اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست و کار بر روی یک مبدل پوش پول(push pull)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

    خب پس منظورتون در هسته هست.
    پارامتری که گفتید به شکل Ae مشخص میشه که مخفف Effective Area هست.
    و اینکه دقت کنید گفتم که ۲۰ میلی متر مربع، یعنی قطر کل باید حدود ۴.۵ میلی متر بشه.
    و این برای اولیه هست.
    دقت کنید که قطر سیم انتخابی بر اساس جریان عبوری هست، نه توان.
    خروجی مد نظر ۱۰ آمپر در ۵۰ ولت هست که میشه ۵۰۰ وات.
    و سیم لاکی ثانویه هم باید بر اساس ۱۰ آمپر انتخاب بشه.
    اما در اولیه میانگین ۱۲ ولت داریم و در نتیجه برای توان ۵۰۰ وات ، با حساب بازدهی ۸۰ درصد و حد احتیاط، میانگین حدود ۵۰ آمپر از اولیه عبور میکنه.
    و قطر سیم اولیه هم بر اساس ۵۰ آمپر باید انتخاب بشه.
    سپاس
    ینی اگر بخام از سیم نمره ۰.۵ برای اولیه استفاده کنم،باید ۹ رشته سیم بردارم و بهم ببافم درسته؟
    در مورد ثانویه ، اگر بخام مثلا ۲۰ ولت ۲۰ آمپر ، داشته باشم،تکلیف چی میشه ؟

    دیدگاه


      #77
      نوشته اصلی توسط Samyarjam نمایش پست ها

      سپاس
      ینی اگر بخام از سیم نمره ۰.۵ برای اولیه استفاده کنم،باید ۹ رشته سیم بردارم و بهم ببافم درسته؟
      در مورد ثانویه ، اگر بخام مثلا ۲۰ ولت ۲۰ آمپر ، داشته باشم،تکلیف چی میشه ؟
      دقیق حساب نکردم ولی بله، با حساب سر انگشتی ۹-۱۰ رشته سیم نمره ۰.۵ کفایت میکنه.
      در مورد ثانویه ، برای ۲۰ آمپر مسلما سیم ضخیم تر لازم دارید،یعنی سطح مقطع حدود ۴ میلی متر مربع.

      دیدگاه


        #78
        سلام.
        اگر با قطع کردن مسیر فیدبک سوییچ ها یا فیوز نسوخته شما نیازی به فاصله هوایی نداری. مشکل داغ شدن از شبکه کنترل یا همون فدیبکه.
        سیمپیچ ثانویه رو به قدری بپیچ که در حالت قطع مسیر فدیبک بالاترین میزان خروجی مدنظر رو دریافت بکنی. مثلا اگر میخوای پنجاه ولت بگیری، زمانی که مسیر فیدبک رو جدا میکنی باید ولتاژ خروجی نهایتا ده درصد از چیزی که میخوای بالاتر بره. این میشه گین بخش قدرت منبع تغذیه. بهتره پایینترین گینی که پاسخگوی نیازتون هست رو انتخاب بکنید. البته یک مقداری بیشتر. ولی نه خیلی. مثلا ده درصد خوبه. وقتی در این حالت با حداکثر دریافت ولتاژ خروجی همه چیز پایدار کار کرد میتونی بری برای بخش کنترل و فدیبک. این کار رو انجام بده توی این حالت بدون فاصله هوایی ترانس رو تست بکن شکل موج گیتها و دریت سورس ها رو ببین. ترجیحا ضخامت اولیه ت رو هم اصلاح بکن. اگر فرکانس رو زیاد کردی یادت باشه قطر باید کاهش داشته باشه. پرونده این بخش رو ببین و بعد برو برای اصلاح کنترل. اینطوری حداقل مطمئنی که داغ شدن ترانس هیچ ارتباطی به فاصله هوایی و ضخامت سیم و ... نداره. متوجه میشی باید روی کدوم بخش مدار برای رفع مشکل متمرکز بشی.
        حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
        به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

