پاسخ : مرجع کامل طراحی و ساخت منبع تغذیه سوئیچینگ توسط نرم افزار PI Expert
سلام تو این پست میخوام شرح تقریبا مفصلی از ساخت یه منبع تغذیه 150 واتی رو که خودم ساختم، توسط نرم افزار قرار بدم.
البته روش طراحی با نرم افزار رو دوستان میدونن و من قصد توضیح مراحل ساخت ترانس رو با تعدادی عکس دارم:
مشخصات مدار:
ولتاژ ورودی : 230VAC
خروجی : 31V - 4.5A
اندوکتانس نامی اولیه : 227uH
اندوکتانس نشتی اولیه : 3.3uH
خطای اندوکتانس : %10
تعداد دور اولیه ، ثانویه و بایاس مدنظر نیست و صرفا نحوه پیچیدن و آماده کردن ترانس مورد بحث می باشد.
ثانویه مدار هم فویل مسی است. قابل توجه دوستانی که با این قسمت دچار مشکل میشوند.
عکس اول :
ابتدا طبق عکس زیر، قسمت یکم سیم پیچ اولیه رو میپیچیم. نظم رو رعایت کرده و جهت پیچیدن رو به خاطر میسپاریم :

عکس دوم:
بعد از قسمت اول اولیه، حدود 2 تا 3 دور چسب زرد سیم پیچی( مخصوص این کار که سلف الکترونیک داره ) یا 2 دور چسب کاغذ میپیچیم :

عکس سوم:
بعد نوبت سیم پیچ بایاسه ، فراموش نکنید که جهت پیچیدن رو باید به خاطر بسپارید وگرنه مدار شما روشن نخواهد شد.

عکس چهارم:
زدن چسب عایق بعد از سیم پیچ بایاس :

عکس پنجم:
حالا میرسیم به اون قسمتی که باعث گمراهی خیلی از دوستان میشه. این عکس فویل مس 125um هستش که میتونید از پامنار تهران تهیه کنید :

عکس ششم:
نواری از فویل مس رو همونطور که نرم افزار خواسته میبریم و روی چسب کاغذ قرار میدیم. باید از دو طرف حداقل 2 میلی متر چسب پهنتر باشه تا در هنگام پیچیدن فویل، اتصالی پیش نیاد :

عکس هفتم:
لحیم کردن سیمهای سر و ته فویل برای اتصال به پایه های قرقره. قطر سیم رو باید برای حداقل 2 برابر جریان خروجی انتخاب کنید.سعی کنید تا اونجا که امکان داره، لحیم رو پهن ، کم ارتفاع و سیقلی انجام بدید. لحیم بزرگ و ناصاف باعث نفوذ از روی چسب کاغذ میشه و دور آخر سیم پیچ ثانویه رو اتصال کوتاه میکنه و مشکلات زیادی رو بوجود میاره :

عکس هشتم:
سیم ابتدای فویل رو به یکی از پایه های قرقره لحیم کرده و با دقت شروع به پیچیدن فویل چسب خورده کنید. مراقب باشید که لایه های مس در هر دور باید بواسطه اضافه چسب کاغذ به یکدیگه اتصال نکنن. ضمنا جهت پیچیدن رو هم یادداشت کنید :

عکس نهم:
بعد از پیچیدن ثانویه، سیم انتها رو هم به یکی از پایه های قرقره لحیم کرده و 1 تا 2 دور چسب عایق بپیچید:

قسمت دوم سیم پیچ اولیه رو هم با توجه به جهت پیچیدن قسمت اول بپیچید و چسب زده و لحیم کنید.
عکس دهم :
خطای دستگاه اندازه گیری خودتون رو با اتصال کوتاه کردن پروبهاش بدست بیارید و یادداشت کنید. مقدار مثبت این عدد رو باید به اندازه گیری هاتون اضافه کنید :

عکس یازدهم:
مقدار اندوکتانس اولیه، در حالت عادی و بدون فاصله هوایی رو اندازه بگیرید. در حالتی که هسته ها کاملا به هم اتصال دارن، این مقدار باید چند برابر مقدار خواسته شده برای اندوکتانس اولیه تو نرم افزار باشه که بعد از تنظیم فاصله هوایی اونرو به عدد خواسته شده کاهش میدیم:

