 رواز سالها قبل دارم همونتور که دوستمون گفتن اگه مبنا رو اون در نظر بگیریم خیالمون تقریبا راحته اگه مشکلی پیش بیاد یقه مارو نمیچسبن ولی حسن کار به اینه که سیستمی رو طراحی کنی که اصلا مشکلی پیش نیاره در ضمن در مورد استاندارد انواع تابلوها وزارت نیرو یه مجموعه 233 صفحه ای کامل داره که مجموعه خوبیه

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

              فقط یه مشکل کوچیک میمونه که با هیچکدوم از این مراجع نمیشه یه تابلو ساخت :mrgreen:
              نکته ای که در نشریه اشاره نشده اینه که اگه مسیر طولانی باشه نمیشه از کابل گفته به جهت افت ولتاژ استفاده کرد.
              اگه دوستان تمایل داشته باشن من آماده ام با یه مثال برای موتور تابلو ی مربوطه رو طراحی مونتاژ و نصب و کابل کشی کنم مثل اینکه یکی به شما سفارش ساخت و نصب تابلو برای موتورش بده حتی در مورد قیمت تموم شده تابلو و دستمزد !

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                نوشته اصلی توسط babak.mk
                مثل اینکه یکی به شما سفارش ساخت و نصب تابلو برای موتورش بده حتی در مورد قیمت تموم شده تابلو و دستمزد !
                شما فرض کن مشخصات زیر رو داری
                موتور 30 کیلو وات
                380/660
                1500 دور در دقیقه
                فاصله موتور تا تابلو 35 متر
                این موتور مربوط به یه کمپرسور باده که با افزایش فشار باد تا رنج 8 بار باید قطع بشه و کمتر از 6 بار باید وصل بشه
                کلیه تجهیزات اقدامات حفاظتی
                کنترل از 2 محل صورت بگیره
                موتور ستاره مثلث راه اندازی بشه
                در حات ستاره یک شیر برقی در نظر گرفته بشه که باد تنولیدی به راحتی به محیط بره تا موتور بتونه براحتی به دور نامی برسه بعد از اینکه موتور به حالت مثلث در اومد شیر برقی مسیر باد رو به سمت مخزن هدایت کنه
                نقشه الکتریکی سایز سیم ها و کابل های مورد نظر هم زحمت خودتون و همچنین نوع کابل های ورودی و خروجی و ....
                کلیه اجناس هم فرض کنید تله مکانیک استفاده بشه

                بسم ا...
                اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                  نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
                  شما فرض کن مشخصات زیر رو داری
                  موتور 30 کیلو وات
                  380/660
                  1500 دور در دقیقه
                  فاصله موتور تا تابلو 35 متر
                  این موتور مربوط به یه کمپرسور باده که با افزایش فشار باد تا رنج 8 بار باید قطع بشه و کمتر از 6 بار باید وصل بشه
                  کلیه تجهیزات اقدامات حفاظتی
                  کنترل از 2 محل صورت بگیره
                  موتور ستاره مثلث راه اندازی بشه
                  در حات ستاره یک شیر برقی در نظر گرفته بشه که باد تنولیدی به راحتی به محیط بره تا موتور بتونه براحتی به دور نامی برسه بعد از اینکه موتور به حالت مثلث در اومد شیر برقی مسیر باد رو به سمت مخزن هدایت کنه
                  نقشه الکتریکی سایز سیم ها و کابل های مورد نظر هم زحمت خودتون و همچنین نوع کابل های ورودی و خروجی و ....
                  کلیه اجناس هم فرض کنید تله مکانیک استفاده بشه

                  بسم ا...
                  فقط لطفا بگید من نقشه ای رو که کشیدم چی کارکنم دوستان ببینن

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                    نوشته اصلی توسط babak.mk
                    فقط لطفا بگید من نقشه ای رو که کشیدم چی کارکنم دوستان ببینن

                    نمیدونم
                    اگه میتونی pdf کن بزار یه جا تا بچه بدانلودن مثلن توی سایت 4shared.com
                    اگه کمه تبدیل به عکس کن
                    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                      نوشته اصلی توسط سعید باقرانی

                      نمیدونم
                      اگه میتونی pdf کن بزار یه جا تا بچه بدانلودن مثلن توی سایت 4shared.com
                      اگه کمه تبدیل به عکس کن
                      تا اتمام پروژه :bye