        K.Show

        دیدگاه


          #79
          نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri نمایش پست ها
          سلام.
          اگر با قطع کردن مسیر فیدبک سوییچ ها یا فیوز نسوخته شما نیازی به فاصله هوایی نداری. مشکل داغ شدن از شبکه کنترل یا همون فدیبکه.
          سیمپیچ ثانویه رو به قدری بپیچ که در حالت قطع مسیر فدیبک بالاترین میزان خروجی مدنظر رو دریافت بکنی. مثلا اگر میخوای پنجاه ولت بگیری، زمانی که مسیر فیدبک رو جدا میکنی باید ولتاژ خروجی نهایتا ده درصد از چیزی که میخوای بالاتر بره. این میشه گین بخش قدرت منبع تغذیه. بهتره پایینترین گینی که پاسخگوی نیازتون هست رو انتخاب بکنید. البته یک مقداری بیشتر. ولی نه خیلی. مثلا ده درصد خوبه. وقتی در این حالت با حداکثر دریافت ولتاژ خروجی همه چیز پایدار کار کرد میتونی بری برای بخش کنترل و فدیبک. این کار رو انجام بده توی این حالت بدون فاصله هوایی ترانس رو تست بکن شکل موج گیتها و دریت سورس ها رو ببین. ترجیحا ضخامت اولیه ت رو هم اصلاح بکن. اگر فرکانس رو زیاد کردی یادت باشه قطر باید کاهش داشته باشه. پرونده این بخش رو ببین و بعد برو برای اصلاح کنترل. اینطوری حداقل مطمئنی که داغ شدن ترانس هیچ ارتباطی به فاصله هوایی و ضخامت سیم و ... نداره. متوجه میشی باید روی کدوم بخش مدار برای رفع مشکل متمرکز بشی.
          خیلی ممنونم
          همین رو شک داشتم که چرا با تعداد دور مشخص ثانویه ، با آزاد سازی فیبدبک،ولتاژ تا حدود ۱۰۰ ولت بالا میره و فک کنم اگر ورودی رو قطع نمیکردم بازم بالاتر میرفت
          پس با این حساب ، باید تعداد دور ثانویه کمتر بشه
          نمیخام ترانس خیلی بزرگ استفاده کنم و از طرفی هم ۵۰۰ وات نیاز دارم
          و مناسفانه وقتی ضخامت سیم زیاد باشه،حالا چه یک رشته و چه ده رشته،منظم پیچیدن ترانس خیلی سخت میشه
          با فاصله هوایی،خیلی سوییچ ها داغ میشن و بازدهی میاد پایین
          همچنان استفاده میکنم از راهنماییتون

          دیدگاه


            #80
            درود
            دوستان لطفا راهنمایی کنید صدای شبیه تق تق یا شایدم جیک جیک ترانس در هنگام جریان کشی ، چه دلیلی داره
            همزمان و هماهنگ با صدا شکل موج گیت هم قطع و وصل میشه
            و ولتاژ خروجی هم پایین و بالا میره
            البته قبلا بدون سر و صدای ترانس هم،ولتاژ خروجی نوسان داشت
            همچنین افت ولتاژ داشتم
            همزمان با بالا رفتن جریان خروجی، صدا هم سریع تر میشه
            جدیدترین ویرایش توسط Samyarjam; ۱۰:۱۳ ۱۴۰۳/۰۵/۱۰.

            دیدگاه


              #81
              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

              تا جایی که اطلاع دارم هسته فریت شما از جایی شکسته و مجددا چسبوندید.
              در صورت امکان تغذیه بخش کنترل ( آیسی ۴۹۴ و قطعات مربوطه ) رو با یک آداپتور ۱۲ ولت به شکل جداگانه تامین کنید ، GND ها همچنان مشترک باشن.
              اگر اختلالی از لحاظ نویز و ولتاژ شناور داشته باشید در این مرحله تغییراتی مشاهده خواهید کرد .
              درود
              تغذیه بخش کنترل رو به صورت جداگانه دادم و چک کردم
              از لحاظ نویز و شکل موج و .... تفاوتی ایجاد نشد
              الان افت ولتاژ در هنگام جریان کشی و ثابت نبودن ولتاژ خروجی در حالت بی باری (در حد یک ولت یا کمتر و به صورت مداوم)از چی میتونه باشه؟
              مثلا ۵۵ ولت خروجی ، وقتی ۹۴۰ میلی امپر بار به مدار میدم میشه ۴۰ ولت
              پست های قبلی رو ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