عکس دوازدهم:
تو این عکس فاصله هوایی تنظیم شده و مقدار اندوکتانس به عدد خواسته شده نزدیکه. عدد 9 رو به مقدار 221 اضافه میکنیم. با توجه به محدوده خطای اندوکتانس اولیه که %10 برای 227 میکرو هستش( بین 204.3 تا 249.7 میکرهانری ) مقدار 230 میکرو هنری عالیه:

عکس سیزدهم:
با اتصال کوتاه کردن ثانویه و بایاس، اقدام به اندازه گیری اندوکتانس نشتی اولیه میکنیم.دقت کنید که برای اتصال کوتاه کردن از سیم های کوتاه استفاده کنید. با اضافه کردن عدد 9 به 5- به مقدار 4 میکروهانری برای نشتی میرسیم که عدد مناسبی هستش :

عکس چهاردهم:
تو این تصویر ترانس تنظیم شده و آماده رو میبینید که بست های قرقره اون هم بسته و محکم شدن. ( بست قرقره برای بعضی از قرقره ها، از جمله خانواده ETD خوابیده وجود داره ) :

عکسهای پانزدهم ، شانزدهم و هفدهم:
نمایی از برد مدار که با فیبر فایبرگلاس طراحی شده :



عکس هجدهم:
اینم عکسی از مدار در حالت تست. ولتمتر سمت چپ و آمپرمتر سمت راست مدار قرار گرفته. بار 6 اهم 150 واتی هستش که با افزودن مقاومت پروب و آمپرمتر به مقدار 6.4 اهم میرسه. همونطور که مشاهد میکنید با جریان بیشتر از 4.5 آمپر ( بیشتر از مقدار طراحی ) فقط 0.3 ولت افت ولتاژ تو خروجی ایجاد شده :

امیدوارم کمکی شده باشه.
دوستان هر سوالی دارن مطرح کنن.
اضافه شده در تاریخ :
دوستان لطف کنن پیشنهاداتشونو بگن. ممنون میشم :agree:
سلام تو این پست میخوام شرح تقریبا مفصلی از ساخت یه منبع تغذیه 150 واتی رو که خودم ساختم، توسط نرم افزار قرار بدم.
البته روش طراحی با نرم افزار رو دوستان میدونن و من قصد توضیح مراحل ساخت ترانس رو با تعدادی عکس دارم:
مشخصات مدار:
ولتاژ ورودی : 230VAC
خروجی : 31V - 4.5A
اندوکتانس نامی اولیه : 227uH
اندوکتانس نشتی اولیه : 3.3uH
خطای اندوکتانس : %10
تعداد دور اولیه ، ثانویه و بایاس مدنظر نیست و صرفا نحوه پیچیدن و آماده کردن ترانس مورد بحث می باشد.
ثانویه مدار هم فویل مسی است. قابل توجه دوستانی که با این قسمت دچار مشکل میشوند.
عکس اول :
ابتدا طبق عکس زیر، قسمت یکم سیم پیچ اولیه رو میپیچیم. نظم رو رعایت کرده و جهت پیچیدن رو به خاطر میسپاریم :

عکس دوم:
بعد از قسمت اول اولیه، حدود 2 تا 3 دور چسب زرد سیم پیچی( مخصوص این کار که سلف الکترونیک داره ) یا 2 دور چسب کاغذ میپیچیم :

عکس سوم:
بعد نوبت سیم پیچ بایاسه ، فراموش نکنید که جهت پیچیدن رو باید به خاطر بسپارید وگرنه مدار شما روشن نخواهد شد.