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                        سلام من اومدم.امتحان بعدیم 29 دی ماشینهای کنترل عددی(cnc) هست.حالا باید رو پایان نامه هم کار کنم ولی فرصت دارم وارد بحث بشم :agree:از فردا البته
                        جانم به فدای ائمه اطهار
                        می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                          نوشته اصلی توسط babak.mk
                          تا اتمام پروژه :bye
                          بابک جان بهتر نیست پروژه تعریف شده را مرحله به مرحله پیش ببریم تا نظر بقیه دوستان را هم بشنویم تا اینکه به صورت یکجا ارائه شود و کسی نظر نده ؟؟؟؟ :agree: :read:
                          بیهوده متاز
                          مقصدمان خاک است

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                            بچه ها من یک مسئله ایی برام گنگه
                            جریان قطع اتصال کوتاه کلید ها ؟ اگه دیده باشید رو اکثر کلیدها هست مثلا روی یک کلید مینیاتوری نوشته 6 kA یا KA 10
                            حال اینکه چه عواملی روی این جریان تاثیر دارند و ما باید کدومشو انخاب کبیم ؟ :angry:
                            بیهوده متاز
                            مقصدمان خاک است

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                              قدرت اتصال کوتاه در کلید ها پارامتر خیلی مهمی ه
                              حتی قدرت اتصال کوتاه در رنج های بالاتر تعیین کننده قیمت کلید ه
                              معمولن اونایی که جریان اتصال کوتاه شون پایین تره زود تر خراب میشن و کنتاکت هاشون هم زودتر خراب میشه
                              برای محاسبه اینکه چه میزان جریان اتصال کوتاه از کلید عبور مبکنه باید مدار رو از ترانس تا محل وقوع اتصال کوتاه ترسیم و حل کنیم
                              uk ترانس ، امپدانس خط و .... توی این محاسبات تاثیر اصلی رو دارن

                              معمولن چون نمیشه این پارامتر ها رو بدست آورد بدلیل اینکه شاید اصلن نتونیم پلاک ترانس رو بخونیم یا نوع سیم در شبکه هوایی و ... رو ندونیم و حتی فواصل رو هم نداشته باشیم چند تا فرمول تجربی بطور سرانگشتی خیلی بدرد میخوره
                              1- برای مصرف کننده هایی که تقریبن اولن مصرف کننده های ترانس هستن یعنی یک خونه ررو در نظر بگیرید که ترانس هوایی در فاصله کمتر از 20 متر تا کنتور برق نصب شده : برای اینها باید قدرت اتصال کوتاه در فیوز ها حتمن 10 کیلو آمپر در نظر گرفته بشه
                              2- برای مشترکینی که پست برق دارن مثلن یه کارخونه ای که یه ترانس با مشخصات زیر رو داره :
                              630kva و uk % = 6%
                              که اکثر ترانس ها دارای همین UK هستن
                              طبق فرمول I = 630000/400/1.73
                              جریان نامی ترانس 909 آمپر
                              جریان اتصال کوتاه 909/0.06 = 15.1KA
                              یعنی جین اتصال کوتاه 15100 آمپر از ترانس عبور میکنه و از کلید رد میشه
                              بنابراین کلیدی که انتخاب میکنیم باید حداقل 16KA قدرت قطع داشته باشه
                              که البته با توجه به اینکه کیفیت کلید ها همیشه مقدار واقعی خودشون رو ندارن و برای ضریب اطمینان جریان اتصال کوتاه رو یک رنج بالاتر در نظر میگیرن
                              قدرت اتصال کوتاهدر شبکه های فشار قوی بسیار مهم ه و محاسباتش حتمن انجام میشه



                              اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                                با سلام
                                1-این موتور در شبکه ایران حتما بصورت ستاره راه اندازی می شود.......چرا؟ چون ولتاژ قابل تحمل هرکلاف 220 ولت است
                                2-این موتور بصورت دو ضرب راه اندازی میشود(ستاره ومثلث)
                                3-فیوز مناسب 1.5 برابر جریان نامی باشد.
                                4-رله حرارتی مناسب برای قطع موتور در زمان اضافه بار کمتر از 2 دقیقه -50درصدجریان خطی
                                5-کنترل فاز در مدار حتما نصب گردد.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X