              دیدگاه


                #82
                نوشته اصلی توسط Samyarjam نمایش پست ها

                خیلی ممنونم
                همین رو شک داشتم که چرا با تعداد دور مشخص ثانویه ، با آزاد سازی فیبدبک،ولتاژ تا حدود ۱۰۰ ولت بالا میره و فک کنم اگر ورودی رو قطع نمیکردم بازم بالاتر میرفت
                پس با این حساب ، باید تعداد دور ثانویه کمتر بشه
                نمیخام ترانس خیلی بزرگ استفاده کنم و از طرفی هم ۵۰۰ وات نیاز دارم
                و مناسفانه وقتی ضخامت سیم زیاد باشه،حالا چه یک رشته و چه ده رشته،منظم پیچیدن ترانس خیلی سخت میشه
                با فاصله هوایی،خیلی سوییچ ها داغ میشن و بازدهی میاد پایین
                همچنان استفاده میکنم از راهنماییتون
                دقت بکن که بار باید توی خروجی باشه و اندازه گیری بکنی. بدون بار ولتاژ ممکنه ذره ذره هی بالا بره. نه بار کامل ولی باری که فکر میکنی الان میتونه تحمل بکنه روی خروجی داشته باش و اندازه گیری بکن.
                میتونی با در نظر داشتن جریان بالاتری نسبت به سطح مقطع انتخاب بکنی و ترانس رو با چیزی خنک بکنی.
                حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                K.Show

                دیدگاه


                  #83
                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                  با سلام مجدد،
                  چیزی که برام جالب تر هست ریز موج های ذوزنقه ای هست که وجود دارن، و اون اسپایک ها هم به علت اختلال فیدبک و حلقه در پایه های ۱-۲-۳ آیسی ۴۹۴ به وجود اومده.
                  اما بنظر میاد که علت هر دو پدیده مشترک باشه.
                  با توجه به اینکه به اسیلوسکوپ دسترسی دارید، پیشنهاد میکنم که نوسانات خروجی و نوسانات خط GND در نقاط مختلف هم بگیرید.
                  پی نوشت:
                  البته دقیقا نفهمیدم منظورتون کدوم اسپایک هست.
                  اگر موج حالت بی باری رو میگید که طبیعی هست.
                  اگر منظورتون موج های کوچک سمت منفی هست، به علت ظرفیت خازنی بین گیت-درین و همچنین القای نوسان از GND هست( منظورم خارج شدن GND از حالت ایده آل )
                  اما اگر اون اسپایک هایی که گاهی در هنگام جریان کشی دیده میشن رو میگید، در متن اصلی توضیح دادم.
                  درود و سپاس
                  پایه ۱و۲ آیسی به نظر عادی میاد و نوسانی نداره
                  اما پایه ۳ آیسی در حالت بی باری نوسان داره و موقعی که جریان کشی،صفر میشه(اسیلوسکوپ)
                  و همچنان افت ولتاژ هست
                  الان این افت ولتاژ باعث شده نتونم مدار رو بالاتر از توان ۱۰۰ وات چک کنم
                  چون هر چه بار بیشتری به مدار میدم،افت ولتاژ بیشتر میشه