عکس چهارم:
زدن چسب عایق بعد از سیم پیچ بایاس :

عکس پنجم:
حالا میرسیم به اون قسمتی که باعث گمراهی خیلی از دوستان میشه. این عکس فویل مس 125um هستش که میتونید از پامنار تهران تهیه کنید :

عکس ششم:
نواری از فویل مس رو همونطور که نرم افزار خواسته میبریم و روی چسب کاغذ قرار میدیم. باید از دو طرف حداقل 2 میلی متر چسب پهنتر باشه تا در هنگام پیچیدن فویل، اتصالی پیش نیاد :

عکس هفتم:
لحیم کردن سیمهای سر و ته فویل برای اتصال به پایه های قرقره. قطر سیم رو باید برای حداقل 2 برابر جریان خروجی انتخاب کنید.سعی کنید تا اونجا که امکان داره، لحیم رو پهن ، کم ارتفاع و سیقلی انجام بدید. لحیم بزرگ و ناصاف باعث نفوذ از روی چسب کاغذ میشه و دور آخر سیم پیچ ثانویه رو اتصال کوتاه میکنه و مشکلات زیادی رو بوجود میاره :

عکس هشتم:
سیم ابتدای فویل رو به یکی از پایه های قرقره لحیم کرده و با دقت شروع به پیچیدن فویل چسب خورده کنید. مراقب باشید که لایه های مس در هر دور باید بواسطه اضافه چسب کاغذ به یکدیگه اتصال نکنن. ضمنا جهت پیچیدن رو هم یادداشت کنید :

عکس نهم:
بعد از پیچیدن ثانویه، سیم انتها رو هم به یکی از پایه های قرقره لحیم کرده و 1 تا 2 دور چسب عایق بپیچید:

قسمت دوم سیم پیچ اولیه رو هم با توجه به جهت پیچیدن قسمت اول بپیچید و چسب زده و لحیم کنید.
عکس دهم :
خطای دستگاه اندازه گیری خودتون رو با اتصال کوتاه کردن پروبهاش بدست بیارید و یادداشت کنید. مقدار مثبت این عدد رو باید به اندازه گیری هاتون اضافه کنید :

عکس یازدهم:
مقدار اندوکتانس اولیه، در حالت عادی و بدون فاصله هوایی رو اندازه بگیرید. در حالتی که هسته ها کاملا به هم اتصال دارن، این مقدار باید چند برابر مقدار خواسته شده برای اندوکتانس اولیه تو نرم افزار باشه که بعد از تنظیم فاصله هوایی اونرو به عدد خواسته شده کاهش میدیم:

عکس دوازدهم:
تو این عکس فاصله هوایی تنظیم شده و مقدار اندوکتانس به عدد خواسته شده نزدیکه. عدد 9 رو به مقدار 221 اضافه میکنیم. با توجه به محدوده خطای اندوکتانس اولیه که %10 برای 227 میکرو هستش( بین 204.3 تا 249.7 میکرهانری ) مقدار 230 میکرو هنری عالیه:

عکس سیزدهم:
با اتصال کوتاه کردن ثانویه و بایاس، اقدام به اندازه گیری اندوکتانس نشتی اولیه میکنیم.دقت کنید که برای اتصال کوتاه کردن از سیم های کوتاه استفاده کنید. با اضافه کردن عدد 9 به 5- به مقدار 4 میکروهانری برای نشتی میرسیم که عدد مناسبی هستش :

عکس چهاردهم:
تو این تصویر ترانس تنظیم شده و آماده رو میبینید که بست های قرقره اون هم بسته و محکم شدن. ( بست قرقره برای بعضی از قرقره ها، از جمله خانواده ETD خوابیده وجود داره ) :

عکسهای پانزدهم ، شانزدهم و هفدهم:
نمایی از برد مدار که با فیبر فایبرگلاس طراحی شده :



عکس هجدهم:
اینم عکسی از مدار در حالت تست. ولتمتر سمت چپ و آمپرمتر سمت راست مدار قرار گرفته. بار 6 اهم 150 واتی هستش که با افزودن مقاومت پروب و آمپرمتر به مقدار 6.4 اهم میرسه. همونطور که مشاهد میکنید با جریان بیشتر از 4.5 آمپر ( بیشتر از مقدار طراحی ) فقط 0.3 ولت افت ولتاژ تو خروجی ایجاد شده :

امیدوارم کمکی شده باشه.
دوستان هر سوالی دارن مطرح کنن.
اضافه شده در تاریخ :
دوستان لطف کنن پیشنهاداتشونو بگن. ممنون میشم :agree:
دیدگاه