                  دیدگاه


                    #84
                    نوشته اصلی توسط Samyarjam نمایش پست ها

                    درود و سپاس
                    پایه ۱و۲ آیسی به نظر عادی میاد و نوسانی نداره
                    اما پایه ۳ آیسی در حالت بی باری نوسان داره و موقعی که جریان کشی،صفر میشه(اسیلوسکوپ)
                    و همچنان افت ولتاژ هست
                    الان این افت ولتاژ باعث شده نتونم مدار رو بالاتر از توان ۱۰۰ وات چک کنم
                    چون هر چه بار بیشتری به مدار میدم،افت ولتاژ بیشتر میشه
                    پایه ۳ خروجی آپ امپ داخلی آیسی هست، پس اگر نوسانی در پایه ۳ وجود داره ، ولتاژ پایه ۱ و ۲ دچار اختلاف نوسانی شدن ، هر چند ممکنه در حد چند صد میکروولت یا چند میلی ولت باشه و نتونید اندازه گیری کنید.
                    البته اینکه ترانس تیک تیک و جیک جیک میکنه مشابه حالتی هست که مدار دارای حفاظت اضافه جریان باشه و محافظ اضافه جریان عمل کنه، در حالی که این مدار فعلا هیچ کنترلی بر جریان نداره!
                    در همین حالت که نهایت توان بدون افت ولتاژ و صدا رو میگیرید، ببینید مقدار DutyCycle روی گیت ماسفت چقدره، اگر در حدود ۴۵ درصد و ثابت هست، پس مشکل شما بی کفایتی ترانس یا حتی یکی از قطعات خروجی هست.
                    اما اگر موج ناپایدار هست یا مقدار DutyCycle کمتر از ۴۰ درصد هست، پس بخش کنترل مشکل داره.

                    ​​​​​

                    دیدگاه


                      #85
                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                      پایه ۳ خروجی آپ امپ داخلی آیسی هست، پس اگر نوسانی در پایه ۳ وجود داره ، ولتاژ پایه ۱ و ۲ دچار اختلاف نوسانی شدن ، هر چند ممکنه در حد چند صد میکروولت یا چند میلی ولت باشه و نتونید اندازه گیری کنید.
                      البته اینکه ترانس تیک تیک و جیک جیک میکنه مشابه حالتی هست که مدار دارای حفاظت اضافه جریان باشه و محافظ اضافه جریان عمل کنه، در حالی که این مدار فعلا هیچ کنترلی بر جریان نداره!
                      در همین حالت که نهایت توان بدون افت ولتاژ و صدا رو میگیرید، ببینید مقدار DutyCycle روی گیت ماسفت چقدره، اگر در حدود ۴۵ درصد و ثابت هست، پس مشکل شما بی کفایتی ترانس یا حتی یکی از قطعات خروجی هست.
                      اما اگر موج ناپایدار هست یا مقدار DutyCycle کمتر از ۴۰ درصد هست، پس بخش کنترل مشکل داره.

                      ​​​​​
                      سپاس
                      مشکل ترانس فکر میکنم از سیم های ضخیم بود که باعث میشد هم به خوبی روی قرقره سوار نشه و هم ضخامت زیادش باعث شده بود سیم پیچ بچسبه به هسته و هسته ها به زور چفت بشن
                      یکم از ضخامت سیم ها کم کردم و صدای ترانس اوکی شد

                      متوجه صحبت شما نشدم
                      دقیقا در چه حالتی باید دیوتی سایکل رو چک کنم؟منظورتون فیبدک آزاد هست؟

                      با هر مقدار ولتاژ خروجی ، در صورت اتصال بار،کمی افت ولتاژ هست
                      هر چقدر ولتاژ بالاتر،افت بیشتر(بار ثابت)

                      دیدگاه


                        #86
                        نوشته اصلی توسط Samyarjam نمایش پست ها

                        سپاس
                        مشکل ترانس فکر میکنم از سیم های ضخیم بود که باعث میشد هم به خوبی روی قرقره سوار نشه و هم ضخامت زیادش باعث شده بود سیم پیچ بچسبه به هسته و هسته ها به زور چفت بشن
                        یکم از ضخامت سیم ها کم کردم و صدای ترانس اوکی شد

                        متوجه صحبت شما نشدم
                        دقیقا در چه حالتی باید دیوتی سایکل رو چک کنم؟منظورتون فیبدک آزاد هست؟

                        با هر مقدار ولتاژ خروجی ، در صورت اتصال بار،کمی افت ولتاژ هست
                        هر چقدر ولتاژ بالاتر،افت بیشتر(بار ثابت)
                        اگر فیدبک آزاد بشه که مسلما به حداکثر میرسه و قبلا آزمایش کردید.
                        منظورم زمانی هست که حداکثر توان ( مثلا ۱۰۰ وات ) رو با کمترین افت ولتاژ میگیرید.
                        آزمایش پاراگراف دوم پست ۸۴ در این شرایط مهم هست.
                        ​​​​

                        دیدگاه


                          #87
                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                          اگر فیدبک آزاد بشه که مسلما به حداکثر میرسه و قبلا آزمایش کردید.
                          منظورم زمانی هست که حداکثر توان ( مثلا ۱۰۰ وات ) رو با کمترین افت ولتاژ میگیرید.
                          آزمایش پاراگراف دوم پست ۸۴ در این شرایط مهم هست.
                          ​​​​
                          سپاس
                          البته دفعه آخر،به توصیه جناب وزیری ،فیدبک در حالی ازاد بود که یک بار کم به مدار متصل کردم
                          ///
                          چون در هر توانی افت ولتاژ هست،در خروجی های مختلف،مقدار بار متفاوت به مدار دادم و ولتاژ رو بعد از اتصال بار یادداشت کردم
                          ستون اول(سمت راست) ولتاژ بدون بار،ستون دوم میزان جریان(ma) و ستون سوم ولتاژ بعد از اتصال بار هست

                          ۱۵ولت----»۳۳۴ میلی امپر-------»۱۴.۲ ولت
                          ۱۵ولت-----»۱۱۸۰ میلی امپر------»۱۲.۳ ولت

                          ۲۵ ولت-----»۷۶۰ میلی آمپر -----»۲۳.۴ ولت
                          ۲۵ ولت------»۱۳۵۰ میلی امپر------»۲۲.۲ ولت

                          ۴۱.۳ ولت-----»۹۰۰ میلی امپر ------»۳۹.۵ ولت
                          ۴۱.۳ ولت-------»۱۵۰۰ میلی امپر-------»۳۴ ولت

                          ۵۴.۴ ولت------»۹۶۵ میلی امپر ------»۴۱.۵ ولت
                          ۵۴.۴ ولت-----»۱۵۶۰ میلی امپر------»۳۴.۲ ولت

                          این فیلم هم با خروجی ۳۲ ولت و اتصال ۷۵۰ میلی امپر گرفتم که ابتدا بدون بار و سپس با بار حدود ۷۸۰ میلی امپر هست
                          خط زرد گیت یکی از ماسفت ها و آبی مربوط به پین ۳ آیسی هست
                          البته در ولتاژ بیشتر ، پس از اتصال بار ، پین ۳ کامل صفر میشه

                          InShot_20240801_184753651.mp4 - یو آپلود - آپلود عکس، فایل، آهنگ و فیلم رایگان و با لینک مستقیم و ماندگاری دائمی و سرعت بالا در آپلودسنتر عکس و فایل یوآپلود

                          دیدگاه


                            #88
                            نوشته اصلی توسط Samyarjam نمایش پست ها

                            سپاس
                            البته دفعه آخر،به توصیه جناب وزیری ،فیدبک در حالی ازاد بود که یک بار کم به مدار متصل کردم
                            ///
                            چون در هر توانی افت ولتاژ هست،در خروجی های مختلف،مقدار بار متفاوت به مدار دادم و ولتاژ رو بعد از اتصال بار یادداشت کردم
                            ستون اول(سمت راست) ولتاژ بدون بار،ستون دوم میزان جریان(ma) و ستون سوم ولتاژ بعد از اتصال بار هست

                            ۱۵ولت----»۳۳۴ میلی امپر-------»۱۴.۲ ولت
                            ۱۵ولت-----»۱۱۸۰ میلی امپر------»۱۲.۳ ولت

                            ۲۵ ولت-----»۷۶۰ میلی آمپر -----»۲۳.۴ ولت
                            ۲۵ ولت------»۱۳۵۰ میلی امپر------»۲۲.۲ ولت

                            ۴۱.۳ ولت-----»۹۰۰ میلی امپر ------»۳۹.۵ ولت
                            ۴۱.۳ ولت-------»۱۵۰۰ میلی امپر-------»۳۴ ولت

                            ۵۴.۴ ولت------»۹۶۵ میلی امپر ------»۴۱.۵ ولت
                            ۵۴.۴ ولت-----»۱۵۶۰ میلی امپر------»۳۴.۲ ولت

                            این فیلم هم با خروجی ۳۲ ولت و اتصال ۷۵۰ میلی امپر گرفتم که ابتدا بدون بار و سپس با بار حدود ۷۸۰ میلی امپر هست
                            خط زرد گیت یکی از ماسفت ها و آبی مربوط به پین ۳ آیسی هست
                            البته در ولتاژ بیشتر ، پس از اتصال بار ، پین ۳ کامل صفر میشه

                            https://uupload.ir/view/inshot_20240...3651_nia9.mp4/
                            با توجه به گزارش دقیق شما و نتیجه فیلم ، میشه نتیجه گرفت که مشکل در بخش کنترل و احتمال زیاد در فیدبک هست‌.
                            قبل بررسی فیدبک، ولتاژ پایه ۴ آیسی ۴۹۴ رو اندازه بگیرید ، اگر زیر ۱ ولت بود که باید مستقیما باید برید سراغ فیدبک.
                            اما اگر بالای ۱ ولت و مخصوصا در حد ۲ الی ۳ ولت بود، باید یه فحش نثار فروشنده خازن الکترولیتی بین پایه ۱۴ و ۴ کنید که خازن دارای نشتی به شما فروخته!

                            اگر فیدبک مشکل داشته باشه، با آزاد کردن فیدبک ( و وصل کردن به GND ) باید مقدار Duty Cycle گیت ماسفت ها حدود ۴۵ درصد باید باشه ( البته فکر کنم این آزمایش رو قبلا انجام دادید و من یادم رفته )
                            در این صورت، باید حالت فیدبک های دیگری رو امتحان کنید.
                            ​​​​​

                            دیدگاه


                              #89
                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                              با توجه به گزارش دقیق شما و نتیجه فیلم ، میشه نتیجه گرفت که مشکل در بخش کنترل و احتمال زیاد در فیدبک هست‌.
                              قبل بررسی فیدبک، ولتاژ پایه ۴ آیسی ۴۹۴ رو اندازه بگیرید ، اگر زیر ۱ ولت بود که باید مستقیما باید برید سراغ فیدبک.
                              اما اگر بالای ۱ ولت و مخصوصا در حد ۲ الی ۳ ولت بود، باید یه فحش نثار فروشنده خازن الکترولیتی بین پایه ۱۴ و ۴ کنید که خازن دارای نشتی به شما فروخته!

                              اگر فیدبک مشکل داشته باشه، با آزاد کردن فیدبک ( و وصل کردن به GND ) باید مقدار Duty Cycle گیت ماسفت ها حدود ۴۵ درصد باید باشه ( البته فکر کنم این آزمایش رو قبلا انجام دادید و من یادم رفته )
                              در این صورت، باید حالت فیدبک های دیگری رو امتحان کنید.
                              ​​​​​
                              سپاس
                              با همان ۳۲ ولت خروجی در حالت بدون بار ولتاژ پایه ۴ ، بین ۵۰ تا ۹۰ میلی ولت و با بار حدود ۷۵۰ میلی امپر بین ۱۹۰ الی ۲۱۰ میلی ولت هست
                              البته ولتاژ پیک تو پیک رو عرض کردم

                              دیدگاه


                                #90
                                نوشته اصلی توسط Samyarjam نمایش پست ها

                                سپاس
                                با همان ۳۲ ولت خروجی در حالت بدون بار ولتاژ پایه ۴ ، بین ۵۰ تا ۹۰ میلی ولت و با بار حدود ۷۵۰ میلی امپر بین ۱۹۰ الی ۲۱۰ میلی ولت هست
                                البته ولتاژ پیک تو پیک رو عرض کردم
                                پیک تو پیک؟!
                                ولتاژ پایه ۴ فقط باید در لحظه اول در حد ۴ ولت باید باشه و بعد به سرعت افت کنه به زیر ۱ ولت، ولی نباید نوسان داشته باشه.
                                ​​​​​​اما اگر نوسان نداشت و سو تفاهم ایجاد شده ،‌ خب مطابق گفته های قبلی مستقیم باید برید سراغ فیدبک و قطعات مربوطه.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X